Pimpel schreef :
Is het niet gewoon een soort luiheid? Wat zijn precies de voordelen om niet vast te maken?
Als ze het schip zo goed in de vingers hebben, laat ze lekker oefenen om gewoon normaal aan te leggen. Dan voldoen ze direct aan de wettelijke eisen en hoeven ze ook nooit meer om te schakelen..
Het is geen luiheid, het is het feit dat er een manier is die minder werkzaamheden vraagt en die beter werkt. Daarom is het juist zo moeilijk/tegendraads om de schroef niet in zijn werk te laten.
De voordelen (even wat me tijdens dit schrijven in gedachten schiet):
- Als je alleen een voorspring gebruikt kun met je positie de lengte van die spring ongeveer optimaal maken (afhankelijk van het verval in de sluis).
- Je positie in de sluis hoeft met alleen een voorspring niet goed uit te komen qua benodigde palen op de sluis voor de achterspring (die moet ook minimaal spring zijn en ook die heeft een bepaalde optimale lengte (afhankelijk van het verval).
- Met 2 springen kan je beide meestal niet optimaal maken met als gevolg dat als het tegen zit je voor en achter iemand stand-by moet hebben om de lijnen in te korten of te slacken (met het stijgen/dalen).
- De voorspring en achterspring staan beide niet goed strak. Daardoor kan het schip gang krijgen door zuiging en breken de lijnen sneller.
- Met de schroef in zijn werk wordt je niet teveel 'de sluis uit gezogen' door binnenschepen die nog aan komen varen (als de voorspring slap komt zet je wat meer kracht op de schroef). Je schip blijft dus veel beter liggen. Dit is soms een behoorlijk probleem.
- De kop blijft mooi tegen de kant zodat naastliggende vaartuigen de maximaal beschikbare sluisruimte hebben om er tussen te varen en zodat polyester niet gekraakt wordt waneer die ruimte erg weinig is.
- De kont blijft mooi tegen de kant met dezelfde voordelen.
Daarom is de binnenschipper waarschijnlijk nog minder blij dat er een jacht achter hem in de sluis ligt als de jachtschipper zelf.