Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: probleem in sluis

probleem in sluis 30 juli 2018 14:14 #964266

Erodona schreef :
Groentje schreef :
Ik heb nog nooit meegemaakt in 36 jaar dat wanneer ik het betreffende beroepsvaartuig even op VHF aanspreek dat men niet meewerkte, de sluis oproepen is slechts een tweede optie... en tussen de deuren gaan liggen kan ook slecht aflopen en dan heb je geen verhaal want dat mag niet voor welke reden dan ook.
Probleem is dat vele mensen de VHF enkel zien als kanaal 77 om over het avond eten , of het vrijhouden van een plekje te praten.

Je kan aanroepen wat je wil op een duplex kanaal van de sluis wat je wilt maar dat zal de binnenvaart echt niet meekrijgen. Misschien als de relay functie op het sluis kanaal aan staat dat het TWEEDE bericht wat je stuurt doorkomt maar ook weinig kans. Enige mogelijkheid is om de sluis aan te roepen en die te laten communiceren met overig verkeer. Andere mogelijkheid is om op kanaal 10 (simplex) te roepen als hij twee marifoons aan boord heeft.

Ik weet dat het technisch mogelijk is maar in de praktijk hoor ik toch altijd de hele gesprekken...los van dat je niet hoort wat je niet hoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 14:34 #964274

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
MrAndyvanduinen schreef :
Ik weet dat het technisch mogelijk is maar in de praktijk hoor ik toch altijd de hele gesprekken...los van dat je niet hoort wat je niet hoort.

en versta je ook wat ze zeggen, want daar heb ik dus last mee :(
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 15:19 #964285

DavidS schreef :
MrAndyvanduinen schreef :
Ik weet dat het technisch mogelijk is maar in de praktijk hoor ik toch altijd de hele gesprekken...los van dat je niet hoort wat je niet hoort.

en versta je ook wat ze zeggen, want daar heb ik dus last mee :(

Geen probleem...
Beroeps- Als dat jachie aan de oostzijde blijft varen dan pak ik de bakboordkolk met uw goedvinden.
Sluis- Heeft het jacht toevallig meegeluisterd?
Ik- Ja hoor meegeluisterd en ik blijf aan de oostzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 15:45 #964291

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Yellow Boat schreef :
Erodona schreef :
Andere mogelijkheid is om op kanaal 10 (simplex) te roepen als hij twee marifoons aan boord heeft.

Wat bij de beroepsvaart dus verplicht is omdat die zowel altijd kanaal 10 als een blokkanaal moeten uitluisteren.
Ad

zoals wij er ook 2 hebben ...om zowel de verkeersposten als schip/schip te luisteren /aanroepen een gemak aan boord voor een paar centen.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 16:16 #964305

Inderdaad , doe ik wel eens een enkele keer door zowel de vaste als de handmarifoon aan te zetten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 16:19 #964306

Vastmaken aan de openstaande deur. Komt de sluiswachter vanzelf in aktie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 16:51 #964313

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Ander voorbeeld.
Vriend heeft jarenlang eigen vissersschip gehad, groot vaargebied tot de Hebriden aan toe, ook lang in Schotland gewoond.
Boot en wat er aan visserijgebied bijhoort verkocht als vroeg pensioen, (doet ie niet verkeerd)
Heeft een zeilboot gekocht. We v aren samen op, komen de Tjerk Hiddesluis binnen, ligt ook een binnenvaart met de schroef in zijn werk.
Vriend roept de sluis op correcte manier op voor de overlast van het schroefwater.
Reactie?
Als u niet kunt varen moet u maar niet de sluis in komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 17:10 #964320

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ja, die kennen wij ook..
Via de marifoon netjes gevraagd of de schroef uit kon....sluiswachter antwoord:
Meneer, de schroef is uit... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 17:14 #964323

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Overigens gaat de schroef van de vrachtvaarder wel uit nadat het plezierjacht hem twee keer geraakt heeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 30 juli 2018 20:39 #964431

Waar ik goede ervaringen mee heb is om het op zijn "Binnenvaarts" te verwoorden.

Ken de ...... effe z'n schroef uit het werk zette.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 13 sept 2018 08:25 #978428

Zelfde ervaring als LLEX. Schroef van het binnenvaart schip is uit z'n werk en vlak voor ik af wil meren gaat de schroef er vol op! Omdat rondgaan in de sluis veel schade geeft en zeker met een gestreken mast was er op dat moment maar één oplossing; spring op de middenbolder en ook veel gas er op.
De sluismeester reageerde helemaal niet ondanks diverse oproepen en de binnenvaartschipper wist te melden dat hij geen schroefwater maakte...

Gelukkig varen vrijwel alle beroepsschippers rustig een sluis binnen en gaan stationair op de spring. Dat geeft geen probleem. I.t.t. wat ik hier lees ga ik wel (maar niet te kort) achter de binnenvaarder liggen. Om zijn schip aan de kant te houden op de voorspring geeft hij roer waarbij het schroefwater naar de overkant gaat.

Tja als je het roer bijna midscheeps laat staan dan is er ook meer vermogen nodig om de boel aan de kant te houden, maar dat zie je vlug genoeg.

Het hiervoor beschreven geval was in de Beatrixsluis met een schip dat zwalkend over het A.R.kanaal had gevaren. Drank?
Het mooiste van land is het water.
Laatst bewerkt: 13 sept 2018 08:26 door Wrijfhout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 13 sept 2018 08:42 #978442

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Wrijfhout schreef :
Om zijn schip aan de kant te houden op de voorspring geeft hij roer waarbij het schroefwater naar de overkant gaat.

Mja. Dan lig jij (achter de binnenvaarder), goed. Maar wie er verder nog bij komt en aan de andere muur gaat liggen, of langs het binnenvaartschip naar voren vaart om de sluis een beetje efficiënt te vullen heeft dan het probleem.
Nou is daar wel een remedie tegen (gas erop en flink tegensturen), maar dat moet je durven èn er moet wat ruimte over zijn tot de sluisdeuren aan het eind van de kolk. Die extra vaart moet er ook weer uitgehaald worden, namelijk.
Twee weken terug in de Zandkreeksluis, lukte het; het ging om een binnenschip waarvan de pk's zo te zien de 500 niet overschreden. Maar een beetje ongemakkelijk was het wel.

Binnenschippers moeten de schroef uit werk halen als ze eenmaal liggen. Punt. Dan maar even bij het touwtje blijven, hè.. Moeten wij in de praktijk ook.
Laatst bewerkt: 13 sept 2018 08:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 13 sept 2018 09:31 #978460

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Ilex schreef :
Vind het eerlijk gezegd wat triest dat deze mensen hier zomaar te kijk en te kakken worden gezet.
Zal wel de huidige YouTube-mentaliteit zijn die me niet ligt...

Heb zelf meegemaakt dat een binnenschipper schijnbaar vastgemaakt had in de sluis (lag stil, motor in neutraal) waarna wij met de mast plat de sluis invoeren. Op dat moment plaats de schipper zijn motor stevig in vooruit om die de hele schutting niet meer af te zetten.
Het ging maar net goed of onze mast was eraan...

Geen filmpje van helaas, anders kon hier commentaar gegeven worden en eens goed gelachen worden ook.

Inderdaad, iets soortgelijks meegemaakt.
Ik had tot dan alle manouvres op motor zelf gedaan maar wilde mijn Duitse gast "het genoegen" geven het ook eens te doen in een sluis. Er lag al 1 zeilboot vast aan bakboord achter het binnenschip, en er was nog een plaatsje vrij aan stuurboord. Ineens zet de schipper met roer uit de schroef stevig in werking: we knalden (zonder schade) vol op de andere zeilboot, geen houden aan. Gelukkig begreep de bemanning op de andere zeilboot dat we er niets aan konden doen.
Asociaal.
Laatst bewerkt: 13 sept 2018 09:32 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 13 sept 2018 18:36 #978612

Een paar jaar geleden meegemaakt in de sluis van Weurt; "Schipper wilt u na het afmeren de schroef uit z'n werk zetten, er komt een jacht achter u." De schipper maakt voor en achter en we gaan schutten.. Dan bij het zakken een paar ongelooflijke knallen. Geen idee. Als het schip uitvaart zien we twee eindjes met een lus aan de sluismuur hangen. Kennelijk had de goede man wel de instructies van de sluiswachter opgevolgd, maar kende hij de vervolgprocedure niet zo goed meer. We konden er niet om lachen. Het is nooit leuk om te zien hoe iemand schade oploopt.
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 14 sept 2018 06:55 #978717

johannesw schreef :
Waar ik goede ervaringen mee heb is om het op zijn "Binnenvaarts" te verwoorden.

Ken de ...... effe z'n schroef uit het werk zette.

Daar voeg je aan toe dat anders de puts met een paar hele dikke lange oude lijnen ook overboord kan...... ......

Verbazend hoe snel het dan uit het werk gaat :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 15 sept 2018 18:04 #979095

Nu moet mij toch iets van het hart. Heeft mogelijkerwijs met mijn leeftijd te maken. Wanneer er wordt geschreven ;"ken..de schroef effe uit z'n werk zette." Dan wordt de binnenvaartschipper, in dit geval een hele beroepsgroep, naar mijn smaak toch wel heel erg goedkoop neergezet. Dat betreur ik. Er zijn gelukkig heel veel weldenkende, beschaafde, vakbekwame binnenvaartschippers. Waar het in dit topic over gaat zijn de uitzonderingen. Als ik niet beter wist zou ik haast denken dat de elitaire zeiler zich afzet tegen het gewone volk in casu de binnenvaartschipper. Daar wil ik niet bijhoren. Gelukkig zal het zo niet bedoeld zijn, maar de schijn wordt gewekt en dat is in niemands voordeel.
Het mooiste van land is het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 15 sept 2018 19:07 #979110

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Laten we een cursus binnenvaartjargon opzetten. Zitten een hoop leuke vaktermen in. Je moet alleen wel 'n bepaald accent hebben.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 15 sept 2018 19:20 #979114

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
johannesw schreef :
Waar ik goede ervaringen mee heb is om het op zijn "Binnenvaarts" te verwoorden.

Ken de ...... effe z'n schroef uit het werk zette.
'Ken de schroef d'r niet effe af' is de juiste.
De schroef derop betekent in zijn vooruit.
En maar draaien met die schroef, liep mijn stageschipper altijd maar te schelden in de stuurhut, als er weer eens een grote 110'er lag te draaien met z'n schroef.

Onder die grotte dingen staot 'n schroef van 'n meter 10, je gat alle kant'n op. (1,10)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 sept 2018 19:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 10:30 #979200

De constatering dat binnenschippers graag de schroef erop houden in de sluis is correct. Maar is er dan niemand die zich voor kan stellen dat deze manier behoorlijke voordelen heeft? Bovendien zijn ze dit gewend zo te doen wanneer er geen jachten achter hen liggen en gedurende de tijd dat pleziervaart aan het overwinteren is. Dus zeg maar 90% van hun schuttingen per jaar.

Met andere woorden: ik durf te wedden dat wanneer watersporters in de schoenen van de binnenschipper zou staan minstens zo vaak 'in de fout' zou gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 10:37 #979201

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Met andere woorden: ik durf te wedden dat wanneer watersporters in de schoenen van de binnenschipper zou staan minstens zo vaak 'in de fout' zou gaan.
Dat klopt wel maar als je lomp doet met zo'n grote bak kan dat weleens heeel erg vervelend worden voor een klein bootje. Veel schade, misschien wel verwondingen. Schiet allemaal niet op hè :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 10:47 #979202

Noorderzon schreef :
De constatering dat binnenschippers graag de schroef erop houden in de sluis is correct. Maar is er dan niemand die zich voor kan stellen dat deze manier behoorlijke voordelen heeft?

En nadelen. Daarom is het ook gewoon verboden.
BPR 6.27.9.e

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2018 10:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 10:51 #979203

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik heb er zeker enig begrip voor dat binnenvaartschippers doorgaans slechts op de voorspring vastmaken en de motor in het werk laten staan. Ondanks dat dit strijdig is met de regels, als je dit dagelijks moet doen kies je de gemakkelijkste manier. Waar ik moeite mee heb is dat wanneer je ze aanroept op de marifoon er soms gewoon niet op gereageerd wordt, of slechts na interventie van de sluismeester.

Ik schrijf bewust 'soms', omdat in de meeste gevallen er wel gereageerd word met iets als "tuurlijk, één momentje" of "ik zal rekening met je houden als ik uitvaar". Het is een minderheid die vervelend doet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 10:52 #979204

Ze doen niet lomp met die grote bak. Ze doen het alleen altijd op de manier die ze gewend zijn op een schip wat voor hun een scheepje is waar ze mee spelen en die ze meestal helemaal in de vingers hebben.
Ze zouden gedurende die 10% van de schuttingen alleen minder geroutineerd hun ding moeten doen en meer rekening houden met dat jacht achter hen. Die omschakeling kost alleen moeite... helemaal wanneer die het schutten voor hen veel minder makkelijk maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 11:14 #979214

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
ilCigno schreef :
... Waar ik moeite mee heb is dat wanneer je ze aanroept op de marifoon er soms gewoon niet op gereageerd wordt, of slechts na interventie van de sluismeester.

Komt dat niet omdat je aanroept op een duplex kanaal en de schipper je dus gewoon niet hoort?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

probleem in sluis 16 sept 2018 11:21 #979217

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Is het niet gewoon een soort luiheid? Wat zijn precies de voordelen om niet vast te maken?
Als ze het schip zo goed in de vingers hebben, laat ze lekker oefenen om gewoon normaal aan te leggen. Dan voldoen ze direct aan de wettelijke eisen en hoeven ze ook nooit meer om te schakelen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl