Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: traileren of toch een gewone ligplaats

traileren of toch een gewone ligplaats 10 aug 2018 17:07 #967443

Yes heb net een bootje gekregen, een jaguar 22 met wegtrailer
dus na jaren van "droogstaan" kan ik weer het water op,
echter...

Mijn vriendin heeft geen zeebenen en ziet het dus absoluut niet zitten om elk weekend het water op te gaan.

Dus zal het voornamelijk een paar weekenden en enkele weken in de zomervakantie worden naast een reguliere vakantie (heb in de zomer 6 weken vakantie)

Dus dan een ligplaats aan het water (met bijbehorende exhorbitante prijzen voor liggeld)
of die enkele keer dat we gaan zeilen de boot op de wal stallen en te water wanneer we gaan zeilen.

Bijkomend nadeel, is dat ik geen auto heb met trekhaak, dus voor die keren ben ik wel afhankelijk van anderen (gewicht boot met trailer 1400kg)

Ben woonachtig in etten-leur, maar mijn voorkeur voor vaargebied is toch zeeland, haringvliet///
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 10 aug 2018 17:48 #967450

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Na enkele jaren de boot op een trailer gehad te hebben, zijn we weer overgestapt op een vaste ligplaats.
Elke keer weer het gehannes bij de boothelling, mast rechtop zetten en stagen vastmaken, terug weer alles vastzetten voor de autorit begon behoorlijk vervelend te worden. We zagen er al tegenop om de hele exercitie weer uit te voeren en zeilden steeds minder. Het kost ook al veel tijd.
Nu pakken we de weekendtas, boodschappen, rijden naar boord en gooien de touwen los!
Veel beter.
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 10 aug 2018 20:19 #967489

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Je kan ik een jachthaven ook een "abonnement" regelen: stalling op de kant (mast rechtop) en x-aantal keer per jaar met de kraan in het water.
In Wemeldinge heb ik dit vaak gezien voor enkele Melges 24.

Als je vrouw niet echt van zeilen houdt, dan geloof ik niet dat ze van klooien met zeilboten houdt, dus traileren zal teveel gedoe kunnen zijn... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 10 aug 2018 20:24 #967493

  • Stoic
  • Stoic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Wij hebben ook een tijd een bootje op een trailer gehad, het was de tijd in ons leven dat we het minste zeilden :unsure:

Inderdaad, het gehannes met mast, stagen, trailerhelling e.d. maakt het nogal een uitdaging om snel het water op te komen. Zeker als je zelf geen auto met trekhaak hebt.

Vanuit mijn eigen ervaring denk ik dat je meer plezier van je bootje zult hebben als je hem op een vaste ligplaats legt. Bij een WSV hou je er misschien ook nog leuke contacten aan over :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 10 aug 2018 20:50 #967500

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik dacht dat ook wel even zo te gaan doen met mijn Flytour. Speciaal een trailer omgebouwd om te kunnen traileren (vaste kiel). De praktijk is dat hij hier maar staat te staan, omdat je niet 'even gauw' hem erin gooit om te zeilen.
Ophalen, naar de haven rijden, te water laten, naar zeilwater rijden en dan de mast weer zetten.
In de praktijk erg omslachtig...

Beter kun je een plekje huren gelijk aan open water........
Kost wat, maar je hebt ook wat...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 10 aug 2018 21:48 #967526

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Een trekhaak op je auto monteren is niet zo duur, en als je dan vaste walplaats hebt op de jachthaven kun je de mast laten staan.
Een zware geremde trailer is dan ook niet nodig, een lichte trailer (met alleen een frame met wielen, zonder reminrichting e.d.) voor het te water laten is dan genoeg. De Jaguar heeft een inklapbaar ballast zwaard en kan dus heel laag op de trailer liggen, hoef je ook niet ver het water in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 11 aug 2018 00:58 #967543

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als je haven die mogelijkheid biedt en het is aan zeilwater, dan is het wel leuk...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 11 aug 2018 13:27 #967649

De trailer is geschikt om de boot te water te laten via een helling,
maar een chevrolet kalos is nu niet echt geschikt om 1400kg te water te laten

en het schijnt dat je wel een lange helling nodig hebt en de meeste hellingen zijn dus te kort.

Iemand hier ervaring mee?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 11 aug 2018 17:34 #967703

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
Op trailerhelling.com kun je info vinden van bijna alle trailerhellingen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 11:06 #968141

  • Bobbob
  • Bobbob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
minimarcos schreef :
De trailer is geschikt om de boot te water te laten via een helling,
maar een chevrolet kalos is nu niet echt geschikt om 1400kg te water te laten
en het schijnt dat je wel een lange helling nodig hebt en de meeste hellingen zijn dus te kort.
Iemand hier ervaring mee?

Bij een korte,stijle helling zit je vlug op diepte zodat een zwaardere boot vlug kan drijven .
Je trekker moet het wel aankunnen .
"in" zal wel lukken , maar "uit" gaat al moeilijker.
Wanneer je het moeilijk hebt om uit het water te komen kun je je auto in schaar zetten voor je aanhanger , zodoende vertrek je onder een hoek en dat is veel gemakkelijker.
Bij een lange,trage helling, moet je verder in het water rijden vooralleer je boot gaat drijven .heel geschik voor boten met kleine diepgang.
De combinatie van een trage helling tot de waterlijn en een stijle helling onder de waterlijn is soms een oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 12:06 #968162

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
als je die wegtrailer alleen gebruikt op je boot in- en uit het water te trekken, zitten in notime je remmen vastgerot, tenzij je ze elke keer na het te water gaan droog remt
zeker op zout water gaat het hard
sommige trailer hebben zelfs spoelgaatjes bij de trommels, om schoon te spoelen met zoet water, voordat je droog remt
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 12:20 #968163

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6133
Kanteltrailer. As niet onder water rijden.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 12:28 #968168

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
En als TS nou geen kanteltrailer heeft?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 12:49 #968179

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6133
Eclips schreef :
En als TS nou geen kanteltrailer heeft?

Ik geef maar aan hoe het moet, als TS die niet heeft of niet wil aanschaffen, ook prima.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 12:49 #968181

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Als de as onder zout water is geweest, altijd met zoet water schoonspoelen. Remmen roesten ontzettend snel vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 15:11 #968229

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het eruit trekken van een wat zwaardere boot, valt nog vies tegen met een gewone auto. Gisteren een boot van circa 1000 kg eruit moeten traileren op een vrij steile korte helling met mijn Berlingo diesel ervoor en een verlengkoker tussen de trailer zodat de auto vlak staat op het gedeelte voor de helling, hij had er alsnog best moeite mee en het kost je je koppelingsplaat als je dat iedere keer doet. Dure reparatie aan je auto. Heb je je liggeld zo uit als je het zo bekijkt...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 16:55 #968249

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Beter wielen laten slippen dan je koppeling, als dit kan.

Heb zelf een cat gekocht met de bedoeling te kunnen traileren. Niet wekelijks, maar bv. 1 keer per jaar of naar huis of naar Kroatië (ik zeg maar wat).
Ik schat het totale gewicht tegen 800kg. Op vlakke weg is dat uiteraard geen probleem. De rest zal blijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 18:37 #968294

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je wielen laten slippen dan gebeurt er niks!

Ik zit zelf te denken aan een klein elektrisch liertje voorop de trailer waarmee je de trailer met boot en al de helling op trailert (kabel aan je trekhaak trailer op zijn neuswiel) en bij het te water laten natuurlijk precies andersom, je laat de auto dan lekker bovenaan staan. Werkt alleen als het een niet zo lange helling is waar je de auto boven op een horizontaal stuk kan zetten.... Bij mij op de jachthaven hebben ze zo'n helling, een korte maar mij eigenlijk iets te steile helling, maar helaas is het de enige helling bij mij in de buurt die het water inloopt. Noodzakelijk voor mijn kielboot...
Zo'n lier is wellicht goedkoper dan een nieuwe koppeling zetten.. :woohoo:

Of je koopt gewoon deze:


helemaal geen helling nodig!, je hijst je boot zó vanaf de trailer erin, je mag over de openbare weg (daarom een bandenkraan), trailer erachter, je betaalt geen motorrijtuigenbelasting (MMBS), altijd handig als je in de tuin nog effe iets doen moet doen :evil: Koop er op voorhand ook een sloop-sorteer grijper bij , dan heb je ook een stok achter de deur als de buurman vervelend doet, zijn auto is dan zó verplaatst.... :evil:


Je moet alleen wel een tuin of oprit hebben waar je m kwijt kunt en het is een duur machientje (maar wel mooi, een jongensdroom van velen)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 aug 2018 19:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 21:59 #968345

Ik ben eruit,

heb een stalling gevonden in Bruinisse, lekker dichtbij het (perfecte zeil)water en 2 verschillende hellingen...
Zij kunnen hem zelfs voor mij naar en in het water rijden...

Moet dus alleen een boeg en liersteun monteren en heb idd ook gezien dat het spoelen van je remmen een goed idee is...
daar heb ik al kitjes voor gevonden, met een gardena aansluiting, zodat je schoon water door je remtrommels spoelt.

stalling kost €350 per jaar, daarvoor kun je absoluut geen ligplaats krijgen in de buurt (misschien bij een verenigingshaven, maar dan heb je weer een wachttijd van een paar jaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 13 aug 2018 22:01 #968346

Fly-Tour schreef :
Het eruit trekken van een wat zwaardere boot, valt nog vies tegen met een gewone auto. Gisteren een boot van circa 1000 kg eruit moeten traileren op een vrij steile korte helling met mijn Berlingo diesel ervoor en een verlengkoker tussen de trailer zodat de auto vlak staat op het gedeelte voor de helling, hij had er alsnog best moeite mee en het kost je je koppelingsplaat als je dat iedere keer doet. Dure reparatie aan je auto. Heb je je liggeld zo uit als je het zo bekijkt...

Zo'n verlengkoker lijkt me ook reuze handig, maar ik kan er niets over vinden (ja een filmpje op youtube waar ze er eentje gebruiken)

hoe ziet dat bij jou eruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 14 aug 2018 07:07 #968382

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
minimarcos schreef :
Ik ben eruit,

heb een stalling gevonden in Bruinisse, lekker dichtbij het (perfecte zeil)water en 2 verschillende hellingen...
Zij kunnen hem zelfs voor mij naar en in het water rijden...

Moet dus alleen een boeg en liersteun monteren en heb idd ook gezien dat het spoelen van je remmen een goed idee is...
daar heb ik al kitjes voor gevonden, met een gardena aansluiting, zodat je schoon water door je remtrommels spoelt.

stalling kost €350 per jaar, daarvoor kun je absoluut geen ligplaats krijgen in de buurt (misschien bij een verenigingshaven, maar dan heb je weer een wachttijd van een paar jaar)

Dat klinkt als een hele goede deal! Check wel of ze dat te water laten ook apart berekenen, want misschien gaan ze uit van één keer per jaar erin en één keer per jaar eruit. En dat is niet wat jij wil.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 14 aug 2018 16:09 #968569

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
minimarcos schreef :
Fly-Tour schreef :
Het eruit trekken van een wat zwaardere boot, valt nog vies tegen met een gewone auto. Gisteren een boot van circa 1000 kg eruit moeten traileren op een vrij steile korte helling met mijn Berlingo diesel ervoor en een verlengkoker tussen de trailer zodat de auto vlak staat op het gedeelte voor de helling, hij had er alsnog best moeite mee en het kost je je koppelingsplaat als je dat iedere keer doet. Dure reparatie aan je auto. Heb je je liggeld zo uit als je het zo bekijkt...

Zo'n verlengkoker lijkt me ook reuze handig, maar ik kan er niets over vinden (ja een filmpje op youtube waar ze er eentje gebruiken)

hoe ziet dat bij jou eruit?

Het werkt bij een gewone auto goed mits je boot niet veel meer dan 500 kg is en het geen hele lange helling is waar je je auto met verlenging ertussen op horizontaal vlak hebt staan. Dat wist je al denk ik.

Waarom gebruik je een verlengkoker? Omdat je niet wil dat de trailer een eigen leven gaat leiden wat wel gebeurt als je er alleen een hijsband of touw tussen zou doen en je noodzakelijk een 2e persoon nodig hebt die de neus stuurt... en hoe rem je de boel af als je boven bent.. Echter een lange verlengkoker moet wel in de hoogte scharnieren kunnen bij een combinatie waar het neusgewicht/ kogeldruk wat hoog is. Ga er altijd maar vanuit dat die hoog is..

Maar ik heb dus zelf een verlengkoker gemaakt die ik na gebruik tegen de trailer aan monteer, hiervoor zitten er 2 draadeinden in het frame vd trailer met borgmoer erbij. De koker bevat 2 gaten die precies dezelfde afstand hebben als de draadeinden. Hier schuif je de koker overheen en hij is opgeborgen. Dat terzijde.
Mijn koker is afgestemd op de trailerhelling waar ik vaak kom..

De koker heeft aan de autozijde een gewone trekhaakkoppeling met veiligheidsstrop. Aan de andere kant zit een soort vangmuil met trekhaakkogel die je koppelt aan de koppeling van de trailer. De vangmuil zorgt ervoor dat de koker niet echt scharnieren kan tov de trailer in de breedte, in de hoogte is ie vrij.. De vangmuil kan alleen veilig bij een ONgeremde trailer. Bij een geremde is het risco te groot dat je de oplooprembuis een keer kromtrekt. Hier moet je dus een hulpstuk tegen de trailer aanmaken, afhankelijk van de constructie van de trailer, waar je een verlengkoker in kan steken met borgpen/bout. Een hulpstuk waar hij wederom in de hoogte wel scharnieren kan, maar niet in de breedte.

Waarom wel scharnieren in de hoogterichting?, Omdat je niet het gehele neusgewicht van de trailer kan laten rusten via zo'n lange compacte koker op de trekhaak vd auto, deze koker krijgt het te zwaar en buigt krom als je pech hebt (tenzij je een belachelijk zware koker wilt die niet te tillen is), je moet dan de neus gewoon op het neuswiel laten steunen en bij het afdalen van de helling kan dan de koker scharnieren tov de trailer en dient de koker alleen als trekbalk en dat de boel niet zijwaarts scharnieren kan zodra je naar boven rijdt en kan worden afgeremd. Zorg er wel voor dat het neuswiel voldoende vrij gedraaid staat...

Ik heb even geen foto's maar zal ze eens maken..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 17:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

traileren of toch een gewone ligplaats 14 aug 2018 17:20 #968591

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hier zie je bij mijn blauwe kanteltrailer de verlengkoker tegen de zijkant gemonteerd. De blauwe trailer gebruik ik als allround trailer voor mijn werk aan boten etc. Het is wel een kanteltrailer, maar gewoon erin rijden is makkelijker vaak..





Hier de vangmuilconstructie:







Hier mijn kielboottrailer voor de Flytour met zijn eigen verlengkoker aan de het trailerframe gekoppeld. Dit is eigenlijk in bijna alle gevallen de ideale constructie bij deze trailer zelfs geen hulpstuk nodig, alleen bij m'n kanteltrailer is er geen plek voor een hulpstuk en daarom heeft die het niet. Al ben ik wel iets aan het bedenken..




Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 aug 2018 17:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl