Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oeps...

Oeps... 08 sept 2018 11:14 #976908

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zeven gewonden bij aanvaring speedboot en tanker Amsterdam

Bij de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal met het IJ zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag een speedboot en een binnenvaarttanker op elkaar gebotst. Zeven mensen zijn gewond geraakt, van wie twee ernstig.

De gewonde opvarenden zaten allen op de speedboot, die met hoge snelheid zou hebben gevaren.
Bij de schipper van de speedboot is een alcoholtest gedaan, omdat de politie vermoedde dat hij alcohol had genuttigd. Tegen hem is een proces-verbaal opgemaakt.
Het ongeluk gebeurde rond 00.45 uur. De speedboot is ernstig beschadigd, de schade aan de tanker zou meevallen. B)


Schat zo in dat een bv tanker niet zoveel last c.q.schade zal hebben van zo'n muskiet. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 11:36 #976913

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
svalk schreef :

Schat zo in dat een bv tanker niet zoveel last c.q.schade zal hebben van zo'n muskiet. B)

Ik denk dat die tankerschipper er best last van kan hebben omdat een speedboot zich op kamikaze wijze voor zijn schip werpen. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 11:38 #976914

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Stelletje idioten. Gelukkig geen doden gevallen.
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 11:38 door Jerogee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 11:38 #976915

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
WADnWIND schreef :
svalk schreef :

Schat zo in dat een bv tanker niet zoveel last c.q.schade zal hebben van zo'n muskiet. B)

Ik denk dat die tankerschipper er best last van kan hebben omdat een speedboot zich op kamikaze wijze voor zijn schip werpen. :unsure:

De meeste tankers zijn dubbelwandig dus zal niet meer dan ¨doenk ¨ geweest zijn wat de schipper hoorde. Ligt aan de lengte maar als het er toevallig eentje van 135 meter was...... B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 11:39 #976916

tankers hebben altijd 1, 2 of 3 blauwe kegels hangen. Die geven aan dat je er afstand van moet houden.
De speedboaters hadden waarschijnlijk ook kegels, maar dan andere.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 11:58 #976920

Baasklusje schreef :
tankers hebben altijd 1, 2 of 3 blauwe kegels hangen. Die geven aan dat je er afstand van moet houden.

Heb je 'snachts natuurlijk niet zoveel aan . Maar gelukkig voeren dat soort schepen 'snachts ook een of meerdere blauwe licht(en) ;)
Overigens denk ik niet dat bij zo'n botsing de lading van het grote schip veel uitmaakt :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 11:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 13:29 #976929

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Baasklusje schreef :
tankers hebben altijd 1, 2 of 3 blauwe kegels hangen. Die geven aan dat je er afstand van moet houden.
De speedboaters hadden waarschijnlijk ook kegels, maar dan andere.
Één groene kegel (ook wel groene knuppel) betekent, kijk uit, mogelijk afwijkend vaargedrag.
2 groene kegels betekent gevaarlijk vaargedrag, houd afstand.
3 groene kegels: zeer gevaarlijk vaargedrag, hebben totaal niet meer door wat ze doen, houd minimaal 500 meter afstand. :evil:

Die blauwe kegels op tankschepen betekenen dan weer de gevaarklasse van de stof aan boord en hoeveel afstand je houden moet respectievelijk, en of ze samen met andere schepen mogen schutten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 13:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 14:08 #976938

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Fly-Tour schreef :
Baasklusje schreef :
tankers hebben altijd 1, 2 of 3 blauwe kegels hangen. Die geven aan dat je er afstand van moet houden.
De speedboaters hadden waarschijnlijk ook kegels, maar dan andere.
Één groene kegel (ook wel groene knuppel) betekent, kijk uit, mogelijk afwijkend vaargedrag.
2 groene kegels betekent gevaarlijk vaargedrag, houd afstand.
3 groene kegels: zeer gevaarlijk vaargedrag, hebben totaal niet meer door wat ze doen, houd minimaal 500 meter afstand. :evil:

Die blauwe kegels op tankschepen betekenen dan weer de gevaarklasse van de stof aan boord en hoeveel afstand je houden moet respectievelijk, en of ze samen met andere schepen mogen schutten.

Ja je moet er niet aan denken dat zo'n speedboot er overheen komt bij een zwaar en dus diep geladen schip met b.v. ammoniak en een pomp met leidingwerk van het dek veegt zo midden op het ij. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 14:08 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 14:22 #976942

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
svalk schreef :
WADnWIND schreef :
svalk schreef :

Schat zo in dat een bv tanker niet zoveel last c.q.schade zal hebben van zo'n muskiet. B)

Ik denk dat die tankerschipper er best last van kan hebben omdat een speedboot zich op kamikaze wijze voor zijn schip werpen. :unsure:

De meeste tankers zijn dubbelwandig dus zal niet meer dan ¨doenk ¨ geweest zijn wat de schipper hoorde. Ligt aan de lengte maar als het er toevallig eentje van 135 meter was...... B)


Ik schreef tankerschipper, niet "de tanker"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 15:38 #976952

WADnWIND schreef :
svalk schreef :

Schat zo in dat een bv tanker niet zoveel last c.q.schade zal hebben van zo'n muskiet. B)

Ik denk dat die tankerschipper er best last van kan hebben omdat een speedboot zich op kamikaze wijze voor zijn schip werpen. :unsure:

Gelukkig voor de schipper was het donker, dan heeft hij daar geen last van ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 15:59 #976953

  • Andrezeilen
  • Andrezeilen's Profielfoto
Dit heeft niets met zeilen te maken en is -weer- misplaatst leedvermaak naar aanleiding van een ongeluk met een motorboot met 2 ernstig gewonden . De omstandigheden lijken inderdaad op roekeloos gedrag (maar misschien is er iets heel anders gebeurd) maar waarom direct dat leedvermaak. Er zijn wel 2 ernstig gewonden die er misschien niets aan konden doen. Hoe zou de reactie zijn bij aanvaring tussen een tankerschipper en een compleet tiptop gerestaureerde HR, langkieler, wedstrijdjacht (of iets anders dan bv Bavaria dat op dit forum ook vaak afgebrand wordt)
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 16:01 door Andrezeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 17:11 #976963

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Andrezeilen schreef :
Dit heeft niets met zeilen te maken en is -weer- misplaatst leedvermaak naar aanleiding van een ongeluk met een motorboot met 2 ernstig gewonden . De omstandigheden lijken inderdaad op roekeloos gedrag (maar misschien is er iets heel anders gebeurd) maar waarom direct dat leedvermaak. Er zijn wel 2 ernstig gewonden die er misschien niets aan konden doen. Hoe zou de reactie zijn bij aanvaring tussen een tankerschipper en een compleet tiptop gerestaureerde HR, langkieler, wedstrijdjacht (of iets anders dan bv Bavaria dat op dit forum ook vaak afgebrand wordt)

Heeft wel degelijk wat met zeilen te maken want dit soort idioten zijn nooit ver weg als we aan het zeilen zijn dus een gewaarschuwd mens telt voor twee. B) Ik denk dat het van de twee gewonden hun eigen keuze was om aan boord te stappen met iemand die waarschijnlijk een glaasje teveel op heeft en heeft weinig met leedvermaak te maken maar wel om aan te geven wat voor soort idioten ons vergezellen op het water. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 17:24 #976966

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Waarschijnlijk een glaasje teveel? Of zeker?
Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is...
Ik begrijp Andre wel.
Beetje kort door de bocht om "eigen schuld dikke bult" te roepen. :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 17:27 #976967

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ilex schreef :
Waarschijnlijk een glaasje teveel? Of zeker?
Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is...
Ik begrijp Andre wel.
Beetje kort door de bocht om "eigen schuld dikke bult" te roepen. :huh:

Dat dan weer wel natuurlijk maar het is niet precies het 1e voorval en aan de andere kant is het wel een beetje een logisch gevolg van wat we meemaken op het water met dit soort ¨scheepjes¨. Ik bedoel, laat de eerste zijn hand maar opsteken die zich niet ergert als dit soort scheepjes vooral dicht voorbij komen. B)

Varen doen we samen maar er zijn kennelijk verschillen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 17:28 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 17:36 #976969

Ach, als je alle bekende gegevens op een rijtje zet:
- 00:45 u in de nacht
- op vrijdagavond, begin weekend
- in het donker
- met grote snelheid
- geen delivery, want veel mensen aan boord
- tegen een ongetwijfeld goed verlichte tanker aanvaren
- op een heel druk punt: begin AR-kanaal, einde het IJ.
- en de politie heeft genoeg redenen om alcohol te vermoeden

dan was het misschien geen bejaard echtpaar dat niet achterom keek,
en ook geen beschaafde langzame sloepjesvaarder.
Gewoon gevaarlijk spul in een gevaarlijke boot op een gevaarlijk moment op een gevaarlijke plaats.

Gevalletje Darwin-Award.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 17:42 #976971

Er zijn altijd en overal idioten.
Zonde van de aandacht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 18:01 #976973

  • Andrezeilen
  • Andrezeilen's Profielfoto
Ik ben wel klaar met het Zeilforum. Hierbij het verzoek aan de host / eigenaren om mijn account te verwijderen. Dit is helaas en vreemd genoeg niet mogelijk via de website. Dus verwijder mijn account svp. Dit is mijn laatste reactie op dit forum. Groet, Andre
Baasklusje schreef :
Ach, als je alle bekende gegevens op een rijtje zet:
- 00:45 u in de nacht
- op vrijdagavond, begin weekend
- in het donker
- met grote snelheid
- geen delivery, want veel mensen aan boord
- tegen een ongetwijfeld goed verlichte tanker aanvaren
- op een heel druk punt: begin AR-kanaal, einde het IJ.
- en de politie heeft genoeg redenen om alcohol te vermoeden

dan was het misschien geen bejaard echtpaar dat niet achterom keek,
en ook geen beschaafde langzame sloepjesvaarder.
Gewoon gevaarlijk spul in een gevaarlijke boot op een gevaarlijk moment op een gevaarlijke plaats.

Gevalletje Darwin-Award.
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 19:01 door Andrezeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 18:05 #976974

Het is wel een onoverzichtelijk punt daar: verkeer tussen het Afgesloten IJ en sluizen en van en naar het AR kanaal uit die richtingen. Op zee zou dit een “precautionary area” heten. VTS is daar niet voor niets. Herkennen van navigatieverlichting met de verlichting van het wegverkeer, stad en IJburg als achtergrond. Ook nog wat wachtplekken in de buurt daar.

Dat kan ‘s nachts, zonder AIS, zonder je aangemeld te hebben best lastig zijn, ook langzaam varend zonder alcohol...
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 18:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 18:09 #976975

Nachtvlinder schreef :
Het is wel een onoverzichtelijk punt daar

Dat lijkt me een extra reden om niet hard te varen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 18:17 #976977

Andrezeilen schreef :
Ik ben wel klaar met het Zeilforum. Hierbij het verzoek aan de host / eigenaren om mijn account te verwijderen. Dit is helaas en vreemd genoeg niet mogelijk via de website. Dus verwijder mijn account svp. Dit is mijn laatste reactie op dit forum. Groet, Andre

Wat heeft die nou???
Op zijn pikkie getrapt of zo? Begrijp het niet.
Gert
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 18:18 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 18:33 #976978

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Jouw reactie hierop verklaart nochtans veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 08 sept 2018 19:33 #976997

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het laatste nieuws is dat er bij dit ongeval een dode gevallen is. Er wordt onderzoek gedaan. De schipper van de snelle motorboot is aangehouden. (hetgeen niet betekent dat hij aan hem te wijten is, alleen dat hij verdachte is, niet meer en niet minder) Wellicht is het toch een goed idee om iets voorzichtiger te zijn met voorbarige conclusies. Eerst de feiten kennen en dan oordelen lijkt mij beter, zeker in gevallen waarin een dode te betreuren is.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 09 sept 2018 07:12 #977042

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
Kan me de beoordelingsfout wel indenken. Die heb ik ook weleens gemaakt, alleen ging ik niet zo hard. Ik had tijd om tot inkeer te komen.

Je ziet een lampje op t voordek. Dan een stuk niks en een eind verderop pas de lichten van t stuurhuis. Voor wie niet dagelijks op t water zit, en wie van ons doet dat wel?, is dat een begrijpelijke vergissing.


Of de schipper nu dronken was of niet... Maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Klinkt erg genuanceerd dit. Tot zover mijn inlevingsvermogen. Mijn eigen eerste reaktie? Leek kwa bewoording erg oo BK. Maar of de wereld daar nou weer beter van wordt???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 09 sept 2018 07:56 #977061

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Joop66 schreef :
Kan me de beoordelingsfout wel indenken. Die heb ik ook weleens gemaakt, alleen ging ik niet zo hard. Ik had tijd om tot inkeer te komen.

Je ziet een lampje op t voordek. Dan een stuk niks en een eind verderop pas de lichten van t stuurhuis. Voor wie niet dagelijks op t water zit, en wie van ons doet dat wel?, is dat een begrijpelijke vergissing.


Of de schipper nu dronken was of niet... Maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Klinkt erg genuanceerd dit. Tot zover mijn inlevingsvermogen. Mijn eigen eerste reaktie? Leek kwa bewoording erg oo BK. Maar of de wereld daar nou weer beter van wordt???

Natuurlijk zijn vergissingen mogelijk en wie heeft niet eens een inschattingsfout gemaakt m.b.t. lichten ? De meesten zouden hun snelheid wat aanpassen schat ik zo in als eerste.
Maar vraag me wel in alle eerlijkheid af of je er ook zo over zou denken als dit schip jou de grond in gevaren had , dronken of niet zoals jij zegt.
Het is diep triest dat er nu een dode bij is en zal het voor de schipper er niet gemakkelijker op worden. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oeps... 09 sept 2018 08:02 #977063

Niet dat het wat uitmaakt, maar van die dode is nergens iets te vinden. Alle nieuwsmedia melden alleen de gewonden.
Volgens de politie zaten er zeven mensen in de speedboot. “Twee mensen zijn behandeld door ambulancepersoneel, de andere opvarenden liepen wat blauwe plekken en kneuzingen op.”
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl