rooiedirk schreef :
Als je een koers kan uitzetten op de kaart, kan je het ook op een plotter (Als je tenminste de handleiding bestudeerd). De kennis nodig om een goede koerslijn te maken is hetzelfde.
Voor het uitzetten van een koers op je GPS hoef je
niets te weten over potlood/passer/pleinschaal/verzeiling en drift.
Wat je wel moet snappen zijn de daarmee verband houdende functies op dat ding. Als je ergens heen wilt plaats je een
relevant waypoint. Dat ding doet de rest.
Wat je wel moet weten is, dat je dat waypoint niet
op een boei zet (hoeveel schade dat niet heeft opgeleverd?).
En zo verzinnen we al aardig wat toekomstige examenvraagjes.
En als je van Lowestoft naar IJmuiden wilt op een vaste koers (= niet via een rechte lijn) kan dat zonder enig rekenwerk heel simpel met je GPS. Maar ja, daar heb je weer geen Vaarbewijs 2 nodig. En op IJsselmeer heb je geen stroom en op het Wad nergens een stuk water dat zo groot is dat je deze methode zou willen toepassen.
Zelf heb ik wel waargenomen dat weinig mensen weten wat er allemaal kan (en niet kan) met zo'n GPS. En dat zou je dus best kunnen toetsen.
rooiedirk schreef :
En ik heb het hier al een vaker gezegd, moderne technieken maken de navigatie niet eenvoudiger, wel gemakkelijker.
En kennis van het magnetisch kompas lijkt me ook logisch. Wie heeft er een gyro of gps kompas?? En nee de COG op je GPS is geen goede vervanging voor je kompas!
Die kennis wordt nu niet geëxamineerd. En blijkt niet altijd bekend. Zo voer ik eens met een bekende zeiler een rondje om Schier. Hij had een prachtig kostbaar fluxgate kompas, maar geen idee dat je dat ding op het ware noorden kon stellen. Maar goed, hij keek er ook nooit op, want hij keek op zijn plotter.
Zelf vind ik dat de hedendaagse hulpmiddelen het navigeren heel veel gemakkelijker hebben gemaakt, en voor mij ook veel veiliger.