Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd?

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 07:55 #978047

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Als ik de navigatiehoofdstukken voor Vaarbewijs II bekijk bekruipt mij het gevoel dat de tijd stil heeft gestaan.
Enkele terloopse paragrafen over de hedendaagse GPS georiënteerde apparatuur daargelaten, maar verder uitsluitend de “ouderwetse” potlood-passer-pleinschaal methodes en het magnetisch kompas en de 1./2 methode voor het getij. Op mij maakt het de indruk van de marconist op een cruise schip en de stoker op de elektrische trein.

Ik ben met die methodes opgegroeid, maar ik heb de opkomst van de hedendaagse systemen als grote bevrijding ervaren.

Daar komt ook nog een stukje praktijk bij: Als je met een snelle rib op een knobbelig IJsselmeer bijvoorbeelden wedstrijden volgt zie ik me nog niet met potlood-passer-pleinschaal en van kaart naar kompas vv met potlood en gummetje hannesen.

Benieuwd naar het commentaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 08:00 #978051

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Tsja op gps navigeren behoeft nu eenmaal een stuk minder uitleg en oefening. Je moet echter wel gewoon terug kunnen vallen op de oude analoge methode die je dan dus ook moet beheersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 08:10 #978059

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Benieuwd waarom en wanneer je op die oude methodes zou moeten terugvallen.
Ja, de stroom kan uitvallen. Daar dien je op voorbereid te zijn.
Zoals: Je smartphone, die houdt het toch gauw een uur of 6 vol.
Maar ook: een ouderwetse Garmin 12XL, die houdt het met 4 penlites 24 uur vol. Bij mij aan boord altijd goed bereikbaar paraat.

Sinds 1999 jaar voer ik ruim 10 jaar met mijn skûtsje het NL en D Wad op en neer (en op weg daar naar toe het IJsselmeer), veelal buiten de grote geulen, jaarlijks meerdere malen droogvallend. Niet éénmaal heb ik ook maar één van de geëxamineerde technieken nodig gehad.
Uitsluitend elektronische hulpmiddelen, met papieren kaarten als back up. Niet éénmaal van kompas naar kaart en van kaart naar kompas sommetjes. Niet éénmaal de 1/12e regel nodig gehad. Niet éénmaal de verzeiling berekend, want dat doet de GPS allemaal voor mij. Ja, ik had een elektronisch kompas aan boord. En dat stond uiteraard na kalibratie op het ware noorden. Maar ik gebruikte het zeer zelden en dan nog alleen als extra check. Ik schafte het eigenlijk alleen maar aan omdat de kompasfunctie van een GPS toen nog geen betrouwbare wijzing gaf bij lage snelheden of stilliggend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 08:11 #978060

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Als je een koers kan uitzetten op de kaart, kan je het ook op een plotter (Als je tenminste de handleiding bestudeerd). De kennis nodig om een goede koerslijn te maken is hetzelfde.
En ik heb het hier al een vaker gezegd, moderne technieken maken de navigatie niet eenvoudiger, wel gemakkelijker.
En kennis van het magnetisch kompas lijkt me ook logisch. Wie heeft er een gyro of gps kompas?? En nee de COG op je GPS is geen goede vervanging voor je kompas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 08:25 #978068

Ik heb de TKN cursus gedaan, vond het superleuk en leerzaam. Bij de eerste oversteek braaf kruisjes op de kaart ingetekend, daarna nooit meer gedaan...

Een batterypack waarmee je 5 keer een smartphone kan opladen kost je tegenwoordig twee tientjes, terwijl je ook wel 24 uur op één lading haalt als je eens per uur op het scherm kijkt. Voor langere oversteken lijkt het me nuttiger.

Ik kan mijn weg nog vinden met behulp van het stratenboek. Doe ik dat ooit nog? Nee. Als de complete GPS uitvalt hebben we grotere problemen dan het vinden van de juiste koers, gok ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 08:40 #978077

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Het kan natuurlijk geen kwaad om de ouderwetse kennis te beheersen, maar ik begrijp je verbazing wel. Toen ik ooit op de machinistenschool zat moesten we ook alles van stoommachines als de TEM leren, tot en met vermogens berekeningen en verdampingsverhoudingen toe. Leuk en leerzaam maar in de praktijk natuurlijk nooit meer gebruikt. Toen in de jaren ,70 liep het onderwijs hopeloos achter op de praktijk terwijl de schepen waar ik later op voer gebouwd waren in de jaren ,50. Minimaal 20 jaar achterstand dus.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 09:03 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 09:01 #978092

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik moet mijn dochtertje van 8 ook uitleggen waarom ze sommen moet maken en tafels uit haar hoofd moet leren

Eerst de basis en als ze de basis kennis heeft mag ze een rekenmachine / tablet / pc gebruiken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 09:04 #978093

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
rooiedirk schreef :
Als je een koers kan uitzetten op de kaart, kan je het ook op een plotter (Als je tenminste de handleiding bestudeerd). De kennis nodig om een goede koerslijn te maken is hetzelfde.

Voor het uitzetten van een koers op je GPS hoef je niets te weten over potlood/passer/pleinschaal/verzeiling en drift.
Wat je wel moet snappen zijn de daarmee verband houdende functies op dat ding. Als je ergens heen wilt plaats je een relevant waypoint. Dat ding doet de rest.
Wat je wel moet weten is, dat je dat waypoint niet op een boei zet (hoeveel schade dat niet heeft opgeleverd?).
En zo verzinnen we al aardig wat toekomstige examenvraagjes.

En als je van Lowestoft naar IJmuiden wilt op een vaste koers (= niet via een rechte lijn) kan dat zonder enig rekenwerk heel simpel met je GPS. Maar ja, daar heb je weer geen Vaarbewijs 2 nodig. En op IJsselmeer heb je geen stroom en op het Wad nergens een stuk water dat zo groot is dat je deze methode zou willen toepassen.

Zelf heb ik wel waargenomen dat weinig mensen weten wat er allemaal kan (en niet kan) met zo'n GPS. En dat zou je dus best kunnen toetsen.
rooiedirk schreef :
En ik heb het hier al een vaker gezegd, moderne technieken maken de navigatie niet eenvoudiger, wel gemakkelijker.
En kennis van het magnetisch kompas lijkt me ook logisch. Wie heeft er een gyro of gps kompas?? En nee de COG op je GPS is geen goede vervanging voor je kompas!

Die kennis wordt nu niet geëxamineerd. En blijkt niet altijd bekend. Zo voer ik eens met een bekende zeiler een rondje om Schier. Hij had een prachtig kostbaar fluxgate kompas, maar geen idee dat je dat ding op het ware noorden kon stellen. Maar goed, hij keek er ook nooit op, want hij keek op zijn plotter.
Zelf vind ik dat de hedendaagse hulpmiddelen het navigeren heel veel gemakkelijker hebben gemaakt, en voor mij ook veel veiliger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 09:27 #978099

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Hij had een prachtig kostbaar fluxgate kompas, maar geen idee dat je dat ding op het ware noorden kon stellen.
Bij vele kan dat ja. Maar dan is het wel handig om te weten dat ook een fluxgate een gewoon magnetisch kompas is. En dat dit ook na calibratie deviatie heeft. (kan wel bijna nul zijn)
En dat als je het ware noorden (variatie) instelt in Amsterdam, dat het op Schiermonnikoog anders is en helemaal als je bv richting Oostzee of nog veder gaat.
Ik bedoel maar, leren over variatie en deviatie is zeker niet achterhaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 09:37 #978102

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ik vermoed dat het doel van VB 1 en 2 is om de veiligheid op het water te bevorderen.
Heb je daar voor nodig om van-kaart-naar-kompas en vv uit te rekenen?
Mijn stelling is: NEE.
Ja, een fluxgate is ook magnetisch. En Ja, gekalibreerd in A'dam betekent een minimale afwijking op Schier. Voor de westkust van Noorwegen is die afwijking enorm, maar daar hebben we weer geen vaarbewijs voor nodig.

En nogmaals, voor het varen van A naar B binnen het VB 2 gebied heb je bij gebruik van een gps helemaal geen kompas nodig.
Nuttig is te weten dat het magnetisch noorden niet op de pool ligt. En dat een magnetisch kompas niet zomaar naar het noorden wijst.

Sommetjes maken aan boord heb ik altijd (ook vroeger, voor de gps) een hachelijke zaak gevonden. Vooral als het echt nodig was, was de kans op fouten groot. Dat is misschien wel het grootste voordeel van de gps: de bevrijding van de sommetjes.

En nog even: Het gaat mij hier om de discussie, de gezichtspunten. Als was het alleen al om te pogen dat examen te moderniseren. Daar zal je alle argumenten voor nodig hebben.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 09:38 door JanSr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 09:45 #978105

Ben het volledig met TS eens. Potlood/passer/kaart is over. Nostalgie is leuk maar maakt het varen niet veiliger/makkelijker.
Plotter, iPad, mobieltje, swartwatch, handheld GPS zijn voor iedereen toegankelijk en aanwezig op de meeste boten.
Navigeren is voor mij plaatsbepaling met de best mogelijke gereedschappen.
Toen ik begon met zeilen heb ik nog braaf zonnetjes geschoten op weg naar de Shetlands. Later kwam er een Decca
aan boord. Ook de RDF nog gebruikt. Ik vind GPS onmisbaar en de rest ouderwets geneuzel voor nostalgen.
Vaarbewijs 2 eisen zouden beter focussen op bijv. ontluchten van een scheepsdiesel, veiligheidsmiddelen aan boord
of correct gebruik van een mobiel in communicatie met hulpdiensten. Heb je veel meer aan dan aan het uitzetten van
een koers met een potlood en lineaal. En zonder kennis van deviatie/variatie komt iedereen met een plotter echt
op de plaats van bestemming uit. Als z'n motortje het tenminste blijft doen.......

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:02 #978110

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Je moet je afvragen of heden ten dagen het mogelijk is om zonder gps e.d. en alleen op Potlood/passer/kaart/kompas veilig de Noordzee over te steken. Ik denk het niet. Je komt hopeloos in de knoei met windmolens/scheepvaartroutes/enz. Zelfs het IJsselmeer word een doolhof.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:07 #978112

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Nogmaals: buitengaats heb je GEEN ENKEL vaarbewijs nodig. Hoe Jammer de examens-commissie van VAMEX dat waarschijnlijk ook vindt.

Ik las in het jaarverslag van VAMEX trouwens een onheilspellend bericht: www.vamex.nl/content/uploads/S...Jaarverslag-2017.pdf

"Het jaar 2018 zal worden gebruikt om in samenwerking met het CBR en het ministerie van IenW alsnog tot een volledig uitgewerkt transitieplan en tot concrete afspraken over de overgang van het personeel te komen."

Kort samengevat: Straks beheert het CBR de Vaarbewijsexamens. En dan wordt het pas echt onwrikbaar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:16 #978118

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
3Noreen schreef :
Je moet je afvragen of heden ten dagen het mogelijk is om zonder gps e.d. en alleen op Potlood/passer/kaart/kompas veilig de Noordzee over te steken. Ik denk het niet. Je komt hopeloos in de knoei met windmolens/scheepvaartroutes/enz. Zelfs het IJsselmeer word een doolhof.

Je kijkt toch gewoon op de kaart waar je wel en niet kan varen?
Daarnaast als je puur op je GPS-waypoint naar Engeland stuurt vaar je hopeloos om.. Een beetje begrip van de natuurkundige fenomenen en hoe daarmee om te gaan lijkt me helemaal niet verkeerd om op te nemen in het VB. Ik ben het wel met TS eens dat het GPS-gedeelte een beetje uit de tijd lijkt in de boeken en examens. Volgens mij kun je daar tegenwoordig wat verder op ingaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:18 #978120

Je behoort te BEGRIJPEN wat er gebeurt.
En dat is nog steeds de basiskennis uit de tijd van Columbus.
Dat er andere, makkelijker zaken zijn die het reknewerk voor je doen is mooi meegenomen.
Maar je dient rekening te houden met het slechtste en te hopen op het beste.

Dat laatste is nu wat ik in een wijde horizon om me heen zie gebeuren.
Vroeger legde je de hand op de kaart, "Daar zitten we ergens onder" je werd gedwongen om op te letten en inzicht te hebben in wat gebeurde.

Tegenwoordig kun je de punt aan je potlood niet scherp genoeg slijpen om precies de positie aan te geven.
Dit zolang je stroom (amperes) hebt.

Iedere onozelaar komt op die manier waar hij wezen wil.
Maar gaar er iets mis met een antenne of stroombron dan is hij totaal hulpeloos.
Dus neemt men vele reserves aan boord.

Dit soort lieden is al herkenbaar op 500 meter van de steiger waar ze willen aanleggen door hun ontbrekende voorbereidingen, maken daar zeer vaak schade.
Ze ankeren op 20 meter diepte met twee keer de BOOTLENGTE (8mtr) als ketting!!! Ja serieus...heb zo iemand het als DE manier horen vertellen.

Verder zijn er vele manieren om onze afhankelijkheid van electra te demonstreren.

Een schip, zo´n 50meter van me vandaan geankerd, wordt door de bliksem getroffen, hij had niets meer aan z´n hele uitgebreide uitrusting.
Of ik helpen wilde?
Na één blik op z´n instalatie was het duidelijk dat ik daar geen zin in had.... ALLE bedrading zwart, niet door de inslag, maar gewoon de isolatie in één kleur.

Een ander, perfect met alle electronica uitgerust is twee keer door de reddingboot binnen gebracht, de man begreep niet dat daar waar brandig staat beter niet gevaren kan worden.
De bank was wat verschoven, z´n kaart nog niet geupdated.
En zo tientallen minder erge dingen door gebrek aan ouderwets inzicht en lessen.

Regelmatig schepen die van hun anker/mooring losbreken en vele schepen aanstoten en dan verdwijnen, wel de schade voor de ander latend.

Niets mis met basiskennis van waar je mee bezig bent.

Ter vergelijking: Zelf weet ik niets van computers/internet.

Ik kan een paar dingen omdat ik weet op welke knpopjes ik moet drukken, dus volkomen onbekwaam, maar het veroorzaakt geen gevaar voor anderen.

Met dezelfde kwaliteiten zou ik er niet over piekeren om met een auto de weg op te gaan of met een scheepje zee te kiezen.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 10:25 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:19 #978121

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
@ Pimpel:
En waarom vaar je dan om? Als je stomweg op het waypoint stuurt heb je gelijk.
Maar met enige kennis van de omgang met een gps vaar je niet om
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 10:21 door JanSr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:24 #978127

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
JanSr schreef :
@ Pimpel:
En waarom vaar je dan om? Als je stomweg op het waypoint stuurt heb je gelijk.
Maar met enige kennis van de omgang met een gps vaar je niet om

En waar leer je die kennis/wordt die getoetst........?

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat dit kennis is van de GPS, maar kennis over het water/weer en haar fenomenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:25 #978128

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Saeftinghe schreef :
Je behoort te BEGRIJPEN wat er gebeurt.
En dat is nog steeds de basiskennis uit de tijd van Columbus.
Dat er andere, makkelijker zaken zijn die het reknewerk voor je doen is mooi meegnomen.
Maarje dient rekening te houden met het sclechtse en te hopen op het beste.

Voor het toetsen van het begrip heb je geen sommetjes van 50 jaar geleden nodig, maar vragen die over dat BEGRIP gaan.
Die stelt het huidige examen helaas niet. Het lijkt samengesteld door een groepje bureauzeilers die moeilijke vragen zittende verzinnen.

En wat te doen na een blikseminslag? Examenvraag? Hoeveel bootjes zijn er de laatste 25 jr door bliksem navigatieloos geworden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:35 #978131

janSr,

Laat ik nu net niet die laatste examens kennen, zelfs de oude examens niet. Ze zullen van overheidswege gemaakt zijn door ambteneren, dus nutteloos.
metr die stelling ben ik het helemaal eens.

Die sommetjes van 50 jaar terug zijn nog steeds te gebruiken, die komen voort uit het begrijpen waarmee je bezig bent.

Blikseminslag komt hier in de buurt best wel vaak voor, vergeleken met NL, buiten dat dient het als voorbeeld om aan tegeven dat vele reserves door meer oorzaken uitgeschakeld kunnen worden.

Een vingerhoedje inzicht is meer waard dan drum vol ervaring of schijnreserves.

Columbus kwam overal met z´n gezonde inzicht en zonder electronica.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 10:36 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:36 #978132

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
@ Pimpel: Waar leer je die kennis van die GPS?

Een zeer relevante vraag. schandalig genoeg NIET voor het VB II examen!

Ik heb het mezelf maar geleerd, door te proberen mijn oude vraagstukken op te lossen met de standaardfuncties van de GPS.
Dus ZONDER antieke rekensommetjes.

Bijvoorbeeld de VMG, de Veldcity Made Good, in zuiver Hollands: het behoud.
Stel je wilt de snelste route van Lowestoft naar IJmuiden (geen vaarbewijs voor nodig). Neem IJmuiden als Waypoint. Zet de VMG in beeld en vaar zo, dat die het grootst is. Daarmee verdisconteer je ook meteen de variërende winden, onderweg.

Het kan ook bijna net zo goed:
Lees bij vertrek stilliggend de koers af op IJmiuiden.
Stel het beeld in op koers. Houd die koers aan. De stroom verzet je gedurende de reis.

Zou je op het waypoint sturen, dan leidt het ding je langs een rechte lijn naar IJmuiden, wat jij (terecht) niet wilt.
Laatst bewerkt: 12 sept 2018 10:38 door JanSr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:36 #978133

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Pimpel schreef :
Je kijkt toch gewoon op de kaart waar je wel en niet kan varen?

Had ik dat maar eerder geweten. Ik vroeger maar moeilijk doen om na 24hr op zee bij benadering van ±5 mijl in te schatten waar ik was. Terwijl ik slechts op de kaart hoefde te kijken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 10:42 #978134

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Ik vond eerder onheilspellend dat het slagingspercentage voor vb1 en vb2 slechts +/- 60% en bij jonger dan 25j nog minder...
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:14 #978142

  • JanSr
  • JanSr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
En dan zo'n trots rijtje met "klanttevredenheid".
Een gegeven waar je helemaal niets mee kan, want VAMEX is monopolist.

Wat ze zelf kennelijk niet opvalt is dat prijs en examensysteem het laagst scoren......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:28 #978148

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
3Noreen, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen (en begrijp het nog niet zo goed). Juist al die rotzooi in de Noordzee kan je toch helpen met de plaatsbepaling?

Jan, ik geef al aan dat een uitdieping vwb GPS kennis een goede toevoeging zou zijn. Echter ben ik het niet eens met je dat de ouderwetse kennis over koersen e.d. maar achterwege gelaten moet worden. Je verdere verhaal over VMG kan ik niet zo goed behappen, maar als je deze methode wilt begrijpen, moet je toch eerst wat meer weten over de basis: koerslijnen, stroom, wind drift etc. Puur afgaan op je hoogste VMG lijkt me een erg slecht idee, en inderdaad het gevolg van het niet begrijpen van de basisprincipes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs II, navigatiedeel uit de tijd? 12 sept 2018 11:41 #978150

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Saeftinghe schreef :
Ze zullen van overheidswege gemaakt zijn door ambteneren, dus nutteloos.
metr die stelling ben ik het helemaal eens.

Tsjonge, wat een aanname zeg. Vind je het echt nodig om een hele groep (de ambternaren) weg te zetten door hun werk nutteloos te noemen?

Verder heb ik JanSr die stelling niet zien schrijven dat ambtenaren van overheidswege nutteloos werk doen, dus waar je het nou precies mee eens bent is me niet helemaal duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl