SAUGEN UND BLASEN!!
Norna heeft welbekend een luchtgekoelde dikke Deutz diesel. De koellucht en de verbrandings lucht wordt uit de motorruimte aangezogen. In de kuip zitten twee grote luchtinlaten die de frisse lucht moeten verzorgen.
Op één van de inlaten en in de buurt van het luchtfilter en koellucht aanzeug, zat in de motorkamer een ventilator die frisse lucht aanzoog. Dat ding maakte enorme herrie en had ik nooit aan.
Op zich is het niet optimaal om lucht in je motor ruimte te blazen want de overdruk dan daar kan diesel en olie geur in de kajuit drukken, doch die overdruk wordt bij mij teniet gedaan door het grote gebruik van de koellucht aanzuig.
Toch wordt het fors warm in de motorruimte, wat niet bevordelijk is voor met name de aanzuig van luchtfilter.
Dus dat maar eens aangepakt.
Ik heb twee mooie PWM Papst ventilatoren op de kop getikt: borstelloos, zeer stille loop en perfecte toerenregeling. Dingen kosten standaard €350 per stuk, ik tikte ze op de kop voor 55.
Één van de twee gaat nu lucht in motorruimte blazen en de andere gaat hoog achterin de motorruimte uit zuigen. De oude ventilator zat op afsluitende multiplex, de nieuwe komen op mooie alu strippen.
Een en ander thermostatisch aan te sturen met een mooi PWM regelkastje van Ali.
Voor de uitzuiger heb ik een mooie verloop gemaakt van glas met warmte bestendige epoxy: