Gertjan1 schreef :
wie zie je een ankerbol voeren als ze voor anker liggen?
wie zie je een kegel voeren als ze motoren? Toch wel handig om te kunnen zien of die boot die op je afkomt sneller gaat dan je mag verwachten obv zijn bouw en de wind...blijkt ie toch de motor aan te hebben.
welk schip heeft z´n lichten zo geschakeld dat ze herkenbaar zijn als zeilboot cq motorende zeilboot, inclusief ankerlicht?
Als we voor anker liggen voeren we
altijd een ankerbol en hebben we 's nachts
altijd ons ankerlicht aan. Dus niet alleen dicht bij vaargeulen maar ook op de Gouwzee, in vluchthavens, etc.
Bij een mooring is het afhankelijk van de situatie: als we bij Alderney aan een mooring langs de lange golfbreker liggen (haven zonder steigers en compact mooringveld) hijsen we geen ankerbol. Liggen we aan de buitenkant dan doen we 's nachts wel een ankerlicht aan om onze zichtbaarheid voor nachtelijke passanten te vergroten (en de rand van het mooringveld te markeren). Liggen we aan een mooring op zee waar de moorings onregelmatig en verspreid liggen dan zowel een ankerbol als ankerlicht.
De motorkegel voeren we als we wat langer (zeg >10 minuten) de motor bij hebben en er andere schepen in de buurt zijn. Ook als kort motorzeilen naar onze inschatting tot verwarring bij anderen kan leiden (en er tijd is om de kegel te hijsen). Geen motorkegel bij het aanvaren van een haven of sluis, wel altijd stoomlicht als het donker is (en een gewone observatie moeilijk of onmogelijk is). Niet 100% volgens de letter maar naar ons idee wel naar de geest van de wet.
Maar inderdaad geen wijd verbreid gebruik bij Nederlandse watersporters. Daar heeft forumlid Gertjan1 absoluut een punt.
Edit: Bij ruig weer met zeer forse zeegang wordt bij ons de kegel niet gezet als de motor bij gaat. Zelfde afweging als bij forumlid martinw: risico voor bemanningslid aan dek weegt niet op tegen extra duidelijkheid voor andere schepen. Vaak wel stoomlicht aan (ook overdag als de zon niet schijnt) in die situaties.