Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 06 mrt 2019 19:16 #1027131

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Weer een stapje vooruit in zeilende vrachtschepen. De Rotor zeilen van het Finse Norsepower blijken in de praktijk tot 20% aan brandstofverbruik van grote zeeschepen te kunnen besparen. Ze zijn nu officieel gecertificeerd.

Persoonlijk vind ik ze niet echt fraai om te zien, maar wel een mooie ontwikkeling om de (forse) aanslag op het milieu wat te verkleinen.

Nieuwsbericht.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 19:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 06 mrt 2019 19:23 #1027132

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Prachtig slim eigenlijk, dat iemand dat toch even verzind..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 08:49 #1027224

Nou ,niet echt nieuw hoor , die toepassing van Flettner voorstuwing hebben ze al zo'n kleine 100 jaar geleden geprobeerd en daarna telkens weer.
nl.wikipedia.org/wiki/Flettnerschip
Nooit van de grond gekomen , vraag me af waarom niet.
Zal me benieuwen of dat nu wel echt breed ingezet gaat worden of dat het weer eens een van die dingen is die steeds weer opnieuw worden "uitgevonden" maar nooit wat worden :unsure:
Zelfs mijn eerste chef ( eerder aero/hhydrodynamica expert bij Fokker) was er in de 60er jaren ook mee bezig .
Hier de allereerste uit 1924.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 10:41 #1027261

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Yellow Boat schreef :
Nou ,niet echt nieuw hoor , die toepassing van Flettner voorstuwing hebben ze al zo'n kleine 100 jaar geleden geprobeerd en daarna telkens weer.
nl.wikipedia.org/wiki/Flettnerschip
Nooit van de grond gekomen , vraag me af waarom niet.
Zal me benieuwen of dat nu wel echt breed ingezet gaat worden of dat het weer eens een van die dingen is die steeds weer opnieuw worden "uitgevonden" maar nooit wat worden :unsure:
Zelfs mijn eerste chef ( eerder aero/hhydrodynamica expert bij Fokker) was er in de 60er jaren ook mee bezig .
Hier de allereerste uit 1924.
Ad

Ik zou dergelijke rotoren toch echt maken zodat ik ze bij grote windsnelheden zou kunnen verkleinen. Misschien is dat wel de reden waarom ze vroeger niet succesvol waren, omdat ze te veel hinder gaven bij storm.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 10:51 #1027264

Leuk idee maar lijkt me niet echt makkelijk.
In de lengte verkleinen is ongunstig omdat de wind daar teveel wordt beinvloed door het schip zelf.
In de diameter , pffff.
Trouwens, verkijk je niet op die foto uit 1924 , dat was maar een klein bootje vergeleken bij een beetje vrachtschip of tanker nu.
Of de diameter toen echt wel zo groot wat is de vraag.
En of ze met wind voorlijker dan dwars echt genoeg rendement opwekken vraag ik me ook af. Gezien de normale snelheden van een flink vrachtschip varen die veel vaker aan de schijnbaren wind en hebben dus ook al snel last van de luchtweerstand van die dingen.
Maar zoals ik al schreef , de toekomst zal het leren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 13:36 #1027301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Volgens mij was destijds de lagering en de krachten daar op een probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 14:19 #1027317

Lijkt me nog steeds een flinke uitdaging gezien de enorme hefboomkrachten op die lagering bij zo'n fors belast lang uitsteeksel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 14:30 #1027321

Yellow Boat schreef :
Nooit van de grond gekomen , vraag me af waarom niet.

Al die ideeën (incl. Skysails e.d.) zullen nooit goed van de grond komen met de huidige brandstofprijzen, zeker de accijnsvrije prijzen van het internationaal vervoer.
Als we b.v. € 10 of meer voor een liter moeten betalen, varen er heel wat minder MSC Zoe’s rond, hoeft Schiphol niet meer uit te bereiden, worden er geen garnalen meer naar Marokko op en neer gereden en staan we waarschijnlijk ook niet meer in de file.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 15:27 #1027341

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Lijkt me nog steeds een flinke uitdaging gezien de enorme hefboomkrachten op die lagering bij zo'n fors belast lang uitsteeksel.
Ad

Dat is technisch wel op te lossen. Lagers van b.v. scheepskranen waar zeer zware gewichten in hangen hebben meer te verduren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 15:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 15:51 #1027345

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
ben een maand of 3 geleden bij een open dag van Marin geweest en daar waren ze volop aan het testen met deze technologie.
De vraag is niet meer of het werkt maar meer hoe het het meest effectieve is toe te passen.
Was trouwens erg indrukwekkend wat en hoe ze daar alles wat met boten te maken heeft testen.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moderne Flettner rotor 'zeilen' goedgekeurd 07 mrt 2019 17:40 #1027387

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Lijkt me nog steeds een flinke uitdaging gezien de enorme hefboomkrachten op die lagering bij zo'n fors belast lang uitsteeksel.
Ad

Dat is technisch wel op te lossen. Lagers van b.v. scheepskranen waar zeer zware gewichten in hangen hebben meer te verduren.

Ja , maar die draaien een stuk langzamer en niet continue.
Ik denk niet dat zo'n kraan de beweging van een Flettner rotor lang zal overleven :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl