Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stuurstand 2.0

Stuurstand 2.0 08 mrt 2019 19:14 #1027797

Baasklusje schreef :
steef ton schreef :
Even denken en rekenen. 640 kCal = 640 keer 4180 J. Dat gedeeld door 3600 levert 743 Watt.

Die fiets zegt dat ik (gemiddeld) 160 Watt presteer. Max haal ik 220 Watt, voor een minuutje.

Die 743 Watt is iets mee mis; dat kan zelfs Dumoulin niet ;-)

Nee, die 640kCal is iets mis mee, dwz, dat is een berekende voedselverbranding, niet geleverde energie. Hebben ze speciaal voor de slanktrimmers gedaan. ;)

En ik denk dat je vermogensmeter ook een beetje stuk is. In laat kinders op school twee trappen oplopen, tree voor tree (dus niet springen). Gedurende een seconde of 10 kunnen die makkelijk 200 Watt leveren. Goed getrainde jongens ook wel het dubbele (is eenvoudig te bepalen: mgh gedeeld door de tijd) Ik denk dat een gast als Dumoulin meer dan 800 Watt kan leveren gedurende korte tijd (seconden) en honderden Watts gedurende een paar uur. Indurain kon 455 Watt leveren gedurende tenminste een uur.
Maar je hebt gelijk: geen 743 Watt gedurende een uur.
zie www.hln.be/sport/wielrennen/to...%2Fwww.google.com%2F
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 19:33 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 08 mrt 2019 20:11 #1027814

Noballast schreef :
Ik behoor waarschijnlijk wel tot de doelgroep.

Een paar dagen geleden moest ik naar de Fysiotherapeut. Met als gevolg, vanochtend eerste yogales gehad en maandag intake op de sportschool dus dit lijkt mij wel een mooie aanvulling. Plezier met het nuttige verenigen.

Ik heb mijn boot zelf gebouwd en ben momenteel in vergaande staat van afbouw. Ook de stuurstand heb ik zelf gebouwd. Deze heb ik zojuist ff gemeten in de boot en het zou kunnen werken als de achterste steunen er niet waren. Volgens mij zou je die op een of andere wijze verstelbaar moeten kunnen maken. Ook de hoogte verstelling is nog wel een dingetje ivm de hoogte van het stuurwiel. Die is bij mij 10cm hoger dan bij een standaard stuurstand om vrij te blijven van de kuipbanken. Daarnaast, mijn boot is een lichtgewicht trimaran dus zo’n aanpassing moet wel ultra licht uitgevoerd kunnen worden.

Ik ben zelf wel handig met composiet materialen en heb best ideeen voor een verdere lichtgewicht ontwikkeling. Wellicht per PB even verder ?

Noballast, je hebt een PB. Ontzettend leuk dat je zo meedenkt. Je hebt gelijk dat het model op het plaatje moet voor de toepassing die jij voor ogen hebt iets aangepast worden, als ik me goed herinner heb jij ter hoogte van de achtersteun van de fiets de ingang naar je achterkajuit zitten?

Ik denk dat we zowieso naar een instelbaar systeem toe moeten, want ik vind het idee van ErikSnel ook best goed en wellicht zouden we een model kunnen bedenken dat in verschillende situaties toegepast kan worden. Elke boot is anders tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 08 mrt 2019 20:26 #1027818

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Mogen wij hier ook de versies 1.0 tot 2.0 aanschouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 08 mrt 2019 20:46 #1027828

Haha, 1.0 is natuurlijk wat heel veel mensen nu al aan boord hebben. En de subversies daartussen hebben we voor het gemak weggelaten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 08 mrt 2019 21:07 #1027836

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
De genoemde ‘over enkele weken’ ... o ja, 1 april :woohoo:
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 08 mrt 2019 23:45 #1027870

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zou hem cardanisch maken. Met een beetje helling wordt het lastig fietsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 01:46 #1027877

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3376
Delphi32 schreef :
Ik zou hem cardanisch maken. Met een beetje helling wordt het lastig fietsen.

Of je draait hem naar loef, kan je de bollentrui winnen
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 07:23 #1027891

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
it's amazing!!!
kan je ook een versie met loopband maken?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 08:04 #1027895

Lijkt wel wat op die Wrap-tastic parodie.
Waar laat ge zon ding nou als ge klaar bent, ??
Nou gewoon in den laai
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 08:05 door Jeroenb61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 08:37 #1027907

Stuurstand tweepuntnul schreef :
Baasklusje schreef :
Stuurstand tweepuntnul schreef :
fluitend 250watt voor een langere tijd.

Meteen een dynamo in het fluitje laten inbouwen!

En wat is langere tijd? Uurtje?

Zeker, een uur houdt ik dat wel vol. Ik denk overigens wel dat je roeiend meer energie kunt leveren dan fietsend, omdat je van veel meer spieren gebruik maakt.
De hoeveelheid energie die je kan leveren is niet afhankelijk van de hoeveelheid spieren die je kan gebruiken (dat geldt maar tot op zekere hoogte). Een roeifiets gaat bv niet sneller dan een gewone ligfiets. Veel roeifietsers maken aanvankelijk die fout trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:06 #1027925

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Dat een roeifiets niet sneller gaat weet ik, been there done it. Maar dat heeft denk ik met andere dingen te maken dan het spiergebruik.

Of je afhankelijk van je gebruikte spieren meer of minder energie kunt leveren, het antwoord daarop is evident, natuurlijk is dat zo. Neem gewoon twee uitersten: gebruik zoveel mogelijk spieren en meet hoeveel energie je daarmee kunt leveren, bijvoorbeeld met roeien. Zet daar tegenover de energie die je kunt leveren door, laten we eens wat geks nemen, met je wijsvinger een knop in te drukken. Ik denk dat ik wel weet wat het meeste oplevert.

Er is wel een andere limiterende factor: de hoeveelheid energie die ons lichaam kan leveren wordt aan de ene kant bepaald door je spieren, maar zeker voor duurtraining vooral door hoeveel zuurstof je op kunt nemen. En dat staat los van je spieren op zich.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:11 #1027928

Daarom dat er tussen haakjes staat dat dat maar tot bepaalde hoogte geldt. Natuurlijk kan je meer energie leveren met je benen dan met je pink. Vanaf een bepaald niveau kan je lichaam gewoon niet meer leveren. Heeft vooral te maken met het hart en de longen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:19 #1027933

Mijn trapkano gaat harder zonder peddels dan met peddels.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:20 #1027935

steef ton schreef :
Nee, die 640kCal is iets mis mee, dwz, dat is een berekende voedselverbranding, niet geleverde energie. Hebben ze speciaal voor de slanktrimmers gedaan. ;)

En ik denk dat je vermogensmeter ook een beetje stuk is. In laat kinders op school twee trappen oplopen, tree voor tree (dus niet springen). Gedurende een seconde of 10 kunnen die makkelijk 200 Watt leveren. Goed getrainde jongens ook wel het dubbele (is eenvoudig te bepalen: mgh gedeeld door de tijd) Ik denk dat een gast als Dumoulin meer dan 800 Watt kan leveren gedurende korte tijd (seconden) en honderden Watts gedurende een paar uur. Indurain kon 455 Watt leveren gedurende tenminste een uur.
Maar je hebt gelijk: geen 743 Watt gedurende een uur.

640kCal helpt niets voor slanktrimmen ;-) Van inspanning val je niet af.
Die 640 kCal is goed voor 70 gram vet te verbranden (in een heel uur....) dat schiet niet op.

De vermogens (Watt) die je noemt kloppen wel ongeveer voor de topsporters (en de springende kids).
Maar een iets te dikke zeiler die scheef op een rotzadel achter zijn stuurwiel zit zal de 100 Watt niet halen, zeker niet voor enige tijd.
Zeggen we voor het gemak een uur lang 78 Watt, is bij accuspanning 6 A stroom.
Dat is dus 6Ah in een uur. 2% accuvulling.

Ik zou een roeimachine aanraden als Stuurstand 2.0. Kun je met je handen tegelijk sturen.
Roeien geeft een betere verdeling van kracht over de diverse spieren (armen rug en buik doen ook mee,, fietsen is afgrijselijk eenzijdig benenwerk). Door de betere verdeling hou je het langer vol.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:33 #1027940

Baasklusje schreef :

640kCal helpt niets voor slanktrimmen ;-) Van inspanning val je niet af.
Die 640 kCal is goed voor 70 gram vet te verbranden (in een heel uur....) dat schiet niet op.

De vermogens (Watt) die je noemt kloppen wel ongeveer voor de topsporters (en de springende kids).
Maar een iets te dikke zeiler die scheef op een rotzadel achter zijn stuurwiel zit zal de 100 Watt niet halen, zeker niet voor enige tijd.
Zeggen we voor het gemak een uur lang 78 Watt, is bij accuspanning 6 A stroom.
Dat is dus 6Ah in een uur. 2% accuvulling.

Ik zou een roeimachine aanraden als Stuurstand 2.0. Kun je met je handen tegelijk sturen.
Roeien geeft een betere verdeling van kracht over de diverse spieren (armen rug en buik doen ook mee,, fietsen is afgrijselijk eenzijdig benenwerk). Door de betere verdeling hou je het langer vol.

Nou, 70 gram vet uit je spieren verbranden heeft wel degelijk zin, hoor. En die 640 kCal móeten verbrandingwaarden zijn, berekend door het fietsmachientrimgebeuren, dat kan niet anders. Die waarden voor de kids kloppen niet zo ongeveer, maar precies binnen de meetnauwkeurigheden (van stopwatch en meetlinten). Meten is weten, he ;)
Een uur lang 78 Watt mechanische vermogen leveren lijkt mij aan boord idd ook een redelijke aanname (denk dat ik daar niet eens altijd zin in zou hebben, trouwens)
Ben het ook eens dat een roeimachien wellicht een betere optie zou zijn, al is het natuurlijk niet helemaal ieders ding (rug!). Zoiets zou trouwens wellicht nog wel op mijn kleine scheepje passen, ergens. Ik weet alleen niet of ik er zin in zou hebben. Solo krijg ik meestal al wel genoeg beweging.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 09:34 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:39 #1027942

steef ton schreef :
Nou, 70 gram vet uit je spieren verbranden heeft wel degelijk zin, hoor. En die 640 kCal móeten verbrandingwaarden zijn, berekend door het fietsmachientrimgebeuren, dat kan niet anders. Die waarden voor de kids kloppen niet zo ongeveer, maar precies binnen de meetnauwkeurigheden (van stopwatch en meetlinten). Meten is weten, he ;)

Voor iemand die behoorlijk te dik is (zeg 30 kilo moet afvallen) is die 70 gram na een uur uitputting natuurlijk niet erg bemoedigend ;-)

Die 640 kCal zijn inderdaad berekend door de fiets, op basis van gemeten energie en ingegeven gewicht.
Nu lever je op een fiets meer vermogen dan hij meet, want hij meet alleen de ronddraaiende pedalen. Maar je benen gaan ook nog op en neer. Daar weet die fiets niets van ;-)
Duidelijk te merken door op verschillende toerentallen dezelfde hoeveelheid energie te maken.
Hoger toerental is hogere hartslag, maar niet meer gemeten vermogen....

Misschien is een loopband beter dan een fiets, in de kuip. Lopen is een stuk zwaarder dan fietsen.
Als de loopband dan ook nog een kwart slag naar SB en BB kan draaien kun je lekker helling op hardlopen! Dat zal helpen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:44 #1027945

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Het is grappig in deze discussie, ik ga onmiddelijk kijken in de richting van energie terugleveren icm conditie bijhouden, anderen kijken meer naar de mogelijkheden om in beweging te blijven, waar ik niet zoveel moeite mee heb.

@Stuurstand, waar richt jouw ontwikkeling zich nou vooral op, de eerste of de tweede insteek?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 09:48 #1027948

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Tulipe schreef :
Daarom dat er tussen haakjes staat dat dat maar tot bepaalde hoogte geldt. Natuurlijk kan je meer energie leveren met je benen dan met je pink. Vanaf een bepaald niveau kan je lichaam gewoon niet meer leveren. Heeft vooral te maken met het hart en de longen.

Ik vind dit best interessant. We zijn het eens dat niet de hoeveelheid spieren maar vooral het hart.long/bloedsomloop systeem limiterend is. Maar wil je het lang volhouden, dan doe je dat toch met spieren. Als je er maar een paar gebruikt belast je die - bij gelijke zuurstof opname- veel zwaarder dan wanneer je er zoveel mogelijk gebruikt. Dus mijn idee blijft dat een beweging waarmee je meer spieren gebruikt handiger is om gedurende langere tijd energie te produceren.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:15 #1027960

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Vroeger heb ik onderzoek inspanningsfysiologie gedaan naar energieverbruik en zuurstof-name. De toplanglaufers hebben de grootste maximale zuurstof-name VO2max. Zij zijn in staat om (langdurig) grote energie op te wekken.
Maak op de stuurstand ook skistokken! Kun je koppelen aan de stuurinrichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:18 #1027961

Dat worden dan kolderstokken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:28 #1027965

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Haha, ze waren vroeger nog niet zo dom :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:30 #1027967

Als je nu een dynamo onder een lier monteert. Met de liersleutel draaien wekt vermogen op.
Van ijmuiden naar lowestoft is er dan voldoende energie opgewekt om electrisch naar binnen te motoren..
En het werkt ook op kleine boten met helmstok.
En met mastklimmen moet toch ook energie op te wekken zijn. Wisselt het wat af.

Die CWS dehlers kunnen zo gebruikt worden. ipv op de knop drukken zelf draaien en accus opladen!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:32 #1027968

serieus, ik hoop dat het hydro-gen project nog weer eens opgepakt wordt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:42 #1027972

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Daar ben ik druk mee, maar laten we dat in een ander draadje doen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurstand 2.0 09 mrt 2019 10:48 #1027976

ErikSnel schreef :
Het is grappig in deze discussie, ik ga onmiddelijk kijken in de richting van energie terugleveren icm conditie bijhouden, anderen kijken meer naar de mogelijkheden om in beweging te blijven, waar ik niet zoveel moeite mee heb.

@Stuurstand, waar richt jouw ontwikkeling zich nou vooral op, de eerste of de tweede insteek?

Mijn idee richt zich meer op de tweede groep, die beweging nodig heeft en waarvoor een laagdrempelige optie helpt om die beweging te krijgen. Maar als het apparaat er toch is, dan kan de eerste groep die natuurlijk net zo goed gebruiken!

Ik twijfel door al jullie reacties (waarvoor alvast dank :-) ) wel steeds meer over integratie in de stuurstand en vraag me in gemoede af of het niet een meer modulair systeem moet worden dat je op verschillende plaatsen zou kunnen gebruiken. Zoals al opgemerkt, elke boot is anders. En dan is opklapbaar denk ik wel een belangrijke eis. Nu is dat bij een ‘ niet bewegende’ fiets veel gemakkelijker dan bij 1 met wielen. Nou ja, hoop nieuwe ideeën ontstaan door deze discussie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl