iGrf schreef :
Is dat standby genoeg of wordt daarmee bedoeld dat je het anker binnen letterlijk met een duwtje overboord kan zetten ? Met het risico dat dit ook wel eens onbedoeld kan gebeuren ?
Standby betekent dat het anker gebruiksgereed is en niet ergens in een bakskist of in de kajuit ligt.
In principe moet een anker binnen een halve minuut kunnen worden gezet, lijkt me.
Als ik lees dat Kapitein MoMo nog op 0,13 mijl (ruim 240 m.) van de haveningang zat op het moment dat de motor uitviel, dan was dat ankeren nog best een poging waard geweest, zou ik zeggen. Als je anker echt standby ligt, tenminste. Maar de vraag is of dat bij MoMo (wedstrijdzeiler, tenslotte) zo was.
Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.
Maar het verhaal zoals het nu wordt verteld is natuurlijk veel spannender dan gewoon even ankeren en op het gemak het probleem oplossen. Dat is ook wat waard.
Desondanks heb ik heb er bewust voor gekozen om niet de beste stuurman aan wal te gaan spelen.
Maar nu we het er alsnog even over hebben: ik hoop dat duidelijk is dat het standby hebben van een anker een standaard veiligheidsvoorziening is. Tenzij je in water van honderden meters diep en op honderden mijlen van het dichtstbijzijnde land vaart, misschien..