Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zo dat scheelde weinig..

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 19:59 #1044399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
PvO schreef :
Wadloper schreef :
Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.
En als het anker vervolgens niet houd, ben je ook gelijk door je opties heen....

Als de hemel naar beneden komt, hebben we allemaal een blauwe hoed.

Zonder het maken van die opsteker in de wind is de kans dat het anker niet houdt het grootst. De kans dat het wel houdt is het grootst op het moment dat de boot stilligt ten opzichte van de grond en het anker op dat moment de bodem bereikt. De situatie wordt echt vervelend als de boot sneller over de grond beweegt, dan je ankerketting of lijn kan uitvieren. Maar toch, ook als de boot beweegt: als het anker eenmaal op de boden ligt en je hebt 30 - 40 m. ketting of lijn uitstaan, en die vervolgens met een kettingstopper of opeen kikker blokkeert, dan moet het raar lopen, wil de boot niet blijven hangen. Of de kettingstopper het overleeft, is ook even de vraag, maar goed. De plek in kwestie is waarschijnlijk niet dieper dan 3 - 4 m. Dat anker is zó beneden.

Er werd door anderen ook nog even gesproken over het gereed hebben van een zeil. Doe ik zelf ook altijd. Ook als het anker niet houdt remt het in ieder geval behoorlijk af en verschaft het tijdwinst om bijvoorbeeld een zeil te hijsen of uit te rollen.

Als je eenmaal binnen de hoofden bent is, met een boot die vaart loopt, mòet dat binnenvaren van een box ook ècht lukken. Lukt het niet, dan ben je ook door je opties heen.. Ankertje op het hek zou dan nog wat kunnen remmen, als het geen aluminium Danforth is, tenminste.

Ik blijf het een aanrader vinden; een gebruiksklaar anker, of het nu voor, of achterop zit.

Maar goed; ik zou niet de beste stuurman aan wal spelen. Ik voeg verder de daad bij het woord.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 20:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 20:00 #1044400

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
PvO schreef :
Wadloper schreef :
Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.
En als het anker vervolgens niet houd, ben je ook gelijk door je opties heen....

Exact!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 20:08 #1044403

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Kapiteinmomo schreef :
PvO schreef :
Wadloper schreef :
Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.
En als het anker vervolgens niet houd, ben je ook gelijk door je opties heen....

Exact!

Even de gewetensvraag: lag er een anker gebruiksklaar?

Oh nee.. ik zou de daad bij het woord voegen.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 20:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 08 mei 2019 20:16 #1044406

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Wadloper schreef :
PvO schreef :
Wadloper schreef :
Okee; het woei 6 bft. en de boot zal waarschijnlijk al een zekere snelheid hebben gehad, wat ankeren niet makkelijker maakt. Hoewel.. als de motor afslaat, zou mijn eerste reflex zijn om met de nog beschikbare snelheid de boot tegen de wind in te draaien en de afstand tot de wal zo mogelijk te vergroten. Het moment dat je dan echt stil ligt, met de boeg in de wind, is meteen het moment om het anker te laten zakken. Zo, standby moet je anker eigenlijk zijn. Je hebt misschien 15 - 20 seconden.
En als het anker vervolgens niet houd, ben je ook gelijk door je opties heen....

Als de hemel naar beneden komt, hebben we allemaal een blauwe hoed.

Zonder het maken van die opsteker in de wind is de kans dat het anker niet houdt het grootst. De kans dat het wel houdt is het grootst op het moment dat de boot stilligt ten opzichte van de grond en het anker op dat moment de bodem bereikt. De situatie wordt echt vervelend als de boot sneller over de grond beweegt, dan je ankerketting of lijn kan uitvieren. Maar toch, ook als de boot beweegt: als het anker eenmaal op de boden ligt en je hebt 30 - 40 m. ketting of lijn uitstaan, en die vervolgens met een kettingstopper of opeen kikker blokkeert, dan moet het raar lopen, wil de boot niet blijven hangen. Of de kettingstopper het overleeft, is ook even de vraag, maar goed. De plek in kwestie is waarschijnlijk niet dieper dan 3 - 4 m. Dat anker is zó beneden.

Er werd door anderen ook nog even gesproken over het gereed hebben van een zeil. Doe ik zelf ook altijd. Ook als het anker niet houdt remt het in ieder geval behoorlijk af en verschaft het tijdwinst om bijvoorbeeld een zeil te hijsen of uit te rollen.

Als je eenmaal binnen de hoofden bent is, met een boot die vaart loopt, mòet dat binnenvaren van een box ook ècht lukken. Lukt het niet, dan ben je ook door je opties heen.. Ankertje op het hek zou dan nog wat kunnen remmen, als het geen aluminium Danforth is, tenminste.

Ik blijf het een aanrader vinden; een gebruiksklaar anker, of het nu voor, of achterop zit.

Maar goed; ik zou niet de beste stuurman aan wal spelen. Ik voeg verder de daad bij het woord.
Lang verhaal, maar wat ik in al die jaren dat ik vaar wel geleerd heb, is dat kiezen voor een optie, zonder de mogelijkheid voor plan b een slecht idee is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 06:46 #1044469

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Tja toch een stukje zeemanschap dat in de watersport wereld verloren is gegaan.
Op de (zeegaande) beroepsvaart is het normaal om bij het naderen van een haven de trossen / fenders ed aan dek te halen EN de ankers klaar maken om te vallen. Dus alleen de remband losdraaien en anker valt. Bij vertrek ea in omgekeerde volgorde. En in het algemeen pas na het afzetten van de loods gaan de zeevasten op de ankers.

Evengoed mooi opgelost van TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 07:26 #1044483

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Wadloper schreef :

Even de gewetensvraag: lag er een anker gebruiksklaar?

Oh nee.. ik zou de daad bij het woord voegen.

We hadden die dag niet willen uitvaren, ging sneller dan gedacht om de "nieuwe"stuurautomaat in te bouwen.
Toch even kijken of dit ding werkte, anker niet voorbereid, maar je kan hem zo overboord kieperen.

We zagen die stenen dam snel naderen, puur lagerwal met van die gemene IJsselmeergolfjes.
Inderdaad impulsief dus.

Het is een moderne haven RC Medemblik maar je hebt maar weinig ruimte voor een opschieter met name bij de E steiger.

Schade maken aan andere boten is niet mijn ding, heb veel schade gezien aan andere boten waar de veroorzaker gewoon is weggevaren, schandalig!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 08:22 #1044503

Ik heb bij de haven lelystad ook wel eens zonder diesel gezeten. in de vaargeul. Met op lager wal rotsblokken.
Zeilen hijsen was geen optie meer.
Kon m net nog buiten de vaargeul opsturen.
Mijn anker ligt in de bakskist.
En toch was tie binnen 5 seconden uitgegooid..
Ik wil maar zeggen als het moet is een anker in de bakskist ook standby!

Hij zit wel in een grote digros tas.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 08:49 #1044511

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
roozeboos schreef :
Ik heb bij de haven lelystad ook wel eens zonder diesel gezeten. in de vaargeul. Met op lager wal rotsblokken.

Wat is dat toch met jou en lege dieseltanks?

Nou ja, inmiddels heb je gekozen voor de endgültige Endlösung, dus bovenstaand gevalletje zal ook wel meteen de laatste keer zijn geweest dat jezonder diesel zat.
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 08:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 09:16 #1044518

en weer een nuttige opmerking waar we ook allemaal wat aan hebben. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 12:24 #1044589

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
Ik heb bij de haven lelystad ook wel eens zonder diesel gezeten. in de vaargeul. Met op lager wal rotsblokken.

Wat is dat toch met jou en lege dieseltanks?

Nou ja, inmiddels heb je gekozen voor de endgültige Endlösung, dus bovenstaand gevalletje zal ook wel meteen de laatste keer zijn geweest dat jezonder diesel zat.

Volgens mij zit ie nu juist altijd zonder diesel!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 12:27 #1044592

ja, maar het ontopic punt was dus, dat als het echt nodig is , een anker in een bakskist ook heel snel overboord kan.
Zo is gebleken op de Tapas.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 12:30 #1044595

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
roozeboos schreef :
ja, maar het ontopic punt was dus, dat als het echt nodig is , een anker in een bakskist ook heel snel overboord kan.
Zo is gebleken op de Tapas.

Okee. Twintig punten, plus 10 bonuspunten voor on-topic blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 19:46 #1044735

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Ja, paraatheid van het anker moeten wij toch echt nog wat aan doen. Ons anker ligt niet bepaald bedrijfsklaar, dat moet anders. Nu ligt hij (met de lijn er niet aan vast) in de bakskist onder de kuipvloer. Als er een vouwfiets op ligt toevallig heb je geen kans.

Idealiter ligt ie klaar op een beam (daar is een mooie plek waar een ankerbeslag gemonteerd kan worden), maar wat doe je dan met de lijn. Die wil je niet los op de trampoline hebben. De preekstoel / ankerbak kan, maar het is daar vol met ook een rollijn van de genua er in, geen fijne combinatie. Je komt er ook slecht bij (smal voordek).

Van het weekend maar eens uitproberen en puzzelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 20:09 #1044741

Bij mij ligt het kopanker vast op de ankerlier, die draai ik los anker klein zetje en plons daar gaat ie, de ketting komt door een pijpje door het dek. Onderdek ligt de ketting in de kluis. Nu nog 27meter maar binnen kort 60. En dan nog een losse fx23 binnen en een stalen danfordt achter in het zicht in de bakskist. Ik beschouw mijn ankers als redings stukken. En niet als extra ballast. Ik weeg dik zeven ton dat hou ik graag in geval van nood op z,n plek B)
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zo dat scheelde weinig.. 09 mei 2019 20:59 #1044766

Bij ons aan boord een 16 kg poolanker in het kluisgat met 40 meter ketting in de bak. Altijd gebruiksklaar, de pal van de ankerlier is zo los en het anker valt.
Bij een scheepsgewicht van 6,5 Ton erg prettig.
Laatst bewerkt: 09 mei 2019 21:09 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 07:25 #1044816

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Had ik hier laatst niet ergens een "te koop" zien staan met een mooi aluminium kwaliteits anker, een Fortress, een Vetus of zo..... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 07:52 #1044833

redshift schreef :
J De preekstoel / ankerbak kan, maar het is daar vol met ook een rollijn van de genua er in, geen fijne combinatie.

Maar wat dacht je dan van een ankerlijn op een rol? www.svb.de/de/ankergurtbandrollen.html
Goed , die zijn eigenlijk voor hekankers maar waarom niet voor een "gewoon" anker?
Ik heb er trouwens ook al eens een gezien voor geslagen of gevlochten lijn.
Of zoiets en i.p.v. slang de ankerlijn? :huh: www.bol.com/nl/p/rvs-slanghasp...wxnBy8hoCbkUQAvD_BwE
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 11:48 #1044959

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Gewoon een blaffetuurlint dus :)

Maar zo een ankerlint op rol vind ik er persoonlijk een beetje zwak uitzien.
Stel je hebt 6 ton boot die aan 3 knopen naar lagerwal geblazen wordt.

Je gooit het anker over boord, lijn rolt af en is ten einde, anker graaft zich (hopelijk) in en de boot komt met een schok tot stilstand.
Ik geloof nooit dat dat rolletje dan nog vasthangt aan je boot ....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 12:05 #1044967

...dus daarom beleg je het lint op een kikker.

Het nadeel van een anker binnen stouwen, qua snelheid, in het on-topic geval van TS is die 2x de traplift moeten nemen de kajuit in en uit, anker in het mandje van de rollator leggen en dan naar het voordek. :kiss:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 12:14 #1044970

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
iGrf schreef :
Gewoon een blaffetuurlint dus :)

Maar zo een ankerlint op rol vind ik er persoonlijk een beetje zwak uitzien.
Stel je hebt 6 ton boot die aan 3 knopen naar lagerwal geblazen wordt.

Je gooit het anker over boord, lijn rolt af en is ten einde, anker graaft zich (hopelijk) in en de boot komt met een schok tot stilstand.
Ik geloof nooit dat dat rolletje dan nog vasthangt aan je boot ....

Vreemde redenatie. Zelfs met een ankerlier en ketting kom je niet zo ten anker.
Je zal het spul moet afremmen, of het nu band, tros of ketting is.
Desnoods zet je je schoen op de rol tot het rubber er afbrandt maar hoe dan ook, remmen zal je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 12:46 #1044986

iGrf schreef :
Gewoon een blaffetuurlint dus :)

Maar zo een ankerlint op rol vind ik er persoonlijk een beetje zwak uitzien.
Stel je hebt 6 ton boot die aan 3 knopen naar lagerwal geblazen wordt.

Je gooit het anker over boord, lijn rolt af en is ten einde, anker graaft zich (hopelijk) in en de boot komt met een schok tot stilstand.
Ik geloof nooit dat dat rolletje dan nog vasthangt aan je boot ....

Hallo , dat lint kan ten eerste 4 ton hebben . dat is hetzelfde als 14mm geslagen lijn.
En er bestaat ook vast wel sterkere polyester band.
En niet elke boot weegt 6 ton hoor.
Uiteraard hoort een ankerlijn ook niet aan die rol te trekken maar leg je die vast aan een geschikte bolder.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 10 mei 2019 20:07 #1045116

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
iGrf schreef :
Gewoon een blaffetuurlint dus :)

Maar zo een ankerlint op rol vind ik er persoonlijk een beetje zwak uitzien.
Stel je hebt 6 ton boot die aan 3 knopen naar lagerwal geblazen wordt.

Je gooit het anker over boord, lijn rolt af en is ten einde, anker graaft zich (hopelijk) in en de boot komt met een schok tot stilstand.
Ik geloof nooit dat dat rolletje dan nog vasthangt aan je boot ....

Ben je Vlaming? Of gebruik je het woord blaffetuur gewoon 'fout'?
Gewoon een vraagje, niks meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 11 mei 2019 07:41 #1045172

Is vlaams inderdaad en betekent zoiets als rolluiklint. Je weet wel , waar je een rolluik mee optrekt. Maar ja , tegenwoordig doen ze dat electrisch . Alleen zal dat zeker niet sterk genoeg zijn .
Blaffatuur bestaat overigens ook in het Nederlands nl.wikipedia.org/wiki/Blaffetuur
Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2019 07:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo dat scheelde weinig.. 13 mei 2019 11:23 #1045688

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ilex schreef :
Ben je Vlaming? Of gebruik je het woord blaffetuur gewoon 'fout'?
Gewoon een vraagje, niks meer.

Idd Vlaming maar volgens mij geen fout gebruik, oorspronkelijk was een Blaffetuur een luik voor een raam (zo een klap ding).
Maar met de komst van de rolluiken werd dat woord ook daarvoor gerbuikt (tenminste toch in Antwerpen).

En om terug ontopic te komen : Ja ik snap uiteraard dat het de bedoeling in om zo een lint op een kikker te beleggen.
Maar ik zit met een noodsituatie in mijn hoofd, wat doe je als je met een paar knopen snelheid richting lagerwal gaat en (een beetje paniekerig) het hekanker overboord gooit.
Als dan die rol begint af te rollen, heb je dan nog tijd om dat lint rustig te beleggen ?

ivm het gewicht : onze boot weegt een 7-tal ton, maar heel onze anker setup is voorzien opongeveer 1000kg SWL (4ton breeksterkte). Tot een knoop of 60 wind zou dat ruim voldoende moeten zijn maar heb niet veel ambitie om dat te testen. 30-35 hebben we wel eens geprobeerd en dat ging goed :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl