Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 20 aug 2019 21:50 #1075208

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Joop66 schreef :

Misschien heb ik een Engelse Dehler dan. Die alles andersom doet.

Van zoet naar zout heb ik nog nooit dwars in de sluis gelegen.

Van zee naar binnen meermaals.

Tot ik bijgaand plaatje uitgevogeld had. Daarna ook nooit meer.

Ik ken t gezegde, maar ken niet de daarbij behorende omstandigheden. Het strookt ook niet met mijn ervaringen.

Maareh, Albert, ik heb je hoog zitten (zonder dissen). Hoe zie jij dan een stroming naar je toe ontstaan bij van-zoet-naar-zout? En wat gaat er dan precies fout?

Hoi Joop, als ervaringsdeskundige B) - over meer dan vijftig jaar - weet ik gewoon dat het zo is. De natuurkundige verklaring heb ik niet een twee drie bij de hand maar je mag me op mijn woord geloven dat het zó is en niet anders.
Waarschijnlijk zakt het zoute water naar de bodem en stroomt onder uit de kolk naar de zoete kant, waarop het niveau weer aangevuld wordt met zoet dat bovenin de kolk binnenkomt - dus stroom in de kont - .

Dat je me niet loopt te dissen, dat weet ik en ik van mijn kant neem jou ook serieus.
Laatst bewerkt: 20 aug 2019 21:56 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 21 aug 2019 17:36 #1075453

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
En vaar ik een klein bootje solo.
Altijd een landvast aan de punt lopend naar de kuip buiten de verstaging om.
En een landvast op de achterkikker vast liggend.
Misschien heb ik wat voordeel van de buitenboordmotor.
Ik ga niet zo heel snel overdwars in de sluis wel een keer een ander dat zien doen met een 9 meter jacht dat net geschilderd was de details laat ik maar achterwege voor die mensen wel zo prettig.
Ik wist m bij de Krammersluizen naast een motorboot te werken zodat er nog een 30 voeter achter kon op de plek waar ik eerst zat vond die 30 voeter erg fijn.
Ik probeer in die grote sluizen in Zeeland en ook op andere plekken als het er druk is dat altijd om hem ergens langszij te krijgen zodat er nog een grote boot extra mee kan.
Langszij met klein licht bootje geen enkel probleem in de regel.
Anders langs de kant met stootwillen er tussen die moeten ruim van te voren met hulp van de stuurautomaat klaargelegd worden, zelfde geld voor strijken zeilen moet ook onder sturen stuurautomaat gebeuren en redelijk ruim van te voren kan wel na de stootwillen.
Je moet vooruit denken met solo maar als je dat doet gaat de "landing" vaak goed.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 aug 2019 17:37 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 21 aug 2019 18:08 #1075464

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hoe anders is dit in de Grevelingensluis waar zo'n mascotte op de wal het voor elkaar krijgt om iedereen in de stress te jagen. Doet me altijd denken aan die 'duwers' in Japanse treinen. Maar goed, ik begrijp sowieso de volgorde waarin handelingen in het sluisproces daar gebeuren en de bijkomende traagheid niet.

Ik heb het in het Caledonian Canal mogen ervaren. Sluiswachters die zelf de sluis bedienen, zien wat er gebeurd, begrijpen hoe zij kunnen helpen en dat ook doen. En het zijn zeker niet allemaal ervaren sluisgangers, maar die sluiswachters kennen hun pappenheimers en handelen daar ook naar.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 21 aug 2019 18:59 #1075488

Gregor schreef :
Hoe anders is dit in de Grevelingensluis waar zo'n mascotte op de wal het voor elkaar krijgt om iedereen in de stress te jagen.

Dat heb ik dan toch anders ervaren daar:

Eén van de stewards, een leuke vent, had het hoogste woord................hielp echt waar nodig was en
d.m.v. een kwinkslag werd je op je fout gewezen.
Ik vond dat hij dat wel leuk deed.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 06:22 #1075619

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8300
Albert 45 schreef :
Joop66 schreef :

Misschien heb ik een Engelse Dehler dan. Die alles andersom doet.

Van zoet naar zout heb ik nog nooit dwars in de sluis gelegen.

Van zee naar binnen meermaals.

Tot ik bijgaand plaatje uitgevogeld had. Daarna ook nooit meer.

Ik ken t gezegde, maar ken niet de daarbij behorende omstandigheden. Het strookt ook niet met mijn ervaringen.

Maareh, Albert, ik heb je hoog zitten (zonder dissen). Hoe zie jij dan een stroming naar je toe ontstaan bij van-zoet-naar-zout? En wat gaat er dan precies fout?

Hoi Joop, als ervaringsdeskundige B) - over meer dan vijftig jaar - weet ik gewoon dat het zo is. De natuurkundige verklaring heb ik niet een twee drie bij de hand maar je mag me op mijn woord geloven dat het zó is en niet anders.
Waarschijnlijk zakt het zoute water naar de bodem en stroomt onder uit de kolk naar de zoete kant, waarop het niveau weer aangevuld wordt met zoet dat bovenin de kolk binnenkomt - dus stroom in de kont - .

Dat je me niet loopt te dissen, dat weet ik en ik van mijn kant neem jou ook serieus.

Ah. Ik snap m nu:

Van zoet naar zout gaat fout: Inderdaad heb je dan stroom op de kont. Daar zijn we t over eens. Ik vind dat niet zo erg. Vaar langzaam de sluis binnen, bij de beoogde bolder geef ik een dikke peut gas achteruit, pak de bolder en beleg het landvast. Meteen rust. Blijkbaar wordt dat als "lastig"ervaren. Ik vind t niet zo erg. Maar goed, iemand heeft mijn bootje overgemotoriseerd, ooit. Dat scheelt wel.

Van zout naar zoet: de stroming komt naar met toe. Eens, toch? Die vind ik lastig: nogmaals, ik sta achterop te sturen. Maak een bolder vast, en voor ik voorop ben, wordt de boot van de muur getrokken en ligt dwars in de stroming. Die vind ik lastig. Dan moet ik vastmaken, en OP TIJD de motor vooruit weer in zn werk hebben, anders is er geen houden meer aan. Er moet veel meer tegelijk gebeuren.

Overigens: als het ook maar lijkt druk te worden, leg ik naast een ander schip aan. Hoef ik tijdens het schutten mijn lijntjes niet vast te houden. Tijd voor thee en een boterham.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 08:00 #1075655

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15099
Bij mijn vorige boot, een monohull, bleek de genua lier precies de juiste plek te zijn voor de spring/landvast. Met 1 lijn en de motor had ik de boot ook op sterk stromend water onder controle.
Gisteren met onze tri door de Oranjesluizen, was weer eens een ongekend genoegen, vooral de marifoon communicatie was heel apart. Het lijkt wel alsof diegene die aan de marifoon hangt geen overleg heeft met diegene die de sluis en lichten bedient. Het licht stond op groen, maar het was overduidelijk dat Noreen echt niet meer in de sluis paste. De reactie aan de marifoon, U moet de aanwijzingen van de lichten en stewards opvolgen. Pas nadat ik opmerkte dat zulks wel tot schade zou opleveren bedacht men zich. De marifoon wordt lijkt het voornamelijk gebruikt om europa nummers uit te wisselen en volgorde van schutting te bepalen. Maar niet voor het verloop van de schutting. Een keer eerder schoot ik bij de zelfde sluizen niet snel genoeg op naar de zin van de sluismeester om 11 uur s'avonds. Dat koste me een uur wachten voor de Schellingwouder brug. Onder de woorden "Ja nu moet jij ook maar wachten".
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 08:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 08:38 #1075667

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Bij sommige sluizen vraag ik me wel eens af of het persé vol willen persen inderdaad niet meer tijd kost dan een schutting extra. Maar er zal dan vast een andere reden tot persen zijn hou ik mezelf voor. Balen dat je moet wachten als je voor je een halfvolle sluis ziet vertrekken vind ik erger.

En ik doe altijd achter eerst vast. Dan heb ik volledige controle en kan het bijna niet fout gaan.

Een lus tussen kikker achter en de middenbolder (of lier) ligt al klaar ver voor de sluis. Die lus liefst nog om de sluisbolder gooien als de boot nog een tikke vaart vooruit heeft. Als die lus zich vast trekt, motor nog even in vooruit zetten (of laten staan) en dan kun je met beetje gas en roer doen met de boot doen wat je wil. Ook solo kun je dan prima ff naar voren lopen om daar een lijnte om een bolder te gooien. Stroom en wind van voren of van achteren, zoet naar zout, maakt allemaal niet uit. Lus eventueel wat laten vieren als de boot nog verder naar voren moet. Als de boot ook voor vast ligt, motor uit.

Het enige wat wel eens niet helemaal zoals gepland gaat, is de combinatie van veel wind, de hogerwal aan stuurboord en ook daar moeten aanleggen. Schroefwerking in achteruit én wind duwen dan met name de kont van de boot weg van de kant waardoor het vastleggen van die lus soms een uitdaging is. De motor niet hoeven gebruiken om te remmen vóór die lus om een bolder zit, werkt dan het beste. Want zodra die lus er ligt, kan alles weer.
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 08:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 11:43 #1075758

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5318
Philip: Mijn wielwerking is ook fors maar als je voor je achteruitslaat een flinke slinger aan het roer geeft zodat je kont de tegengestelde kant van de wielwerking op gaat is het probleem weg.

Soms als ik dat doe gaat ie te goed anti de wielwerking en raak ik de kant....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 13:10 #1075780

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Ja bij mijn vorige vaste schroef werkte dat wel. Maar met de (voor mij nieuwe) maxprop en nieuwe motor is de wielwerking een stukje erger dan voorheen. In zijn achteruit naar stuurboord varen is nu ook pas te doen als je veel vaart hebt en niet vanaf stil liggen. Lijkt wel of ik het hele haven manoeuvreren opnieuw moet leren :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 18:49 #1075909

Zo ben ik dit jaar gewisseld van een klapschroef naar een vaste schroef: vele malen minder wielwerking! kan nu opeens twee kanten op draaien achteruit met mijn langkieler... (ik zou bijna de door de vorige eigenaar aangebrachte boegschroef eruit gooien.... :-), ok toch niet )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 19:05 #1075914

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Minder wielwerking met een vaste schroef dan een klapschroef? In vooruit en achteruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 19:58 #1075930

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Bij mij was het andersom. Met de klapschroef nog nauwelijks wielwerking. Jammer, want bij het aanleggen maakte ik er dankbaar gebruik van.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 20:19 #1075942

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ilCigno schreef :
Bij mij was het andersom. Met de klapschroef nog nauwelijks wielwerking. Jammer, want bij het aanleggen maakte ik er dankbaar gebruik van.
Ik heb dezelfde ervaring.
Bij aanleggen eerst met de boeg bij de wal zodat mijn vrouw makkelijk een lijntje om de bolder kon gooien.
Vervolgens een flinke dot gas achteruit wat er voor zorgde dat de boot stil kwam te liggen en de kont flink naar sb opschoof.
Met de klapschroef lukt beide helaas niet meer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 20:56 #1075970

Ja idd, minder wielwerking in zowel vooruit als achteruit.
Tevens van een 2 blads naar een drieblads gegaan, wellicht dat het daarmee te maken heeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 22 aug 2019 22:50 #1076001

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mijn achterschip is vrij breed, dus ik doe het volgende:
1. wijs aan degene achterop aan, welke bolder zij moet nemen en aan degene voorop vertel ik welke het daar gaat worden
2. leg de boot stil naast de bolder, lijnbehandelaar achterop doet om de bolder (slippend)
3. dotje gas erbij en roer naar de kant zodat de punt bij de wal komt, achtertros wordt afgeremd
4. lijn bij de punt kan nu (zonder pikhaak of ander eng gereedschap) om de bolder
5. voorlijn vieren, achterlijn strak, boot netjes recht aan de kant, klaar
Werkt altijd, bij elke sluis en elke zoet-zout-variant. Bij afwezigheid van iemand achterop doe ik die lijn zelf, dat is niet zo spannend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 07:04 #1076041

  • Zeelandbrug
  • Zeelandbrug's Profielfoto
Joop66 schreef :
elixer schreef :
'Is ook niet waar. Het gaat mis van zout naar zoet. Dan heb je aan de oppervlakte stroming naar achteren'

Van zoet naar zout dan gaat het fout. Van zout naar zoet dan gaat het goed.

Paul

Zeker?

Waarom zo ingewikkeld? Rivier stroomt gewoon altijd naar zee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 07:57 #1076072

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15099
Bij alle getijden rivieren die ik ken stroomt het bij vloed naar binnen en bij eb naar buiten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 08:33 #1076076

Zelf bij kanalen is dat zo , bijv. bij het Eemskanaal . Daar staat het water bij HW spring buiten zelfs ruim één meter boven dat in het kanaal.
Daarmee moet je daar wel rekening houden bij het schutten maar of dat het geval si zie je ook wel aan het deel van de sluiswand wat nat is .Boven waar de waterstand gelijk is aan het kanaal zit nl. veel minder aangroei op de sluiswand
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 08:35 #1076077

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Maar als ezelsbruggetje is hij wel makkelijk. Wat ziet/zout betreft klopt het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 10:09 #1076092

Philip schreef :
Ja bij mijn vorige vaste schroef werkte dat wel. Maar met de (voor mij nieuwe) maxprop en nieuwe motor is de wielwerking een stukje erger dan voorheen. In zijn achteruit naar stuurboord varen is nu ook pas te doen als je veel vaart hebt en niet vanaf stil liggen. Lijkt wel of ik het hele haven manoeuvreren opnieuw moet leren 
zelfde ervaring hier! Kwestie van meer gas geven (en kortere stoten) in z'n achteruit, dan gaat het beter

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 13:54 #1076135

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Ik lees in dit topic veel over een "spruit".

Wellicht de domste vraag van de eeuw, maar kan iemand mij uitleggen wat daar mee wordt bedoeld ?

Ik vaar zelf solo (of met kleine kinderen ) op niet de allermakkelijkste boot, een Feeling met midzwaard en klapschroef ( enorme wielwerking achteruit ), geen boegschroef, maar gelukkig wel een middenbolder.

Het lukt me altijd redelijk, vooral als ik aan bakboord aan kan leggen, om zonder veel gedoe een sluis door te komen, maar ik leer graag bij ...

Mijn voorkeur heeft om sowieso die middenbolder belegd te hebben, en een eindje te laten vieren, vanaf dat moment heb ik controle, en probeer ik achter te beleggen, vervolgens red ik me in 95% van de gevallen met die 2 touwtjes, of ik moet door stroming/harde wind/dommigheid hebben dat de neus te ver van de kant dreigt te komen, in uitzonderlijke gevallen moet ik dan even een tikkie gas geven waarna de boot weer goed ligt.

Zal eens proberen vanaf de lier een lijntje te leggen, geen raar idee, want middenbolder zit naar mijn smaak net een metertje te ver naar voren voor solo gebruik ...

Het lastigste persoonlijk vind ik, dat wanneer ik voorbereid ben om aan bakboord aan te leggen, en ik een sluis invaar, ik op het allerlaatste moment ineens door omstandigheden naar Stuurboord moet, zeker als dat hoger wal is, achteruit kom ik daar nooit, en met het zwaard omhoog heb ik vooruit ook niet heel veel te vertellen op lage snelheid ... dan kom ik soms wel eens wat handjes te kort ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 14:02 #1076138

Een al of niet glijdende driehoeksconstructie, hier bedoeld als 2 lijnen op de boot, 1 lijn op de kant.

www.debinnenvaart.nl/binnenvaa...hp?woord=spit#spruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 14:20 #1076142

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
aha ... dank.

dank ... kon het zelf , ook na googlen niet vinden.

Dat gebruik ik regenmatig, een lijntje van middenbolder (vast) ergens omheen, en dan naar achterbolder ... driehoekje dus ... boot blijft dan iig liggen, soms even een extra slagje om hetgeen waar ik op de kant om "beleg" zodat het iets minder makkelijk glijdt ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 15:50 #1076171

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
Ik ken het rijmpje zo;

Van zoet naar zout is voor fout, van zoet naar zout is voor fout

Denk dat je dan redelijk uitkomt
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijzonder beleid Lorentzsluizen Kornwerderzand 23 aug 2019 18:01 #1076203

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29435
Rijmpjes is voor mensen met slecht geheugen.
Als je het kan beredeneren is dat altijd makkelijker en hoef je niet te twijfelen over zoet en zout.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl