JPD schreef :
Ik lees in dit topic veel over een "spruit".
Wellicht de domste vraag van de eeuw, maar kan iemand mij uitleggen wat daar mee wordt bedoeld ?
Ik vaar zelf solo (of met kleine kinderen ) op niet de allermakkelijkste boot, een Feeling met midzwaard en klapschroef ( enorme wielwerking achteruit ), geen boegschroef, maar gelukkig wel een middenbolder.
Het lukt me altijd redelijk, vooral als ik aan bakboord aan kan leggen, om zonder veel gedoe een sluis door te komen, maar ik leer graag bij ...
Mijn voorkeur heeft om sowieso die middenbolder belegd te hebben, en een eindje te laten vieren, vanaf dat moment heb ik controle, en probeer ik achter te beleggen, vervolgens red ik me in 95% van de gevallen met die 2 touwtjes, of ik moet door stroming/harde wind/dommigheid hebben dat de neus te ver van de kant dreigt te komen, in uitzonderlijke gevallen moet ik dan even een tikkie gas geven waarna de boot weer goed ligt.
Zal eens proberen vanaf de lier een lijntje te leggen, geen raar idee, want middenbolder zit naar mijn smaak net een metertje te ver naar voren voor solo gebruik ...
Het lastigste persoonlijk vind ik, dat wanneer ik voorbereid ben om aan bakboord aan te leggen, en ik een sluis invaar, ik op het allerlaatste moment ineens door omstandigheden naar Stuurboord moet, zeker als dat hoger wal is, achteruit kom ik daar nooit, en met het zwaard omhoog heb ik vooruit ook niet heel veel te vertellen op lage snelheid ... dan kom ik soms wel eens wat handjes te kort ...
Als de middenbolder te ver na voren is leg je de lus op de middenbolder en het end dat terugkomt van de wal op de achterkikker.
Kijk ook eens in
dit topic.