Erikdejong schreef :
Bant schreef :
Extreem gaaf. Ik vraag me vooral af hoe dat ding zichzelf foilend gaat houden als je ligt te slapen? Of zijn die ontwerpen tegenwoordig dusdanig stabiel dat geen externe input nodig is om hem in bedwang te houden?
De boten kunnen vrij lang foilen zonder direct aandacht nodig te hebben. Als ze weer in het water vallen kunnen ze ook weer zelf terug op hun vleugels komen. Dus als er geslapen word kan er ook gefoiled worden. De grote vraag is echter of ze kunnen foilen in ruig water zoals de zuidelijke oceaan en of alles heel blijft. De Winnaar van 2016 schijnt slechts 10% van de afstand zijn foils gebruikt te hebben. Zijn gemiddelde snelheid ronde de wereld was 13.8 knopen, als ze eenmaal uit het water zijn gaan ze minimaal 18 knopen.
Het is dus voornamelijk het proberen te vinden van de juiste tijdstippen om slaap in te halen zodat je op de momenten dat je wakker bent je er het meeste uit kunt halen. Als alles heel blijft op deze nieuwe generatie dan zal de Kloof tussen de voor en achter hoede groter dan ooit te voren worden.
Nou ik ben ERG benieuwd! Op zich is het al super gaaf dat er nu ook met ballast-schepen gefoild kan worden. Die kromme foils zijn natuurlijk erg slim in dat opzicht, de helling kan rustig wat toenemen zonder dat de lift wegvalt of dat er direct moet worden bijgestuurd (met de zeilen of wat dan ook) zoals bij een foilende cat of dinghy.
Puur op je onderbuik gevoel afgaande houd je natuurlijk je hart vast met al die slanke uitstekende vleugels, bomen, zwenkkielen en ga zo maar door. De krachten daarop, en de ondersteunende constructie, gaan gigantisch worden in ruig weer, laat staan als je een walvisje raakt met +18kts.