mim schreef :
Conclusie: Als het besluit is genomen, dan is er alleen iets geregeld over een goedgekeurde zuiveringsinstallatie in plezierboten. De verplichte verzegeling van vuilwatertanks is op de lange baan geschoven en het is onzeker of die verzegeling, of iets anders, er wel komt. Ik heb niets kunnen vinden over hoe dit laatste verder gaat. Wellicht verzandt het kamerbesluit in de regelbureaucratie of in iets onuitvoerbaars of iets wat bij voorbaat toch niet te handhaven is.
Een (zeker in het onderhavige onderwerp) "verfrissend" artikel.
Tijdverschijnsel, niet alleen in ZF: iemand vangt iets op wat hij nauwelijks begrijpt en slaakt een "kreet".
Die wordt overgenomen en dan vervolgens een zelfbevestigende waarheid:"hij hep ut gezeg en nou zeg hij het ook dus is het zo".
Iedereen met een beetje gezond verstand snapt dat dit - zeker na het debacle van het lozingsverbod - niet te handhaven is. Bovendien zou het averechts werken: meeste boten hebben een holding tank, en naar mijn ervaring wordt die door de meeste mensen wel gebruikt: dicht in de jachthaven en op kritische plekken, en open op ruim water. Met verzegelde afsluiter grijpt iedereen (behalve een paar - in ieder geval op papier - Roomser dan de paus scherpslijpers) weer naar de puts (die is niet verzegelbaar).
Voor handhaving zijn mensen nodig en die zijn er niet: te duur.
En automatiseren is meestal nog erger: alle softwareprojecten van de overheid lopen uit op een effectieve en financiele ramp wegens teveel bemoeienissen van mensen die er geen verstand van hebben.
Het is nou eenmaal zo dat overboord lozen niet effectief te voorkomen is.
Op de zeevaart zijn zuiveringsinstallaties al sedert begin jaren (19)70 verplicht: dit zijn in feite "turbobeerputten", meestal drie compartimenten waarvan de eerste geforceerd belucht worden.
Kriterium voor overboord pompen is biological oxygen demand, ofwel de hoeveelheid zuurstof die aan het oppervlaktewater onttrokken moet worden om dit restant te verwerken. Praktijk: hoe viezer het land hoe zwaarder de voorschriften. Uitschieters waren de Philippijnen en India, terwijl je na een paar meter op de wal al onder strond zat bij wijze van spreken.
Ook hier weer speelt het politieke onbenul hoogtij: een en ander wordt geregeld door de IMO, een internationale organisatie. Bij de (ver)bouw van een van onze schepen (400 man bemanning) hadden we twee sewage treatment installaties van elk 60% capaciteit, dus 120% totaal, zodat er een in onderhoud kon zonder meteen helemaal zonder te zitten. We kregen echter steeds bericht van reductie van de officiele capaciteit tot we op een gegeven moment onder de 100% zaten, reden om eens een praatje te gaan maken met de (Duitse) fabrikant van het spul. Deze zat met hetzelfde probleem natuurlijk, maar had een kennis bij de IMO en kon aldus eens aanwezig zijn bij een vergadering over het onderwerp.
Hij kwam verbijsterd terug: er moest in de hoofdsteden van de belangrijkste deelnemers vergaderd worden, en de deelnemers waren allemaal politici die geen idee hadden waar het over ging, maar "Athene was een hele leuke vergadering, het eten was geweldig".
Door de band werkten de zuiveringsinstallaties redelijk, het is een biologisch continuproces.
Bij schoonmaken moest de "activated sludge" bewaard worden, anders duurde het een week of twee eer het proces weer op gang kwam. Kon bespoedigd worden door er een dood beest (kip) in te gooien.
Het kost dus energie, vergt behoorlijk (zeer impopulair)onderhoud en moet continu in bedrijf blijven, dus voor het doorsnee jachtje zie ik deze installaties vooralsnog niet verschijnen. Misschien dat ze nog andere alternatieven vinden, maar niet op korte termijn.
Bovendien hebben we in Nederland veel oppervlaktewater en naar deze verhouding weinig jachten die bovendien maar sporadisch gebruikt worden, terwijl ze bij niet gebruik meestal in jachthavens liggen en de toiletten op de wal gebruiken.
Dit oppervlaktewater heeft best wel een redelijke zelfreinigende capaciteit, ondanks de zwaar verguisde lozingen van die vermaledijde smeerpoetsen op die "jachten". Bovendien zorgt een varend jacht ook nog voor extra beluchting van het water, wat weer helpt bij het verwerken van het eigen afval - als het vaart tenminste.
Het water waar ik in zwom (Schie-Schiekanaal) in begin jaren 50 zou tegenwoordig door mannen in witte pakken naar een bedrijf voor verwerking van chemisch afval gebracht worden, ik heb er nooit iets van gekregen.
Natuurlijk wil dit niet zeggen dat we maar ongeremd onze gang moeten gaan, maar Roomser dan de Paus is ook niet goed, dat werkt averechts (zoals de snelheidsmatrixborden boven de weg, daar trekt ook niemand zich meer wat van aan).
Nootje ex-topic: beetje taalpurist, dus bij twijfel "vermaledijd" opgezocht, inderdaad met lange ij.
Aldus het risico vermeden in het groepje leizijde, pijlglas, pijling, zeil heisen, geipen, gepeilde zalingen, stijger en onberijkbaar opgenomen te worden - verzameld uit ZF op een papiertje naast de computer. Ik hou me aanbevolen voor verdere (spontane) bijdragen. (Wou beidragen schrijven maar dat was niet spontaan geweest)