Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019)

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 19:19 #1105023

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
Erikdejong schreef :
Noballast schreef :
Ik meen wel eens begrepen te hebben dat er een soort van beveiliging op zit om omslaan door het net te voorkomen.
Klopt. Zelfs in verschillende fases.

Dit soort beveiligingen werden in de jaren negentig geïntroduceerd. Het is niet zeker dat deze kotter vanwege zijn leeftijd die elektronische beveiliging ook al had. Marelec heet dat systeem en die stopt ook de voortstuwing als het net vast komt te zitten.
.


Heb er onlangs nog een rondleiding gekregen, ze deden mee met openbedrijvendag. Zou eigenlijk verplicht moeten zijn op de vissersboten.


MARELEC
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 19:22 #1105024

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
martinw schreef :
WADnWIND schreef :
Waterblok schreef :
Mooi om te zien dat zoveel collega's op een rijtje varend mee zoeken op de plaatjes hierboven en MT

Helaas zie je watersporters dat nooit doen :(

Ik vind dit ontzetten en onnodig negatief ingestoken. Natuurlijk ga je helpen als dat nodig en mogelijk is. Ik heb in Denemarken eens een boot hard aan de grond zien lopen. Ik kon er niets aan doen omdat ik dieper stak dan die motorboot. Maar ik ben wel on scene gebleven tot er professionele hulp was. Kan mij niet voorstellen dat een watersporter doorvaart en doet of zijn neus bloedt, als er iemand in gevaar is.

Martin,
Ik heb ruim 25 jaar bij de KNRM gevaren en je begrijpt dat het overbodig is te zeggen dat ik meerdere gevallen met deze afloop ervaren heb. In al die jaren heeft er zelden of nooit een jacht mee helpen zoeken!
Dat is nu net het verschil.
Mijn opmerking berust eenvoudig op feitenwaarneming en mag daarom gerust als waarheid geventileerd worden. Dat jij dat negatief vindt is jammer, ik vind het jammer van de mentaliteit van de gemiddelde watersporter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 19:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 19:27 #1105026

hfx schreef :
Erikdejong schreef :
Noballast schreef :
Ik meen wel eens begrepen te hebben dat er een soort van beveiliging op zit om omslaan door het net te voorkomen.
Klopt. Zelfs in verschillende fases.

Dit soort beveiligingen werden in de jaren negentig geïntroduceerd. Het is niet zeker dat deze kotter vanwege zijn leeftijd die elektronische beveiliging ook al had. Marelec heet dat systeem en die stopt ook de voortstuwing als het net vast komt te zitten.
.


Heb er onlangs nog een rondleiding gekregen, ze deden mee met openbedrijvendag. Zou eigenlijk verplicht moeten zijn op de vissersboten.


MARELEC

Is dat speculeren nou niet een beetje ongepast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 19:36 #1105030

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
WADnWIND schreef :
....
Martin,
Ik heb ruim 25 jaar bij de KNRM gevaren en je begrijpt dat het overbodig is te zeggen dat ik meerdere gevallen met deze afloop ervaren heb. In al die jaren heeft er zelden of nooit een jacht mee helpen zoeken!
Dat is nu net het verschil.
Mijn opmerking berust eenvoudig op feitenwaarneming en mag daarom gerust als waarheid geventileerd worden. Dat jij dat negatief vindt is jammer, ik vind het jammer van de mentaliteit van de gemiddelde watersporter.

Over het algemeen kunnen jachten weinig doen als een zeeschip in nood is. En zowel dan is het aan de Kustwacht of de OSC om ze daarbij te betrekken.
Wat ik wel zag op MT is dat een jacht van de UKSA werd weggestuurd tijdens de zoekactie.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 19:42 #1105033

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
CeesS schreef :
Makkie schreef :
Grondzee heet dat toch?

Edit;post van Baasklus gemist.

Van het begrip 'grondzee' blijken meerdere interpretaties te bestaan. Een veel omvattende presentatie over golven vind je bij de PZV : pzv-zeezeilen.nl/wp-content/up...olven-2012-V4p11.pdf

Mooi stuk om te lezen, dank je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 19:56 #1105041

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
WADnWind schreef:
Mijn opmerking berust eenvoudig op feitenwaarneming en mag daarom gerust als waarheid geventileerd worden. Dat jij dat negatief vindt is jammer, ik vind het jammer van de mentaliteit van de gemiddelde watersporter.

Je geeft een betekenis aan wat je ziet en maakt dat tot jou “waar moet het naar toe met deze wereld” oude mannen waarheid.
Misschien dat een watersporter professionals niet in de weg wil lopen ? Zou ook zo maar een waarheid kunnen zijn.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 20:18 #1105044

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Als dat zo is, heeft de watersporter wel een heel erg minderwaardigheids complex.
Mijn ervaring is dat het spontaan hulp bieden vaak niet (meer) in de genen van een watersporter zit.
(net als de zelfredzaamheid).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 20:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 20:21 #1105045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Het UK-165 verhaal neemt (voor ons) nog een vreemdere wending.
De UK165 blijkt de EH12, volgens visserlui hier.
Het schip ken ik en is zelfs van een forumlid geweest (als Nzee visser).
We hebben daar wel onderhoud gedaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 20:49 #1105048

WADnWIND schreef :
Het UK-165 verhaal neemt (voor ons) nog een vreemdere wending.
De UK165 blijkt de EH12, volgens visserlui hier.
Het schip ken ik en is zelfs van een forumlid geweest (als Nzee visser).
We hebben daar wel onderhoud gedaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waarom is dat vreemd in welk opzicht?
Laatst bewerkt: 29 nov 2019 20:49 door AccountVerwijderd10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 20:53 #1105051

Iets over de EH12 waar wad en wind het over had ;

De "Dirk Senior" in de oude sluis van Enkhuizen

De EH 12, Dirk senior, wordt verkocht aan een Urker visser en vaart nog steeds maar onder een ander nummer. Een hard gelag voor moeder Riem. Haar hele leven draaide tot dan toe ook om de visserij en de kotters. Maar zij is realistisch; er is geen opvolging, noch een Dirk noch een Jaap en ze is met recht trots op al haar vissermannen. Met de verkoop van de EH 12 is er tevens een eind gekomen aan het vissersleven van deze familie Lub, ofwel “De Does”.

Dit feit, het vroege overlijden van haar man, een zoon en een kleindochter, heeft Riem Lub uiteraard veel verdriet gedaan, en nog steeds, maar het heeft haar niet gebroken. Zij heeft inmiddels de 90- jarige leeftijd bereikt maar heeft de levenslust en de spirit van een jonge meid!


Bron ;

Bron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 21:40 #1105055

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
WADnWIND schreef :
Als dat zo is, heeft de watersporter wel een heel erg minderwaardigheids complex.
Mijn ervaring is dat het spontaan hulp bieden vaak niet (meer) in de genen van een watersporter zit.
(net als de zelfredzaamheid).

Ik denk (en hoop van harte) dat het niet met een minderwaardigheidscomplex te maken heeft of onwil om de helpende hand toe te steken, maar gewoon met gezonde realiteitszin.
Door jou specifieke kennis van en ervaring met crisissituaties is het voor jou duidelijk wat er moet gebeuren en hoe je dat aanpakt. De gemiddelde weekendzeiler heeft geen idee.
In ieder geval in mijn vaargebied (oostelijk wad, Lauwersoog) is het merendeel van de zeilcollega’s niet te beroerd om even te helpen waar nodig.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 21:59 #1105059

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Mijn ervaring is gelukkig volledig in tegenspraak hiermee. In en buiten de haven zeker enige tientallen keren hulp kunnen geven en zelf ondanks een behoorlijke zelfredzaamheid ook hulp ontvangen toen dat nodig was. En nooit van een professional.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 22:37 #1105064

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
WADnWIND schreef :
Als dat zo is, heeft de watersporter wel een heel erg minderwaardigheids complex.
Mijn ervaring is dat het spontaan hulp bieden vaak niet (meer) in de genen van een watersporter zit.
(net als de zelfredzaamheid).

Geen idee waarop je dit baseert. Met de geringe zelfredzaamheid kan ik me wel iets voorstellen vanuit je ex-beroeps-beeld. Evenzo frons ik af en toe mijn wenkbrouwen als ik zie hoe je ex-werkgever, de KNRM, hulp verleent.

Wij watersporters varen met gemiddeld 5 knopen als we een mayday via de VHF horen. Dan zijn de zeeschepen sneller ter plaatse. Bovendien heben wij meestal geen hulpmiddelen, zoals een hulpverleningsboot en misschien ook niet de ervaring als hiervoor geschetst.
Maar ik geloof niet je stelling, dat de bereidheid er niet is.

Alle keren dat ik rechtstreeks of van de kustwacht een mayday op een positie van minder dan 2 uur motoren/zeilen heb ontvangen, heb ik gereageerd. Hulp werd niet nodig geacht, andere schepen zouden er eerder zijn.

Midden op zee/oceaan is natuurlijk een ander verhaal. Misschien herinner je je nog die Duitser die in december 2012 midden op de Atlantische Oceaan roerschade had. Verschillende jachten kwamen te hulp, maar konden niets doen omdat het een zwaar stalen schip was. Via via is het bericht toen terecht gekomen bij de Tres Hombres die het schip naar de Carieb heeft gesleept?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 22:47 #1105065

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik heb hoofdzakelijk ervaring op het ijsselmeer en wad. Het aantal keren dat een jacht doorvaart na een melding is eerder regel dan uitzondering. Zelfs als de Kustwacht vraagt om ter plaatste te blijven gaat dat niet altijd van harte.
Het lijkt wel of watersporters altijd onderweg zijn naar morgen en geen tijd hebben voor vandaag, bewijs van spreken.

Ook daar kunnen we over speculeren hoe dat zou kunnen komen in dat vaargebied, maar dat kan een ander draadje worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 22:50 #1105066

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Roderick schreef :
WADnWIND schreef :
Het UK-165 verhaal neemt (voor ons) nog een vreemdere wending.
De UK165 blijkt de EH12, volgens visserlui hier.
Het schip ken ik en is zelfs van een forumlid geweest (als Nzee visser).
We hebben daar wel onderhoud gedaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waarom is dat vreemd in welk opzicht?

Ik had niet direct door dat dat de EH12 geweest was, Ik heb daar ook werkzaamheden verricht aan boord en ken(de) alle mensen die daar toen op voeren, Als je zo'n schip en bemanning kent geeft dat toch weer een extra lading aan het verhaal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 29 nov 2019 23:49 #1105072

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
WADnWIND schreef :
Ik heb hoofdzakelijk ervaring op het ijsselmeer en wad. Het aantal keren dat een jacht doorvaart na een melding is eerder regel dan uitzondering. Zelfs als de Kustwacht vraagt om ter plaatste te blijven gaat dat niet altijd van harte.
Het lijkt wel of watersporters altijd onderweg zijn naar morgen en geen tijd hebben voor vandaag, bewijs van spreken.

Ook daar kunnen we over speculeren hoe dat zou kunnen komen in dat vaargebied, maar dat kan een ander draadje worden.

Tja, daar varen alleen mensen die bang zijn zeeziek te worden of niet de kwaliteiten/mogelijkheden hebben de grote enge zee op te gaan.

Maar ff serieus, dat meen je toch niet?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 00:00 #1105074

ik herken wel het probleem dat je als jacht vaak te langzaam bent om echt iets te kunnen doen. Zo voeren we een paar jaar geleden voor de kust van Nieuwpoort toen er een Nederlands jacht in de problemen was , ergens in de buurt van Duinkerke.. Ze waren in lagerwal vast geraakt in vissersnetten, best vervelend met NW 5 en een flinke deining. Wij kregen de melding door via de marifoon toen we al 10-15 mijl verderop waren. Dan is omkeren en opkruisen naar het doel gewoon te ver, zeker 3 uur varen. Het enige wat we konden doen was de positie van het jacht doorgeven en via de marifoon relay spelen met de kustwacht in Calais en later Dover. Dat was nog wel nuttig omdat de schipper van het NL jacht niet zo goed Engels kon, en hetzelfde gold voor post Calais. Uiteindelijk is de ferry van Calais-Dover poolshoogte gaan nemen en is bovenlangs het jacht gaan varen om voor wat beschutting te zorgen. Een reddingsboot uit Calais heeft uiteindelijk het jacht bevrijd. Kortom: simpelweg de marifoon uitluisteren en daarop acteren kan al nuttig zijn.Niks heldhaftigs aan, maar gewoon nuttig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 08:40 #1105098

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Blijkt dat de vissersboot op een wrak ligt aldus de haveneigenaar van Den Oever welke ik gisteren sprak.

Veiligheden om het vistuig te laten vieren of geheel los te laten werken vaak niet meer omdat je met zeewater nogal wat corrossie hebt, kan wel handmatig.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 08:47 #1105100

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
La Mavare schreef :
WADnWIND schreef :
Ik heb hoofdzakelijk ervaring op het ijsselmeer en wad. Het aantal keren dat een jacht doorvaart na een melding is eerder regel dan uitzondering. Zelfs als de Kustwacht vraagt om ter plaatste te blijven gaat dat niet altijd van harte.
Het lijkt wel of watersporters altijd onderweg zijn naar morgen en geen tijd hebben voor vandaag, bewijs van spreken.

Ook daar kunnen we over speculeren hoe dat zou kunnen komen in dat vaargebied, maar dat kan een ander draadje worden.

Maar ff serieus, dat meen je toch niet?

Waarom zou ik dat niet menen? Het zijn keiharde waarnemingsfeiten. Ik weet niet door wat voor bril ZFers kijken, maar de realiteit is op ijsselmeer anders. Mogelijk mede omdat op sommige dagen misschien 20-30% huurschepen zijn die onzeker zijn en ook veel mensen niet altijd "ervaringsreserve" hebben om buiten hun standaard modus te kunnen treden.

Ook storend is vaak dat veel watersporters niet voldoende gewaarwording van hun omgeving hebben. Oke, ze checken bij aanvang het weer en de wind voorspelling. Maar veel schepen kunnen de marifoon niet goed horen of luisteren helemaal niet of ander kanaal.
Grote fout is om te blijven luisteren op kanaal 1 op het ijsselmeer, je hoort daar geen verkeer en ook niet de schepen om je heen.
Bij een probleem bij de buren horen ze dat vaak niet. RWS misleid bijna iedereen door grote borden met Kan.1 te plaatsten, waardoor veel mensen denken dat het verplicht is.

Enkelingen ten goede die luisteren en dan vaak ook reageren op problemen.

On toppic maar weer.
Die UK165 ging dus kennelijk zo snel dat er mogelijk geen schijn van kans was om een noodsignaal uit te zenden. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 09:01 #1105104

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
WADnWIND schreef :
Grote fout is om te blijven luisteren op kanaal 1 op het ijsselmeer, je hoort daar geen verkeer en ook niet de schepen om je heen.
Bij een probleem bij de buren horen ze dat vaak niet. RWS misleid bijna iedereen door grote borden met Kan.1 te plaatsten, waardoor veel mensen denken dat het verplicht is.

Wat moet dan wel permanent worden uitgeluisterd? VHF 10? Of VHF16?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 09:08 #1105108

Kapiteinmomo schreef :
Blijkt dat de vissersboot op een wrak ligt aldus de haveneigenaar van Den Oever welke ik gisteren sprak.

De kaart zegt dat de zee daar zo'n 13 meter diep is.
Het afgedregde wrak ligt op 6,5 meter volgens de kaart.
Dat wrak steekt dus een knap eind boven de boven uit, meer dan 6 meter.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 09:14 #1105114

Bij een probleem bij de buren horen ze dat vaak niet. RWS misleid bijna iedereen door grote borden met Kan.1 te plaatsten, waardoor veel mensen denken dat het verplicht is.

Dat is idd erg verwarrend, want hier op de beneden rivieren is het uitluisteren
op de borden van het aangegeven VHF kanaal verplicht.
En de jachten ook, die voorzien zijn van een Marifoon........
Dus waarom op het IJsselmeer dan niet??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 09:29 #1105124

Kapiteinmomo schreef :
Blijkt dat de vissersboot op een wrak ligt aldus de haveneigenaar van Den Oever welke ik gisteren sprak.
Dat is verre van een betrouwbare bron...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 09:33 #1105128

FriendlySailor schreef :
Dat is idd erg verwarrend, want hier op de beneden rivieren is het uitluisteren
op de borden van het aangegeven VHF kanaal verplicht.

Er zijn 2 soorten van die VHF-borden:
- wit met rode rand en kanaalnummer: verplicht
- blauw en wit: niet verplicht (zoals kanaal 1)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoektocht naar Urkse visser (donderdag 28 11 2019) 30 nov 2019 09:38 #1105131

@wadenwind


Ik denk dat je dit in een andere context moet zetten .

Het gaat hier om een vissers schip en vissers die gaan zoeken .

Stel en dit is een zeer grote aanname, in de 24 uurs zinkt een boot, dan acht ik de kans groot dat de andere deelnemers gaan zoeken als ze in de buurt zijn .

Of zullen ze doorvaren en verder gaan waar ze mee bezig waren ?

Bij het lokaliseren van een boot onder water kan de gemiddelde watersporter rustig in de haven blijven liggen , want zonder sonar volstrekt zinloos .

Er hebben 10 kotters gezocht , er zijn veel meer kotters , waar leg je de vinger wanneer je zegt , dit is een mooi aantal ?

Dus als er een jacht zinkt , hoeveel jachten moeten er reageren ? 5 ? 10 ? 20 ?

Anderzijds werdt eerder dit jaar door de knrm niet op prijs gesteld voor de kust van Scheveningen dat jachten vroegen waarom de knrm iets aan het zoeken was aangezien 3 boten heen en weer voeren .

“ wilt u kanaal 16 vrijlaten !!!! “

Later bleek dat ze een zwemmer zochten , we hadden best kunnen uitkijken maar dan moet je wel weten waar naar .

Het is dus zeker niet altijd zwart wit , zoals het eigenlijk nooit is
Laatst bewerkt: 30 nov 2019 09:38 door AccountVerwijderd10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl