Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sleep piraten

Sleep piraten 09 jan 2023 23:28 #1451181

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Geweldig verhaal, dank!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 jan 2023 23:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 08:56 #1451204

Leuk verhaal zeekraal!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 10:22 #1451226

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
En ik dacht nog wel dat er in Zeeland geen piraten zijn. Een gewaarschuwd mens ...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 10:51 #1451232

Ik ben blij na het lezen van deze verhalen dat ik een hefkiel heb.... en (nog) niet op groter water kom B)
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 11:03 #1451234

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Doejong schreef :
En ik dacht nog wel dat er in Zeeland geen piraten zijn.
Ook uit het mooie verhaal van Zeekraal blijkt niet dat er toen sprake was van 'sleep piraten'. Ze deden zich niet voor als KNRM, ze gaven aan tevoren eerst een bergingscontract te willen afsluiten, er werd geen sleepkabel ongevraagd vastgemaakt en alhoewel daar niets over verteld wordt is er vooralsnog geen indicatie van oneigenlijk hoge kosten die achteraf in rekening gebracht zouden zijn. Het enige is dat ze zich ongevraagd meldden en wat aandrongen maar daar is op zich niets mis mee. Niet iedere berger is een piraat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 11:37 #1451239

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Nee, dat is waar. Maar ze drongen zich wel op. Daar is wat mij betreft wel iets mis mee. Al kan dat natuurlijk ook oprechte bezorgdheid zijn geweest.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 13:11 #1451261

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Iedere berger is een.... berger. Zijn taak/functie is het bergen van het vaartuig. Zijn inkomsten zijn afhankelijk van de waarde van wat hij bergt.
Als een berger alleen maar levens zou redden gaat hij snel economisch kopje onder. Daarom is het zo belangrijk dat we 24/7/365 een reddingsdienst paraat hebben.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij een berger aantoonbaar niet het in veiligheid brengen van de bemanning als eerste prioriteit heeft gehad. Tot aan het laakbare toe.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 13:57 #1451267

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
boswachter schreef :
Ik ben blij na het lezen van deze verhalen dat ik een hefkiel heb.... en (nog) niet op groter water kom B)
Idd alleen op de bosvijver i ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 14:00 #1451268

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
boswachter schreef :
Ik ben blij na het lezen van deze verhalen dat ik een hefkiel heb.... en (nog) niet op groter water kom B)

Valt wel mee hoor. Je moet wel een paar dingen voor elkaar hebben. En dat is met de komst van GPS navigate (apps) een stuk makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 15:28 #1451293

boswachter schreef :
Ik ben blij na het lezen van deze verhalen dat ik een hefkiel heb.... en (nog) niet op groter water kom B)

Ook een hefkiel kan niet hoger dan in de ondiepste stand staan. En je kunt je dan ook prima vast varen op kleiner vaarwater zoals de Limburgse Maasplassen hoor, ook met hefkiel en zonder getij ;) Vooral in het voorjaar als er nog gebaggerd moet worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 10 jan 2023 16:04 #1451298

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Mijn beste bergings premie ooit! Half jaar salaris ;) Maar dat gebeurt je maar 1 maal in je bergingsleven. En ik was geen Piraat ;)
Laatst bewerkt: 10 jan 2023 16:10 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 28 jan 2023 23:19 #1455148

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Calidris schreef :
Als ik het draadje een beetje diagonaal lees, zit niet iedereen op dezelfde golflengte.

Ik denk dat als je met je volle verstand een commerciële berger accepteert, dat je de daarvoor gepresenteerde rekening ook moet betalen. Mits op die rekekning wel alleen de zaken opgevoerd worden die ook daadwerkelijk gebruikt zijn.

Echter, een iedergeval op het ijsselmeer, werden er zaken en materialen opgevoerd die nooit of oneigenlijk gebruikt of toegepast waren tijdens de actie.

Ook werd/wordt er veelal onder verkeerde voorwendselen een jacht overgehaald tot het accepteren van hulp. Vaak met de term dat de verzekering het wel dekt.
1.- Ze kunnen helemaal niet weten of je wel verzekerd bent
2.- Ze geven geen bedrag vooraf, dus je weet dat er grote kans is dat ze dingen opvoeren die niet correct zijn.

Er is in de praktijk meerdere keren geprobeerd om een berger, voor een sullig vastloop klusje, vooraf een prijs te laten geven. Dit weigeren ze pertinent.
Zoiets van: je doet boodschappen en bij de kassa merk je pas hoe duur alles is.

Dit draadje gaat niet over professionele bergers en grote jongens, het gaat hoofdzakelijk om het onwel riekende gedrag van een aantal semi-hobby bergers met malafide inslag.

Er zitten ook "goede" bergers tussen, maar de ervaringen strekken zich uit tot een berger uit Workum en uit Edam. Deze 2 bergers zijn verantwoordelijk voor de (terechte) negatieve beeldvorming.

Voor zover ik weet zijn/is de berger op Urk netjes.




Ik denk, daar toch wat anders over.
Het accepteren van hulp door een sleeppiraat, wordt door deze vaak op meerdere wijze in rekening gebracht. En niet op de acceptatie van hulp maar de vorm van kosten die daarop in rekening worden gebracht gaat het mis.

1. Schipper A loopt met zijn net nieuwe boot aan de grond met laagwater. Vette pech. Een waterwolf komt aangesneld en vraagt de schipper of deze de hulp accepteert. Ja graag. En met een lijnt is de boot weer vrij.
Waterwolfje berekent 300 Euro voor dit sleepje. Prima niks aan de hand.

2 Schipper B loopt met zijn nieuwe boot aan de grond met laag water. Vette pech. Een waterpiraat komt aangesneld en vraagt de schipper of deze de hulp accepteert. Ja graag. En met een lijnt is de boot weer vrij.
Waterpiraat berekent 4500,- euro ex btw op basis van een redding, inzet duur en procenten van de waarde van de boot, met als argument dat de boot in gevaar was.

maw Als je "Ja" zegt op hulp weet je vooraf niet wat je koopt.
Als het tot in de rechtszaal komt, Heeft de waterpiraat door het al benoemen van "hulp" de "acceptatie" ervan al verbonden aan "gevaar" en legt daarmee het weerleggen en de bewijslast al vooraf bij de schipper. Die daardoor al in het nadeel is.

Dus nee, Ja zeggen tegen hulp wil zeker niet zeggen dat je zomaar ook de kosten accepteert a;s die niet vooraf bekend zijn gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 29 jan 2023 08:49 #1455170

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Orange Sunset schreef :
boswachter schreef :
Ik ben blij na het lezen van deze verhalen dat ik een hefkiel heb.... en (nog) niet op groter water kom B)

Ook een hefkiel kan niet hoger dan in de ondiepste stand staan. En je kunt je dan ook prima vast varen op kleiner vaarwater zoals de Limburgse Maasplassen hoor, ook met hefkiel en zonder getij ;) Vooral in het voorjaar als er nog gebaggerd moet worden.

En als je een hefkieler met kiel/zwaar omhoog met een beetje gang vast vaart lig je met de hele buik van het schip op de grond in plaats van met een puntje kiel: loskomen is dan iets meer werk vaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 29 jan 2023 11:53 #1455235

Oh ik ben wel eens met een valk van de Merwede een kreek ingezeild, en kon door de golfslag de prikken niet zien, lekker in de vette klei. Mijn bemanning durfde niet te gaan hangen, dus ben ik overboord gesprongen om de boot los te werken. (en dat in april bij 8 graden boven nul) Ook bij onze randmeren zitten hier en daar verraderlijke ondieptes, maar tot nu toe altijd makkelijk losgekomen.
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 29 jan 2023 17:12 #1455309

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Dat is wel wat kansrijker met een Valkje en 80 cm diepgang, dan met een zeiljacht van een tonnetje of acht en een vinkiel op 1,80meter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 29 jan 2023 18:11 #1455325

Mijn vorige boot, een Jeanneau Fantasia met kielmidzwaard, had de hinderlijke gewoonte om bij vastlopen in de modder min of meer in de wind te draaien en daardoor zich soms richting de ondiepte te begeven en tegelijkertijd netjes recht te gaan liggen. Voor jet het weet lig je dan echt vast. Ja in 80 cm water kun je staan in 80 cm water met modder niet altijd even goed. dDan duw je je zelf de modder in. Een anker uitbrengen in de goede riching kan dan helpen. Als je alleen aan boord bent is dat afduwen soms toch al niet zo’n briljant idee. Proberen vast te stellen waar het diepe water zich bevind en het anker in die richting uitbrengen. Het pleit voor een extra anker zodat je ook vanaf het achterschip een poging kunt wagen. Ook bij vastlopen kun je nog wel het een en ander zelf doen.

Ook als er geen sleeppiraten maar goed willende medeburgers je van de bank willen slepen is dat niet altijd een goed idee. Heb ooit van zeer dicht bij een gehuurde kielboot door een mosselkotter van de bank zien bevrijden. Ik had daarvoor met mijn Jeanneau al een vruchteloze poging gedaan , maar moest opgeven opdat het tij snel viel en het ook voor mij steeds ondieper werd. Ik vrees dat de constuctie van de kiel van de vastgelopen boot nogal op zijn duivel heeft gehad. De vastgelopen boot stakt 1,60 m en het was er inmiddels rond de 1,10 m. Het was praktisch windstil. In dat geval zou afwachten tot hoog water ook wel gewerkt hebben. Soms moet je dus nee zeggen. Een deel van de opvarenden was duidelijk in paniek. Dat zal ongetwijfeld hebben bijgedragen om de sleephulp te accepteren.
Denk dat er meer dan 1 zeilboot naar de filistijnen geholpen is dankzij overgemotosieerde sleephulp die geen rekening hield met de krachten op het onderwaterschip. Plan van aanpak doornemen voordat er gesleept wordt is op zijn plaats, naast de prijsopgave als het een commerciele sleper betreft Heb laatst wat filmpjes van bergingen van zeeschepen bekeken. Daar geldt nog meer dat je de krachten bij het lostrekken goed moet inzetten om gevolgschade te voorkomen. Daar wordt studie van gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sleep piraten 29 jan 2023 19:11 #1455354

Eind jaren 70, Gooimeer nabij Almere, een ondiepte kort naast de vaargeul, aan beide zijden goed te passeren.

Daar liepen nogal eens kruisende zeilschepen vast die bij de Almere wal overstag waren gegaan.

Hulp van boten met groot motor vernogen, die de vastloper richtig geul dachten te bevrijden trokken de zeiler steeds verder het bankje op.

Met mijn 22 voetertje kon ik vrijwel altijd langszij van de zeiler komen. Motorboot losmaken en spi val aan mijn 22 voetertje met 6 pk bb motortje.

Op die manier vele zeilers "gered" Enkele dagen later vond ik vaak een fles Weduwe Joustra in de kuip met een bedankje.

Diezelfde Weduwe Joustra heeft me een keer van de Single Handed eerste plaats afgehouden.
We eindigeden met twee ongeveer gelijk op de eerste plaats.

Ik mijn reisbeschrijving had ik geschreven dat ik van de weduwe genoten had zonder te vermelden dat het de fles Berenburg was.
ik werd "gedisqualificeerd" omdat ik niet single handed gevaren had, maar een weduwe aan boord had.
Laatst bewerkt: 29 jan 2023 19:14 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl