Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 18:40 #1120899

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Een ander draadje maakt weer wat los, hierbij een voorzetje om verder lekkker los te gaan, 't is tenslotte winter.

De onderwerpen:

1. Vuurtorens.
1.1 bemanning OP de torens.
2. Kustwacht
3. Douane
4. KLPD
5. Loodswezen.

Ik zie zonder meer een noodzakelijke instantie maar heb bedenkingen bij een aantal.
Combineren? Overbodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 19:28 #1120920

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Bij controles op zee werken douane en kustwacht al jaren samen, ook op de Waddenzee.

In Scheveningen kreeg ik in 2014 ook nog de KPLD en de AIVD aan boord: 4 x 2 zwaar bewapende heren in een RIB. Alles vanwege de nucleaire bijeenkomst, die vooral over de inval in Ukraine ging.
Jammer was wel dat we 4x onze gegevens en bedoelingen moesten doorgeven.
Dus de samenwerking was toen nog in ontwikkeling.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 19:40 #1120925

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
La Mavare schreef :
Bij controles op zee werken douane en kustwacht al jaren samen, ook op de Waddenzee.
Goedgekeurd.
Maar, kunnen Douane en KLPD dan niet meer samenwerken en in 1 bootje rondvaren?

Ander voorbeeld:
Loodswezen.
Met de huidige navigatiemiddelen nog actueel?
Bij (te) slecht weer worden de schepen op afstand binnengepraat (LOA)
Bij goed weer, is er dan nog wél noodzaak voor?
Laatst bewerkt: 23 jan 2020 19:47 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 19:51 #1120931

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
JeePee schreef :
La Mavare schreef :
Bij controles op zee werken douane en kustwacht al jaren samen, ook op de Waddenzee.
Goedgekeurd.
Maar, kunnen Douane en KLPD dan niet meer samenwerken en in 1 bootje rondvaren?

Ze zaten samen in één bootje.
Ander voorbeeld:
Loodswezen.
Met de huidige navigatiemiddelen nog actueeel?
Bij slecht weer worden de schepen op afstand binnengepraat (LOA)
Bij goed weer is er dan nog wel noodzaak voor?

Rivier-/haven-loodsen zijn alleen verplicht op 'bovenmaatse' schepen en zijn vaak handig omdat ze exact weten waar en hoe af te meren.
Zeeloodsen lijken wellicht vaak overbodig, maar die hele grote jongens hebben vaak weinig ervaring met 'smal'en ondiep vaarwater.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 19:54 #1120933

JeePee schreef :
Een ander draadje maakt weer wat los, hierbij een voorzetje om verder lekkker los te gaan, 't is tenslotte winter.

De onderwerpen:

1. Vuurtorens.
1.1 bemanning OP de torens.
2. Kustwacht
3. Douane
4. KLPD
5. Loodswezen.

Ik zie zonder meer een noodzakelijke instantie maar heb bedenkingen bij een aantal.
Combineren? Overbodig?

In dit rijtje ontbreekt nog de Koninklijke Marechaussee.

Volgens mij is het de kustwacht die de verschillende overheidsdiensten moet laten samenwerken.

De meeste vuurtorenwachters zijn al weg bezuinigd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 19:55 #1120936

Precies. Ik weet niet of je zo'n containerreus wel eens hebt zien keren in het Noordzeekanaal met veel wind, maar dat is een aantal keer steken. Dat wil je niet overlaten aan een Panamese schipper die aan de Universiteit van Elchupacabra afgestudeerd is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 20:06 #1120944

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
boarderbas schreef :
Precies. Ik weet niet of je zo'n containerreus wel eens hebt zien keren in het Noordzeekanaal met veel wind, maar dat is een aantal keer steken. Dat wil je niet overlaten aan een Panamese schipper die aan de Universiteit van Elchupacabra afgestudeerd is!
In dergelijke situaties zijn ter plaatse bekende havensleepboten voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 20:09 #1120945

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
La Mavare schreef :
Rivier-/haven-loodsen zijn alleen verplicht op 'bovenmaatse' schepen en zijn vaak handig omdat ze exact weten waar en hoe af te meren.
Zeeloodsen lijken wellicht vaak overbodig, maar die hele grote jongens hebben vaak weinig ervaring met 'smal'en ondiep vaarwater.

Exact mijn punt.

Heb erbij gestaan dat een schip (LOA) 1 graad koers correctie kreeg.
Laatst bewerkt: 23 jan 2020 20:10 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 20:47 #1120953

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Op een zeevaartschool wordt je opgeleid voor de zeevaart. Binnenvaart is een kompleet andere tak van sport. Vandaar dat je dan de hulp krijgt (inhuurd) van een loods. Nou zijn er best wel kapiteins die ook prima en veilig een haven kunnen aanlopen zonder, maar om te voorkomen dat kapiteins onderdruk woden gezet door reders/charteraars om kosten te besparen is het voor iedereen verplicht.
Bij slecht weer is het voor een loods niet ongevaarlijk om over te stappen op een zeeschip, vandaar dat kleinere (<150m) schepen dan als dat aangeven gebruik mogen maken van een Loods Op Afstand. Maar dan komt nog steeds de loods aan boord zodra dit veilig kan.
Maar op afstand ziet een loods per definitie minder dan als hij/zij aan boord zou zitten.

E.A is ook afhankelijk van welke haven je moet aanlopen. Voor scheveningen is bv geen LOA beschikbaar, en moet je dus buiten blijven wachten op beter weer.

Wat ook regelmatig voorkomt is vertrek bij slecht weer, zodat de loods niet kan afstappen. Dan mag hij meevaren tot bv Dover of het Kielerkanaal. (Uiteraard tegen een niet geringe vergoeding)

PS
Ik denk zo dat ( veel van) de Duitse en de Nederlandse kapiteins de uitzondering zijn op de regel dat een kapitein niet kan manouevreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 21:30 #1120967

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Loods blijft soms een beetje bijzonder, van Shipdock Amsterdam sleep doodschip met 2 sleepboten, die niets anders doen van Amsterdam naar Ijmuiden heen en weer varen en dan een loods op de sleep, die 2 sleepboot een beetje bijpraat, een beetje overdreven, maar wel verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 21:42 #1120970

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Maar... schepen die vanuit de Atlantic richting Noordzee gaan, kunnen halverwege het Kanaal al vrijwillig beloodsing krijgen. Dus als daar markt voor is, dan snappen die reders het misschien beter dan jij en ik.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 22:44 #1120986

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik mis in het rijtje nog de ZF-forumpolitie..... :whistle:
En het functioneren daar van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 22:46 #1120987

Ik mis nog een heleboel:

-klimaat
-brexit
-de keuze van mijn boot :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heilige (maritieme) huisjes, een schiet maar topic 23 jan 2020 23:32 #1120992

Wij zijn eigenlijk nooit gecontroleerd op zee door de douane, tot 2018. Omdat we laat (eind september) vanuit Frankrijk voeren waren we de enige watersporter en passant in de wijde omgeving.
Het lachertje begon in Dieppe, wij lagen aan de zelfde steiger als de douane. De beste heren groeten vriendelijk als hun werkdag begint en aan boord stappen van hun schip, wij zijn op dat moment aan het klaarmaken voor vertrek.

Na een vriendelijke zwaai varen we richting Boulogne. Ongeveer een ruim uur later zie ik in de verte de douane ook met een fikse snelheid uitvaren, gek genoeg recht op ons af. Kon ook haast niet anders, er was immers geen andere boot te bekennen.

Vol gas komen ze aan, varen op 50 meter langs zij, minderen vaart en...... Keren weer om?..... Vol gas weer terug naar Dieppe.



Enige tijd later kijken we weer achterom (inmiddels 2 uur onderweg), heel in de verte komt het zelfde douaneschip weer volgas aan, maar nu met een stuiterend notendopje achter hun aan.

Weer komen ze recht op ons af, en ja hoor het schip en de rib minderen vaart in de buurt van onze boot. Blijkbaar waren ze de rib vergeten...... :whistle:



Die arme gasten stapten na 10 tot 12 mijl compleet door elkaar gestuiterd en doorweekt aan boord. Heel gezellige gasten (ook nog enig Engels sprekend gelukkig) en natuurlijk hadden we de papiertjes op orde.

Gebroederlijk voeren ze vervolgens weer met 2 boten vol gas terug naar Dieppe.



Moraal van het verhaal, Dat noteren van die 5 regeltjes aan gegevens heeft aardig wat brandstof (en tijd) gekost. Ook zijn ze met 'n mannetje of 10 toch even fijn zoet geweest. Hadden ze dat nou niet even in de haven kunnen vragen toen we naast ze lagen?? :S

Bij Nederland werd dat handiger aangepakt, kustwacht Zeearend voer even langs zij op gepaste afstand en na enig marifoon contact was alles goed en wel. Gezien we iemand kennen bij de KW hebben we er nog 'n foto aan overgehouden ook :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl