Wij zijn eigenlijk nooit gecontroleerd op zee door de douane, tot 2018. Omdat we laat (eind september) vanuit Frankrijk voeren waren we de enige watersporter en passant in de wijde omgeving.
Het lachertje begon in Dieppe, wij lagen aan de zelfde steiger als de douane. De beste heren groeten vriendelijk als hun werkdag begint en aan boord stappen van hun schip, wij zijn op dat moment aan het klaarmaken voor vertrek.
Na een vriendelijke zwaai varen we richting Boulogne. Ongeveer een ruim uur later zie ik in de verte de douane ook met een fikse snelheid uitvaren, gek genoeg recht op ons af. Kon ook haast niet anders, er was immers geen andere boot te bekennen.
Vol gas komen ze aan, varen op 50 meter langs zij, minderen vaart en...... Keren weer om?..... Vol gas weer terug naar Dieppe.
Enige tijd later kijken we weer achterom (inmiddels 2 uur onderweg), heel in de verte komt het zelfde douaneschip weer volgas aan, maar nu met een stuiterend notendopje achter hun aan.
Weer komen ze recht op ons af, en ja hoor het schip en de rib minderen vaart in de buurt van onze boot. Blijkbaar waren ze de rib vergeten......
Die arme gasten stapten na 10 tot 12 mijl compleet door elkaar gestuiterd en doorweekt aan boord. Heel gezellige gasten (ook nog enig Engels sprekend gelukkig) en natuurlijk hadden we de papiertjes op orde.
Gebroederlijk voeren ze vervolgens weer met 2 boten vol gas terug naar Dieppe.
Moraal van het verhaal, Dat noteren van die 5 regeltjes aan gegevens heeft aardig wat brandstof (en tijd) gekost. Ook zijn ze met 'n mannetje of 10 toch even fijn zoet geweest. Hadden ze dat nou niet even in de haven kunnen vragen toen we naast ze lagen??
Bij Nederland werd dat handiger aangepakt, kustwacht Zeearend voer even langs zij op gepaste afstand en na enig marifoon contact was alles goed en wel. Gezien we iemand kennen bij de KW hebben we er nog 'n foto aan overgehouden ook