Tony2920 schreef :
Ik heb een vraagje.
Ik heb een Dufour 2800, standaard zat daar een VP MD7A in van 13 pk.
Direct gekoeld en van 1977, had al kuren toen ik de boot kocht.
Eind 2012 een andere motor erin Vetus M2O2 12 pk.
Indirect gekoeld. Gaf een sneller boot.
De specificaties nog eens nagelezen, M2O2 motor van 12 pk heeft exact hetzelfde gewicht, afmetingen, carterinhoud, cylinderinhoud, etc als een M2O6 van 16 pk.
Alleen het maximaal toeren verschilt. Kan het zijn dat dit exact dezelfde motor is, en dat alleen de aftelling van de eindstop, (fabrieksafstelling), bepaald hoeveel PK de motor kan/mag leveren.
Kan ik op een veilige manier dit testen ?
Hoe kan ik merken dat er iets verkeerd gaat als ik dit probeer ?
En betekend dit eigenlijk dat ik deze motor met de fabrieksafstelling altijd onder zijn maximaal vermogen belast.
dat laatste is eerder goed voor die motor en ik denk dat dat in ieder geval ook niet overbelast zal zijn , gezien het gewicht van een Dufour 2800 van dik 2,7 ton , zeg maar 3 incl. uitrusting.
Allereerst kun j ein de user manual al zien dat het precies dezelfde motor is . (
www.vetus.com/media/magentomin...20171122150447_0.pdf ) Of er inderdaad precies dezelfde onderdelen zoals inspuitpomp e.d. in zitten kun je vaak zien aan de onderdelen manual.
Dat is deze:
www.vetus.com/media/magentomin...20180208110827_0.pdf .
Daar zie je bijv. op pagina 6.05 en 6.06 de inspuitpomp voor nog meer motoren hetzelfde en de M2.02 niet eens separaat genoemd wordt maar alleen de M2.06 met dat hogere toerental. Het is theoretisch mogelijk dat de maat van de shims verschillend zijn maar ook dat lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk aangezien de hoeveelheden worden geregeld doordat onderdeel 7 wordt verschoven door de regulateur en dat onderdeel is ook hetzelfde.
Ik heb dat ook al eens uitgezocht voor mijn M2C5 die ook een hoger toerend zusje , de M2D5 wat ook exact dezelfde motor is. ook in de workshop manual (
drive.google.com/file/d/1Spq9-...Bb_/view?usp=sharing ) kun je zien dat jouw basismotor L2E gewoon dezelfde motoren zijn en alle motoren uit de L serie op 3600 rpm zijn ontworpen .
Ik zou me maar geen zorgen maken en het gewoon een keer uitproberen.
Enige gevonden verschil is natuurlijk de inlaatkast omdat die uiteraard een andere sticker heeft
Zie pagina 2.19 van de parts manual. Koop je die kast zonder sticker dan is het er maar 1 maar je kunt wel de evrschilelnde stickers apart kopen
.
Vetus heeft dat bij al zijn op Mitsubishi gebaseerde motoren gedaan , een voor lagere en een voor maximale toerentallen . Vraag me niet waarom , het zou hooguit kunnen dat het iets te maken heeft emt de pk grenzen voor vaarbewijzen in sommige landen . In Duitsland bijv. is een vaarbewijs boven 15 pk verplicht en daar zou dus de 3600 rpm ook onder valen.
Misschien is daarom ook de maximaal stelschroef van die motoren verzegeld?
Ad