JRomkes schreef :
Maar het process van een one off composite boot blijft vrij inefficiënt, ook qua afval. Weet je of ze daar ook mee bezig zijn? Daar lijkt me vooral winst te behalen
De ontwerpers John Marples en Dick Newick hebben samen met multihull bouwer Jim Brown de constant camber methode uitgedoktert. Het is feitelijk het samenstellen van een boot uit gecurvde platen zelfgemaakt kruislingsverlijmt hechthout. Door het ontwerp voorzichtig uit te kienen kun je een multihull bouwen waarvan alle rompdelen dezelfde curve hebben en dus uit een serie van bijvoorbeeld 30 identieke gecurvde hechthout platen gebouwd kunnen worden. Roland Jourdin is met zijn team bezig om iets vergelijkbaars te ontwikkelen voor de composiet panelen.
Een voordeel van het werken in kleine panelen is dat je een vacuum tafel kunt toepassen. Ze hebben een deksel ontwikkelt wat er bijna uitziet als een pijpenkooi, maar dan met een 800% rekkend folie tussen de pijp. Het product word op de vacuum tafel gemaakt en vacuum getrokken met deze deksel. Hetzelfde stuk folie kan tot zo'n 25 keer gebruikt worden voor het vervangen moet worden. Theoretisch kun je een carbon boot op deze manier ook bouwen, dat zou een afval reductie van meer als 80% inhouden.
Het probleem met vlas is dat het niet sterk genoeg is en dat je voor grotere boten teveel materiaal dikte nodig hebt om voldoende sterk te bouwen. Ze zitten dus aan te hikken tegen te veel gewicht om een romp te bouwen die sterk genoeg is voor een IMOCA. Daarnaast liggen de kosten van vlas composiet met bio hars bijna net zo hoog als pre-preg carbon. Uiteraard experimenteren ze ook met andere materialen, maar ze hebben nog best een lange weg te gaan.