Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 14:19 #1197500

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
en op de plekken waar geen telefoonbereik is dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 14:48 #1197506

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
HPV schreef :
en op de plekken waar geen telefoonbereik is dan?

Dan is het ook niet levensbedreigend, anders gebruik je de marifoon op 16 of DSC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 16:14 #1197529

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Persoonlijk vind ik het wel een goede ontwikkeling. Het telefoon nummer van de KNRM heb ik in het verleden wel proberen te vinden. Dat is me toen niet gelukt. Nu onder druk is het wel gepubliceerd. Dat vind ik een pluspunt.
Verder heb ik goed in het achterhoofd ingeprent dat in geval van een levensbedreigende nood de KNRM primair er op gericht is opvarenden te redden uit het gevaar. Bergers zij er primair op gericht om je schip zo heelhuids mogelijk te bergen. Anders krijgen ze ook immers niet betaalt door de verzekering. Maak vooral voor je zelf de keuze goed wat je belangrijker vind als je hulp inroept.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 16:28 #1197537

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16285
Ik vind het geen goede ontwikkeling.
De kustwacht wordt hiertoe gedwongen door het lobbywerk van de bergers bij gewillige politieke partijen die het voor het zeggen hebben.
Heeft niets met kwaliteit van doen slechts met poen.
Iedere discussie hierover is goed als de kwaliteit van de dienst daarmee gebaat is.
Ze hadden bij bergers meteen fatsoenregels en een doorzichtige zakelijke afhandeling moeten afdwingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 16:58 #1197545

Ik ben heel benieuwd.

Of marktwerking meer is dan alleen wie er het snelste is.
Het wordt nu transparanter, ook voor de klant. Je kan nu makkelijk(er) even een rondje bellen. Anker uit en rondje doen (als dat niet kan dan is t een spoedje zou ik zeggen).

Of dat iedereen nu dan gewoon de knrm belt en er nog minder voor de bergers over blijft.

En of hoe het zich dat verhoudt met de verzekering, want waar in het verleden dit ongetwijfeld makkelijk doorgetikt werd, is de vraag of dit dan nu wel gedekt is. Mijn auto verzekering dekt het anwb werk niet.
Lagere premie?
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 17:01 #1197548

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
holtere schreef :
Ik vind het geen goede ontwikkeling.
De kustwacht wordt hiertoe gedwongen door het lobbywerk van de bergers bij gewillige politieke partijen die het voor het zeggen hebben.
Heeft niets met kwaliteit van doen slechts met poen.
Iedere discussie hierover is goed als de kwaliteit van de dienst daarmee gebaat is.
Ze hadden bij bergers meteen fatsoenregels en een doorzichtige zakelijke afhandeling moeten afdwingen.

En op een oninteressante plek of tijd of periode geeft de commercie niet thuis.
Laatst bewerkt: 20 aug 2020 17:01 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 17:21 #1197555

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hmmmm, had het nog niet zo uitgewerkt, maar als je hulp nodig hebt Ihkv medische aangelegenheden zo wie zo de kustwacht oproepen dus.
Is natuurlijk helemaal logisch, maar had dit onderscheid nog niet zo scherp gemaakt na het bekend worden van deze wijzigingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 19:16 #1197589

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
Vanmiddag riep er een engels jacht op voor Callentsoog, hij had plastic in de schroef. Kustwacht probeerde het nieuwe uitvraag protocol. Na het noemen van websites etc.etc. bleef het erg stil na enige tijd kwam dat jacht weer terug met zijn melding. (snapte er natuurlijk geen zak van wat de kustwacht wilde)
Werd hem niet.
Kustwacht maar reddingboot gewaarschuwd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 19:52 #1197602

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat krijg je natuurlijk als de ene kustwacht wel en de ander geen onderscheid maakt tussen nood of pechhulp. Zullen nog wel meer “buitenlanders” aan moeten wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 20:20 #1197612

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16285
Vervolgens de buitenlandse tijdschriften gevuld met horrorverhalen over de Nederlandse reddingsdiensten.. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 20:31 #1197617

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Wordt tijd dat de kustwacht de bergers gaat alarmeren dan. Allemaal een eigen gebiedje, iedere vijf jaar inschrijven. Net als op de weg. Hoeven ze niet meer te racen, weet iedereen dat er alleen kundige partijen op pad gestuurd worden en kunnen de bergers doordat ze verzekerd zijn van inkomsten ook een goede 365 24/7 dienst leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 21:03 #1197628

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1701
@ Rikken: daar zit wat in. Dit idee voorkomt cowboy-gedrag.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 21:20 #1197632

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Waarom zouden wij als samenleving moeten zorgen voor werk voor bergers?
We hebben een prima functionerende knrm die volgens mij uitstekend is toegerust voor hun taak.
Net zoals in de UK, waar heel dat probleem met bergers volgens mij niet speelt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 22:29 #1197650

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
PvO schreef :
Waarom zouden wij als samenleving moeten zorgen voor werk voor bergers?
We hebben een prima functionerende knrm die volgens mij uitstekend is toegerust voor hun taak.
Net zoals in de UK, waar heel dat probleem met bergers volgens mij niet speelt.
Omdat ik het raar vind dat vrijwilligers van hun werk moeten komen om iemand die te beroerd is zijn boot fatsoenlijk te onderhouden of zelfs maar te checken of er genoeg brandstof in zit weer naar huis te brengen.
Dat mag best betaald worden. Hoeft ook de samenleving niet te dragen dat kan die superschipper best zelf. En als hij zichzelf niet vertrouwd sluit hij daar een abonnement of verzekering voor af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 22:46 #1197652

Rikken schreef :
PvO schreef :
Waarom zouden wij als samenleving moeten zorgen voor werk voor bergers?
We hebben een prima functionerende knrm die volgens mij uitstekend is toegerust voor hun taak.
Net zoals in de UK, waar heel dat probleem met bergers volgens mij niet speelt.
Omdat ik het raar vind dat vrijwilligers van hun werk moeten komen om iemand die te beroerd is zijn boot fatsoenlijk te onderhouden of zelfs maar te checken of er genoeg brandstof in zit weer naar huis te brengen.
Dat mag best betaald worden. Hoeft ook de samenleving niet te dragen dat kan die superschipper best zelf. En als hij zichzelf niet vertrouwd sluit hij daar een abonnement of verzekering voor af.

Nouja, de KNRM wordt toch helemaal niet betaald door de samenleving? Ze worden gesteund door donateurs. Wordt wel gerund door vrijwilligers, en als die vrijwilligers ook een baan hebben is daar netjes toestemming voor van hun werkgever. Volgens mij is er ook geen tekort aan vrijwilligers...
Ik vind het wel een mooi systeem...ik onderhoud mijn bootje zo goed mogelijk, en toch kan er een keer iets misgaan. Fijn dat je dan op de KNRM kan vertrouwen 24/7, 365 dagen per jaar.... ben dus ook al jaren lid (maar gelukkkig nog nooit van hun hulp gebruik hoeven te maken). Donatie is naar draagkracht (en verhoog ik dus ook als die ruimte er is...)
Tijd geleden met de KNRM meegevaren (voor Race of the Classics). Dagje “training” gehad, waarbij ze duidelijk aangaven dat ze liefst hebben dat je op tijd hulp inroept. Ze zagen vaak dat er te lang gewacht werd met hulp inroepen, waardoor een beheersbare situatie snel gevaarlijk werd. Dus als het moet, ik motorpech heb, lagerwal, ik ze toch snel in zal seinen. Ze varen ook liever met een iets lagere prio, dan op het scherpst van de snede...

Het is al jaren een beleid van de KNRM om ook hulp te verlenen als dat kan. Ook om draagvlak onder watersporters te creeeren. Ik vind dat symphatiek, en werkt bij mij. Ik doneer dus gul.
Mocht de KNRM alleen nog maar redden, dan vind ik dat eigenlijk een overheidstaak, en zal ik die donaties inderdaad eerder inzetten in een “hulp-verzekering”.
Maar dat is voorlopig nog niet nodig, volgens mij verleent de KNRM via de app, en groene knop gewoon assistentie...
Laatst bewerkt: 20 aug 2020 23:21 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 20 aug 2020 23:47 #1197654

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Het kan ook nog heel anders: Reeds Almanac, Special notes for Spain:

SAR: A Spanish Government Agency SASEMAR is responsible for the all-weather lifeboats, tugs, search helicopters and aircraft. Irrespective of value, assisted vessels <20m LOA are charged Eur.350/hour including towing; 20m-30m LOA Eur.749/hour (2018).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 03:12 #1197655

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Rikken schreef :
PvO schreef :
Waarom zouden wij als samenleving moeten zorgen voor werk voor bergers?
We hebben een prima functionerende knrm die volgens mij uitstekend is toegerust voor hun taak.
Net zoals in de UK, waar heel dat probleem met bergers volgens mij niet speelt.
Omdat ik het raar vind dat vrijwilligers van hun werk moeten komen om iemand die te beroerd is zijn boot fatsoenlijk te onderhouden of zelfs maar te checken of er genoeg brandstof in zit weer naar huis te brengen.
Dat mag best betaald worden. Hoeft ook de samenleving niet te dragen dat kan die superschipper best zelf. En als hij zichzelf niet vertrouwd sluit hij daar een abonnement of verzekering voor af.

Uit eerdere verhalen hier op ZF had ik de indruk dat bij bergers ook niet alle opvarenden in loondienst van de berger waren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 04:25 #1197656

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Rikken schreef :
Wordt tijd dat de kustwacht de bergers gaat alarmeren dan. Allemaal een eigen gebiedje, iedere vijf jaar inschrijven. Net als op de weg. Hoeven ze niet meer te racen, weet iedereen dat er alleen kundige partijen op pad gestuurd worden en kunnen de bergers doordat ze verzekerd zijn van inkomsten ook een goede 365 24/7 dienst leveren.

Het idee achter de nu ingegane regeling is dat de regeling hiervoor de marktwerking verstoorde. Wat jij voorstelt komt op het zelfde neer als de oude regeling maar dan niet de KNRM die opgeroepen wordt maar berger X. Laat iedere schipper zelf bepalen van wie hij een dienst wil afnemen. Gewoon de markt zijn werk laten doen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 05:05 #1197659

Aad77 schreef :
Het kan ook nog heel anders: Reeds Almanac, Special notes for Spain:

SAR: A Spanish Government Agency SASEMAR is responsible for the all-weather lifeboats, tugs, search helicopters and aircraft. Irrespective of value, assisted vessels <20m LOA are charged Eur.350/hour including towing; 20m-30m LOA Eur.749/hour (2018).

Je kan veel van die Spanjaarden zeggen, maar het is gewoon wel duidelijk. Vooraf. Als ik een sleepje van een uur nodig heb, dan weet je wat dat kost... Waarom kan dat in Nederland niet? Oja, privatisering... daar wordt alles goedkoper van... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 06:20 #1197670

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
WADnWIND schreef :
HPV schreef :
en op de plekken waar geen telefoonbereik is dan?

Dan is het ook niet levensbedreigend, anders gebruik je de marifoon op 16 of DSC.

Dus dan mag je blijven dobberen totdat het wel levensbedreigend is of je een berger kunt bellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 07:56 #1197726

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
HPV schreef :
WADnWIND schreef :
HPV schreef :
en op de plekken waar geen telefoonbereik is dan?

Dan is het ook niet levensbedreigend, anders gebruik je de marifoon op 16 of DSC.

Dus dan mag je blijven dobberen totdat het wel levensbedreigend is of je een berger kunt bellen?

Precies!

Of gewoon zelf het probleem proberen op te lossen!

Je kan ook altijd iets of iemand contacteren via de marifoon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 09:16 #1197761

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
open deur intrappen kan altijd nog... Als t zelf oplosbaar is dan hoor je niemand.

Iets of iemand contacten via de marifoon wordt een aardig potje geleuter op 16.

Volgens mij wordt dit een grote puinhoop. En maar weer hopen dat je t nooit nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 10:26 #1197780

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Als ik alles goed begrijp, hebben de bergers nu werkelijk hun laatste lifeline doorgesneden. Deur ingetrapt, noem maar op.

Er is maar 1 partij die landelijke dekking heeft, met 1 centraal telefoonnummer. Lijkt me helder wat er nu gaat gebeuren.

Het "verhaal" over oneerlijke concurrentie mag dan wat voor te zeggen zijn, deze situatie is gewoon ronduit gevaarlijk. En voor de betgers, denk ik, het einde.

Dit jaar vooe t eerst de noodzaak gevoelld om de KNRM app te installeren.

Tijd voor een marifoon met kanaal 0?
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 10:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 21 aug 2020 10:30 #1197781

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
@HPV
Daar is toch over nagedacht:
Bemiddeling

Er zijn situaties denkbaar dat de hulpvrager niet in contact kan komen met een hulpverlener. De Kustwacht kan dan de hulpverleners op de hoogte stellen, die vervolgens contact zullen opnemen met de hulpvrager om de gevraagde hulp te bieden. De hulpvrager dient dan wel toestemming te geven, zodat de Kustwacht de gegevens mag delen met de hulpverleners. De Kustwacht heeft verder geen rol in de afwikkeling van de hulpvraag.
bron: kustwacht.nl/nl/onderwerpen/pechhulp
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 10:50 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watersporters zelf verantwoordelijk voor pechhulp 23 aug 2020 19:04 #1198650

De vraag komt nu bij me op of de KNRM oneerlijke concurrentie is. Het is natuurlijk wel een ander business model: donaties vragen en met vrijwilligers werken. Maar goed... zo lang er geen staatsteun bij zit, kun je daar moeilijk bezwaar tegen hebben. Als de KNRM iets commerciëler te werk zou gaan, zouden ze abonnementen verkopen en alleen abonnementhouders helpen, en wellicht een wat hogere prijs vragen voor een abonnement. Het feit dat vrijwilligers graag bij de KNRM werken, kun je ze moeilijk aanrekenen...hoe lastig ook voor de commerciële bergers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.342 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl