drwingnut schreef :
BPR art 1.01, sub A.5: In dit reglement wordt verstaan onder: snel schip: groot motorschip, dat met een snelheid van meer dan 40 km per uur ten opzichte van het water kan varen;
BPR art 6.02: Een snel schip is verplicht aan andere schepen voorrang te verlenen.
Ofwel, een snel schip is een snel schip, ook al vaart ‘ie langzaam. En moet dus aan andere schepen voorrang verlenen, ook een klein schip in een nevenvaarwater.
....
En een snel schip is automatisch een groot schip, en een klein schip op een nevenvaarwater moet dus voorrang verlenen aan een snel schip.
...
En dat staat er dus niet.
Om aan de definitie van een snel schip te kunnen voldoen moet je een een groot motorschip zijn. Te weten mechanisch voortgedreven, niet zijnde klein schip. (A2 en A3)
vaar je wel sneller dan 40 km/h maar doe dit bv zeilende of als niet zijnde een groot schip, dan kan je dus niet een snel schip zijn. Rest de definitie van snelle motorboot voor klein snel varend grut:
(klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;)
Voor een snel schip geld altijd:
Een snel schip is verplicht aan andere schepen voorrang te verlenen.
Dat is dus het uitgangspunt.
Verder tav de voorrangsregels voor hoofd/nevenvaarwater:
1 Een schip mag slechts een haven of een nevenvaarwater uitvaren en daarbij een hoofdvaarwater invaren of oversteken dan wel een haven of een nevenvaarwater invaren, nadat het zich er van heeft vergewist dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2 Een groot schip mag bij het uitvaren van een haven of een nevenvaarwater en het daarbij invaren of oversteken van een hoofdvaarwater dan wel bij het invaren van een haven of een nevenvaarwater medewerking verlangen van een ander schip.