Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 14 aug 2020 14:07 #1195357

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Sylster schreef :
Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen CWO 3 of de cursus Yacht master?

Yachtmaster certificaten worden wereldwijd erkend. Als je ooit beroepsmatig in het buitenland aan de slag wilt is dit de aangewezen route, CWO heeft internationaal geen betekenis.

Ga je alleen voor een papiertje voor jezelf dan kun je ook het typisch Nederlandse CWO traject doen. Insteek is iets anders (naar mijn mening ook iets meer vanuit de commercie geboren) maar met beide methodes leer je schipperen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 15 aug 2020 06:32 #1195577

  • Sylster
  • Sylster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hier kan ik wat mee. Dank voor je snelle antwoord Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 15 aug 2020 20:01 #1195855

Allebei prima systemen om te leren zeilen. RYA gaat meer uit van goed zeemanschap, CWO is wat dwingender hoe procedures moeten verlopen.

Theoretische kennis voor Yachtmaster is beduidend hoger dan voor CWO3. Praktijk ook iets maar niet veel.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 09:45 #1196002

  • JaapvR
  • JaapvR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hans V schreef :
Yachtmaster certificaten worden wereldwijd erkend.

YM wordt idd in veel landen erkend, maar in minstens zoveel landen niet.

Zo uit mn hoofd is je YM weinig waard in IJsland, Noorwegen, Zweden, en de US geloof ik ook niet. In NL is een YM ook niet erkend, maar hier heb je ook geen certificaat nodig voor recreatieve vaartuigen.

Check dus goed de lokale regels als het je om het papiertje gaat, en niet om de opgedane kennis en ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 11:07 #1196029

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
JaapvR schreef :
Hans V schreef :
Yachtmaster certificaten worden wereldwijd erkend.

YM wordt idd in veel landen erkend, maar in minstens zoveel landen niet.

Zo uit mn hoofd is je YM weinig waard in IJsland, Noorwegen, Zweden, en de US geloof ik ook niet. In NL is een YM ook niet erkend, maar hier heb je ook geen certificaat nodig voor recreatieve vaartuigen.

Check dus goed de lokale regels als het je om het papiertje gaat, en niet om de opgedane kennis en ervaring.

De aanvullende vereisten om commercieel bepaalde schepen te mogen varen verschillen inderdaad per land, maar dat was naar mijn idee niet de vraag. RYA Yachtmaster (en IYT Master of Yachts) certificering vormt een goed vertrekpunt voor internationaal maritiem werk. Een CWO Kajuitjacht zeilen/Zeezeilen diploma niet, dat wordt internationaal nergens erkend.

Met beide leer je zoals gezegd een zeiljacht schipperen, dus als dat je enige doel is kom je met beide opties een heel eind.

CWO kent zoals Aquaplanning al aangeeft iets meer 'CWO maniertjes' waarop je geacht wordt dingen te doen. Bij een Yachtmaster opleiding kijken ze kort gezegd of je in staat bent zelfstandig een zeegaand jacht veilig te schipperen. Daarbij zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 11:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 11:13 #1196031

wat is dan eigenlijk een logische stap na Vaarbewijs 2, als het gaat om het schipperen van een jacht, in zoveel mogelijk regio's van de wereld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 11:50 #1196050

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
AndreAzuree schreef :
wat is dan eigenlijk een logische stap na Vaarbewijs 2, als het gaat om het schipperen van een jacht, in zoveel mogelijk regio's van de wereld?

Commercieel of je eigen boot? Dat maakt een groot verschil.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 11:52 #1196051

eigen boot...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 12:39 #1196074

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
AndreAzuree schreef :
wat is dan eigenlijk een logische stap na Vaarbewijs 2, als het gaat om het schipperen van een jacht, in zoveel mogelijk regio's van de wereld?

Wanneer het gaat om kennis en kunde en niet om de formaliteiten van het "papiertje" is er niets dat tegen praktijkervaring op kan. Bij autorijden begint het echte leren ook pas nadat je het rijbewijs hebt gehaald.

Een CWO-3 / RYA Yachtmaster (of iets vergelijkbaars) helpt natuurlijk dat je in de praktijk minder te maken krijgt met "vallen en opstaan" wat soms een dure hobby kan zijn of zelfs fataal kan aflopen.

Als ik kijk naar het West Europese vaargebied met o.a. de kanaaleilanden, de Nederlandse wadden en de Schotse Hebriden dan kan je volgens mij op heel veel plekken op de wereld varen wanneer je die gebieden zeiltechnisch goed beheerst. In die gebieden zou ik dan ook zeiltrainingen volgen.

Wanneer het zeilgebied rondom Engeland en Ierland incl. kanaaleilanden voor jou "appeltje-eitje" is, dan zal de rest ook wel lukken.

Bij grotere oversteken heb je dan nog te maken met planning, proviand, etc. Maar zeiltechnisch zal het niet moeilijker zijn.

Uitzondering zijn uiteraard de hogere breedtegraden in de poolregio's, maar ik neem aan dat die niet op je lijst staan. Dat is een verhaal apart. Wel mijn hobby overigens ...
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 12:40 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 13:19 #1196096

dank je voor de info! Als ik mijn optimist-periode mee-tel heb ik 43 jaar praktijk-ervaring ;) Veelal Noordzee, Engeland, en Kanaal, en nu ook de MED.
Maar goed, soms is wat extra kennis wel leuk natuurlijk. Het noordelijk vaargebied staat niet op mijn lijstje, voorlopig eerst de MED. Maar wat heb je officieel voor Duitsland op de Oostzee nodig?
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 13:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 15:08 #1196145

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
AndreAzuree schreef :
Maar wat heb je officieel voor Duitsland op de Oostzee nodig?

Voor de Duitse Oostzeekust is geen ICC (International Certificate of Competence) verplicht. Het Kielerkanaal (NOK) is officieel internationaal vaarwater en valt dus ook niet onder de binnenwateren (waarvoor in Duitsland bij meer dan 3,6kW aan de schroef wel een ICC plicht geldt).

Als je een marifoon aan boord hebt moet je daar de juiste papieren voor hebben (brevet en machtiging/registratie Agentschap Telecom). En een officieel eigendomsbewijs van de boot (zoals ICP) kan ook naar gevraagd worden.

Wij zijn overigens nog nooit in die contreien gecontroleerd en hebben ook geen bezoekjes bij anderen gezien. Controle op het naleven van de (lokale) vaarregels schijnen de Duitsers dan wel weer vrij fanatiek te doen, maar ook daar hebben we geen persoonlijke ervaring mee.

Edit: Bemanningslijst en paspoorten opvarenden kunnen tonen hoort er officieel ook bij. Als iedereen een geldig identiteitsbewijs bij zich heeft vraag ik me af of die crewlist dan nog een dealbreaker is. Iemand met praktijkervaring op dit vlak?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 20:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 16:11 #1196180

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Hans V schreef :
Controle op het naleven van de (lokale) vaarregels schijnen de Duitsers dan wel weer vrij fanatiek te doen, maar ook daar hebben we geen persoonlijke ervaring mee.

Geen zeilen en ook geen motorkegel schijnt inderdaad wel eens tot problemen te leiden heb ik meer dan eens gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 17:23 #1196202

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
AndreAzuree schreef :
wat is dan eigenlijk een logische stap na Vaarbewijs 2, als het gaat om het schipperen van een jacht, in zoveel mogelijk regio's van de wereld?

Stuurman (kleine) zeilvaart

www.ezs.nl/

Wereldwijd erkend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 17:45 #1196214

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Papiertjes, voor wat het waard is. Een vriend van mij was loods voor de Maasmond maar denk niet dat de bevoegde instanties voor hem een groot vaarbewijs wilden afgeven.
Eigen boot. Geen intentie om beroepsmatig te gaan varen, ervaring, ervaring en nogmaals ervaring.
Er is bovendien een groot verschil tussen goede zeilers en goede schippers. Ik kom zeer zelden de combinatie tegen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 16 aug 2020 21:28 #1196301

dank je voor alle nuttige info. Wat is dan volgens noreen het verschil tussen een goede zeiler en goede schipper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 17 aug 2020 06:35 #1196331

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
AndreAzuree schreef :
dank je voor alle nuttige info. Wat is dan volgens noreen het verschil tussen een goede zeiler en goede schipper?

Een Schipper vaart een boot volgens de regeltjes die hij geleerd heeft met een voortstuwing door middel van een motor of zeilen al na gelang dat toepasbaar is. Een zeiler vaart een zeilboot primair, zo snel mogelijk, gebruik makend van zeilen en als het echt niet anders kan met behulp van een motor. Zeker als de schipper een goede en veilige vaart wil is dat laatst niet gemakkelijk. Niet voor niets pieken de top wedstrijd zeilers in de offshore races pas op late leeftijd. Dit is opvallend voor topsport. Ervaring is een heel belangrijke factor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 17 aug 2020 15:23 #1196545

die redenering kan ik wel volgen. Zeilen is een sport waar je eindeloos kunt en moet bijleren....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 15:42 #1201229

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
je eigen jacht of commercieel voor een ander?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 16:03 #1201234

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
je eigen jacht of commercieel voor een ander?

Yep i.d.d. wat mag je met welke.

CWO/Yachtmaster is goed genoeg voor eigen jacht maar wat/welke papieren m.b.t.

Delivery schippers (vaak oceaan).
Charter schippers binnenwater/kust.
Charter schippers oceaan (Laura Dekker Guppy XXL bijv.).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 16:06 #1201236

  • Sylster
  • Sylster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Nu eerst voor mijn eigen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 18:24 #1201268

freek1970 schreef :
CWO/Yachtmaster is goed genoeg voor eigen jacht maar wat/welke papieren m.b.t.

Delivery schippers (vaak oceaan).
Charter schippers binnenwater/kust.
Charter schippers oceaan (Laura Dekker Guppy XXL bijv.).

Freek
De RYA Yacht master (offshore en Ocean) is voor zover ik weet de enige certificering ter wereld waar je jachten internationaal-commercieel mee mag schipperen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 18:29 #1201269

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Moet je wel de commercial aantekening hebben. Niet zo moeilijk, geloof ik, vooraf stcw en first Aid er bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 18:36 #1201272

First aid is ook nodig zonder commerciele aantekening. Maar moeilijk is het inderdaad niet om die aantekening te krijgen, alleen iets meer moeite en iets meer kosten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 19:01 #1201284

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Voor je Yachtmaster, moet je dan ook nog iets doen om dit bij te houden??

Koopvaardij of grote zeilschepen moet je iedere 5j minimaal 360 zeedagen maken plus je cursussen uptodate houden bv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil tussen CWO3 en Yacht master offshore 30 aug 2020 19:05 #1201288

Hangt er vanaf of je de yachtmaster papieren voor jezelf gehaald hebt of voor commerciele doeleinden.
Voor persoonlijk gebruik is het niet anders als een rijbewijs. Voor commercieel gebruik moet je inderdaad cursussen blijven volgen om de papieren geldig te houden. Ik kan me niet meer herinneren of er een minimaal aantal vaardagen aan vast zit of niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 19:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl