Bas van Dijk schreef :
Waarom is dit altijd een issue? Zou het over de grens brengen zonder BTW van zeilboten zo een groot nationaal probleem zijn dat het al die controles en regels de moeite waar maakt??
Ik ben met mijn auto in Belgie (uit Nederland) nog nooit gecontroleerd op een BTW verklaring of zo.
Weet iemand hoe dit zit?
Bij een auto is het kenteken in feite de invoer verklaring. Bij uitgifte kenteken wordt gecontroleerd of invoer op de juiste wijze is gebeurd. Als NL'er mag je in NL alleen (langdurig) rondrijden in een auto met NL kenteken. Wanneer een NL bedrijf een tweedehands auto ex BTW verkoopt zal men een factuur met BTW moeten uitschrijven ivm de eigen fiscaal administratieve verplichtingen.
Een doorsnee zeilboot zoals de meesten van ons hebben, heeft in NL geen enkele vorm van (verplichte) registratie. Deze is dus ook niet geregistreerd in een of ander overheidsregister waar de boot vandaan komt, wie de eigenaar is, etc. En daarom kan er steeds opnieuw de vraag worden gesteld wie de eigenaar is en of de BTW wel is betaald.
Voor zover ik heb begrepen had men vroeger in Belgie een vlaggenbrief (iets anders dan de NL vlaggenbrief) die wel degelijk vergelijkbaar was met een auto kentekenregistratie en o.a. als registratie van BTW betaling diende. Maar dat is recent vervangen door iets anders.