Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaarbewijs I en marifoon gaan halen...

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 06:15 #1209353

  • Rogertje
  • Rogertje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Hoi,

Dit jaar heb ik mijn eerste bootje gekocht. Deze winter gaan we hem van buiten opknappen en wil ik mijn vaarbewijs en marifoon certificaat gaan halen.

Wie heeft er tips? Zelfstudie, online cursus, klassikaal?

Ik zie diverse aanbieders, ook Groupon enzo. Iets met bomen en een bos...

Maar welke is goed en bied goede slagingskansen?

Bedankt alvast voor de reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 06:36 #1209358

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Vaarbewijs heb je niet nodig, neemt niet weg dat je de regels moet kennen, ga bij jezelf te raden of je met wat zelfstudie en proef examens het gevoel hebt veilig te kunnen varen of je daar echt een papieren bewijsje van wilt hebben.

Marifoon is afhankelijk van je toekomstplannen.. wil je groter of verder in de toekomst?
Basis marifoon, is zoals de naam al aangeeft “basis”.
Wil je later groter en verder, dan zou je naar marcom B of SRC kunnen kijken.
Met deze papieren mag je meer, maar de opleiding vraagt ook wel meer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 06:48 #1209362

Vb1 is veel regel kennis en wat inzicht navigatie. De eerste heb je denk ik met discipline en een online/ anwb boek met cd zelf stampen. Voor de Beginselen van navigatie helpt meetkundig inzicht. Bij verenigingen worden vaak wintercursussen gegeven en dat is leuk vanwege sociale aspect en een goede docent helpt je makkelijk door de stof heen.
Ikzelf het met zelfstudie gedaan en vb1 en 2 in 1 keer geëxamineerd. In buitenland boot huren vraagt men vaak vb2.
Marifoon basis ook gewoon boekje doorwerken en 1 dag praktijk: marcom B. Src gaat sneller en is gelijkgesteld aan marcom B. En dan kun je op zee marifoon op hoog vermogen gebruiken, dsc, epirb etc..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 07:07 #1209369

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
het boek bvan de ANWB is slecht want bevat, ondanks de opdruk "alle lesstof om het examen Klein Vaarbewijs 1 en 2", niet alle stof. Dus kijk even rond, er zijn meer boeken op de markt.
De on-line training vond ik wel goed.

Voor jouw boot heb je het niet nodig, en het kost best veel tijd om alle pietluttigheden te leren. Behalve de verkeerstekens en gedragsregels kun je je afvragen of je het zinnig vindt.

SRC is goed te doen na een paar daagjes stampen, bij aquaplanning zit daar ook een on-line oefen gedeelte/proefexamen bij.

Basiscertificaat > marcomB kun je ook doen. Maar dat duurt langer en is effectief duurder.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 08:55 #1209431

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
TuuLeVi schreef :
het boek bvan de ANWB is slecht want bevat, ondanks de opdruk "alle lesstof om het examen Klein Vaarbewijs 1 en 2", niet alle stof.

Wat ontbreekt eraan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 09:06 #1209439

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
alleen al aan de hand van de oefenexamens kwam ik tot de vogende lijst:

kaartsymbolen:
-loodsstatio
-reddingsstation
-cirkel met feestmuts(weet niet wat dat is)
-onderzeekabel voor electriciteit of bijvoorbeeld communicatie
-pl. (betekent dat er een paal op het strand staat)
-diepte vaargeul
kleuraanduidingen op de kaart

"chart datum" = reductievlak
middenstandsvlak (voor lichthoogte)
rechtwijzend: peilingen zijn ware peilingen

Welke kaart gebruiken we bij voorkeur op de Waddenzee? (geen idee, dat zul je me dan eerst moeten vertellen)

-SRW mistseinen
-minimale hoogte van het toplicht op een groot motorschip
-onderlinge afstand tussen de 2 toplichten van een slepende sleepboot
-bord: U moet aan dek beschermende werkkleding dragen
-De schipper van een schip wil een rechthoekig bord met een rode rand tonen met daarop een zwarte P en een rode streep erdoor. Dit is toegestaan voor alle schepen die op grond van wettelijke gronden gebruik willen maken van het recht om een verbod in te stellen om evenwijdig ligplaats te nemen aan dit schip, uitgezonderd schepen met gevaarlijke stoffen.

-Compensatie van een magnetisch kompas is nodig om de deviatie zo klein mogelijk en de richtkracht zo groot mogelijk te houden.

bovendieen er zijn dingen raar zoals:
(blz. 246) Toch moet ook de schipper van een houten of polyester jacht alert zijn op deviatie.
(blz. 260 & 267) Bij polyester en houten schepen is de deviatie meestal(dus niet altijd!) te verwaarlozen.
maar bij Navigeren opgave2(blz. 269)
Aan boord van een polyester jacht mag u ervan uitgaan dat de deviatie van het kompas -als het niet in de buurt van het scheepsmetaal of electrnica is opgesteld- gelijk is aan:
moet je toch antwoord d. (nul) geven. als je "nul" antwoordt ga je er dus vanuit dat de stuurtafel niet klopt, dat is natuurlijk idioot.

-en bij vraag 7(blz. 138) moet je b. invullen terwijl er op blz 111 "actieve radarreflector" staat.

-er is een (BPR)vraag over de kleur van het "heklicht van een sleepboot" en een andere waarin je dan toch moet antwoorden dat een heklicht altijd wit is.

Zo staan er veel onduidelijkheden en half kloppende dingen in terwijl er wel heel precies naar detaillistische zaken gevraagd wordt.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 23 sept 2020 09:08 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 13:55 #1209592

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Begin eens op de site van Gratis Vaarbewijs. Daar kun je genoeg info vinden om vaarbewijs 1 te halen, maar sowieso is het handig om alle regels te leren, en dat kan hier ook prima.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 18:09 #1209677

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Er zijn oefenexamens van VB 1 en 2 en Marifoon basis certificaat. Die zou ik zeker een paar maken, want het helpt je om te zien hoe men op een examen vragen stelt en of je ook alle onderwerpen hebt geleerd.

Lesstof is allemaal online en/of in een boekje te vinden.

Ook al heb je VB niet nodig, het is wel zo prettig als je de regels op het water kent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 18:19 #1209683

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Zelf heb ik van het voorjaar marifoon en marcom b gehaald via vaarschool Albatros. Gekozen vanwege online studie en snelle examen mogelijkheid. (Helaas kwam toen Covid langs en werd examen gecancelled. Zodra het weer kon alsnog gedaan)
Ik was er tevreden over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 18:42 #1209690

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
hnrts schreef :
Ook al heb je VB niet nodig, het is wel zo prettig als je de regels op het water kent.

Dat is het zeker, en als je dan toch aan het leren gaat is het natuurlijk wel zo leuk als je een bewijs van slagen krijgt. En... als je dan toch bezig bent waarom dan niet gelijk door met VB 2 of hoe dat tegenwoordig ook heet.

Qua marifoon kan ik je de SRC cursus aanraden daarbij doe je in 1 dag de cursus en het examen.

Misschien allemaal niet perse nodig nu op je huidige bootje en voor je huidige plannen maar voor je het weet vind je het zeilen zo leuk en stap je eens op bij een schip voor een tocht op zee en is die kennis meer dan welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 18:48 #1209693

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Vb2 is wel nuttig toch, als je ooit op middelandse zee wil zeilen. Basis certificaat marifonie leer je in 1 avond. Ik heb iets meer mijn best gedaan en dat resulteerde in 0 fouten maar meer dan 8uur stampen is het echt niet. Dus als je tijd en zin hebt zou ik zeker vb1 en het basis certificaat halen. Heb marifonie gedaan via vaarschoolalbatros dat vond ik zelf prima. Examentraining inclusief examen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 18:52 #1209694

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
mithras schreef :
Vb2 is wel nuttig toch, als je ooit op middelandse zee wil zeilen.

Zelfs al op de Waddenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 19:01 #1209699

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Palomine schreef :
mithras schreef :
Vb2 is wel nuttig toch, als je ooit op middelandse zee wil zeilen.

Zelfs al op de Waddenzee.
je bedoelt dat het handig is om een beetje te kunnen navigeren. Zo ver ik weet is vb2 niet verplicht daar. Tenzij grotere of snellere boot. In griekenland is een icc (vb2) wel echt verplicht zover ik weet. Weet niet wat de regels zijn voor italiaanse, franse, spaanse en portugese wateren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 23 sept 2020 19:13 #1209704

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
mithras schreef :
je bedoelt dat het handig is om een beetje te kunnen navigeren. Zo ver ik weet is vb2 niet verplicht daar.

Dat bedoel ik inderdaad. Het is niet verplicht inderdaad maar wel goed om te weten hoe je om moet gaan met stromend water en dieptes en ondieptes op getijdenwater.
Laatst bewerkt: 23 sept 2020 19:14 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 25 sept 2020 20:37 #1210761

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik heb via VBO zowel marifoon als VB1 en 2 gedaan in een half jaar tijd...
Ik heb voor mijn boot niets nodig, maar je weet nooit waar je naartoe gaat.
De opleidingen van VBO vond ik zeer prettig, heerlijk online op elk device...
En als je er tijd voor hebt.
Alles goed per onderwerp uitgelegd, waardoor je stukje voor stukje je kennis vergroot.
Ik heb geen aandelen, maar raad deze opleider zeker aan....

Oja en examen garantie!!
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 20:39 door marcob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 26 sept 2020 02:03 #1210798

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
mithras schreef :
Palomine schreef :
mithras schreef :
Vb2 is wel nuttig toch, als je ooit op middelandse zee wil zeilen.

Zelfs al op de Waddenzee.
je bedoelt dat het handig is om een beetje te kunnen navigeren. Zo ver ik weet is vb2 niet verplicht daar. Tenzij grotere of snellere boot. In griekenland is een icc (vb2) wel echt verplicht zover ik weet. Weet niet wat de regels zijn voor italiaanse, franse, spaanse en portugese wateren.

Je moet aan de regels voldoen van het land waar het zeilbootje onder vaart
Als je met Nederlandse vlag vaart op een zeilbootje heb je dus geen ICC nodig als Nederlander , ook niet in het buitenland, omdat er geen verplichttingen zijn in nl qua icc , als je een bootje wilt charteren willen de charter maatschappijen dat je aan de verplichtigen van het vlaggeland voldoet , dus is ICC (vb2) verplicht

ICC / vb2 is wel verplicht op snelle motorboten dus dat is zowel in NL als in het buitenland een verplichting, aan de andere kant mag je zonder vb2 wel gewoon op zee varen met een snelle motorboot , maar om op zee te komen moet je door gebieden waar je een vaarbewijs voor nodig hebt , maar ik dwaal af ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 26 sept 2020 10:25 #1210900

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
ReneK schreef :
... mag je zonder vb2 wel gewoon op zee varen met een snelle motorboot , maar om op zee te komen moet je door gebieden waar je een vaarbewijs voor nodig hebt , maar ik dwaal af ;)

Niet als je vanuit bijvoorbeeld Marina IJmuiden vaart.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 26 sept 2020 17:53 #1211047

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
plusfast schreef :
ReneK schreef :
... mag je zonder vb2 wel gewoon op zee varen met een snelle motorboot , maar om op zee te komen moet je door gebieden waar je een vaarbewijs voor nodig hebt , maar ik dwaal af ;)

Niet als je vanuit bijvoorbeeld Marina IJmuiden vaart.

Is dat geen zeehaven ? (Volgens mij ben je in / binnen iedere zeehaven verplicht een VB te hebben)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 26 sept 2020 18:21 #1211059

  • -rene-
  • -rene-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
ReneK schreef :
[

Je moet aan de regels voldoen van het land waar het zeilbootje onder vaart
Als je met Nederlandse vlag vaart op een zeilbootje heb je dus geen ICC nodig als Nederlander , ook niet in het buitenland, omdat er geen verplichttingen zijn in nl qua icc , als je een bootje wilt charteren willen de charter maatschappijen dat je aan de verplichtigen van het vlaggeland voldoet , dus is ICC (vb2) verplicht

Volgens mij is dat niet correct. Kijk bijvoorbeeld eens hier.

Bovendien wordt je ook geacht aan de veiligheidsvoorschriften van het desbetreffende land te voldoen. In Frankrijk bv fakkels en een harde puts ( niet van rubber) mee.
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 18:55 door -rene-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 26 sept 2020 18:44 #1211071

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Wel interessant, ik heb altijd begrepen dat je ook al vaar je met je eigen boot je toch aan de regels van het land waar je vaart moet voldoen qua papieren bedoel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaarbewijs I en marifoon gaan halen... 26 sept 2020 22:51 #1211146

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
ReneK schreef :
plusfast schreef :
ReneK schreef :
... mag je zonder vb2 wel gewoon op zee varen met een snelle motorboot , maar om op zee te komen moet je door gebieden waar je een vaarbewijs voor nodig hebt , maar ik dwaal af ;)

Niet als je vanuit bijvoorbeeld Marina IJmuiden vaart.

Is dat geen zeehaven ? (Volgens mij ben je in / binnen iedere zeehaven verplicht een VB te hebben)

Eh, ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Heel duidelijk is dat niet te vinden overigens, want geldt dat al tussen de pieren, of pas als je de feitelijke haven in vaart?
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl