Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vaareigenschappen

vaareigenschappen 08 okt 2020 10:42 #1215543

  • MUKTA
  • MUKTA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
HI, ZOEK IEMAND DIE EEN LE COMTE 38 HEEFT OF IEMAND BEKEND MET HAAR VAAREIGENSCHAPPEN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 10:43 #1215544

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Toetsenbord kapot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 11:08 #1215556

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
MUKTA schreef :
HI, ZOEK IEMAND DIE EEN LE COMTE 38 HEEFT OF IEMAND BEKEND MET HAAR VAAREIGENSCHAPPEN.

Degelijk, Zwaar, Zeewaardig, Comfortabel en gebouwd in Jutphaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 11:30 #1215562

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
holtere schreef :
Toetsenbord kapot?

Gezien de gebruikersnaam niet. Of juist wel. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 11:53 #1215567

Welkom! :-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 12:16 #1215575

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
ISO788 Hans schreef :
Welkom! :-)

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb me hier wel eens aan gestoord en nou doe ik het zelf. :blush: Dus excuus. @TS: Welkom op het Zeilersforum. :) Vriendelijk verzoek om je CapsLock-toets even uit te schakelen, want typen in hoofdletters staat gelijk aan schreeuwen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 13:01 #1215587

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Geen ervaring, ziet er wel mooi uit

Laatst bewerkt: 08 okt 2020 13:03 door HotSnail. Reden: Afbeelding niet goed gegaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 13:41 #1215599

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Mukta,

Zoals je ziet, is dit een oude stalen langkieler.

Verwacht het volgende:
- Niet snel, zal veel wind nodig hebben om aan te slaan.
- Waarschijnlijk behoorlijke krachten op de helmstok.
- Draait langzaam.
- Op zee comfortabel in de zin van rustig gedrag in golven.
- Havenmanouvres, achteruit varen etc, zal een uitdaging vormen.
- Binnen: Smal, dus weinig binnenruimte.

Staal:

Dit is geen vaareigenschap, maar moet je wel weten: op specifieke punten nogal onderhoudsintensief. Ook risicovol bij de aanschaf. De resterende dikte van de huid is niet te zien, ook niet onder een teakdek.


Blijkbaar geen staal
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 15:32 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 13:52 #1215600

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Joop66 schreef :
Mukta,

Zoals je ziet, is dit een oude stalen langkieler.

Verwacht het volgende:
- Niet snel, zal veel wind nodig hebben om aan te slaan.
- Waarschijnlijk behoorlijke krachten op de helmstok.
- Draait langzaam.
- Op zee comfortabel in de zin van rustig gedrag in golven.
- Havenmanouvres, achteruit varen etc, zal een uitdaging vormen.
- Binnen: Smal, dus weinig binnenruimte.

Staal:

Dit is geen vaareigenschap, maar moet je wel weten: op specifieke punten nogal onderhoudsintensief. Ook risicovol bij de aanschaf. De resterende dikte van de huid is niet te zien, ook niet onder een teakdek.

Positief geformuleerd en passend antwoord.
En wél ontopic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 13:52 #1215601

Volgens deze beschijving is het polyester hoor:
www.soundingsonline.com/boats/lecomte-northeast-38
Ook Sailboat data zegt dat: sailboatdata.com/sailboat/northeast-38-1
Als je trouwens op tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html kijkt kun je wel zien dat de "motion comfort" erg goed is en de capsize ratio ook erg goed.
prima zeewaardig dus.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 14:09 #1215605

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Mooi klassiek jacht, wat er zeewaardig uitziet met de twee masten, langkieler dus stabiel rustig zeilgedrag
Op de Kaag voer volgens mij het zelfde jacht rond maar dan met één mast naam Neptunes, deze boot was van de fam. van Lent en daar heb ik ook nog als crew opgezeten (winterwedstrijden) met een dijk wind zat je goed op deze boot dan begon ie te lopen als een trein.

Deze boot was van polyester!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 14:16 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 14:11 #1215606

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Joop66 schreef :
Mukta,

Zoals je ziet, is dit een oude stalen langkieler.

Verwacht het volgende:
- Niet snel, zal veel wind nodig hebben om aan te slaan.
- Waarschijnlijk behoorlijke krachten op de helmstok.
- Draait langzaam.
- Op zee comfortabel in de zin van rustig gedrag in golven.
- Havenmanouvres, achteruit varen etc, zal een uitdaging vormen.
- Binnen: Smal, dus weinig binnenruimte.

Staal:

Dit is geen vaareigenschap, maar moet je wel weten: op specifieke punten nogal onderhoudsintensief. Ook risicovol bij de aanschaf. De resterende dikte van de huid is niet te zien, ook niet onder een teakdek.

Een deel van de dingen die je noemt kan ik het mee eens zijn, maar niet snel hoeft imho. niet speciaal. Schip weeg 7,3ton, wat niet extreem is. Wel veel overhang en een kortere statische waterlijn, maar de overhang achter trekt hij wel in het water met wat wind. Doordat hij smal is aan de wind waarschijnlijk wel weer een aardige zeiler.
Hoge krachten op de helmstok kan ik zo snel ook niet plaatsen, ziet er uit als een schip wat je goed kan balanceren. Zeker de versie met bezaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 14:12 #1215608

Geen staal maar polyester.
Opgericht door Adolf "Dolf" LeComte, oorspronkelijk een exporteur van in Nederland gebouwde jachten voor een groeiende Amerikaanse markt.
Al snel opende hij zijn eigen werf in de stad Jutphaas, ten zuiden van Utrecht. Contracten met de jachtontwerpfirma van John Alden Co. volgden, resulterend in de houtconstructie van 33 'Malabar Senior sloepen en 42' Nordfarer yawls, evenals het afwerken van de Halmatic-gevormde 38 'Challenger yawls.

In 1961 ging LeComte-Holland exclusief over op glasvezelconstructie, te beginnen met de Medalist 33-sloep, gevolgd in 1962 met de North East 38 sloep / yawl. Kwaliteitsconstructie was de norm, met massief glazen rompen, Airex-kerndekken, jachtkwaliteit gelakte interieurs en aantrekkelijke ontwerpen gecombineerd in een concurrerend romp- en tuigontwerp. 1965 bracht de 52 'Ocean Racer met vlak dek en teakhouten dek, de laatste van de Tripp-ontwerpen met LeComte. Naast het voortdurend upgraden van de jachten, hield een volledig herontwerp van rompen, boorplatforms en interieurs in 1966 deze ontwerpen actueel en populair.

In 1968, kort na de opening van een moderne bouwfaciliteit in Vianen aan de rivier de Lek, (net ten zuiden van Jutphaas) werd de door Luders ontworpen Fastnet 45 sloep / jol lid van de LeComte-familie. 1970 bracht de geleidelijke afschaffing van de Medalist 33 ten gunste van de door LeComte ontworpen ALC-35-sloep en 1971 verving de North East 38 door de ALC-40-sloep. 1973 bracht het herontwerp van de Fastnet 45 als ALC-46 sloep / ketch.

Terwijl dit alles aan de gang was, voerde LeComte-Holland een actief programma uit voor de militaire / commerciële bouw van motorboten van glasvezel, zoals 20 meter lange loodsboten voor Hoek van Holland, landingsvaartuigen voor de Nederlandse mariniers en vissersboten. Deze contracten gaven het bedrijf ervaring in rompen met schuimkern, die als basis dienden voor de latere verhuizing naar opblaasbare boten met stijve romp (RHIB) en landingsvaartuigen met tunnelrompen en werkboten.

In 1963 kocht Dolf LeComte een stuk onroerend goed aan het water in de Lower Harbor van New Rochelle, schot, gebaggerd en weer gevuld, en bouwde een jachthaven met 32 ​​slippen. Naast de verhuizing van het verkoopkantoor daar, ontwikkelde Dolf een kleine staf van geschoolde arbeiders om de nieuwe jachten die uit Nederland kwamen in bedrijf te stellen en te onderhouden. Opgenomen als Glen Island Yacht Club, profiteerden de sliphouders ervan dat deze vakmensen ook ter plaatse waren om hun jachten te onderhouden.

Dolf LeComte ging met pensioen in 1994, sloot LeComte-Holland en verkocht het pand in Vianen aan een niet-maritieme industriële gebruiker.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 08 okt 2020 14:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 08 okt 2020 15:37 #1215638

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
HotSnail schreef :
Joop66 schreef :
Mukta,

Zoals je ziet, is dit een oude langkieler.

Verwacht het volgende:
- Niet snel, zal veel wind nodig hebben om aan te slaan.
- Waarschijnlijk behoorlijke krachten op de helmstok.
- Draait langzaam.
- Op zee comfortabel in de zin van rustig gedrag in golven.
- Havenmanouvres, achteruit varen etc, zal een uitdaging vormen.
- Binnen: Smal, dus weinig binnenruimte.

Een deel van de dingen die je noemt kan ik het mee eens zijn, maar niet snel hoeft imho. niet speciaal. Schip weeg 7,3ton, wat niet extreem is. Wel veel overhang en een kortere statische waterlijn, maar de overhang achter trekt hij wel in het water met wat wind. Doordat hij smal is aan de wind waarschijnlijk wel weer een aardige zeiler.
Hoge krachten op de helmstok kan ik zo snel ook niet plaatsen, ziet er uit als een schip wat je goed kan balanceren. Zeker de versie met bezaan...

Even goed lezen. Ik zeg nergens "zwaar". "Niet snel" zeg ik op basis van langkieler: heel veel nat oppervlak. En relatief korte waterlijn. Ook is het tuig met 2 masten wel prettig om de zeilen handelbaar te houden, maar 2 masten is ook 2 keer tipwervels, dus verlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 27 okt 2020 12:04 #1221934

  • jan bert
  • jan bert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
hallo Mukta

Ik bezit al 10 jaar een tripp 38 wat zou je willen weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaareigenschappen 27 okt 2020 12:30 #1221940

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Een vriend van mij had er eentje, 2 keer mee gevaren naar Engeland
en Schotland (Calledonian canal). Gebouwd als een tank, volglas polyester.
Qua zeileigenschappen een echte langkieler, ligt snel op één oor maar
gaat als een trein met iets meer wind. Zwaar op het roer heb ik nooit
ervaren mits goed getrimd. Acheruit op de motor is dat een heel ander
verhaal, veel wielwerking en de helmstok tussen de benen anders ging deze
met geweld alle kanten op die je niet wilt. Ook op lage snelheid.
Interieur vond ik verrassend ruim voor een langkieler van die afmeting.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 12:31 door AdB. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl