Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 16:56 #1221998

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Ik heb van bevriende ex collegazeilers een bijna compleet afgebouwde bouvaan ontvangen. Vanzelfsprekend kan ik die geheel gereed maken ( kwestie van 1 beugel nog aflassen) en wat kleine dingetjes afwerken en dan heb ik een vaan liggen die geschikt was voor een 9 m jacht met negatieve spiegel. Maar of ik m nou op onze first met zwemplatform moet gaan gebruiken weet ik eigenlijk niet. Je gaat t niet eenvoudig even proberen zonder allerlei gaten te maken...

Het systeem is beproefd en op zich zou het prima moeten functioneren maar ik heb het idee dat het voornamelijk bij meerdaagse zeezeil tochten gebruikt wordt en die maken wij niet echt...Wij gebruiken zelf de xp5 van raymarine.
Wat is wijsheid... houden om m eventueel te gebruiken of afmaken en verkopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 17:02 #1221999

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Tot welke lengte is de Bouvaan? Ik overweeg er een te kopen, mocht je er vanaf willen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 17:46 #1222006

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Een windvaan stuurinrichting is leuk en komt het dichtste bij het zeilgevoel van met de hand sturen.

Een windvaan stuurinrichting heeft best wel voordelen ten opzichte van een elektrische stuurautomaat. Wanneer je zeilt dan doet een windvaan stuurinrichting het vaak beter, omdat je steeds dezelfde hoek op wind vaart en zal bij een hogere snelheid een veel grotere kracht op de helmstok ontwikkelen dan veel elektrische stuurautomaten. Bij wat slechter weer gebruiken elektrische stuurautomaten best wel aardig wat energie.

Het ingebruiknemen van een Bouvaan duurt hooguit twee minuten, daarna heb je rust/stilte zolang je dezelfde windkoers kunt varen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 17:47 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 18:46 #1222014

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Lengte hangt af van het model, ik weet dat er 2 types zijn en dit is denk ik de kleine. Moet even kijken waar de grens ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 18:53 #1222017

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Leuk, maar die site word je niet veel wijzer van...
bouvaan.nl/Bouvaan-windvaan-ze...inrichting/index.htm
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 19:07 #1222021

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Als jullie even doorklikken naar 'referenties en literatuur' op de site dan blijkt dat er schepen van 14 ton rondvaren met een Bouvaan. Tot genoegen, naar ik aanneem.

Er is maar één type zijn inderdaad twee types, voor zover ik kan zien.
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 19:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 19:13 #1222023

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Beste allemaal,

Enige tijd geleden wilde ik ook een Bouvaan bouwpakket kopen voor mijn eigen boot en nam via bouvaan.nl contact op met de eigenaar: Hanco.
Hij vertelde dat hij me helaas niet kon helpen omdat het bedrijfje de rest van het jaar gesloten was. Daarnaast was hij op zoek naar een opvolger wegens andere plannen.

Dat zoemde nog wat dagen daarna door mijn hoofd, met als gevolg dat ik uiteindelijk na overleg met Hanco, heb besloten om het over te nemen!

Ik heb inmiddels een Grote Bouvaan voor mijzelf gebouwd om bekend te raken met het bouwproces en hij is sinds enkele weken op de boot geïnstalleerd. De eerste tochten zijn inmiddels gemaakt en ik kan zeggen dat ik het nog steeds erg leuk vind dat ik het bedrijfje over heb genomen ;-)

Binnenkort gaat de ouderwetse (maar nog prima functionerende) website op de schop om eea te moderniseren.

groet
Wadrover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 19:18 #1222024

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Leuk! Verschil tussen de twee is 40 of 110 kgm stuurkracht... dan is die kleine zeker wel geschikt tot iets van 12 meter of zo... verwacht ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 19:18 #1222025

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Dat is goed nieuws :cheer:
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 19:27 #1222028

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
HPV schreef :
Leuk! Verschil tussen de twee is 40 of 110 kgm stuurkracht... dan is die kleine zeker wel geschikt tot iets van 12 meter of zo... verwacht ik
dat is geen kracht maar een koppel, 400Nm in niet heel veel maar voldoende tot een 2 1/2 - 3 ton schat ik.
Ter vergelijk een Jefa DD-1 levert 1500Nm
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 19:30 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 19:28 #1222030

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
@HPV
Het gaat inderdaad om de stuurkracht (het koppel) dat de Bouvaan kan en moet leveren in jouw situatie. Indien je een mooi gebalanceerd schip hebt met een balansroer, kun je met een lang/groot schip soms ook met de kleine Bouvaan toe. Stuur voor details of een berekening voor jouw specifieke schip svp een PB.

groet
Wadrover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 20:03 #1222036

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Koppel... ja natuurlijk... Pb gestuurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 20:06 #1222037

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
De Bouvaan ... is dat niet die ‘eenvoudige’ die met gewoon DHZ materialen in elkaar wordt gezet, zodat je makkelijk kunt repareren als er wat is?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 20:46 #1222050

TuuLeVi schreef :
HPV schreef :
Leuk! Verschil tussen de twee is 40 of 110 kgm stuurkracht... dan is die kleine zeker wel geschikt tot iets van 12 meter of zo... verwacht ik
dat is geen kracht maar een koppel, 400Nm in niet heel veel maar voldoende tot een 2 1/2 - 3 ton schat ik.
Ter vergelijk een Jefa DD-1 levert 1500Nm


Me dunkt: een koppel van 40 kgfm trekt met 40 kgf aan het eind van een helmstok van 1 m lengte, dat lijkt mij veel meer dan “niet heel veel”! Dat gaat zeker verder dan een bootje van 28 voet! HOT is ook stukken beter dan een electrische drive.

Wat een krachtpatser die DD1 trouwens! Gevoelsmatig lijkt mij dat een windvaan veel sneller kan sturen dan een electrische drive.
Laatst bewerkt: 27 okt 2020 20:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 20:59 #1222053

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Nachtvlinder schreef :
HOT is ook stukken beter dan een electrische drive.
dat ligt er dus maar net aan he...
Het advies voor mijn schuitje was "niet veel korter dan 10s", Ik heb nu 8,6s maar ik kan de arm (veel)korter maken en dat wordt het sneller. Maar dat wil ik dus niet :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 21:15 #1222057

Met die DD1 heb je zat reserve inderdaad om de arm lekker kort te maken! Responsie stel je softwarematig in toch zodat je alle kanten op kunt?

Wat gebeurt er als je een te groot model windvaan zou kiezen? Kan dat, “te groot”!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 27 okt 2020 21:43 #1222058

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Niet zozeer de groote maar het gewicht is belangrijk.

Achter onze boot hangt een Bouvaan II. De boot is een Danish Rose 33 langkieler en weegt zo'n 9 ton. Het is een voordeel is dat het roer een balansdeel heeft, zodat de benodigde stuurkrachten een beetje binnen de perken blijven. De Bouvaan II heeft geen enkele moeite de boot op koers te houden.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 28 okt 2020 12:53 #1222165

Wat wordt bedoeld met HOT deze term ontgaat me een beetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 28 okt 2020 12:55 #1222166

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Hard Over Time; de tijd die het de automaat kost om van hard BB naar hard SB te sturen. Of andersom natuurlijk :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 12:56 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 28 okt 2020 13:00 #1222169

Dankje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 28 okt 2020 13:18 #1222174

Stuur nu twee seizoenen met de windvaan vervalt me prima ook op ruime koersen
En inderdaad de vaan reageert snel.
Ik heb geen autopilot hoeft voor mij ook niet
Mooie ervaring dat de boot zichzelf stuurt met behulp van een beetje wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 28 okt 2020 14:10 #1222195

Centennial schreef :
Mooie ervaring dat de boot zichzelf stuurt met behulp van een beetje wind.

Niet die wind levert de kracht maar het water wat er langs het pendulumblad stroomt.
De wind is alleen de servo die dat blad een beetje schuin zet waardoor het langsstromende water er kracht op gaat uitoefenen.
Je kunt het een beetje vergelijken met een hydraulische stuurinrichting waar je met weinig handkracht veel kracht op het roer kunt zetten, of met een stuurbekrachtiging van een auto die vergelijkbaar werkt.

Een van de allereerste stuurautomaten gebruikte wel direct de wind en had ook geen pendulumroer. Dat was de allereerste Windpilot van John Adam . Zie foto en video van dat ding.
Heb ooit zo'n ding nagebouwd bijna 50 jaar geleden.
Ad

Laatst bewerkt: 28 okt 2020 14:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bouvaan bijna kant en klaar... maar wat nu 28 okt 2020 14:58 #1222218

Wadrover schreef :

Dat zoemde nog wat dagen daarna door mijn hoofd, met als gevolg dat ik uiteindelijk na overleg met Hanco, heb besloten om het over te nem! ... en ik kan zeggen dat ik het nog steeds erg leuk vind dat ik het bedrijfje over heb genomen ;-)

Binnenkort gaat de ouderwetse (maar nog prima functionerende) website op de schop ...

Ben reuze benieuwd, leuk bericht!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 15:46 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl