hnrts schreef :
Ik zie hier het onderwerp bankgarantie voorbijkomen. Inderdaad lijkt mij dat noodzakelijk. Maar let wel op dat er twee soorten zijn: een bankgarantie van de koper en een van de verkoper.
TS doet zaken met een Nederlandse dealer en niet met de werf. Dat betekent wettelijk dat er alleen een overeenkomst is tussen TS en dealer. De werf heeft in dat geval niets met TS te maken. Valt de dealer om, dan is TS z'n geld kwijt. Ook als de werf blijft voortbestaan. Het is maar helemaal de vraag of dealer de betalingen heeft doorgestuurd naar de werf en of de werf eigenaar blijft tot dealer de laatste cent heeft betaald.
Zoals al in dit draadje aangehaald, hoor je als koper bij start van de bouw eigenaar te worden, de boot in het kadaster in te schrijven als eigendom en gedurende het bouwproces deelbetalingen te doen. Maar bij een Valkje dus weer niet.
Voor een goed antwoord is het dus wel belangrijk of het hier bij wijze van spreken gaat over een "roeiboot" of over een "oceaanzeiler" en over hoeveel geld we het ongeveer hebben.
Goed punt, hier heb ik ook mee te maken gehad. Ik kocht de boot van een klein Belgisch bedrijf, de importeur. Omdat ik geen zin had in verlies als het Belgische bedrijf zou omvallen, heb ik afgesproken dat ik de importeur pas betaal, als ik een bewijs van de werf zou krijgen dat zij het geld van de importeur hadden ontvangen. En dat ik dan pas de importeur zou betalen via, een bankgarantie. Verder liet ik vastleggen dat de bedragen die door de werf werden ontvangen, specifiek voor mijn boot (met hull nr. erbij) waren. Zo liep ik zo weinig mogelijk risico, mocht de importeur omvallen.Het is een kwestie van risico's afdekken.