Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?
ja. Ik heb al eens schade gehad aan het stuursysteem, maar het hydrauliek van de stuurautomaat zit direct op het kwadrant. Dus met de stuurautomaat kan er gewoon gestuurd worden. Ik heb zelfs een keer de boot afgemeerd met de stuurautomaat, gewoon om te kijken of dat ging.
Even een mooie ervaring op dit gebied met onze vorige boot. Stuurautomaat rechtstreeks op de kwadrant en helmstok om met de hand te sturen.
We voeren met windkracht 4-5 ruime wind met de spi op. Sturen met de helmstok, actief sturen was nodig vanwege windvlagen. Ik voelde op een gegeven moment dat het helmstok beslag gebroken was. Heb de stuurautomaat ingeschakeld en de bemanning aangegeven dat de spi onmiddelijk naar beneden moest. Dat ging zonder uit het roer te lopen.
Daarna op de stuurautomaat verder gevaren en bij Stavoren de oude haven in. Havenmeester opgepiept dat we op de automaat zouden willen aanleggen, die heeft een plekje naast een wat grotere boot gezocht. Ging uitstekend. Ik was erg blij met de onderdekse stuurautomaat tijdens dit gevalletje