Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dubbele ramp, reddingsboot slaat om

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 20:16 #1236942

Ilex schreef :
AndreAzuree schreef :
Waterblok schreef :
Wat ik al schreef, nauw vaarwater heb je zeker met veel wind weinig tijd.

Noodhelmstok moet gepakt worden. (Als de schipper weet waar en onder welke rotzooi die ligt....)


Die MOET bij de hand liggen. Bij mij in bakskist, kan er direct bij.

Bij de hand en eerder getest in bepaalde omstandigheden...

Check en check! Begin dit jaar op smal vaarwater de proef op de som gehad in een real live situatie dat mijn roer niet meer op het stuurwiel reageerde. 15-30 sec had ik de noodhelmstok erop zitten en viel me op dat de autopiloot (onderdeks hydraulische pomp) nog aan stond :silly:

Achteraf een goede oefening die samen ging met een flinke adrenaline shot :woohoo:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 20:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 20:21 #1236943

ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 20:50 #1236953

AndreAzuree schreef :
ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?

Nee, lijkt mij niet, zeker niet altijd. Dit aangezien je wendbaarheid en reactiesnelheid wel erg laag is met een AP lastig. Hiermee wordt aanleggen bijv een uitdaging. En bij verliezen van directe controle over je roer denk ik dat je snel wilt aanleggen of ankeren voor reparaties. Je kunt natuurlijk wel tijd mee winnen als je de ruimte op het water hebt om de noodhelmstok te monteren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 20:51 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 21:28 #1236967

Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?

Nee, lijkt mij niet, zeker niet altijd. Dit aangezien je wendbaarheid en reactiesnelheid wel erg laag is met een AP lastig. Hiermee wordt aanleggen bijv een uitdaging. En bij verliezen van directe controle over je roer denk ik dat je snel wilt aanleggen of ankeren voor reparaties. Je kunt natuurlijk wel tijd mee winnen als je de ruimte op het water hebt om de noodhelmstok te monteren.

ja, helder. Misschien handig om direct de AP aan te zetten, dan heb je in ieder geval ff tijd om je nood helmstok te pakken in in te klikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 22:03 #1236974

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
AndreAzuree schreef :
ok, gewoon je lieren gebruiken dus. Ik zat zelf te denken aan een spruit om beide schoot-lieren, dan een flinke veer, en daaraan een lange rekkende sleep-lijn richting sleepboot.

Dat is een juiste manier.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 22:22 #1236980

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Hangt natuurlijk allemaal erg van je schip af. Mijn bolder op het voordek trekt geen enkele sleepboot er vanaf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 22:23 #1236981

AndreAzuree schreef :
ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?
ja. Ik heb al eens schade gehad aan het stuursysteem, maar het hydrauliek van de stuurautomaat zit direct op het kwadrant. Dus met de stuurautomaat kan er gewoon gestuurd worden. Ik heb zelfs een keer de boot afgemeerd met de stuurautomaat, gewoon om te kijken of dat ging.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 22:43 #1236989

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?
ja. Ik heb al eens schade gehad aan het stuursysteem, maar het hydrauliek van de stuurautomaat zit direct op het kwadrant. Dus met de stuurautomaat kan er gewoon gestuurd worden. Ik heb zelfs een keer de boot afgemeerd met de stuurautomaat, gewoon om te kijken of dat ging.

haha, mooi experiment. Ik ga de noodstuur-inrichting eens testen volgende keer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 23:54 #1236999

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Bij mij zit er een dop in de rand achter de stuurbank, die moet er uit met een lierzwengel en dan kan je de roerkoning verlengen en een korte helmstok in de verlenging steken.
Ligt alles vindbaar in de buurt zit die dop muurvast...
Dus los ik die ieder voorjaar...

Maar de AP werkt wel en als de gebroken kabels het kwadrant hinderen doe ik met de noodconstructie ook niks.
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 23:55 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 09:16 #1237043

AndreAzuree schreef :
ok, gewoon je lieren gebruiken dus. Ik zat zelf te denken aan een spruit om beide schoot-lieren, dan een flinke veer, en daaraan een lange rekkende sleep-lijn richting sleepboot.

Niet voro neits behoord een spruit vaan tot de evrplichte of aanbevolen uitrusting tijdens een zee zeilwedstrijd , biiv. bij de small ships race als zelfs enige voorgeschreven voorwaarde voor sleepgerei.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 09:18 #1237044

CMO schreef :
Hangt natuurlijk allemaal erg van je schip af. Mijn bolder op het voordek trekt geen enkele sleepboot er vanaf

Nee , dat klopt wel maar dan wel met een stuk dek eraan :ohmy:
Twee goed bevestigde bolders aan de rand van de gangboorden zijn altijd beter omdat de hoek romp/dek voor extra sterkte zorgt. Vandaar een spruit.
Alleen als die middenbolder onderdek aan een ingelamineerd schot of sterke dekspant vast zit is dat anders hoewel er daan eigenlijk ook een versteviging in de lengterichting moet zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 09:33 #1237047

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
ik zit me nu af te vragen: is de AP (rechtstreeks op het quadrant) altijd een goede fall back als er iets kapot gaat met de overbrenging van de stuurwielen?
ja. Ik heb al eens schade gehad aan het stuursysteem, maar het hydrauliek van de stuurautomaat zit direct op het kwadrant. Dus met de stuurautomaat kan er gewoon gestuurd worden. Ik heb zelfs een keer de boot afgemeerd met de stuurautomaat, gewoon om te kijken of dat ging.

Even een mooie ervaring op dit gebied met onze vorige boot. Stuurautomaat rechtstreeks op de kwadrant en helmstok om met de hand te sturen.
We voeren met windkracht 4-5 ruime wind met de spi op. Sturen met de helmstok, actief sturen was nodig vanwege windvlagen. Ik voelde op een gegeven moment dat het helmstok beslag gebroken was. Heb de stuurautomaat ingeschakeld en de bemanning aangegeven dat de spi onmiddelijk naar beneden moest. Dat ging zonder uit het roer te lopen.
Daarna op de stuurautomaat verder gevaren en bij Stavoren de oude haven in. Havenmeester opgepiept dat we op de automaat zouden willen aanleggen, die heeft een plekje naast een wat grotere boot gezocht. Ging uitstekend. Ik was erg blij met de onderdekse stuurautomaat tijdens dit gevalletje :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 09:42 #1237051

Ja , waarom zou je met een stuurautomaat op manual/stndby instelling niet kunnen sturen?
Doe ik ook wel eens als het regent , lekker droog vanonder de buiskap als ik op de motor vaar .
Gaat net zo nauwkeurig zo niet nauwkeuriger als met de hand want wie kan nu per graad roeruitslag met de hand sturen wat een automaat op de hand dus wel kan :whistle:
Nog makkelijker met een afstandsbediening vanaf de boeg, kun je gelijk afhouden bij het aanleggen. :lol:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 10:50 #1237075

hmm leuk om deze ervaringen te horen. Ik heb geen afstandsbediening, maar kan wel met mijn iPhone de stuurautomaat bedienen, dus dat moet ook lukken met je mobieltje vanaf het voordek :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 11:04 #1237079

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Yellow Boat schreef :
Ja , waarom zou je met een stuurautomaat op manual/stndby instelling niet kunnen sturen?
Doe ik ook wel eens als het regent , lekker droog vanonder de buiskap als ik op de motor vaar .
Gaat net zo nauwkeurig zo niet nauwkeuriger als met de hand want wie kan nu per graad roeruitslag met de hand sturen wat een automaat op de hand dus wel kan :whistle:
Nog makkelijker met een afstandsbediening vanaf de boeg, kun je gelijk afhouden bij het aanleggen.

Op ruim water stuurt de stuurautomaat nauwkeuriger, maar het insturen van een box is op de hand toch een stuk makkelijker dan op de automaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 14:19 #1237110

Een spruit maken voor op de bolders of op de lieren. De KNRM heeft altijd een spruit aan boord (als het goed is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 17 dec 2020 14:35 #1237112

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
haringlogger schreef :
Een spruit maken voor op de bolders of op de lieren. De KNRM heeft altijd een spruit aan boord (als het goed is).

Commercieele bergers niet? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl