Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dubbele ramp, reddingsboot slaat om

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 11:06 #1236763

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Via een HR-group kwam ik dit ongeluk dit ongeluk tegen. In een benarde situatie komt hulp van een andere boot, dat omslaat en zelf gered moet worden. Een opeenstapeling van problemen/fouten.

Stuurkabel raakt los/breekt en daarmee wordt de boot onbestuurbaar (wat was hun backup?). Gaan waarschijnlijk voor anker, lijkt me oké. Een echt groot probleem ontstaat wanneer zij een sleepje krijgen. Gaat het mis op het moment dat een lijn op een kikker én een lier gezet wordt? Was de lijn lang genoeg om flexibel te kunnen zijn (opvangen klappen).

Hoe ervaren was de sleepboot? Koppel moet dan een keuze maken de sleep helpen/redden, met gevolg dat eigen boot verloren gaat. Triest. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 12:47 #1236779

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Als je op de link klikt, verzandt je in een onaangename inlogprocedure. Winknews verslaat gebeurtenissen in Florida, lijkt me voor ons vaargebied niet bijster interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 12:51 #1236780

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Sleeplijn,in "unbelievable conditions" beleg je niet aan kikkers en of ankerlieren. Wat mij betreft zijn er 2 plekken die in aanmerking komen: de mastvoet, of beide (dus niet 1!) schootlieren. Dit zijn plekken die bedoeld zijn voor grote horizontale krachten.

Lengte en materiaal sleeplijn is belangrijk, maar vooral ook: niet te hard varen. Als er een snelle motorboot als sleepboot wordt gebruikt, is het snel te veel. Daar moet over gecommuniceerd worden. Voor motorboters is 6kn bijna stilstaan. Voor een 32 voeter bijna t einde. Komt bij dat veel planerende motorboten hun stabiliteit halen uit de hydrodynamica tijdens planeren.

Het klinken Nederlandse namen te zijn.

{EDIT} Meneer klinkt niet heel Nederlands {Einde EDIT}

Maareh... Alle drama daargelaten: ik mag aannemen dat de handel casco verzekerd is?
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 15:41 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 13:07 #1236784

Joop66 schreef :
Sleeplijn,in "unbelievable conditions" beleg je niet aan kikkers en of ankerlieren. Wat mij betreft zijn er 2 plekken die in aanmerking komen: de mastvoet, of beide (dus niet 1!) schootlieren. Dit zijn plekken die bedoeld zijn voor grote horizontale krachten.

Joop, mag ik daar 1 plek aan toevoegen:

Een sling (band) om de kajuitbouw heen (als je geen flush dek hebt), en een polyester of stalen boot)
Die tip heeft iemand van de KNRM een gegeven.
Band moet wel geborgd zijn dat hij niet omhoog kan schuiven.
Kajuitopbouw is vreselijk sterk. Horizontale krachten op licht uitgevoerde mastvoet kan ook een probleem worden.

Alles is afhankelijk van je bootje. Wel verstandig om daar zelf eens over na te denken (en bijvoorbeeld een sling (hijsband) aan boord te hebben, en weten hoe je draag gesleept wilt worden in zwaar weer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 13:17 #1236788

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Als op het verkeerde moment (nauw vaarwater) je stuurkabel breekt is er weinig tijd.
Mijn AP zit op het kwadrant dus op knopje drukken en verder op AP.
Tenzij de kabel iets kan blokkeren maar die kans is klein.

Zou me niet verbazen als familie van Gils ook AP heeft op kwadrant gezien de maat van de boot
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 13:18 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 14:54 #1236817

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
CeesS schreef :
Als je op de link klikt, verzandt je in een onaangename inlogprocedure. Winknews verslaat gebeurtenissen in Florida, lijkt me voor ons vaargebied niet bijster interessant.

Hoi Cees,

Het is denk ik geen inlogprocedure, maar een veiligheidscheck. je kunt dat als lastig ervaren, maar bedoeld voor de veiligheid van de website. Ach, ik begrijp wel als je daar geen zin in hebt.

Of je kunt leren van een ongeval is, denk ik, niet aan plaats gebonden. Een sleepje krijgen en aannemen waarbij een kikker en lier afbreken (waarna een boot in de branding op het strand beland) kan volgens mij wel interessant zijn. Wellicht voor de een meer dan de ander. Zo ben ik al weer blij met de reacties, omdat ik niet zo veel ervaring heb. Gelukkig met betrekking tot rampen nog helemaal niet, maar het helpt mij wel om er over na te denken en voorbereid te zijn.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 15:30 #1236829

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
sjoerd1981 schreef :
Joop66 schreef :
Sleeplijn,in "unbelievable conditions" beleg je niet aan kikkers en of ankerlieren. Wat mij betreft zijn er 2 plekken die in aanmerking komen: de mastvoet, of beide (dus niet 1!) schootlieren. Dit zijn plekken die bedoeld zijn voor grote horizontale krachten.

Joop, mag ik daar 1 plek aan toevoegen:

Een sling (band) om de kajuitbouw heen (als je geen flush dek hebt), en een polyester of stalen boot)
Die tip heeft iemand van de KNRM een gegeven.
Band moet wel geborgd zijn dat hij niet omhoog kan schuiven.
Kajuitopbouw is vreselijk sterk. Horizontale krachten op licht uitgevoerde mastvoet kan ook een probleem worden.

Alles is afhankelijk van je bootje. Wel verstandig om daar zelf eens over na te denken (en bijvoorbeeld een sling (hijsband) aan boord te hebben, en weten hoe je draag gesleept wilt worden in zwaar weer...

Ik begrijp ndat de Franse reddingdienst helemaal niet aan boord komt om je te slepen. Ze gooien een lijn helemaal om je schip heen.

Als je echt zeker wilt zijn, leg je alvast een strop om je kiel. Als die afbreekt, of eerder, als je boot daar van afbreekt, heb je echt andere problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 15:35 #1236833

  • aroos
  • aroos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Ik begrijp niet helemaal hoe die zeilboot nou is omgeslagen. In het nieuwsbericht kun je horen dat de zeiler het schip ergens bij een eiland heeft gelegd (aangemeerd? voor anker?) en dat er later die sleper bij is gekomen. Als je het filmpje ziet, lijkt het alsof de kiel van de zeilboot is weggeslagen. Het is mij niet duidelijk hoe de actie om de reddingsboot te redden heeft geleid tot het kapseizen van de zeilboot. Of is die gewoon onbestuurbaar op de kant gedreven??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 15:43 #1236835

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
aroos schreef :
Of is die gewoon onbestuurbaar op de kant gedreven??

Dat neem ik aan. En onderweg ergens de kiel laten slingeren.

Bij het woord "sleper" heb ik andere associaties als wat ik op t filmpje zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 15:45 #1236837

Met deze link vind je ook genoeg zonder dat soort veiligheidsmaatregelen die volgens mij helemaal niet bedoeld zijn voor het doel zoals ze hier gebruiken maar als tweede beveiliging naast bijv. een inlog naar een account en passwoord .
www.google.com/search?q=Sailbo...ceid=chrome&ie=UTF-8
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 16:04 #1236840

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Geen grote ramp.
Een zeiljacht van 43 foot slepen met een bootje van 25 foot is gewoon problematisch.
Zeker met wat deining en wind.
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 16:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 16:35 #1236849

Sleepboten zijn meestal ook wel kleiner dan de schepen die ze slepen. Pleziervaart uitgezonderd.

De exacte situatie is lastig te vatten met dit nieuwbericht en filmpje, maar ik verwacht wel dat een “experienced sailor” een noodhelmstok aan boord heeft... Die heb ik ook op mijn 26 voeter met hydraulische stuurinrichting op een vaste makkelijk bereikbare plek liggen.

Dat slepen is dubbele pech, maar ook daar zou ik verwachten dat de sleeplijn door de op een “experienced sailor” op een goede plek wordt bevestigd zoals mastvoet of schootlieren. Hoewel in het geval van een HR wellicht de genualieren beter zijn aangezien de schootlieren vaak op de mast zitten en er een vaste sprayhood op zit. En als het weer wat te ruig lijkt en veel deining is, dan laat jeje niet slepen en wacht je beter weer af.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 16:41 #1236852

Joop66 schreef :
Wat mij betreft zijn er 2 plekken die in aanmerking komen: de mastvoet, of beide (dus niet 1!) schootlieren.
Nooit aan de mastvoet gaan slepen! daar zijn ze niet voor bedoeld. De engineering van de mast houd helemaal geen rekening met horizontale krachten. Met als enige uitzondering dat het een ongestaagde mast zou betreffen.

Het dek van een steekmast is niet berekend op zulke grote horizontale krachten waardoor je veel schade aan het dek gaat krijgen, en een mast welke op dek staat zit meestal met minder boutjes vast als een kikker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 16:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 16:46 #1236855

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb altijd begrepen dat een mastvoet geen goede plek is voor een sleeplijn? Vooral bedoelt om te voorkomen dat de mast wegglijd en dus helemaal niet super sterk. Klopt dat niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 17:07 #1236869

madoc schreef :
Geen grote ramp.
Een zeiljacht van 43 foot slepen met een bootje van 25 foot is gewoon problematisch.
Zeker met wat deining en wind.

Ach , ik heb ook wel eens met mijn toenmalige Varianta ( nog geen 700 kg) een 8 meter zeiljacht gesleept van een ton of twee .
En dat was nog op de Elbe ook en het laatste stuk naar Cuxhaven tegen de ebstroonm in :ohmy:
Die laatste twee km kostten 1,5 uur omdat ik net effe te laat was :(
Gelukkig had ik een 9pk buitenboordmotor wat dus erg veel is voor 0,7 ton maar meer dan zo'n 3 knopen door het water haalde ik ook niet en da's niet veel met dk 2 knoop stroom tegen.
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 17:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 18:41 #1236910

Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Wat mij betreft zijn er 2 plekken die in aanmerking komen: de mastvoet, of beide (dus niet 1!) schootlieren.
Nooit aan de mastvoet gaan slepen! daar zijn ze niet voor bedoeld. De engineering van de mast houd helemaal geen rekening met horizontale krachten. Met als enige uitzondering dat het een ongestaagde mast zou betreffen.

Het dek van een steekmast is niet berekend op zulke grote horizontale krachten waardoor je veel schade aan het dek gaat krijgen, en een mast welke op dek staat zit meestal met minder boutjes vast als een kikker.

Zou een steekmast, ter plekke van de strop, dan echt veel voorwaartse druk uitoefenen op het dek? De mast is onderin (op de kiel meestal) gefixeerd, en bovendeks natuurlijk met de verstaging. Met een goed rekkende sleep-lijn moet dat toch te doen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 18:44 #1236912

Nee, een mastvoet, ongeacht of het nu een steekmast is of dat deze op dek staat, zit minder goed vast dan een kikker op het voordek en we weten allemaal wat daar mee gebeurt als je gaat slepen. De versterking van het dek rond een steekmast is ook niet berekend op dit soort belastingen, je bent dus het hele dak aan het vernaggelen als je er wel aan gaat slepen. Rustig aan met goed weer op vlak water kan er een hoop natuurijk, maar het ging hier om wat ruigere omstandigheden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 18:46 #1236913

ok, gewoon je lieren gebruiken dus. Ik zat zelf te denken aan een spruit om beide schoot-lieren, dan een flinke veer, en daaraan een lange rekkende sleep-lijn richting sleepboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 18:48 #1236914

Dat werkt inderdaad goed. Wel de sleeplijn çontroleren' nabij je boegbeslag, anders veeg je zo je railing van dek af. Het mooiste is een low friction oog waar de sleepkabel doorheen gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 18:55 #1236916

Erikdejong schreef :
Dat werkt inderdaad goed. Wel de sleeplijn çontroleren' nabij je boegbeslag, anders veeg je zo je railing van dek af. Het mooiste is een low friction oog waar de sleepkabel doorheen gaat.

ok, en als je dat niet hebt, een lusje aan je boegbeslag waar de sleep-lijn door heen loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 19:01 #1236920

Zoiets inderdaad. Zorg voor zo min mogelijk schavielen.

zelf zou ik overigens dyneema of andere touwsoorten met zeer weinig rek, en dan een zeer rekkende sleeplijn net voorbij je boegbeslag. dan is het veel makkelijker om schavielen onder controle te houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 19:04 #1236923

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Wat ik al schreef, nauw vaarwater heb je zeker met veel wind weinig tijd.

Noodhelmstok moet gepakt worden. (Als de schipper weet waar en onder welke rotzooi die ligt....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 19:06 #1236924

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Erikdejong schreef :
Zoiets inderdaad. Zorg voor zo min mogelijk schavielen.

zelf zou ik overigens dyneema of andere touwsoorten met zeer weinig rek, en dan een zeer rekkende sleeplijn net voorbij je boegbeslag. dan is het veel makkelijker om schavielen onder controle te houden.

Dat vind ik intelligent gezien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 19:08 #1236926

Waterblok schreef :
Wat ik al schreef, nauw vaarwater heb je zeker met veel wind weinig tijd.

Noodhelmstok moet gepakt worden. (Als de schipper weet waar en onder welke rotzooi die ligt....)


Die MOET bij de hand liggen. Bij mij in bakskist, kan er direct bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele ramp, reddingsboot slaat om 16 dec 2020 19:30 #1236931

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
AndreAzuree schreef :
Waterblok schreef :
Wat ik al schreef, nauw vaarwater heb je zeker met veel wind weinig tijd.

Noodhelmstok moet gepakt worden. (Als de schipper weet waar en onder welke rotzooi die ligt....)


Die MOET bij de hand liggen. Bij mij in bakskist, kan er direct bij.

Bij de hand en eerder getest in bepaalde omstandigheden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl