Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 18:52 #1260283

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Het zal iets uitmaken in de prijs maar een schip opknappen is weinig winstgevend denk ik. Ik vind het zelf leuk om te doen. Erg leerzaam en basis onderhoud motor kan ik nu gewoon zelf. Filters, olie ontkalken kleppenstellen. Ontluchten etc..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 19:12 #1260287

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Wat je het beste kunt doen. Koop zo'n zelfde motor, die elders wordt vervangen of defect is geraakt.

Voor een gering bedrag heb je vrijwel alle onderdelen dubbel en weinig kosten, om indien nodig. de dure VP onderdelen te vervangen.

Je moet er alleen opslagruimte voor hebben. En eventueel kun je er ook nog onderdelen van verkopen. "Slachten" noemen ze dat in Duitsland.

Bram
Laatst bewerkt: 07 mrt 2021 19:13 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 19:22 #1260294

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Bij twijfel aan de huidige en verwachting van ongeveer 5 jaar varen direct doen. Veel plezier van enngeen zorgen over de motor zeker als je crew minder ervaren is of er jonge kinderen zijn.

Neem 1 van de bekende merken in de 12 tot 42 pk range Mitsubishi of kubota basis blok. Het zal bij verkoop een usp zijn die je boot aantrekkelijker maakt tov de rest. En mogelijk ook iets waardevoller. Als een boot geen waarde heeft zal een motor deels de enige waarde zijn.

Ik zie een motor niet los van de rest van de aandrijflijn. Na 40 jaar zijn as,afdichting, motor steunen etc ook niet meer heel fris. Als koper zou ik daar extra op focusen is er naast een motor wissel ook aandacht geweest voor alles tussen schroef en motor dat mis is soms wel eens.

Er is ook een goede 2de handsmarkt ook bij dealers. De 2cylinder 16pktjes worden nog best vaak uit sloepen gehaald omdat ze toch een 3 cylinder willen. Meestal met weinig draai uren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 19:46 #1260308

brambo schreef :
Voor een gering bedrag heb je vrijwel alle onderdelen dubbel en weinig kosten, om indien nodig. de dure VP onderdelen te vervangen.
In theorie is dat leuk, maar in de praktijk zijn het meestal dezelfde onderdelen die last hebben van slijtage en vervangen moeten worden. Je hebt dus vrijwel altijd twee motoren met dezelfde problemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 19:51 #1260312

mithras schreef :
Het zal iets uitmaken in de prijs maar een schip opknappen is weinig winstgevend denk ik.
Een boot kost altijd geld, daar zijn vrijwel geen uitzonderingen op


Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 20:11 #1260320

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
brambo schreef :
Wat je het beste kunt doen. Koop zo'n zelfde motor, die elders wordt vervangen of defect is geraakt.

Voor een gering bedrag heb je vrijwel alle onderdelen dubbel en weinig kosten, om indien nodig. de dure VP onderdelen te vervangen.

Je moet er alleen opslagruimte voor hebben. En eventueel kun je er ook nog onderdelen van verkopen. "Slachten" noemen ze dat in Duitsland.
Ondanks dat ik een zeer gangbare motor had, heb ik letterlijk jaren uitgekeken naar een ander exemplaar. Maar niet gevonden of veel te duur of al gestript en an een kaal basisblok dat waarschijnlijk meer versleten is dat mijn eigen heb je niet zoveel. Dat 'gering bedrag' bestond niet in mijn geval. Wel had ik met geduld goedkoop wat losse reserve onderdelen (alternator, opvoerpomp, demperplaat, koelwaterpomp, startmotor) bij elkaar gesprokkeld in de loop der jaren.

Want dan kom je bij een raar iets in de motormarkt voor boten: gebruikte motoren zijn achterlijk duur als het over gangbare types en merken gaat.

Ik ben 2 jaar geleden gewisseld van een 3GM30 uit 1995 in nog redelijk goede staat (dat was 24 jaar oud ten tijde van verkoop) en mensen stonden er letterlijk in de rij om die oude te kopen. Ik werd kapot gemaild. Uiteindelijk 3% afschrijving per jaar alks je verschil oud en nieuw deelt door die 24 jaar trouwe dienst. Een revisie was aardig in de buurt geweest dan deze inruil, misschien wel duurder als je tot ver gaat. Moet je dat eens vergelijken met de auto-markt of zo.

Is mijn oude boot die spiksplinternieuwe motor waard? Financieel waarschijnlijk niet, een liefhebber voor een plakhouten boot zoeken wordt sowieso al lastig. Het is dan ook meer gedaan voor onze eigen gevoel en omdat goed gebruikt bijna niet te vinden was.
Maar dit heeft me wel geleerd dat los verkopen ook nog altijd een optie is, markt zat. Of mee kan verhuizen naar een andere boot als die er ooit komt.
En ook dat de motor vervangen als deze nog redelijk OK is, wellicht financieel een betere keuze is tot hij het helemaal begeeft. Want dan is ie weinig meer waard.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2021 20:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 21:09 #1260352

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Ik heb enige tijd geleden een volledig nieuwe motor laten inbouwen. Fantastisch! Zeker het geld waard. Ook heb ik nieuwe zeilen gekocht en nieuwe schootlieren en nieuwe apparatuur en nieuwe lijnen en een nieuwe buiskap en een nieuwe huik en nieuwe blokken....
Nooit heb ik mij afgevraagd of ik die kosten ooit weer terug zou krijgen bij verkoop. De boot is zo mooi geworden dat ik hem helemaal niet ga verkopen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 22:00 #1260366

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Och, voor een luttel bedrag koop je een kapot gevroren motor of een motor van een totall loss aanvaring schade.

Behalve het motorblok zijn verder alle andere onderdelen nog goed bruikbaar.

Denk aan verstuivers, brandstofpomp, dynamo, startmotor, keerkoppeling en vele andere delen.

De kosten van een nieuwe motor zijn niet alleen de motor zelf met de keerkoppeling. Maar je moet alles aanpassen, de fundatie, bekabeling, afstandbediening, uitlaatsysteem, instrumentenpaneel en in het slechtste geval ook nog de schroefas en de schroef vervangen.

Als je de levensduur van de motor nog een aantal jaren kunt rekken is dat de voordeligste optie.

En eerlijk gezegd, ben ik gesteld op het langzame geplof van mijn echte scheepsdiesel.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2021 22:12 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 22:01 #1260367

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik heb ook in mijn bootje een nieuwe motor laten inbouwen.
2 redenen, de oude was een MD7A van 1977, en niet goed onderhouden. ( verschil in kompressie etc )
Was mogelijk nog wel te reviseren maar dan zit je nog met een oude motor.
Ik zou ook af van het direkt koelen naar indirekt koelen, omdat dit voor het milieu beter is.
Maakt met een goed in orde motor misschien minder uit, maar bij mij was er regelmatig een oliespoor bij het koelwater. (nog een reden om te vervangen/ of grondig reviseren, maar dat zou uiteindelijk bijna net zo duur worden. )

Dus nieuwe motor erin, ja ook extra kosten voor de inbouw voor allerhande aanpassingen, en marktwaarde, nou die zal hooguit 1000 euro zijn gestegen.

Maar de zekerheid dat mijn motor zal starten wanneer ik hem nodig heb, dat de wisselstukken goed te vinden zijn, en dat ik minder vervuil zijn voor mij belangrijker dan een eventuele verkoopswaarde. Ik koop mijn boot niet als investering.
Andere effecten hebben een grotere invloed op de verkoopprijs, zoals bvb een covid-19 pandemie.
Als ik winst wil maken op mijn boot, moet ik hem nu verkopen.
Maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 08:10 #1260395

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Toelus schreef :
Is een kwestie van verkeerd om denken.
Aspirant kopers doen er verstandig aan goed te kijken wat voor motorisering er in de boot staat.
Vaak zie je schepen te koop aangeboden worden waarvan het bouwjaar 1980/1985 is, waar de originele motor nog in staat.
Voorbeelden te over van BIJVOORBEELD een Dehler Optima 98, bouwjaar vroeg '80 voorzien van een Volvo Penta MD11c... Schepen zien er veelal prachtig uit maar er staat wel een oud torretje in wat in mijn ogen het hart (veiligheid) van de boot is.
Zegt deze klapperaar 2 jaar na aankoop "ik doe niet meer mee" is er een investering nodig van 10k+ om alles weer recht te trekken.
Door deze investering schiet de waarde van deze Optima niet ineens richting de € 30.000,- ...
Mijn advies is dan ook, vóór aankoop hier rekening mee te houden.

Dat punt moet je dan ook voor zijn. Zo'n MD11C is schier onverwoestbaar, MITS je de koeling goed voor elkaar houdt. 1100cc en maar 23 pk. Dat slijt nog niet in 100 jaar. Een enorm verschil met modernere motoren.

Dus als je zo'n ouwe klapperaar in je boot hebt staan: zorg dattie blij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 08:14 #1260396

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Joop66 schreef :
1100cc en maar 23 pk. Dat slijt nog niet in 100 jaar. Een enorm verschil met modernere motoren.
Zoveel scheelt dat ook weer niet.
Dat is 20,9 pk per liter. Mijn nieuwe Yanmar doet 22,9 pk per liter.
29pk met een 1,266 liter.
Niet echt een 'enorm' verschil vind ik.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2021 08:15 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 10:05 #1260444

Zolang je niet met turbo's zit en de electronische regeling beperkt blijft is de extra storingsgevoeligheid beperkt imho...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 10:17 #1260455

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Marktwaarde gaat zeker omhoog na inbouw van nieuwe diesel, maar bedenk wel dat de waarde daarvoor met defecte motor nagenoeg nihil is.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 15:28 #1260599

Jutter schreef :
Marktwaarde gaat zeker omhoog na inbouw van nieuwe diesel, maar bedenk wel dat de waarde daarvoor met defecte motor nagenoeg nihil is.

eens. Ik denk dat ik mijn oude boot relatief makkelijk kon verkopen door de vrij nieuwe Sole (4 jaar oud). Iets meer pk's dan de standaard 12pk (16) was ook een aanbeveling. Verder viel het mij inderdaad op (is al eerder gezegd hier), hoeveel belangstelling er was voor de oude Yanmar van 35 jaar oud. Bracht nog 1500 euro op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 15:48 #1260605

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Was dit je laatste quote op de autopiloot? ;)
Laatst bewerkt: 08 mrt 2021 16:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 16:18 #1260618

ah, deed ik het weer! deze niet. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 08 mrt 2021 16:44 #1260621

AndreAzuree schreef :
ah, deed ik het weer! deze niet. :)
knappert!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl