Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 25 jan 2021 16:10 #1247455

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Mischien valt er niets zinnigs over te zeggen, maar wat zou een nieuwe inboard doen met de marktwaarde van een 40 jaar oud polyester schip.

Ik ga er vanuit dat je niet de motor kosten bij de huidige marktwaarde mag optellen. Maar is het een zwart gat of verdien je bij verkoop nog wat terug?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 25 jan 2021 16:14 #1247460

Ik schat dat je 10-15% meer kunt vragen of (doe je dat niet of minder) sneller verkoopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 25 jan 2021 16:31 #1247470

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Als dat het geval is, is het wel een lange termijn investering voor eigen plezier :) aanschaf prijs van mijn schip is goedkoper dan hermotorisering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 25 jan 2021 16:32 #1247471

In veel van die gevallen maakt het bizar weinig uit of je nu vele duizenden euro's gaat investeren in een nieuwe motor of nieuwe zeilen of wat dan ook, de verkoopwaarde word er nauwlijks of niets door beinvloed. Verkoop tijd kan wel een significant verschil maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 25 jan 2021 16:44 #1247473

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
Ik denk dat er erg weinig meerwaarde is. Dat is mijns inziens ook zo met assesoires, je koopt ze maar je krijgt het er nooit weer voor terug. Ik denk wel dat de boot beter in de markt ligt, c.q verkoopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 25 jan 2021 16:54 #1247479

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong schreef
In veel van die gevallen maakt het bizar weinig uit of je nu vele duizenden euro's gaat investeren in een nieuwe motor of nieuwe zeilen of wat dan ook, de verkoopwaarde word er nauwlijks of niets door beinvloed. Verkoop tijd kan wel een significant verschil maken.

Boot verkoopt i.d.d. beter maar prijs word niet of amper hoger. Heb paar jaar terug een hele goede kolibri 900 zien liggen met recente motor die is maar voor nog geen 7000 euro weg gegaan. Goed over nadenken, deze investering moet je niet maken wanneer je denkt nog een of twee jaar met de boot te zeilen/motoren (je koopt een diesel tenslotte vandaar dat ik motoren noem ;) eerder vijf tot tien jaar anders "verdien je dat geld niet terug in vaarplezier".

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 jan 2021 16:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 13:37 #1260123

  • Toelus
  • Toelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Is een kwestie van verkeerd om denken.
Aspirant kopers doen er verstandig aan goed te kijken wat voor motorisering er in de boot staat.
Vaak zie je schepen te koop aangeboden worden waarvan het bouwjaar 1980/1985 is, waar de originele motor nog in staat.
Voorbeelden te over van BIJVOORBEELD een Dehler Optima 98, bouwjaar vroeg '80 voorzien van een Volvo Penta MD11c... Schepen zien er veelal prachtig uit maar er staat wel een oud torretje in wat in mijn ogen het hart (veiligheid) van de boot is.
Zegt deze klapperaar 2 jaar na aankoop "ik doe niet meer mee" is er een investering nodig van 10k+ om alles weer recht te trekken.
Door deze investering schiet de waarde van deze Optima niet ineens richting de € 30.000,- ...
Mijn advies is dan ook, vóór aankoop hier rekening mee te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 13:55 #1260129

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
Toelus schreef :
Is een kwestie van verkeerd om denken.
Aspirant kopers doen er verstandig aan goed te kijken wat voor motorisering er in de boot staat.
Vaak zie je schepen te koop aangeboden worden waarvan het bouwjaar 1980/1985 is, waar de originele motor nog in staat.
Voorbeelden te over van BIJVOORBEELD een Dehler Optima 98, bouwjaar vroeg '80 voorzien van een Volvo Penta MD11c... Schepen zien er veelal prachtig uit maar er staat wel een oud torretje in wat in mijn ogen het hart (veiligheid) van de boot is.
Zegt deze klapperaar 2 jaar na aankoop "ik doe niet meer mee" is er een investering nodig van 10k+ om alles weer recht te trekken.
Door deze investering schiet de waarde van deze Optima niet ineens richting de € 30.000,- ...
Mijn advies is dan ook, vóór aankoop hier rekening mee te houden.

Er bestaat ook nog zoiets als Drinkwaard en dan ben je voor een AANZIENLIJK veel lager bedrag klaar. Geen enkele reden om in een oud schip een gloednieuwe motor te plaatsen, een gereviseerde motor doet niets voor een nieuwe onder. Een vriend van mij heeft een gemariniseerde golf diesel van Drinkwaard in zijn sloep gezet en dat ding loopt al tien jaar vlekkeloos met als bonus 55PK in een 10 meter aluminium sloep.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 15:43 #1260178

  • Toelus
  • Toelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Met alleen de aanschaf ben je er nog niet. Apparaat moet er ook nog in. Plug and play komt nagenoeg nooit voor bij een motor wissel met het gevolg dat je veel aan moet passen. Dit kost een paar muntjes...
En weet nagenoeg zeker dat als Drinkwater deze motor ook heeft ingebouwd, de rekening zo rond de 10k is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 15:56 #1260184

Hoe vaak komt het voor dat een oude motor er ineens mee stopt, of ineens helemaal niet meer start?
Volgens mij gaan ze het gewoon steeds minder goed doen, compressie wordt minder, starten misschien minder goed, vermogen loopt terug, maar ze lopen nog wel. Of zijn er mensen die dit heel anders zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 15:59 #1260187

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Ik zou het eerst denken aan een totale revisie van de oude motor. Scheelt veel kosten van aanpassing: slangen, bekabeling, bediening, aandrijflijn/ keerkoppeling en niet de minste: motorfundatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 16:08 #1260193

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
Onze Volvo Penta begon kuren te krijgen en we besloten een nieuwe motor in de HR352 te laten installeren. Kostprijs 12k. Slik. Helaas wegens ziekte van mijn zeilmaatje de boot het jaar erop in de verkoop gedaan. Gekeken wat de gemiddelde marktprijs was voor onze boot en er 10k extra voor gevraagd.

Via een Duitse kennis kwam ik te weten dat iemand in onze haven op zoek was naar een model zoals de onze. Tijdens de controle van het schip was hij al enthousiast maar vond het natuurlijk jammer van de nog oude motor. Toen ik de trap weg nam en hij een quasi nieuw motor zag was de deal rond. Voor hem was dat de doorslaggevende factor om over te gaan tot de aankoop.

Hij blij, wij blij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 16:36 #1260209

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
jerry schreef :
Ik zou het eerst denken aan een totale revisie van de oude motor. Scheelt veel kosten van aanpassing: slangen, bekabeling, bediening, aandrijflijn/ keerkoppeling en niet de minste: motorfundatie.

Het kan natuurlijk voorkomen dat de onderdelen van een oude motor schaars beginnen te raken. Ik heb zelf zo'n gebakje in mijn boot staan waar alles van te krijgen is maar tegen exorbitante prijzen. Via niet-watersport kanalen is niets meer leverbaar voor mijn motor maar de "marinisator" (Westerbeke) heeft spare parts die soms 10x de gebruikelijke prijs kosten. Tja, da's ook een overweging om iets anders in te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 16:41 #1260215

Ik denk ook dat de waarde van de motor wel degelijk meeweegt in de waarde van een boot.
Mijn inschatting is dat ik voor onze dehler ca 2- 3k meer over had gehad wanneer er een recente motor (zeg <5 jaar) in had gelegen.
Ons vorige bootje voor de prijs van de recente motor (plus 2k) overwinnen nemen omdat men veel biedingen kreeg op alleen de motor en ze het wel fijn vonden dat er weer mee gezeild zou worden. Dat was natuurlijk wel een klus boot (maar ook het bootje waar we rond engeland en normandie en veel in zeeland gezworven hebben). Dus ja, speelt zeker mee, een beetje in de prijs, zeer sterk in de verkoopbaarheid...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 16:47 #1260218

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Op een 40 jaar oude boot en als je huidige motor het nu nog doet puur financieel gezien en als antwoord op je vraag: zwart gat . Niet leuk om te horen misschien maar wel de werkelijkheid.

EDIT: Is er een specifieke reden dat je de motor wilt vernieuwen? Als de motor het nog goed doet dan is het een "no-brainer", gewoon lekker laten zitten en een goede grote onderhoudsbeurt geven. Puur financieel heb je slim gehandeld door een 40 jaar oude boot te kopen, normaal is de afschrijving dan 0%.. dat is met jongere boten minder gunstig. Met de corona inflatie zelfs nog wat stijging vooral in dit segment. Een nieuwe motor blijft een "zwart gat" als reparatie niet noodzakelijk helaas, het is niet anders.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2021 20:12 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 16:53 #1260220

Ik heb het ook gedaan bij onze 30 jaar oude Jeanneau Aquila. Een nieuwe Sole diesel. Kosten kon ik nog een beetje in de hand houden door zelf de oude motor uit te bouwen, en weer lopend te krijgen, en deze te verkopen. Geen spijt van gehad. Kostte netto iets van 5.5k denk ik. Verdeeld over nog 4 jaar er mee zeilen, vond ik dat ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 17:05 #1260223

  • Toelus
  • Toelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
jerry schreef :
Ik zou het eerst denken aan een totale revisie van de oude motor. Scheelt veel kosten van aanpassing: slangen, bekabeling, bediening, aandrijflijn/ keerkoppeling en niet de minste: motorfundatie.

Op een gegeven moment is de rek er gewoon uit. Zijn ze een aantal keren overhaalt en heeft revisie eigenlijk al geen zin meer.
Ik kom wekelijks de Indenorren/om636jes/renaultjes/Albinnetjes/Farymannen tegen die walmend (Tata jaloersmakend) en hoestend over het water gaan waarbij revisie alleen nog aantrekkelijk is voor het revisiebedrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 17:14 #1260228

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
Toelus schreef :
Met alleen de aanschaf ben je er nog niet. Apparaat moet er ook nog in. Plug and play komt nagenoeg nooit voor bij een motor wissel met het gevolg dat je veel aan moet passen. Dit kost een paar muntjes...
En weet nagenoeg zeker dat als Drinkwater deze motor ook heeft ingebouwd, de rekening zo rond de 10k is geweest.

Hij was krap 3000 kwijt en wat 'elleboogstoom'.

Maar zelf motor uitbouwen en laten reviseren kost je niet veel meer dan 1500 euro. Ik heb al vele automotoren gedaan en recent nog een oud trekkertje en de kosten vallen heel erg mee. Dat is voor een scheepsmotor echt niet anders tenzij alles echt helemaal gaar is en dat is zelden het geval.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 17:24 #1260230

  • Toelus
  • Toelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Zeehaen schreef :
Toelus schreef :
Met alleen de aanschaf ben je er nog niet. Apparaat moet er ook nog in. Plug and play komt nagenoeg nooit voor bij een motor wissel met het gevolg dat je veel aan moet passen. Dit kost een paar muntjes...
En weet nagenoeg zeker dat als Drinkwater deze motor ook heeft ingebouwd, de rekening zo rond de 10k is geweest.

Hij was krap 3000 kwijt en wat 'elleboogstoom'.

Maar zelf motor uitbouwen en laten reviseren kost je niet veel meer dan 1500 euro. Ik heb al vele automotoren gedaan en recent nog een oud trekkertje en de kosten vallen heel erg mee. Dat is voor een scheepsmotor echt niet anders tenzij alles echt helemaal gaar is en dat is zelden het geval.

Snel klein blikje op de site van Drinkwaard leert mij dat het goedkoopste gereviseerde blok € 5795,- kost.
Komt Teun (van Drinkwaard) langs om deze motor in te bouwen, kost dit incl alle nog benodigde materialen snel het dubbele...
En ik ben heel benieuwd naar de mate en uitvoering van reviseren voor € 1500,-. Of hebben we het hier dan over het welbekende reviverven??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 17:25 #1260231

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Een goede volledige revisie met in- en uitbouwen, kom je zo aan de 4-6 K hoor.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 17:26 #1260232

  • Toelus
  • Toelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Een gevlakt kopje van een Indenor is in aanschaf al €1250,- bij Oudejans
Laatst bewerkt: 07 mrt 2021 17:28 door Toelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 17:42 #1260240

mithras schreef :
Mischien valt er niets zinnigs over te zeggen, maar wat zou een nieuwe inboard doen met de marktwaarde van een 40 jaar oud polyester schip.

Ik ga er vanuit dat je niet de motor kosten bij de huidige marktwaarde mag optellen. Maar is het een zwart gat of verdien je bij verkoop nog wat terug?

Natuurlijk doet het wat met de verkoopbaarheid van je schip.

Een boot met een nieuwe (<5 jaar) motor, of een boot met een 40 jaar oude motor maakt zeker uit als je het bootje verkoopt.

De nieuwprijs kan je er natuurlijk niet bij optellen, maar het verhoogt zeker de waarde van je scheepje.
E.e.a. is afhankelijk van de rest van de boot.
Dus als de zeilen niet uitgezeild zijn, net interieur, en recente motor is het scheepje vaarklaar. Dat verkoopt veeeel sneller.

Anders is het een opknapper, en dan krijg je ook een opknapper prijs.

Let op, in corona-tijd wordt bijna alles wel verkocht.
Als de corona-ellende voorbij is, en met steeds minder animo voor zeilen en bezit van een eigen boot (vergrijzing), kan een bootje met 40 jaar oude dieselmotor zomaar onverkoopbaar worden...

En financieel gezien is een boot altijd een zwart gat :laugh: (Maar dat is niet erg...het is een mooie hobby..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 18:04 #1260254

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
haha, good old 1,5 l BMC (zelf) gewisseld, 1:1
netto kosten 250 euro..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 18:12 #1260258

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Perkins Prima 50 uit 1988. Nooit aan gesleuteld behalve startmotor, dynamo keerkoppeling motorsteunen. Een keer kleppen gesteld bij 2800 uur nu 5200 uur denk ik. Loopt goed, start goed.
Wanneer is vervangen of reviseren wijs als je niet van plan bent te verkopen?
Nu vaar ik maar door maar het gaat een keer problemen geven....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marktwaarde schip na plaatsen nieuwe inboard 07 mrt 2021 18:24 #1260264

het een en ander hangt natuurlijk ook van de boot zelf af. Als je een boot van €5000 koopt met een oude motor dan verdubbel je de aanschafkosten als je er een nieuwe in gaat zetten. Als je diezelfde boot verkoopt met een bijna nieuwe motor dan kun je er misschien €7000voor krijgen.

Gaan we echter kijken in de €150.000 range en de motor is slecht en moet vervangen, dan heb je het over een relatief klein percentage van de aanschafkosten van de boot. verkoop waarde van zo'n boot maakt geen verschil of er nu een 2 jaar oude of 40 jaar oude motor in staat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl