Echt makkelijk is het berekenen van de hoogte inderdaad niet.
Daarvoor heb je naast de brughoogte op de kaart , die t.o.v. de
normale waterstand t.o.v. NAP is en dus met de doorvaarthoogte niks te maken heeft , ook de waterstand nodig t.o.v. NAP.
Die kun je hier vinden
waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterhoogte/
In dit geval de hoogte bij Lith, zie screenprint.
Maar dan ben je er nog niet, dan moet je bij "details" kijken , zie tweede plaatje, dan kun je de normale waterstand zijn en dat verschil met de gemeten stand er ook in betrekken.
En dan even goed opletten waar de plussen en de minenn moeten staan
Lastig maar het geeft wel de juiste doorvaarthoogte zonder dat je die pas ziet als je de peilschaal etr plaatse kunt zien.
Vroeger moest je daarvoor vroeg opstaan en naar de scheepvaartberichten op de radio luisteren vóór 7 uur
Diverse keren gedaan als ik op de rijn of de Ijssel ging zeilen.
Ad
Ik zou niet naar Lith kijken, Lith ligt aan de Maas, daar is fluctuatie in waterhoogte veel minder dan aan de Waalzijde van Sint Andries. De sluis bij Sint Adries overbrugt het hoogte verschil in waterstand tussen de Waal en de Maas en niet het hoogte verschil tussen Maas en Waal. Dit lijkt hetzelfde maar is het dus niet. De brug ligt aan de Waalzijde gevolgd door een sluisdeur (heffend). De Waalzijde is bepalend voor de hoogteverschillen. De Maaszijde is vrijwel altijd redelijk gelijk. De beperking is hier dus ook de hefdeur van de sluis.