Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gerrit krol brug groningen

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 06:42 #1284928

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7199
zoals het nu lijkt is de brug total loss dus gestremd voor alle verkeer.

nos.nl/artikel/2380785-schip-r...oningen-schade-groot

www.dvhn.nl/groningen/Schip-ra...ningen-26831623.html
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 06:57 #1284931

Brug niet gezien :huh:
Ook de rode lichten niet kennelijk . En hebben die schepen geen plotter op de stuurstand?
Bovendien varen de meeste schepen daar die route vaker en dan ken je de bruggen toch?
Misschien wel een voordeeltje voor de omwonenden en de gemeente want die brug staat al jaren op de nominatie om vervangen te worden maar vanwege allerlei onenigheid is er pas afgelopen jaar een besluit genomen . Nu zullen ze wel moeten.Het wachten is weer eens inmiddels al weer een half jaar op de minister , de tweede kamer is al accoord. Zie: www.beijum.org/vervanging-gerr...er%20is%20aangenomen.
Ad
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 06:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 07:03 #1284932

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 07:07 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 07:05 #1284933

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7199
de hele stad groningen is al 1 grote bouwput dan kan deze er ook nog wel bij. aargh dat word weer omrijden :angry:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 08:43 #1284969

Yellow Boat schreef :
Brug niet gezien :huh:
Ook de rode lichten niet kennelijk . En hebben die schepen geen plotter op de stuurstand?
Bovendien varen de meeste schepen daar die route vaker en dan ken je de bruggen toch?
...................
Ad

Ik weet niet of deze schipper daar vaker is geweest.
Feit is dat de situatie daar, zeker in het donker, uitermate onoverzichtelijk is. Ook het plotterbeeld zal weinig duidelijkheid tonen met die drie bruggen die pal naast elkaar liggen.

Maar normaal gesproken vaar je op zicht. En dan valt die donkere lage draaibrug totaal weg tegen de goed verlichte hoge bruggetjes waar die tussenin ligt, en de helle verlichting van de stad eromheen.
Je kunt wel stellen dat die bruggen ergonomisch gesproken uitermate slecht aangelegd zijn, de kans op vergissingen zit ingebakken in het ontwerp. Zelfs bij daglicht is al slecht te verkennen hoe het erbij ligt.

Dit past overigens bij de algemene situaties van kunstwerken in Nederland. Die zijn bijna allemaal aangelegd vanuit het standpunt van weggebruikers, waarbij de nautische situatie onderbelicht blijft, soms hinderlijk, soms ronduit gevaarlijk voor de scheepvaart.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 10:14 #1284997

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Berghout-2 schreef :
Dit past overigens bij de algemene situaties van kunstwerken in Nederland. Die zijn bijna allemaal aangelegd vanuit het standpunt van weggebruikers, waarbij de nautische situatie onderbelicht blijft,...
Weet je dat of denk je dat?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 10:22 #1285003

Berghout-2 schreef :
Yellow Boat schreef :
Brug niet gezien :huh:
Ook de rode lichten niet kennelijk . En hebben die schepen geen plotter op de stuurstand?
Bovendien varen de meeste schepen daar die route vaker en dan ken je de bruggen toch?
...................
Ad

Ik weet niet of deze schipper daar vaker is geweest.
Feit is dat de situatie daar, zeker in het donker, uitermate onoverzichtelijk is. Ook het plotterbeeld zal weinig duidelijkheid tonen met die drie bruggen die pal naast elkaar liggen.

Maar normaal gesproken vaar je op zicht. En dan valt die donkere lage draaibrug totaal weg tegen de goed verlichte hoge bruggetjes waar die tussenin ligt, en de helle verlichting van de stad eromheen.
Je kunt wel stellen dat die bruggen ergonomisch gesproken uitermate slecht aangelegd zijn, de kans op vergissingen zit ingebakken in het ontwerp. Zelfs bij daglicht is al slecht te verkennen hoe het erbij ligt.

Dit past overigens bij de algemene situaties van kunstwerken in Nederland. Die zijn bijna allemaal aangelegd vanuit het standpunt van weggebruikers, waarbij de nautische situatie onderbelicht blijft, soms hinderlijk, soms ronduit gevaarlijk voor de scheepvaart.

Wim.
Even plaatjes bij bovenstaande tekst







Laatst bewerkt: 15 mei 2021 11:10 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 10:29 #1285005

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
keeszeiler schreef :
Even een plaatje bij bovenstaande tekst


Dank. Die zet ook de huidige bezwaren van omwonenden tegen de plannen voor de nieuwe brug in context.
De (lagere) draaibrug in het midden was er als eerste. Omdat in de spits (wanneer dit één van de drukste beweegbare fietsbruggen van Nederland schijnt te zijn) brugopeningen tot grote fietsfiles leidden zijn later aan weerszijden de hogere vaste fietsbruggen gebouwd.
En wat willen de fietsers nu? Een nieuwe lage fietsbrug. :huh:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 11:06 #1285017

JotM schreef :
Berghout-2 schreef :
Dit past overigens bij de algemene situaties van kunstwerken in Nederland. Die zijn bijna allemaal aangelegd vanuit het standpunt van weggebruikers, waarbij de nautische situatie onderbelicht blijft,...
Weet je dat of denk je dat?

Dat ervaar ik.
Als de doorvaart van een brug geknikt op het vaarwater ligt. Als een brug op een splitsing of in een scherpe bocht ligt. Als een brugopening in de buitenbocht gemaakt is. Of als er twee bruggen vlak achter elkaar liggen, terwijl de doorvaartopeningen niet in elkaars verlengde liggen.
En dat komt nogal eens voor.
Vaak zal het voor een jachtje niet zo lastig zijn, maar voor een groot schip wel.

Ik heb dikwijls in m'n stuurhut staan schelden, in de trant van: "Hoe kunnen die idioten dit op déze achterlijke manier verzonnen hebben...", als ik weer eens hard aan de bak moest om een bocht te kunnen halen of om er juist niet uit te vliegen.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 11:19 #1285027

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Berghout-2 schreef :
Vaak zal het voor een jachtje niet zo lastig zijn, maar voor een groot schip wel.

[vakdeformatie]
Ik lees je opmerkingen in eerste instantie niet als "jachtschipper", maar als adviseur bij RWS GPO.
Ik herken het "... kunstwerken in Nederland. Die zijn bijna allemaal aangelegd vanuit het standpunt van weggebruikers, waarbij de nautische situatie onderbelicht blijft,..." niet.
Dat er zo nu en dan compromissen ontstaan die de schoonheidsprijs niet verdienen zal ik niet ontkennen - we zien bij deze brug een mooi voorbeeld hoe dat mbv druk via de politiek tot stand kan komen - maar "bijna allemaal"? Dat is volgens mij ook niet helemaal juist
[/vakdeformatie]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 11:26 #1285033

Wel even beseffen dat die brug in 1936 in gebruik is genomen en toen ging het over vele malen minder en heel ander verkeer.
Het enige wat je tegen die brug kunt hebben is dat hij niet meer geschikt is voor het moderne scheepvaartverkeer en ook niet voor het wegverkeer maar dat is ook allang bekend.
Men is ook al 10 jaar bezig om hem vervangen te krijgen en een van de redenen dat het al zo lang duurt is dat er natuurlijk talloze bezwaren tegen komen ,vooral van omwonenden , o.a. omdat die brug dan 9 meter hoog moet worden ( de bruggen ernaast verdwijnen dan ook weer) .
Als je even een van mijn eerdere links leest dan weet je ook dat men nu op toestemming uit Den haag wacht en hoe lang dat kan dure hoef ik niet te vertellen denk ik.In ieder geval tot nadat er een nieuwe regering is en dat duurt nog wel even vrees ik
Wat dat beteft is dit ongeluk misschien wel een geluk bij een ongeluk en een reden om dat project z.s.m. aan te pakken want repareren zal onmogelijk of in ieder geval erg duur zijn als ik zo naar die schade kijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 11:28 #1285034

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zie m'n link naar de Giessenbrug in het draadje over de Coenbrug. Don't hold your breath.

Edit:
Het zou zomaar kunnen zijn dat de fietsers de komende tijd vast kunnen wennen aan hogere bruggen: de draaibrug uithijsen en alle (langzaam) verkeer voorlopig over de twee vaste bruggen. :unsure:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 12:05 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 11:37 #1285041

#JotM
Je hebt gelijk dat ik niet "bijna altijd" had moeten schrijven.
Maar ik blijf mij er negatief over verbazen hoeveel er wordt afgeprutst bij allerlei infrastructurele werkzaamheden.
Ik heb er zelf ook aan meegewerkt met mijn sleep/duwboot, en zo van binnenuit kunnen ervaren hoe knullig sommige dingen worden ontworpen of uitgevoerd.

Natuurlijk vraag ik mij dan ook af hoe dat kan, want er wordt toch járenlang voorbereid voor de meeste objecten.
Naar mijn bescheiden mening kwam ik op een aantal aanleidingen. Soms zie je dat er teveel naar 1 oplossing wordt gewerkt, waarbij andere mogelijkheden worden genegeerd.
Soms zie je dat een ontwerp veel te veel vanaf de tekentafel is gemaakt, met duidelijk te weinig vakbekwame input vanuit de praktijk.
Soms lopen dingen hopeloos vast in de hiërarchische structuur, waarbij ondergeschikten hun dominante baas niet durven te corrigeren.
Soms wordt er gekozen voor een goedkope oplossing, waarna het vervolgens erg veel geld gaat kosten om de fouten te corrigeren.
Soms is er overduidelijk een heel bevlogen ontwerper ingehuurd die een supergedurfd ontwerp verzint, dat vervolgens in de praktijk hopeloos werkt.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 11:39 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 11:59 #1285053

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Kijk. Daar heb ik weer een ander beeld: er wordt m.i. altijd een zo goedkoop mogelijke oplossing nagestreefd. Tot frustratie van menig RWS-er durf ik wel te zeggen.
Maar daar valt vanuit RWS vanwege de combinatie "de markt tenzij", zo min mogelijk ambtenaren (sinds 2000 zijn volgens een rapport van de Algemene Rekenkamer 907 FTE op het gebied van ontwerp en bestekschrijvers wegbezuinigd bij RWS) en verplicht aanbesteden maar weinig aan te doen. Een "race to the bottom" die we zo nu en dan met lede ogen aanzien. We proberen dat mbv oa de Richtlijnen Vaarwegen (ontwikkeld in samenwerking met alle andere vaarwegbeheerders en oa Schuttevaer) zo goed mogelijk te regisseren, maar dat heeft z'n grenzen.
Is wel héél langzaam terug aan het veranderen trouwens.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 12:02 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 12:18 #1285062

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Berghout-2 schreef :
#JotM

Soms is er overduidelijk een heel bevlogen ontwerper ingehuurd die een supergedurfd ontwerp verzint, dat vervolgens in de praktijk hopeloos werkt.

Precies!
Zoals de Jan Blankenbrug over het Noord-Hollandschkanaal.
Dat ding heeft drie klappen, een voor het autoverkeer en twee voor de fietsers.
Reuze modern en zo, maar bij het commando "brug op", kiest de PLC zelf welk deel er eerst in beweging komt, zodat als de eerste al een eind gestegen is de derde nog in beweging moet komen.
Zo duurt het hele gebeuren veel langer dan nodig is, iets dat zowel het weg als het waterverkeer ten zeerste kan waarderen.

Dan is er nog één kleinigheidje.
De ontwerper van al dit moois heeft zich achter zijn tekentafel lekker uitgeleefd, zonder eerst eens een babbeltje te maken met iemand uit de praktijk, zoals bijvoorbeeld een doodeenvoudige bruggenwipper.
Zo kwamen de scharnieren aan de oostkant van de brug te zitten, wat tot gevolg heeft dat bij stormachtig weer, dat meestal uit de westhoek komt, de wind bij opengaande brug tegen de onderkant van de klap blaast.
De klap krijgt een opdrukker, schokt even, de PLC zegt "oeps fouteboel" en gooit de hele hap in "storing".
Nu moet de hele handel even gereset worden, iets dat je niet aan een eenvoudige bruggenwipper kan overlaten, dus wordt er een monteur opgetrommeld om de nodige schakelaars om te zetten.
Al met al gaat daar al snel een minuut of twintig tot een half uur mee heen, iets dat de wachtende automobilisten en fietsers heel erg blij maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 12:30 #1285065

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De Jan Blankenbrug waar ik mee te maken heb beweegt helemaal niet. :P
(En daar moeten de fietsers bijna 20m omhoog)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 16:36 #1285160

De beelden overziend bij deze brug is het enige onbegrijpelijke nog dat het zolang goed ging. In die zin denk ik ook dat Berghout -2 gelijk heeft dat er niet altijd evenveel rekening wordt gehouden met het scheepvaartverkeer. En dat heeft niet altijd met geld van doen, maar soms gewoon met het niet voldoende ruggerspraak houden met alle belanghebbenden. Blij te lezen dat er weer meer geluisterd wordt naar de beroepsscheepvaart. Nu nog even duidelijk maken dat er ook zo’n 400.000 jachtjes rondvaren in Nederland waarvan een deel af en toe helaas een brugopening nodig heeft. Ik zie op de staandemast routes ook steeds meer gedoe. Soms ongewild maar even vaak door ondoordacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 17:48 #1285205

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zoals het er nu voor staat is ook bij de volgende brug niet iedereen blij.
De regio wil meer ruimte voor de inland containerterminal Groningen. Ivm de mogelijkheid voor 4-laags containervaart werd voor bruggen een doorvaarthoogte in gesloten toestand van 9m aangehouden (eigenlijk al te laag; vanwege high-cube containers zou dat eigenlijk 11,5m moeten zijn, maar dat was politiek niet haalbaar; geldt voor het hele Groningse deel van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl). Dat willen de fietsers niet en die hebben daarbij kennelijk de Tweede Kamer mee. Waarbij de fietsers hebben bedacht dat als de brug lager wordt 'ie toch niet vaker open moet.
Je kunt wachten op conflicten in de ochtend- en avondspits
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 18:07 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 18:43 #1285231

NOS Journaal:
Duits schip, Tjechische kapitein. Gearresteerd,
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 18:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 19:44 #1285245

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Nemen we nou een voorbeeld aan Egypte met het afhandelen van gevalletje schade? (Schip aan de ketting, bemanning gijzelen en een belachelijk hoog bedrag aan schadevergoeding eisen)(Voor de Ever Given $900 000 000,00)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 15 mei 2021 19:53 #1285249

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7199
rooiedirk schreef :
Nemen we nou een voorbeeld aan Egypte met het afhandelen van gevalletje schade? (Schip aan de ketting, bemanning gijzelen en een belachelijk hoog bedrag aan schadevergoeding eisen)(Voor de Ever Given $900 000 000,00)

tja of ze gaan betalen is nog maar de vraag, ze liggen nog steeds aan de ketting.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 16 mei 2021 00:19 #1285298

b100 schreef :
rooiedirk schreef :
Nemen we nou een voorbeeld aan Egypte met het afhandelen van gevalletje schade? (Schip aan de ketting, bemanning gijzelen en een belachelijk hoog bedrag aan schadevergoeding eisen)(Voor de Ever Given $900 000 000,00)

tja of ze gaan betalen is nog maar de vraag, ze liggen nog steeds aan de ketting.

Tja als ze niet betalen dan verkoop je toch gewoon de boot ........................





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 16 mei 2021 08:03 #1285354

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Dit past overigens bij de algemene situaties van kunstwerken in Nederland. Die zijn bijna allemaal aangelegd vanuit het standpunt van weggebruikers, waarbij de nautische situatie onderbelicht blijft, soms hinderlijk, soms ronduit gevaarlijk voor de scheepvaart.

Hier ook zo'n situatie: Rekervlotbrug in een bocht in het NH kanaal. Ideaal voor fietsers, een stuk minder voor de grote scheepvaart.

www.langedijkcentraal.nl/nieuw...ijk-tijdelijk-pontje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 17 mei 2021 19:21 #1286163

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7199
zo te zien kunnen de schepen weer varen, schip is aan de ketting gelegd in afwachting van een bankgarantie.
maar je kunt toch ook gewoon dwars door de stad varen :laugh: .

onderstaande link bevat 2 filmpjes.

www.sikkom.nl/video-weer-klapt...-jSMxYzGEFH2LZ-tlhSQ
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gerrit krol brug groningen 18 mei 2021 07:15 #1286247

Dat schip moet naar Assen en dat kan sowieso alleen via het Noordwillemskanaal en daarvoor moet je door de Stad.Dat is de enige maniar om in Assen te komen.
Alleen zou hij normaliter de route via de Oosterhaven en de zuiderhaven nemen tot aan de ingang van dat kanaal omdat daar minder bochten en bruggen in zitten maar smal en bochtig is het in Groningen op die route op beide routes.
Ik vraag me truwens af of de route door de stad niet minstens even snel is want de normale route vanaf Dorkwerd om de stad heen heeft ook genoeg bruggen en ook een drukke sluis i.t.t de Dorkwrder sluis .
Overigens is de Lastage nu net bij Eelde/de Punt in het Noordwillemskanaal.
Ad
Laatst bewerkt: 18 mei 2021 07:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl