Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Goed zeemanschap of we doen maar wat?

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 06:36 #1292688

koko schreef :
Aan het einde van de rit ga ik altijd voor safe, want ook ik vergis me wel eens. En dan hoop je op coulance van de ander ;)
+1, goed zeemanschap gaat over je eigen gedrag en niet over het afzeiken van wat iemand anders wel/niet doet.

Artikel 1.04. Voorzorgsmaatregelen
De schipper moet, ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:a. het leven van personen in gevaar wordt gebracht;b. schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers of aan werken en inrichtingen van welke aard ook die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan bevinden;c. de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 06:50 #1292693

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik vaar zelf veelal op kleiner water (is meer mijn ding) en waar ik daar, met name als ik aan het opkruisen ben, veel meer last van heb zijn (meestal welwillende) sloep-piloten (en motorkruisertjes) die niet in staat zijn in te schatten waar ik heen ga.
Wat bijvoorbeeld regelmatig tot conflicterende situaties leidt als ik wijk (overstag ga) voor een stuurboordswal varend scheepje, dat ondertussen semi-paniekerig voor mij uitwijkt, daarbij stevig gas bij gevend, om vervolgens precies voor mij "verzeild" te raken.
Dit was pre-corona ook al zo en ik denk niet dat een KVB dit oplost.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 07:26 #1292713

Dat noemt men “tegenkruizen”. Daar komt de term “motorkruizer” ook vandaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 07:42 #1292722

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
JotM schreef :
Ik vaar zelf veelal op kleiner water (is meer mijn ding) en waar ik daar, met name als ik aan het opkruisen ben, veel meer last van heb zijn (meestal welwillende) sloep-piloten (en motorkruisertjes) die niet in staat zijn in te schatten waar ik heen ga.
Wat bijvoorbeeld regelmatig tot conflicterende situaties leidt als ik wijk (overstag ga) voor een stuurboordswal varend scheepje, dat ondertussen semi-paniekerig voor mij uitwijkt, daarbij stevig gas bij gevend, om vervolgens precies voor mij "verzeild" te raken.
Dit was pre-corona ook al zo en ik denk niet dat een KVB dit oplost.

Heel herkenbaar, dan denk ik, blijf toch rustig aan sb wal varen, dan ga ik wel optijd overstag.

Laatst een sloepje die precies midden in de vaargeul voer ongeveer met de zelfde snelheid als mijn vmg.
Bij iedere keer dat ik vlak voor of achter langs passeerde ging de schipper angstiger kijken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 07:59 #1292727

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
JotM schreef :
Gerard schreef :
Op de weg mag ook niemand gemotoriseerd komen (nou ja, behalve die gemotoriseerde rolstoelers dan), zonder kennis van de verkeersregels middels een rijbewijs. Alleen zouden daar dan nog de gouden regels "aanrijdingen voorkomen" en "voorrang geven" i.p.v. "voorrang hebben" ingevoerd moeten worden.
En wat levert dat op?
Een kans op beter rijgedrag. Immers, wanneer je niet kan aantonen of aannemelijk maken, dat je hebt geprobeerd een aanrijding te voorkomen, zou een verzekering niet kunnen betalen of je zou een boete kunnen krijgen. Geld is vaak een belangrijke impuls bij gedrag. ;)
Ook op de weg "heb" je nooit voorrang.
Toch ligt het daar anders. Wanneer jij door groen rijdt en een ander door rood, kun je alle schade (laten) verhalen op de ander en heb jij geen boete te vrezen.
Heb jij een rijvaardigheidsbewijs?
Ja.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 08:09 #1292732

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik vrees dat je een iets te hoge dunk hebt van de "calculerende burger".

Je wel of niet aan de verkeersregels houden (verkeerslichten) is heel wat anders dan "voorrang verlenen" resp. "voorrang hebben".
Ik stel vast dat het hebben van een rijvaardigheidsbewijs er iig bij jou niet voor heeft gezorgd dat je in voldoende mate op de hoogte bent van de regel dat ook op weg voorrang verleent moet worden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 08:15 door JotM. Reden: zinsbouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 08:19 #1292739

Op het water wordt niet gesproken over voorrang voorrangsrecht of recht op voorrang maar over uitwijkplicht. En die ligt bij jou of bij de ander en met "goed zeemanschap" als laatste redmiddel
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 09:06 door Account op verzoek verwijderd 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 08:24 #1292743

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
PvO schreef :
Heel herkenbaar, dan denk ik, blijf toch rustig aan sb wal varen, dan ga ik wel optijd overstag.

Laatst een sloepje die precies midden in de vaargeul voer ongeveer met de zelfde snelheid als mijn vmg.
Bij iedere keer dat ik vlak voor of achter langs passeerde ging de schipper angstiger kijken.

Oogcontact maken en hand/duim opsteken als teken dat het goed komt?
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 08:25 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 08:48 #1292754

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yazz schreef :
Op het water wordt niet gesproken over voorrang maar over uitwijkplicht. En die ligt bij jou of bij de ander en met "goed zeemanschap" als laatste redmiddel
BPR:
Artikel 6.03. Algemene beginselen

1 Schepen mogen slechts elkaar voorbijvaren op tegengestelde koersen dan wel elkaar voorbijlopen, indien het vaarwater voldoende ruimte biedt voor gelijktijdige doorvaart, de plaatselijke omstandigheden en de bewegingen van andere schepen daarbij in aanmerking genomen.

2 Bij een samenstel mogen de tekens, voorgeschreven bij de artikelen 3.17, 6.04a en 6.05, slechts worden getoond door het schip, aan boord waarvan zich de schipper van het samenstel bevindt, doch in ieder geval door het motorschip aan de kop van het samenstel.

3 Bij naderen op tegengestelde koersen, bij voorbijlopen dan wel bij koers kruisen mag het schip waarvan de koers elk gevaar voor aanvaring uitsluit zijn koers noch zijn snelheid zodanig wijzigen, dat daaruit gevaar voor aanvaring kan ontstaan.

4 Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet het door tijdige koerswijziging of door snelheidsverandering aan dat andere schip de ruimte laten die dit nodig heeft om zijn koers te volgen en te manoeuvreren. Het schip dat voorrang moet verlenen aan een ander schip moet daarbij vermijden dat het voor het andere schip overloopt en mag niet verlangen dat het andere schip te zijnen gerieve koers of snelheid wijzigt.

5 Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet laatstbedoeld schip zijn koers en zijn snelheid behouden. Wanneer door welke oorzaak ook, het schip dat verplicht is zijn koers en zijn snelheid te behouden zich zo dicht bij het schip dat voorrang moet verlenen bevindt, dat aanvaring door een handeling van dat schip alleen niet kan worden vermeden, moet het de maatregelen nemen die het beste kunnen bijdragen om aanvaring te voorkomen.

...

Artikel 6.04. Naderen op tegengestelde koersen op alle vaarwegen; hoofdregel

2 Indien twee schepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van het vaarwater volgt voorrang verlenen aan het schip dat de stuurboordszijde van het vaarwater volgt ...

PS
"Voorrang" komt in het BPR 59x voor, waarvan 48x als onderdeel van "voorrang verlenen"; "wijken" 11x :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 09:05 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 09:06 #1292766

JotM schreef :
Yazz schreef :
Op het water wordt niet gesproken over voorrang maar over uitwijkplicht. En die ligt bij jou of bij de ander en met "goed zeemanschap" als laatste redmiddel
BPR:


PS
"Voorrang" komt in het BPR 59x voor; "wijken" 11x :whistle:

Ik had iets zorgvuldiger moeten schrijven; "recht op voorrang" of "voorrangsrecht" had ik moeten schrijven. Maw je hebt er geen recht op, maar wel de plicht om uit te wijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 09:07 #1292767

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Dat zijn we eens; maar Gerard meende dat dat op de weg anders ligt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 09:14 #1292772

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Hoe het ook omschreven is, recht op voorrang of de plicht om te wijken, het is het meest duidelijk dat een ieder zijn rol kent en daarnaar handelt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 09:18 #1292776

PvO schreef :
Hoe het ook omschreven is, recht op voorrang of de plicht om te wijken, het is het meest duidelijk dat een ieder zijn rol kent en daarnaar handelt.
Op het water kan je, omdat het geen recht is, geen voorrang claimen, maar je bent wel uitwijkplichtig. Een subtiel verschil.
Dat zou op de weg ook wel handig zijn :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 09:30 #1292784

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
PvO schreef :
Hoe het ook omschreven is, recht op voorrang of de plicht om te wijken, het is het meest duidelijk dat een ieder zijn rol kent en daarnaar handelt.
En dat soms ook even duidelijk maakt. Onlangs kwamen we een bekende tegen. Wij moesten wijken en dat deden we ook. Ik maakte even oogcontact met de ander zodat helder was dat ik hem gezien had en dat we gingen wijken. Maar wel pas op een meter of 5 :laugh: De ander werd daar geen seconde zenuwachtig van, want hij weet dat ik weet enz enz. Bij een onbekende zou ik dat nooit doen, maar op 20 mtr of eerder nog wijken. Want die weet niet wat ik enz enz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 09:38 #1292789

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yazz schreef :
PvO schreef :
Hoe het ook omschreven is, recht op voorrang of de plicht om te wijken, het is het meest duidelijk dat een ieder zijn rol kent en daarnaar handelt.
Op het water kan je, omdat het geen recht is, geen voorrang claimen, maar je bent wel uitwijkplichtig. Een subtiel verschil.
Dat zou op de weg ook wel handig zijn :evil:

Oh? Geestverwant van Gerard?
Op de weg geldt precies hetzelfde.

Water (BPR):
Artikel 6.3
Het schip dat voorrang moet verlenen aan een ander schip moet daarbij vermijden dat het voor het andere schip overloopt en mag niet verlangen dat het andere schip te zijnen gerieve koers of snelheid wijzigt.
...
Artikel 6.17. Koers kruisen
7 Indien de koersen van twee kleine motorschepen elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat van bakboord nadert voorrang verlenen aan het schip dat van stuurboord nadert.

Weg (RVV 1990):
Artikel 1
voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
...
Artikel 15
1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 09:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 10:47 #1292809

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Yazz schreef :
PvO schreef :
Hoe het ook omschreven is, recht op voorrang of de plicht om te wijken, het is het meest duidelijk dat een ieder zijn rol kent en daarnaar handelt.
Op het water kan je, omdat het geen recht is, geen voorrang claimen, maar je bent wel uitwijkplichtig. Een subtiel verschil.
Dat zou op de weg ook wel handig zijn :evil:
Denk dat je mijn punt een beetje mist....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 10:53 #1292814

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
JotM schreef :
Yazz schreef :
PvO schreef :
Hoe het ook omschreven is, recht op voorrang of de plicht om te wijken, het is het meest duidelijk dat een ieder zijn rol kent en daarnaar handelt.
Op het water kan je, omdat het geen recht is, geen voorrang claimen, maar je bent wel uitwijkplichtig. Een subtiel verschil.
Dat zou op de weg ook wel handig zijn :evil:

Oh? Geestverwant van Gerard?
Op de weg geldt precies hetzelfde.

Water (BPR):
Artikel 6.3
Het schip dat voorrang moet verlenen aan een ander schip moet daarbij vermijden dat het voor het andere schip overloopt en mag niet verlangen dat het andere schip te zijnen gerieve koers of snelheid wijzigt.
...
Artikel 6.17. Koers kruisen
7 Indien de koersen van twee kleine motorschepen elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat van bakboord nadert voorrang verlenen aan het schip dat van stuurboord nadert.

Weg (RVV 1990):
Artikel 1
voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
...
Artikel 15
1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
Je zou het wel kunnen vergelijken met een fiets of voetganger in het verkeer, voorrang is leuk maar krijg je het niet neem je het ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 10:58 #1292817

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Zeker in het wegverkeer komt het de doorstroming niet ten goede als weggebruikers voorrang gaan verlenen hoewel ze dat helemaal niet hoeven.
Krijg je van die situaties dat er twee auto's elkaar staan aan te kijken wie er nu gaat rijden, om vervolgens beide te gaan rijden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 11:45 #1292837

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
nee van die mutsen die in ene keer stoppen voor een fietser wat niet hoeft en er dan zelf bijna bovenop knallen..

gewoon de regels volgen is wel zo makkelijker
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 11:47 #1292838

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Poeh, ik wist niet wat ik los maakte toen ik probeerde duidelijk te maken dat er toch wel wat verschil was tussen regels op het water en op de weg. Er blijkt een hele strijd los te barsten en daarbij verleen ik graag anderen voorrang c.q. wijk voor ze uit. ;)
Ik probeer op het water zo veel mogelijk rekening te houden met onkunde van anderen en t.n.t. kwam het daardoor altijd wel goed, denk ik.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 18:33 #1292917

Het blijft belangrijk dat je goed kijkt naar de houding van de stuurman aanboord van het andere schip. Soms zie je aan de uitstraling daarvan al dat het fout gaat als je niet van je koers afwijkt. Meestal macho gedrag. Afgelopen jaar zag ik het anderste uiterste. Een platbodem met aan boord een behoorlijk bejaard echtpaar. Was bezig tegen de noord oostenwind in tussen Tiengemeten en de ventjagersplaat in te kruisen met niet al te veel wind. Typische bakboord stuurboord situatie waarbij ik voorrang had. Zag drie minuten lang twee mensen met steeds grotere ogen naar mijn boot staren en in elkaar kruipen als een (bijna) dood vogeltje. Volkomen het tegengestelde van macho gedrag. Het veradelijke was dat je bij zulke schepen met een oudere bemanning verwacht dat de opvarenden de regels wel kennen en draaien waar dat moet. Ze leken echt niet te weten wat ze aan moesten met de situatie. Dan maar zelf gedraaid.
Op diezelfde plek kom ik veel motorbootvaarders tegen die ook als dat niet hoeft, omdat ze stuurboord vaarwater aanhouden, laverende zeilboten hier ontwijken. Soms spontaan, soms omdat je contact weet temaken met de stuurman. Dat is de andere kant van goed zeemanschap denk ik, elkaar aanvoelen. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 18:39 #1292919

JotM schreef :
Yazz schreef :
Op het water wordt niet gesproken over voorrang maar over uitwijkplicht. En die ligt bij jou of bij de ander en met "goed zeemanschap" als laatste redmiddel
BPR:
Artikel 6.03. Algemene beginselen

1 Schepen mogen slechts elkaar voorbijvaren op tegengestelde koersen dan wel elkaar voorbijlopen, indien het vaarwater voldoende ruimte biedt voor gelijktijdige doorvaart, de plaatselijke omstandigheden en de bewegingen van andere schepen daarbij in aanmerking genomen.

2 Bij een samenstel mogen de tekens, voorgeschreven bij de artikelen 3.17, 6.04a en 6.05, slechts worden getoond door het schip, aan boord waarvan zich de schipper van het samenstel bevindt, doch in ieder geval door het motorschip aan de kop van het samenstel.

3 Bij naderen op tegengestelde koersen, bij voorbijlopen dan wel bij koers kruisen mag het schip waarvan de koers elk gevaar voor aanvaring uitsluit zijn koers noch zijn snelheid zodanig wijzigen, dat daaruit gevaar voor aanvaring kan ontstaan.

4 Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet het door tijdige koerswijziging of door snelheidsverandering aan dat andere schip de ruimte laten die dit nodig heeft om zijn koers te volgen en te manoeuvreren. Het schip dat voorrang moet verlenen aan een ander schip moet daarbij vermijden dat het voor het andere schip overloopt en mag niet verlangen dat het andere schip te zijnen gerieve koers of snelheid wijzigt.

5 Wanneer een schip voorrang moet verlenen aan een ander schip, moet laatstbedoeld schip zijn koers en zijn snelheid behouden. Wanneer door welke oorzaak ook, het schip dat verplicht is zijn koers en zijn snelheid te behouden zich zo dicht bij het schip dat voorrang moet verlenen bevindt, dat aanvaring door een handeling van dat schip alleen niet kan worden vermeden, moet het de maatregelen nemen die het beste kunnen bijdragen om aanvaring te voorkomen.

...

Artikel 6.04. Naderen op tegengestelde koersen op alle vaarwegen; hoofdregel

2 Indien twee schepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van het vaarwater volgt voorrang verlenen aan het schip dat de stuurboordszijde van het vaarwater volgt ...

PS
"Voorrang" komt in het BPR 59x voor, waarvan 48x als onderdeel van "voorrang verlenen"; "wijken" 11x :whistle:

Even rood gedrukt waarom je niet moet uitwijken als je voorrang hebt. Het is zelfs expliciet verboden in de tekst tenzij echt niet anders kan. Reden daarvoor is dat op bijv een plas of groter water, boten kris-kras verschillende koersen varen en het hierdoor lastig is om te anticiperen als beide schepen gaan uitwijken. Hierdoor is het schip met voorrang gedwongen voorspelbaar te zijn door koers en snelheid aan te houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 18:52 #1292925

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Er zijn verdomd weinig schepen die recht van voorrang hebben.
Alle anderen hebben geen voorrang, die krijgen voorrang.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 19:20 #1292932

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
30 meter is inderdaad een heel eind. Met de aak waarop ik tijdens wedstrijden voordekker ben geeft de voordekker in dergelijke situaties aan de stuurman door of het past of niet.
Volgorde bij het ontmoeten van ander staal is dan:
-eerst aanroepen.
"BAKBOOOOORD!!!!!"
-Als ze daarop alleen maar schaapachtig terugkijken en geen actie ondernemen dan gaan we achterlangs.
Als de kluiverboom dan een metertje of twee achter de bakstagen langs gaat is het ruim genoeg.

Gaat het om plastic dat niet aan de betreffende wedstrijd mee doet dan word
"BAKBOOOOORD!!!" Gevolgd door een aanwijzing richting onze stuurman: "Het is maar plastic, koers houden" en dan zo hard dat het betreffende jacht het goed kan horen.
Vervolgens gaan we natuurlijk achterlangs. Iets ruimer dan bij collega deelnemers aan de wedstrijd. Maar een scheepslengte ruimte is dan ook genoeg. En 16 meter aak/32 ton staal met 7 knopen op een meter of vijf achter je kuip langs met zes hoofden die meewarig vanuit de hoogte nee schudden maakt dat de meesten toch wel even bij zichzelf nadenken of zij niet hadden moeten wijken...
Die illusie hebben wij dan in ieder geval....
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 19:21 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Goed zeemanschap of we doen maar wat? 06 juni 2021 19:21 #1292933

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Orange Sunset schreef :
BPR schreef :
Wanneer door welke oorzaak ook, het schip dat verplicht is zijn koers en zijn snelheid te behouden zich zo dicht bij het schip dat voorrang moet verlenen bevindt, dat aanvaring door een handeling van dat schip alleen niet kan worden vermeden, moet het de maatregelen nemen die het beste kunnen bijdragen om aanvaring te voorkomen.

Even rood gedrukt waarom je niet moet uitwijken als je voorrang hebt. Het is zelfs expliciet verboden in de tekst tenzij echt niet anders kan. Reden daarvoor is dat op bijv een plas of groter water, boten kris-kras verschillende koersen varen en het hierdoor lastig is om te anticiperen als beide schepen gaan uitwijken. Hierdoor is het schip met voorrang gedwongen voorspelbaar te zijn door koers en snelheid aan te houden.

Je hebt ook in de gaten dat "moet het de maatregelen nemen die het beste kunnen bijdragen om aanvaring te voorkomen" ook "koers en snelheid aanpassen" omvat? Soort dubbeling van "goed zeemanschap".
Je hebt iets teveel rood gemaakt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl