Ik vind het over het algemeen nog wel meevallen op het water en ben het deels met je eens als het gaat over anticiperen, elkaar wat gunnen etc.
Maar....in het (land)verkeer leer ik mijn kinderen om automobilisteten die jou voor willen laten gaan, ook al hebben zij voorrang, hiervoor vriendelijk te bedanken en door te wuiven. De achterliggende reden is dat de regels niet alleen helpen bij het aanwijzen van schuldigen en onschuldigen op het moment dat het mis gaat, maar ook voorspelbaarheid creëren in het dagelijks gebruik. Als mijn dochter al zwaaiend voor die ene stoppende auto zou oversteken, is er een gerede kans dat een auto die van de andere kant komt hier niet op berekend is. Om nog maar te zwijgen van de automobilist met haast die het stoppende voertuig ineens wild inhaalt en mijn dochter helemaal niet heeft gezien.
Min of meer hetzelfde principe hanteer ik op het water. Ik houd me aan de regels en houd dus ook koers en snelheid als de ander moet wijken. Tegelijkertijd probeer ik zijn/haar aandacht te trekken en in te schatten of dat resultaat op gaat opleveren én daarnaast bereid ik uiteraard plan B voor (goed zeemanschap). Gaat tot nu toe altijd eigenlijk wel goed.
boarderbas schreef :
Lekker uit context getrokken weer mannen!
Het ging om open water en vanzelfsprekent dient men de regels vurig na te leven, maar daarna begint goed zeemanschap, hoffelijkheid en leven-en-laten leven.
Ik hoor hier niemand zich verplaatsen in de andere boot...
Als ik midden op het markermeer op de stuutruus in de schaduw van de spinnaker op het voordek lig te kletsen met mijn dochter, dan houdt ik vanzelfsprekend de omgeving in de gaten. Als je dan op een mijl afstand ziet dat iemand op ramkoers kan komen, dan vraag ik mij al af of die gast het er écht op aan gaat laten komen. Als die lulhannes, ja lulhannes dan een situatie laat onstaan waarin ik naar achter moet lopen om koers te gaan verleggen zodat meneer zijn spiegel nog voor mijn boeg kan wurmen, dan heeft meneer he-le-maal gelijk, staat volledig in zijn recht en ik zal hem niets nageven.
Een anticiperend schipper zag de situatie al een mijl geleden aankomen en was zonder stress lekker achter me langs gekruisd. Iedereen ontspannen en reden om even een loom duimpje in de lucht te steken.
Maar goed er zijn hier blijkbaar nogal wat autisten die per sé aan een ander moeten laten merken dat ze wat te kort gekomen zijn in het leven. Of dat goed zeemanschap is, zoals de titel insenueerd...
Ik denk dat het betreffende incident van TS voor de tegenpartij nooit een incident geweest is. Waarschijnlijk was er geen sprake van ramkoers en vond TS het te griezelig worden en had meer ruimte gewild en nam dat de ander kwalijk...
Ik heb de omschreven situaties zelden. Ga geen stress beleven aan iets wat ik niet kan beoordelen. Ik weet niet wat de kwaliteiten en situatie van mijn medevaarweggebruikers zijn. Als ik voorrang heb houdt ik strak koers, laat de andere schipper daarmee mijn intenties zien en anticipeer ik op het niet krijgen van de voorrang. Krijg ik het niet, dan wijk ik even uit, geen probleem. Wie mijn dag verpest bepaal ik zelf wel.