keeszeiler schreef :
Accubakken zijn meestal van kunststof dus die maak je zo los/kapot stuk.Een metalen accubak lijkt mij niet handig. Je zou van hoeklijn iets kunnen lassen dat om de accu past en dat met een ketting om de hennegatskoker kunnen vastmaken.
Of een heeeele zware accu nemen die niet te tillen is....
Kijk, daar heeft keeszeiler een goed punt! Een metalen accubak is inderdaad ook niet handig omdat bij het schavielen van de isolatie op de doorvoer(en) er sluiting kan ontstaan die dan ook een fikse kortsluitstroom geeft. Ik heb wel eens een accubak/behuizing gemaakt van 6mm Trespa plaat: elektrisch isolerend, hitte en vlambestendig tot 1200
oC. Dan voeg je meteen ook wat gewicht toe want Trespa is zwaar (maar ook hard en heeft een behoorlijk hoge treksterkte en je kunt het krijgen in van die hele hippe kleurtjes
Accubak volgens de 'Stijlgroep-kleurstelling'
Met wat moeite kun je de bak waterdicht maken (IP67) (lijmen met MSPolymer kit/lijm). Met een paar handgrepen op/aan de kast/bak kun je dan de accu mooi in zijn kastje van boord tillen (als je sterk bent). Lood-zwavelzuur accu's moeten kunnen ventileren, dan kun je er het beste een teflon filtertje in plaatsen, daar gaat alleen 'gas' doorheen en geen vloeistof.
Plaats geen zekeringen in de bak met een lood-zwavelzuur accu! Het gas dat een loodaccu kan vormen is waterstof en zuurstof en de combinatie van die twee noemt men knalgas en dat is precies wat het doet. Plaats een zekering (hoofdzekering) dicht bij de accu en niet aan de kant van de teflon filter ventilatie!
In Trespa kun je met een tap schroefdraad tappen en zo een RvS oog vast lijmen. Met een dergelijk oog kun je dan ook 'je accu aan de ketting leggen.' Of je haalt de accu van boord als je niet op de boot bent. Van accu's van meer dan 30kg krijg je zeer waarschijnlijk pijn in je rug.
Forumleden 'It Paradyske' en 'Sloe gin' zijn inmiddels goed doordachte accubehuizingen gaan waarderen!
Groeten, Peper.