Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu en accubakbeveiliging

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 10:28 #1299708

  • Sjoewerk
  • Sjoewerk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dag,
In mijn polyvalk heb ik een accubak. Deze wil ik beveiligen met diefstal remmende materialen. De verkrijgbare en in bezit zijnde bakken hebben volgens mij deze mogelijkheden niet. Een afsluitbaar deksel bijvoorbeeld of een bevestigingsmogelijkheid naar de boot.
Weet iemand wat?
Dank vast.
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 10:35 #1299709

Accubakken zijn meestal van kunststof dus die maak je zo los/kapot stuk.Een metalen accubak lijkt mij niet handig. Je zou van hoeklijn iets kunnen lassen dat om de accu past en dat met een ketting om de hennegatskoker kunnen vastmaken.

Of een heeeele zware accu nemen die niet te tillen is.... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 11:01 #1299718

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik zou dan bang zijn dat er meer in waarde wordt gesloopt dan de accu waard is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 13:01 #1299751

www.bol.com/nl/nl/p/accuhouder...=socialshare_pdp_www
deze is wel afsluitbaar te maken.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 13:55 #1299762

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
keeszeiler schreef :
Accubakken zijn meestal van kunststof dus die maak je zo los/kapot stuk.Een metalen accubak lijkt mij niet handig. Je zou van hoeklijn iets kunnen lassen dat om de accu past en dat met een ketting om de hennegatskoker kunnen vastmaken.

Of een heeeele zware accu nemen die niet te tillen is.... :)

Kijk, daar heeft keeszeiler een goed punt! Een metalen accubak is inderdaad ook niet handig omdat bij het schavielen van de isolatie op de doorvoer(en) er sluiting kan ontstaan die dan ook een fikse kortsluitstroom geeft. Ik heb wel eens een accubak/behuizing gemaakt van 6mm Trespa plaat: elektrisch isolerend, hitte en vlambestendig tot 1200oC. Dan voeg je meteen ook wat gewicht toe want Trespa is zwaar (maar ook hard en heeft een behoorlijk hoge treksterkte en je kunt het krijgen in van die hele hippe kleurtjes :P
Accubak volgens de 'Stijlgroep-kleurstelling'


Met wat moeite kun je de bak waterdicht maken (IP67) (lijmen met MSPolymer kit/lijm). Met een paar handgrepen op/aan de kast/bak kun je dan de accu mooi in zijn kastje van boord tillen (als je sterk bent). Lood-zwavelzuur accu's moeten kunnen ventileren, dan kun je er het beste een teflon filtertje in plaatsen, daar gaat alleen 'gas' doorheen en geen vloeistof.

Plaats geen zekeringen in de bak met een lood-zwavelzuur accu! Het gas dat een loodaccu kan vormen is waterstof en zuurstof en de combinatie van die twee noemt men knalgas en dat is precies wat het doet. Plaats een zekering (hoofdzekering) dicht bij de accu en niet aan de kant van de teflon filter ventilatie!
In Trespa kun je met een tap schroefdraad tappen en zo een RvS oog vast lijmen. Met een dergelijk oog kun je dan ook 'je accu aan de ketting leggen.' Of je haalt de accu van boord als je niet op de boot bent. Van accu's van meer dan 30kg krijg je zeer waarschijnlijk pijn in je rug.

Forumleden 'It Paradyske' en 'Sloe gin' zijn inmiddels goed doordachte accubehuizingen gaan waarderen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 13:59 #1299763

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
We hebben het over een Polyvalk. 30Kg accu is bijna meer dan de ballast die onderaan de kiel hangt...
Bij de vraag van TS heb ik dan ook een beetje de wedervraag: "Waarom?" Wat voor accu heb je op een Polyvalk (waar een normaal mens geen accu zoekt!) die beveiliging noodzakelijk maakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 14:03 #1299765

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Apae schreef :
We hebben het over een Polyvalk. 30Kg accu is bijna meer dan de ballast die onderaan de kiel hangt...
Bij de vraag van TS heb ik dan ook een beetje de wedervraag: "Waarom?" Wat voor accu heb je op een Polyvalk (waar een normaal mens geen accu zoekt!) die beveiliging noodzakelijk maakt?

Een elektrisch buitenboordmotortje? :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu en accubakbeveiliging 28 juni 2021 15:14 #1299785

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Een accu jatten doe je als volgt:
1. Eerst moet je zien dat er wat (hoeft niet perse de accu te zijn) te halen is.
2. Is er iets van gading, volgt een blik hoe makkelijk het te halen is. Kan het meteen mee of eerst wat gereedschap halen en later terug.
3. De fysieke poging zelf

1. Uit het blikveld houden. Ook bv de kabels en als de motor zelf er al af is.
2. Een deur, shot/box/kastje maker achterin, evt afsluitbaar, zichtbaar vergrendeld, alsof het lang gaat duren. Maar hoeft niet perse ook zo te werken :) Zo werkt een beugel van achter door een schot heen met een dik hangslot visueel erg preventief maar doet niks.
3. Dan komt de werkelijk beveiliging. en evt fysieke verbinding van accu met boot.

Aluminium trip van 25 x 2,5mm of 3, is lastig spul. Goed verkrijgbaar, goedkoop en verwerkbaar, en niet zomaar te knippen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl