Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Juridische status stewards op de sluis

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 08:34 #1307997

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Stewards aanvulling op sluisbedienaar

De inzet van sluisstewards is een extra service van Rijkswaterstaat. Daarbij is het niet relevant of de sluis lokaal of op afstand wordt bediend. De steward heeft geen bijzondere bevoegdheden en kan niet dwingend optreden, wat voor sluisbedienaars wel geldt. De sluisbedienaar heeft supervisie over de stewards.

Hieronder vindt u de taken die een sluisstewards mag uitvoeren:

instructies en orders van de sluisbedienaar doorgeven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van het invaren en plaatsnemen in de kolkaannemen en losgooien van lijnenvragen beantwoorden, foldermateriaal uitdelen, informatie geven over het vaargebied en sluisomgeving en verwijzen naar de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis)


van Rijkswaterstaat.nl


p.s. ik zwaai wel altijd beleeft. Maar van mijn lijntjes blijft hij tot nader order af B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 08:45 #1308001

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2150
groom schreef :
p.s. ik zwaai wel altijd beleeft. Maar van mijn lijntjes blijft hij tot nader order af
Ervaren schippers/maten hebben geen stewards nodig, kennen de betekenis van lichten en tekens.

Ik vaar met wisselende maten en een belangrijke instructie is altijd: "Jij bepaalt of je hulp van iemand op de wal wil en vraagt daar dan om en geeft instructie wat je wilt en niet andersom". Een beleefd: "Bedankt, maar ik doe het liever op mijn manier" of "Wilt u a.u.b. niet ongevraagd aan de lijnen komen" of zo, helpt.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 12:25 #1308069

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De steward geeft de aanwijzingen van de sluismeester door. Dat zijn dus aanwijzingen, via een intermediair, van een bevoegd ambtenaar, die je op grond van het BPR verplicht bent op te volgen.

Het werkt natuurlijk het prettigst als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden en op menselijk niveau respect voor elkaar hebben.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 12:29 #1308073

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Ik ben altijd blij als ze er staan als het druk is.
De mindere goden worden wat aangespoord en de bijdehanten op hun plek gezet waardoor er wat meer plek is voor iedereen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 12:38 #1308075

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik moet zelf af en toe even lachen. Gisteren deelde de steward op de Oranjesluizen de "Varen doe je samen bewaarkaart" met de belangrijkste regels uit het BPR (waaronder de betekenis van brug- en sluislichten) uit. Vijf minuten later varen er tenminste drie schepen rood negerend de sluis uit, zo'n beetje met bewaarkaart in de hand. :laugh:

Zo zinvol, publieksvoorlichting.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 12:40 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 13:01 #1308083

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
JotM schreef :
Ik moet zelf af en toe even lachen. Gisteren deelde de steward op de Oranjesluizen de "Varen doe je samen bewaarkaart" met de belangrijkste regels uit het BPR (waaronder de betekenis van brug- en sluislichten) uit. Vijf minuten later varen er tenminste drie schepen rood negerend de sluis uit, zo'n beetje met bewaarkaart in de hand. :laugh:

Zo zinvol, publieksvoorlichting.

Je moet toch toegeven dat de interpretatie van de regels voor een argeloze watersporter lastig is. Ik ken op zijn minst drie bruggen waar de brugwachter graag heeft dat je al op komt varen als het licht nog op rood staat. Met de verontschuldiging van de brugwachter dat hij het licht niet eerder op groen kan zetten dan als de brug helemaal open is. Maar dan duurt het allemaal wel heel lang voor het wachtende wegverkeer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 13:31 #1308089

Gewoon van tevoren even vragen of alvast door rood uitvaren toegestaan is.
En uiteraard de marifoon open laten staan op het kanaal van de betreffende sluis , dan zeggen ze dat vaak vanzelf.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 13:48 #1308097

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
JotM schreef :
De steward geeft de aanwijzingen van de sluismeester door. Dat zijn dus aanwijzingen, via een intermediair, van een bevoegd ambtenaar, die je op grond van het BPR verplicht bent op te volgen.

Neen, Dat kan hij doen. Maar hij kan ook zelf wat onsamenhangende woorden aan elkaar plakken en uitspreken. Wanneer hij een opdracht van de sluismeester herhaalt is het wat anders maar dan had je het ook al van de sluismeester op de marifoon gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 14:17 #1308104

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Door rood varen bij bruggen of sluizen is appels en peren vergelijken.
Door rood varen bij een sluis kan schade aan de deuren veroorzaakt worden.
Opvaren ok, doorvaren, not.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 14:19 #1308105

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Door rood varen bij bruggen of sluizen is appels en peren vergelijken.
Door rood varen bij een sluis kan schade aan de deuren veroorzaakt worden.
Opvaren ok, doorvaren, not.

En die stewards, ach.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 14:35 #1308109

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Catalina schreef :
Door rood varen bij bruggen of sluizen is appels en peren vergelijken.
Door rood varen bij een sluis kan schade aan de deuren veroorzaakt worden.
Opvaren ok, doorvaren, not.

Ik moet toegeven een gemiddeld plezier bootje zal nog een brug of een sluisdeur beschadigen. Eerde wordt het bootje beschadigd. Maar ik heb toch twijfels bij bovenstaande gequote bewering. ;)




Als je even zoekt kun je nog tientallen van dergelijke foto's vinden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 14:43 #1308112

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Oh ja, vanaf mijn werk had ik zicht op de brug/ sluis IJmuiden, heel brugdek eraf van splinternieuw jacht, zeilboten tegen de brug, de sluis staat dan open, de brug helaas nog niet maar de sluismeester geeft dan rood/groen.

Rood/groen wordt ook gegeven bij beroepsvaart met oproep om binnen te varen, dan is het nog geen vrijbrief om als jacht ook door te varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 15:35 #1308122

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 242
CeesS schreef :
Onze thuishaven is op de Grevelingen, wij maken dus regelmatig gebruik van de Grevelingensluis... Als je weet hoe weinig beugels en bolders er in de sluiswand zitten, en ziet hoe sommigen aanleggen in de sluis, zou hij snappen dat zijn idee een illusie is.

Om de drie meter is er daar een beugel, bolder of trap....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 15:43 #1308125

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Vast maken? Ik stond toevallig vanmorgen bij de beroepskolken van de
Volkeraksluizen te kijken, daar was een tanker met 60cm ruimte aan allebei de kanten die maakte niet vast, die ging dead slow door. Verval geschat op zo’n 50cm zakkend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 15:45 #1308126

Broes46 schreef :
Om de drie meter is er daar een beugel, bolder of trap....

Dus als je niet aan dezelfde bolder/beugel/trap wilt als de boot voor of achter je en je hebt niet de mogelijkheid/gewoonte/vaardigheid een middenbolder te gebruiken, zit er dan toch al snel (meer dan) drie meter tussen de boten?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 15:52 #1308128

Catalina schreef :
heel brugdek eraf van splinternieuw jacht, zeilboten tegen de brug, de sluis staat dan open, de brug helaas nog niet maar de sluismeester geeft dan rood/groen.

Dat heeft helemaal niks te amken met doorvaren bij rood-groen maar enkel en alleen met de stommiteit van de betreffende jachtbestuurder . Niet anders dan mensen die hun mast eraf varen bij een te lage brug omdat ze niet de doorvaarkoogte van tevoren goed checken of op de wal de vrachtwagenchauffeur die zich onder een viaduct vastrijdt .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 15:55 #1308129

RobertWalter1 schreef :
Broes46 schreef :
Om de drie meter is er daar een beugel, bolder of trap....

Dus als je niet aan dezelfde bolder/beugel/trap wilt als de boot voor of achter je en je hebt niet de mogelijkheid/gewoonte/vaardigheid een middenbolder te gebruiken, zit er dan toch al snel (meer dan) drie meter tussen de boten?

Nog zo eentje , of niet weten wat eeen middenbolder is of , als je de vaardigheid niet hebt "vergeten"eens flink te gaan oefenen .
Allemaal fouten van de betreffende jachtschiperen niet van RWS .

Trouwens , ik heb weliswaar middenbolder aangelegd maar gebruik die eigenlijk nooit in een sluis maar gebruik daaarvoor de ( voorste, ik heb er aan elke kant)) genualier als "bolder" samen met een dikke fender net voor de spiegel m=om de boot recht te houden. Werkt altijd prima .Handig ook omdat je dan met die lier en de meerlijn dubbel om de trommel de lijn aan kunt halen of vieren bij hey op en afschutten.
Als ik het schildmeer af wil moet ik ook altijd ca. 2 meter omhoog .
Ad
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 16:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:00 #1308131

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Gerard schreef :
Ik vaar met wisselende maten en een belangrijke instructie is altijd: "Jij bepaalt of je hulp van iemand op de wal wil en vraagt daar dan om en geeft instructie wat je wilt en niet andersom". Een beleefd: "Bedankt, maar ik doe het liever op mijn manier" of "Wilt u a.u.b. niet ongevraagd aan de lijnen komen" of zo, helpt.

Juist. Met dat laatste heb ik wel eens geen succes gehad. Dan ligt een "Blijf GVD van mijn touwen af!!!" kort om de hoek. Tot ongenoegen van mijn vrouw. Die beweert dat meneer alleen wilde helpen. Maar ja. Wel eerst netjes gevraagd. Zo niet dan niet netjes.

Probleem met externe en vooral ongevraagde helpers: Als het door hun toedoen mis is gegaan zijn ze niet aanwezig om de verzekeringspapieren in te vullen.

Dit jaar zie ik ook op zee meer dan gemiddeld schippers die van het aanleggen en wegvaren een zootje maken. Maar ook lijken aanwijzingen aan walhulp beter te worden opgevolgd. Belangrijkste waarbij hulp echt fijn is: eerste spring bij te korte vinger steiger. Zoals die op Texel nog immer zo zijn.
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 16:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:01 #1308132

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
RobertWalter1 schreef :
Broes46 schreef :
Om de drie meter is er daar een beugel, bolder of trap....

Dus als je niet aan dezelfde bolder/beugel/trap wilt als de boot voor of achter je en je hebt niet de mogelijkheid/gewoonte/vaardigheid een middenbolder te gebruiken, zit er dan toch al snel (meer dan) drie meter tussen de boten?

Bijzondere redenatie... Als jij vindt dat je twee bolders nodig bebt heb je er op 6 meter zelfs twee ter beschikking. Of vind je dat je een bevestiging punt nodig hebt achter je schip en voorbij je schip?? Met een klein schip kun je ook met één toe. Voorspring achterspring. Kun je ook op twee bolders doen die drie meter uit elkaar liggen. Als je een bootje hebt van een halve meter lang dan heb je een punt. Maar anders kun je zuigend achter elkaar liggen.
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 16:02 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:19 #1308138

Video RWS Vlot en veilig door de sluis:

TIP 5 Leg je schip voor en achter vast
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:25 #1308140

RobertWalter1 schreef :
Broes46 schreef :
Om de drie meter is er daar een beugel, bolder of trap....

Dus als je niet aan dezelfde bolder/beugel/trap wilt als de boot voor of achter je en je hebt niet de mogelijkheid/gewoonte/vaardigheid een middenbolder te gebruiken, zit er dan toch al snel (meer dan) drie meter tussen de boten?

Waarom zou je de bolder/beugel/trap niet delen met de boot voor of achter je?
En wat maakt de exacte plaats van bolder/trap nou helemaal uit? Je kunt toch na vastleggen even je voor of achterlijn vieren/aantrekken totdat je zo min mogelijk ruimte met de boot voor of achter hebt? 1 meter is zat. Beetje opletten met ankers, vlaggenstokken en boegspriet natuurlijk.
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 16:27 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:31 #1308142

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
AndreAzuree schreef :
1 meter is zat. Beetje opletten met ankers, vlaggenstokken en boegspriet natuurlijk.

Precies, en daar zijn die jongens en meisjes (stewards) volgens mij ook voor ingehuurd, om in de drukke zomer maanden dat een beetje in goede banen te leiden en de wat minder ervaren schippers daar bij te helpen zodat de doorstroming wat begeleid wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:32 #1308144

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:36 #1308146

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Yellowboat heeft een goed punt: luister altijd mee op de marifoon.
Wil je dat persé niet ben je een sukkel, als je wel een marifoon hebt.

Er volgen vaak instructies die verhelderend zijn.

Vaak mag beroepsvaart op kornwerd doorvaren als alles op rood staat. Dat dus op marifoon instructie van de sluismeester, maar lijkt voor een buitenstaander op brutaal gedrag.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juridische status stewards op de sluis 25 juli 2021 16:47 #1308153

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
RobertWalter1 schreef :
Video RWS Vlot en veilig door de sluis:
TIP 5 3 Leg je schip voor en achter vast
Met een voorspring en achterspring lig je ook voor en achter vast, en kan je zo krap als je wilt aansluiten bij je voorganger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl