Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS SART: alleen voor MOB?

AIS SART: alleen voor MOB? 20 mrt 2022 12:01 #1377446

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Je kunt op zo'n ding niet aangeven wàt je nood is. Dus wordt er uitgegaan van onmiddellijk en direct levensgevaar.

Ik kan me voorstellen dat je verzekering de kosten niet dekt als er onvoldoende noodzaak was.

Voor alle andere gevallen volstaat marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 20 mrt 2022 15:34 #1377531

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Ja, alléén voor MOB. Aan boord heb je de marifoon of als je buiten marifoonbereik gaat zeilen een EPIRB.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 20 mrt 2022 19:27 #1377610

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Vronsky schreef :
Hallo,
Ik overweeg om zo'n AIS SART beacon aan te schaffen om aan boord te hebben.
Maar zijn deze dingen alleen voor MOB ?
Ik denk bv. aan noodsituaties als motorstoring in drukke vaarwegen, of wanneer iemand aan boord onwel wordt.

Zijn er gedragsregels ??

THANKS,
V.

Ja, zeker gedragsregels, het juiste bedieningscertificaat kan helpen met de bewustwording.

Een AIS-SART is géén AIS-MOB, het zijn 2 verschillende toestellen!
Daarbij is er geen officieel opvolgings protocol bij ontvangst van een AIS-MOB. Niemand hoeft iets te doen, maar mag wel.

IlCigno geeft de goede hint.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 21 mrt 2022 13:45 #1377781

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Noodsituaties met direct gevaar voor leven; zinken, oncontroleerbare brand of MOB bijvoorbeeld.

Een motorstoring valt daar zeker niet onder. Onwel worden zal aan situatie liggen, wellicht sneller om KNRM te bellen / VHF te gebruiken.

Een SART reageert op Radars van andere stations, een VHF is veel effectiever want je krijgt contact dat iemand je oproep heeft begrepen en wat diegene zal doen met jouw oproep. De SART geeft alleen aan dat het signaal opgepakt is (verschilt per merk/model maar met een piepje of lampje o.i.d.)

Zoals eerder gezegd voor een MOB is de MOB AIS wel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 21 mrt 2022 19:12 #1377867

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Een Radar-SART is ook weer wat anders dan een AIS-SART, maar bestaan beide.
Radar-SART is wat oudere techniek maar komt nog steeds het meeste voor (ivm de prijs).

Beide soorten zijn toegelaten onder GMDSS.

Dus niet te verwarren mat een AIS-MOB.

www.e-navigation.nl/content/mmsi-mid-formats
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 21 mrt 2022 19:50 #1377879

Vronsky schreef :
Hallo,
Ik overweeg om zo'n AIS SART beacon aan te schaffen om aan boord te hebben.
Maar zijn deze dingen alleen voor MOB ?
Ik denk bv. aan noodsituaties als motorstoring in drukke vaarwegen, of wanneer iemand aan boord onwel wordt.

Zijn er gedragsregels ??

THANKS,
V.

Advies van de Britse Kustwacht (MCA):
EPIRB alleen bij DISTRESS, dus bij acuut noodgevaar voor jouw schip of bemanning = Mayday.
SART mag ook op Urgency niveau, dus als je dringend hulp nodig hebt. Ik denk dan aan een motorstoring op de Waal, of in de vaargeul van de Westerschelde of drukke haven.

Ik neem aan dat je met onwel worden geen zeeziekte bedoeld maar iets ernstigers. Dan zit je al snel op het distress/ mayday niveau.
Heb zo snel geen bron bij de hand, info uit lezing van de MCA.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 22 mrt 2022 10:40 #1378002

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Hallo Geert Jan,
Precies het soort narigheid dat je op binnenwater kan tegenkomen.
Is het SRC certificaat dat ik in 2014 bij je gehaald heb, geldig voor zo'n AIS SART ?

THANKS,
V.

Aquaplanning schreef :
Vronsky schreef :
Hallo,
Ik overweeg om zo'n AIS SART beacon aan te schaffen om aan boord te hebben.
Maar zijn deze dingen alleen voor MOB ?
Ik denk bv. aan noodsituaties als motorstoring in drukke vaarwegen, of wanneer iemand aan boord onwel wordt.

Zijn er gedragsregels ??

THANKS,
V.

Advies van de Britse Kustwacht (MCA):
EPIRB alleen bij DISTRESS, dus bij acuut noodgevaar voor jouw schip of bemanning = Mayday.
SART mag ook op Urgency niveau, dus als je dringend hulp nodig hebt. Ik denk dan aan een motorstoring op de Waal, of in de vaargeul van de Westerschelde of drukke haven.

Ik neem aan dat je met onwel worden geen zeeziekte bedoeld maar iets ernstigers. Dan zit je al snel op het distress/ mayday niveau.
Heb zo snel geen bron bij de hand, info uit lezing van de MCA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 22 mrt 2022 12:04 #1378030

Beste V. Als ik je vraag lees, bekruipt mij het gevoel dat je geen VHF wil of kan gebruiken? Klopt dat? Zoals eerder aangegeven heb je met een marifoon (VHF) direct contact en een twee richtings communicatie. Je kan de situatie uitleggen en de schepen om je heen waarschuwen. Daarnaast kan je met jouw telefoon uiteraard ook hulp inroepen? Waarom dan een AIS SART of AIS MOB?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 23 mrt 2022 07:42 #1378177

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Thanks. Jawel hoor, VHF aan boord, maar ik denk dat -op binnenwater- in een gestreste noodsituatie een simpele -automatische- 'druk-knop oproep' incl. GPS positie naar omliggende AIS ontvangers effectiever is dan een DSC procedure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 23 mrt 2022 07:46 #1378179

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
UPDATE: verschil is zendvermogen, SART versie is wat hoger

Hallo,
Ik kan het verschil niet ontdekken tussen AIS-SART en AIS-MOB, behalve dat de uitgezonden AIS melding wellicht een andere inhoud zou kunnen hebben (kan ik niet vinden). Principe is gelijk: bericht naar AIS ontvangers via VHF band, toch ?

Calidris schreef :
Vronsky schreef :

Een AIS-SART is géén AIS-MOB, het zijn 2 verschillende toestellen!
Daarbij is er geen officieel opvolgings protocol bij ontvangst van een AIS-MOB. Niemand hoeft iets te doen, maar mag wel.

IlCigno geeft de goede hint.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 08:30 door Vronsky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 23 mrt 2022 08:57 #1378193

Vronsky schreef :
Thanks. Jawel hoor, VHF aan boord, maar ik denk dat -op binnenwater- in een gestreste noodsituatie een simpele -automatische- 'druk-knop oproep' incl. GPS positie naar omliggende AIS ontvangers effectiever is dan een DSC procedure.

Dat argument begrijp ik, maar soms is het fijn om juist mensen te horen die je willen helpen, hulp vragen via de VHF kan ook rust brengen. Met het indrukken van een noodknop weet je niet of iemand je komt helpen. Ik durf wel te stellen dat wanneer iemand (in paniek) "HELP" roept op kanaal 16 er response komt. Dat kan ook rust geven... En ik weet dat dit niet de juiste procedure is, maar met paniek en wanhoop bij slachtoffers gelden procedures niet meer...
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 08:58 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 23 mrt 2022 09:02 #1378195

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Best V.

AIS-SART of AIS-mob hebben vaak hetzelfde zendvermogen.

In de link die ik eerder stuurde kan je lezen dat het verschil o.a. in het mmsi nummer zit.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 23 mrt 2022 09:31 #1378210

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Zie uitleg onderaan deze pagina: www.easyais.com/en/ais-rescue-transmitter/

Calidris schreef :
Best V.

AIS-SART of AIS-mob hebben vaak hetzelfde zendvermogen.

In de link die ik eerder stuurde kan je lezen dat het verschil o.a. in het mmsi nummer zit.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 23 mrt 2022 10:16 #1378228

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Easy bakens zijn eigenlijk stiekum AIS-SARTs die verkocht worden al mob. Dit tegenwoordig niet in overeenstemming met de huidige regelgeving. Dat dateerd nog uit de tijd dat er alleen maar tech-eisen waren voor AIS-SART 10-13 jaar geleden.

Er is meer dan genoeg keuze uit andere merken waarbij een mob wél geregistreerd is en gedraagt als AIS-mob.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 27 juli 2022 08:19 #1410247

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2608
Gister kreeg ik op het Ijselmeer voor Medemblik herhaaldelijk een ais sart mob melding. Na enig onderzoek en marifoon contact met een beroepsschipper die in de buurt van het target leek heb ik na post ijselmeer de kustwacht gebeld. Ik zag dat het target zich met meer dan 7 kts verplaatste.
Blijkbaar een vals alarm. Zwaar irritant omdat het steeds opnieuw kwam.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 27 juli 2022 08:20 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 27 juli 2022 11:11 #1410274

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tja, meerdere mensen kunnen niet altijd omgaan met vooruitgang. Daardoor ontstaan regelmatig valse meldingen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 12:33 #1410511

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ik heb deze inmiddels aan boord liggen, just-in-case >

https://oceansignal.nl/project/ais-mob/

...ik hoop 'm nooit nodig te hebben :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 12:40 #1410512

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Laatst ook in Harlingen uren lang een SART melding. Mijn plotter bleef maar piepen.
Target, het schip dus, stond op een bedrijventerrein.
Zucht.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 14:24 #1410525

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
daan1508 schreef :
Laatst ook in Harlingen uren lang een SART melding. Mijn plotter bleef maar piepen.
Target, het schip dus, stond op een bedrijventerrein.
Zucht.

Ja, ik was daar ook een schip aan het keuren voor AIS (binnenvaart) aan de loswal. De AIS-sart gaat dan elke minuut af. was ergens naast SRF.

Zelfs de volgende dag belden er mensen dat het ontvingen en of de AIS niet defect was.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 14:54 #1410534

Calidris schreef :
daan1508 schreef :
Laatst ook in Harlingen uren lang een SART melding. Mijn plotter bleef maar piepen.
Target, het schip dus, stond op een bedrijventerrein.
Zucht.



Ja, ik was daar ook een schip aan het keuren voor AIS (binnenvaart) aan de loswal. De AIS-sart gaat dan elke minuut af. was ergens naast SRF.

Zelfs de volgende dag belden er mensen dat het ontvingen en of de AIS niet defect was.....
En dan doe je er niet even wat aan? Je hebt toch zijn positie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 juli 2022 14:55 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 15:13 #1410536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
daan1508 schreef :
Laatst ook in Harlingen uren lang een SART melding. Mijn plotter bleef maar piepen.
Target, het schip dus, stond op een bedrijventerrein.
Zucht.



Ja, ik was daar ook een schip aan het keuren voor AIS (binnenvaart) aan de loswal. De AIS-sart gaat dan elke minuut af. was ergens naast SRF.

Zelfs de volgende dag belden er mensen dat het ontvingen en of de AIS niet defect was.....
En dan doe je er niet even wat aan? Je hebt toch zijn positie?

In een industrieloods op een industrieterrein...
1 - Er is niemand in nood
2 - Dient ieder zijn verantwoording te dragen voor zijn eigen PBM's, dus ook het goed en droog opbergen.
( If you think education is expensive, try ignorance. )
3 - Ze zien me al struinen op zo'n terrein om een loods als vreemde snoeshaan.
4 - AIS PLB is voor eigen gebruik schip, er is geen officieel opvolg protocol vanuit SAR.
5 - Het was zwaar k*t weer, het was bezig 50mm regen te laten vallen in een uur.

Wij krijgen meerdere keren per maand dit soort meldingen. We kunnen de toestellen zelden traceren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 juli 2022 15:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 15:55 #1410544

Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Calidris schreef :
daan1508 schreef :
Laatst ook in Harlingen uren lang een SART melding. Mijn plotter bleef maar piepen.
Target, het schip dus, stond op een bedrijventerrein.
Zucht.



Ja, ik was daar ook een schip aan het keuren voor AIS (binnenvaart) aan de loswal. De AIS-sart gaat dan elke minuut af. was ergens naast SRF.

Zelfs de volgende dag belden er mensen dat het ontvingen en of de AIS niet defect was.....
En dan doe je er niet even wat aan? Je hebt toch zijn positie?

In een industrieloods op een industrieterrein...
1 - Er is niemand in nood
2 - Dient ieder zijn verantwoording te dragen voor zijn eigen PBM's, dus ook het goed en droog opbergen.
( If you think education is expensive, try ignorance. )
3 - Ze zien me al struinen op zo'n terrein om een loods als vreemde snoeshaan.
4 - AIS PLB is voor eigen gebruik schip, er is geen officieel opvolg protocol vanuit SAR.
5 - Het was zwaar k*t weer, het was bezig 50mm regen te laten vallen in een uur.

Wij krijgen meerdere keren per maand dit soort meldingen. We kunnen de toestellen zelden traceren.

Oh, het regende wat, zeg dat dan. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 16:47 #1410559

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
It Paradyske schreef :

Oh, het regende wat, zeg dat dan. :-)

Ach, had ik dat dan nog niet verteld dat het regende....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 17:22 #1410565

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2608
Die dingen staan toch op naam? Zou iets aan gedaan kunnen worden.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS SART: alleen voor MOB? 28 juli 2022 19:04 #1410580

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
HenkT schreef :
Die dingen staan toch op naam? Zou iets aan gedaan kunnen worden.

Nee, AIS-PLB's staan niet op naam, je moet alleen mar aangeven dát je ze hebt. Er wordt geen MMSI gevraagd, dat kan je desgewenst in het memoveld zetten.
De MMSI nummers zijn serialized.

Een AIS-PLB is ook promair bedoeld voor het eigen schip om zijn MOB terug te kunnen vinden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 juli 2022 19:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl