Toekomst schreef :
De offerte zit aan de onderkant van de range die jullie noemen. Erik is het meest warm.
Als je er logisch naar kijkt dan is het opzich niet veel geld. Materiaal kosten zit rond de 500-550, even uitgaande van RVS buizen. (RVS is veel stijver als aluminium buizen), haal dat er af en er is nog iets van 900 tot 950 euro over voor arbeidsloon.
Er moet eerst gemeten worden voor het buigen van de buizen, dan terug naar de zeilmakerij om de buizen te buigen, dan naar de boot om de buizen te monteren (boren, tappen etc). Dan een mal maken over het buizen frame heen, weer terug naar de zeilmakerij voor het knippen van alle onderdelen en inelkaar naaien. Dan weer terug naar de boot om de buiskap te monteren wat ook weer inhoud dat er geboord en getapt moet worden. Soms is het nodig (1 op de 4-5 kappen) om toch nog terug te gaan naar de zeilmakerij om de kap nog iets aan te passen om deze er plooivrij op te krijgen. Tegen een normaal uurtarief van laten we zeggen 60 euro kan er maar 2 dagen aan een kap gewerkt worden. Bedenk daarbij ook dat er al minimaal een uur of twee aan administratie en communicatie in zit om een kap te kunnen leveren. Het eerste gesprek met de klant te hebben, de offerte op te maken, factureren, na het kijken aanboord nog wat details kortsluiten etc. Ook word er verwacht dat door de klant dat de kap na het eerste seizoen even kostenloos nagekeken word op slijtage of andere zaken, ook daar zit zomaar twee uurtjes in. Praktisch gezien blijft er dus anderhalve dag over om de de daadwerkelijke kap te maken.