Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroef bij in sluis?

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 10:51 #1455671

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 10:54 #1455672

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
artikel is alleen geheel te lezen voor abonnees.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 11:16 #1455680

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Korte samenvatting: schipper is beboet voor het in werk zetten van de schroef in de sluis. Rechter oordeelt na horen van specialisten dat dit onder de noemer goed zeemanschap valt, waardoor de boetes vervallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 11:16 #1455682

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Goed zeemanschap....
Ben benieuwd wat de rechter er van vindt als hierdoor een achterliggend jacht door dat schroefwater in de problemen komt.
Dan is het opeens slecht zeemanschap lijkt me. (Maar gelukkig ben ik geen rechter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 11:27 #1455686

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2868
Zeehaen schreef :
artikel is alleen geheel te lezen voor abonnees.

Vreemd, kreeg gewoon t artikel via de link.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 11:29 #1455688

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2868
Heeft er wel veel van weg dat rws t strooien heeft uitgebreid naar vaarwegen...

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:01 #1455694

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
In mijn sluis, met een verval van iets meer dan één meter, ging sowieso de schroef er af wanneer er meerdere schepen of jachtjes in de kolk lagen.
Vooral sommige zand en grind schepen hadden er een handje van om alleen een voorspring te zetten en met schroef en roer het schip tegen de muur te houden.
Wanneer ze mijn marifoon oproep negeerde en ook niet reageerde op de omroepinstallatie, trok ik de rinketten niet open en ging rustig zitten wachten tot de schipper besefte dat het schutten wel érg lang duurde en zelf contact met me opnam.
Nu kon de schipper daar wel kwaad om worden, maar maar uiteindelijk werden er wel trossen bij gezet en ging de schroef uit zijn werk.

Ja zeker, ik was destijds een echte despotische ambtenaar. :evil:
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 12:02 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:03 #1455695

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Hum. Ik kan maar 1 reden bedenken waarom je het "goed zeemanschap" zou zijn om je schroef aan te houden in de sluis: Personeelstekort, ofwel bezuingingen.

Goed Zeemanschap schrijft dan voor: niet gaan, want onderbezet.

Maar ja.

Ik zal t wel weer mis hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:05 #1455696

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Misschien kan @Solo het vonnis opduikelen?

Ik ben wel geinteresseerd naar de rationale van de rechtbank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:08 #1455697

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Albert 45 schreef :
In mijn sluis, met een verval van iets meer dan één meter, ging sowieso de schroef er af wanneer er meerdere schepen of jachtjes in de kolk lagen.
Vooral sommige zand en grind schepen hadden er een handje van om alleen een voorspring te zetten en met schroef en roer het schip tegen de muur te houden.
Wanneer ze mijn marifoon oproep negeerde en ook niet reageerde op de omroepinstallatie, trok ik de rinketten niet open en ging rustig zitten wachten tot de schipper besefte dat het schutten wel érg lang duurde en zelf contact met me opnam.
Nu kon de schipper daar wel kwaad om worden, maar maar uiteindelijk werden er wel trossen bij gezet en ging de schroef uit zijn werk.

Ja zeker, ik was destijds een echte despotische ambtenaar. :evil:


Helaas doen schippers dit nog heel vaak, en de sluismeesters vinden dat 'ik maar moet leren varen' als ik er over klaag over de marifoon... jammer.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:16 #1455700

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Hoe dan ook, schroef er op houden terwijl er ook pleziervaart mee schut is super asociaal en heeft helemaal niets met goed zeemanschap te maken.

Het heeft wel te maken met besparing van personeel aan boord of luiheid.

Helaas heeft de rechterlijke macht bijzonder weinig besef van de nautisch wereld (uit eigen ervaring en vrij gesproken) .
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:25 #1455702

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Calidris schreef :
Helaas heeft de rechterlijke macht bijzonder weinig besef van de nautisch wereld (uit eigen ervaring en vrij gesproken) .

Onterecht vrijgesproken, begrijp ik hieruit? :whistle:
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 12:30 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:25 #1455703

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Waar het hier om gaat is dat de boot dicht op een ander lag en met zijn schroef de ruimte in de trossen moest corrigeren om niet in aanraking met zijn voorganger te komen.

Ik zou zeggen zet een spring, maar dat is blijkbaar geen wet. Dus vanuit goed zeemanschap is een botsing voorkomen.

Klinkt plausibel, maar in de praktijk was er ook een andere oplossing mogelijk. Ik hoop dat de betreffende schipper met jachten in sluis zich daarvan bewust is en anders handelt, maar op één of andere manier betwijfel ik dat…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:26 #1455704

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
RickVis2 schreef :
Waar het hier om gaat is dat de boot dicht op een ander lag en met zijn schroef de ruimte in de trossen moest corrigeren om niet in aanraking met zijn voorganger te komen.

Ik zou zeggen zet een spring, maar dat is blijkbaar geen wet. Dus vanuit goed zeemanschap is een botsing voorkomen.

Klinkt plausibel, maar in de praktijk was er ook een andere oplossing mogelijk. Ik hoop dat de betreffende schipper met jachten in sluis zich daarvan bewust is en anders handelt, maar op één of andere manier betwijfel ik dat…

Valt meestal nog wel mee. Met binnenvaart heb ik redelijk goede ervaringen. Bruine vloot however.... :sick: :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:32 #1455705

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Calidris schreef :
Helaas heeft de rechterlijke macht bijzonder weinig besef van de nautisch wereld (uit eigen ervaring en vrij gesproken) .

Ik denk zomaar dat de rechter in dit geval één of meerdere deskundigen om hun mening heeft gevraagd ten aanzien van dit geval. En mede daarop zijn oordeel heeft gebaseerd. Nooit gehoord van de term 'getuige-deskundige'?
Zelfs de 'Rijdende Rechter' (je kent hem wel..) maakt gebruik van getuigen-deskundigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:37 #1455707

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Joop66 schreef :
Met binnenvaart heb ik redelijk goede ervaringen.

Zelf heb ik over het algemeen ook niet te klagen. In voor- en na-seizoen gaan er vaak binnenvaartschepen door de Volkerak- en zelfs de Krammer-jachtensluizen en in Hansweert is er geen ontkomen aan. Bijna altijd gaat de schroef na aanleggen uit werk. Gebeurt het onverhoopt eens niet, dan is er altijd nog de marifoon op het sluiskanaal.
Bruine vloot however.... :sick: :angry:

Inderdaad.
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 12:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:58 #1455712

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
SCHIPPER VERSUS RIJKSWATERSTAAT
Gerechtshof: gebruik schroef in sluis mag met oog op veiligheid
Een schipper is op basis van goed zeemanschap terecht van de regels afgeweken door in een sluis zijn schroef te gebruiken, zo oordeelt het gerechtshof in Den Bosch. Volgens binnenvaartadvocaat Marius van Dam betekent dit dat Rijkswaterstaat het gebruik van de schroef in sluizen nu overal moet toestaan, maar daar denkt RWS zelf anders over.

Vincent Krabbendam
Den Bosch, 31 januari 2023, 07:36


Het sluizencomplex bij Maasbracht, waar het voorval plaatsvond. 2018, ANP, Paul van Baardwijk
De schipper werd beschuldigd van drie overtredingen in het najaar van 2017 in een Limburgse sluis. Hij zou de aanwijzing van een Rijkswaterstaat-operator om de scheepsschroef uit zijn werk te zetten niet hebben opgevolgd. Daarnaast zou hij de marifoon niet hebben uitgeluisterd op het kanaal van de sluis. En in diezelfde sluis, terwijl het schip afgemeerd lag te wachten om weer uit te mogen varen, zou hij meerdere malen de schroef hebben aangezet.

De kantonrechter sprak de schipper van het eerste en derde vrij en legde hem een boete van 200 euro op voor het niet uitluisteren van de marifoon. Daarop ging de advocaat-generaal namens het Openbaar Ministerie in hoger beroep om de schipper alsnog voor alle drie zaken veroordeeld te krijgen.

Instructie wel opgevolgd
Het niet uitluisteren van de marifoon acht het gerechtshof niet bewezen. Toen het schip was ingevaren en afgemeerd, sloot de operator de sluisdeuren. De schipper kreeg via de marifoon de instructie om de schroef af te zetten. De schipper reageerde niet, maar volgde de instructie in eerste instantie wel op. Daarna begon de operator het nivelleringsproces. Dat de schroef er daarna weer op en af is gezet, verandert daar volgens het hof niets aan.

Het opmerkelijke aan deze zaak is, dat het hof de andere twee punten wel bewezen vindt. Toch wordt de schipper daarvoor niet bestraft. Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) schrijft voor dat een schip, zolang het gemeerd ligt in een sluis, geen gebruik mag maken van ‘mechanische middelen tot voortbeweging’, zoals dus de schroef. Maar van datzelfde reglement mag worden afgeweken als de veiligheid en goede orde dat verlangen. Dat valt dan onder de noemer ‘goed zeemanschap’.

Controle over schip houden
In het hoger beroep betoogden de schipper en zijn advocaat dat het in dit geval volgens goed zeemanschap nodig was af te wijken van de voorschriften. De schipper zegt zijn schroef niet voortdurend in zijn werk te hebben gehad, maar deze wel meerdere keren te hebben aangezet om de trossen strak te houden en daarmee ook de controle over het schip. Door zo met de situatie om te gaan zou hij weliswaar hebben afgeweken van de regels, maar wel vanuit het idee om schip, bemanning en sluis heel te houden.

Op basis van onderzoek door twee deskundigen komt het gerechtshof tot het oordeel dat er, op basis van goed zeemanschap, terecht is afgeweken van de regels. In deze sluis en bij deze omstandigheden, met een ander schip er vlak voor, was sprake van een krappe schutting. Volgens de deskundigen is het meermaals (stationair) in werking hebben en aanzetten van de schroef in dit geval een voorbeeld van goed zeemanschap, want deze handelingen waren nodig om mogelijk gevaar af te wenden.

Weigeren te erkennen
Binnenvaartadvocaat Marius van Dam trad in deze zaak op als raadsman van de schipper. Hij geeft aan dat schippers de krachten die tijdens het schutten door de beweging van het water op de trossen en het schip zelf ontstaan onder controle moeten kunnen houden met behulp van de schroef. Dit moet vooral voorkomen dat trossen breken en gevaarlijke situaties ontstaan.

Volgens Van Dam is Rijkswaterstaat met name bij de sluizen in de Maas, na invoering van centrale bediening, principieel gaan handhaven op het BPR-voorschrift dat de schroef niet mag worden gebruikt. ‘Rijkswaterstaat weigerde te erkennen dat goed zeemanschap met zich kan meebrengen dat de schroef ook tijdens het schutproces wordt gebruikt. Maar deze schipper heeft eerst van de kantonrechter en nu van het gerechtshof gelijk gekregen.’

Van Dam spreekt van een goed onderbouwde uitspraak, waarbij deskundigen onderzoek hebben gedaan en meerdere zittingen plaatshadden. Hij verwacht dan ook dat de uitspraak gevolgen heeft voor de praktijk. ‘Rijkswaterstaat zal moeten toestaan dat schippers, wanneer nodig, in sluizen de voortstuwing gebruiken.’

Overigens gebeurt dit volgens Van Dam al in veel sluizen, zonder dat dit tot bezwaren of problemen leidt.

Mechanische middelen bij schutten verboden
Rijkswaterstaat laat echter bij monde van een woordvoerder weten dat er niets verandert. ‘Voor elke toekomstige schutting van schepen geldt, dat schippers zich moeten houden aan de wet’, benadrukt hij. ‘De hoofdregel is en blijft dat het verboden is mechanische middelen te gebruiken tijdens het schutten. Slechts bij onmiddellijk gevaar kan sprake zijn van een beroep op goed zeemanschap (art. 1.05 BPR).’

Schroeven hoeven niet te draaien
De woordvoerder geeft aan dat de praktijk van het schutten voldoende mogelijkheden biedt om het proces veilig te laten verlopen. ‘Als de touwen goed zijn vastgemaakt kan een schip stil blijven liggen en hoeven de schroeven niet te draaien tijdens het schutproces. Dit is bekend bij schippers. Rijkswaterstaat heeft er ook alle belang bij dat de schroef niet onnodig wordt aangezet, aangezien dit schade aan de sluis kan berokkenen, maar ook andere schepen in gevaar kan brengen.’

Rijkswaterstaat wil verder in overleg met de betreffende schipper over de toekomst, met als uitgangspunt: ‘Structureel overtreden van het Binnenvaartpolitiereglement kan en mag niet aan de orde zijn.’
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 12:58 #1455713

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Helaas heeft de rechterlijke macht bijzonder weinig besef van de nautisch wereld (uit eigen ervaring en vrij gesproken) .

Ik denk zomaar dat de rechter in dit geval één of meerdere deskundigen om hun mening heeft gevraagd ten aanzien van dit geval. En mede daarop zijn oordeel heeft gebaseerd. Nooit gehoord van de term 'getuige-deskundige'?
Zelfs de 'Rijdende Rechter' (je kent hem wel..) maakt gebruik van getuigen-deskundigen.

Mijn eigen ervaringen in de nautische sfeer voor het hekje spreken dit tegen.
Voor AIS ben ik wel eens gevraagd als deskundige.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 13:00 #1455714

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
RickVis2 schreef :
Waar het hier om gaat is dat de boot dicht op een ander lag en met zijn schroef de ruimte in de trossen moest corrigeren om niet in aanraking met zijn voorganger te komen.

Ik zou zeggen zet een spring, maar dat is blijkbaar geen wet. Dus vanuit goed zeemanschap is een botsing voorkomen.

Klinkt plausibel, maar in de praktijk was er ook een andere oplossing mogelijk. Ik hoop dat de betreffende schipper met jachten in sluis zich daarvan bewust is en anders handelt, maar op één of andere manier betwijfel ik dat…

Nog veel slechter zeemanschap door uit luiheid geen spring willen zetten.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 13:03 #1455715

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
voorval najaar 2017
hallo, wat voor land leven we inmiddels qua rechtspraken?

of hier dan, GLD, 1500 kleine zaken laten we maar schieten zegt OM
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 13:11 #1455717

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Ik betwijfel het bij deze schipper, omdat een spring blijkbaar nu ook niet nodig was. Mijn ervaring met de binnenvaart zijn ook positief. Laatste negatieve ervaring was zeker 20 jaar geleden…

Wat nog wel gebeurd is dat de schroef even uit gaat wanneer er een paar jachten voorbij varen en aanleggen aan de andere zijde en dat daarna de schroef zachtjes weer aan gaat. Daar heb ik op zich geen moeite mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 14:52 #1455744

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Door de lengte van onze mast moeten we altijd met de beroepssluizen mee op het Volkerak.
Tot op heden (zo`n 20 keer per jaar) altijd even correct en plezierig.
Wat mij wel opvalt is dat de beroepsschippers onderling relatief veel muiten.
Schelden naar elkaar over de marifoon is niet ongebruikelijk.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 16:06 #1455772

Ik vaar jaarlijks zowel een keer de ZW vaart als de Maas op en of af van en naar Zeeland vanuit het zuiden.
Over het algemeen gaat het met de binnenvaart best goed, als je tenminste lang genoeg wacht met invaren totdat die bakken goed vastliggen. Dan gaat meestal de schroef er wel vanaf. containerschepen vanuit Veghel met oostblok schippers daarentegen :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 16:37 #1455786

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Helaas heeft de rechterlijke macht bijzonder weinig besef van de nautisch wereld (uit eigen ervaring en vrij gesproken) .

Ik denk zomaar dat de rechter in dit geval één of meerdere deskundigen om hun mening heeft gevraagd ten aanzien van dit geval. En mede daarop zijn oordeel heeft gebaseerd. Nooit gehoord van de term 'getuige-deskundige'?
Zelfs de 'Rijdende Rechter' (je kent hem wel..) maakt gebruik van getuigen-deskundigen.

Wat een vreemde uitspraak :

Geld het artikel Artikel 6.28.Doorvaren van sluizen

paragraaf 9: In een sluis

punt e.: mag een schip, zodra het is gemeerd en totdat het aan de beurt is om uit te varen, geen gebruik maken van zijn mechanische middelen tot voortbeweging;

Van het BPR
Dan plots niet meer ? !


varendoejesamen.nl/kenniscentr...politiereglement-bpr

pagina 44 van het BPR wat je daar kunt downloaden.
geldig van 01/01/2017 tot heden. ( staat er op ) .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 16:53 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef bij in sluis? 31 jan 2023 17:02 #1455797

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Goed zeemanschap komt eerst, je moet van de regelementen afwijken indien nodig. De rechter gaat daar in dit geval in mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl