Zou je kunnen uitleggen waarom jij de leeftijd van de deelnemer relevant vindt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 10:25 #1535797
Wel erg beknopt, ben benieuwd of je zo inzicht krijgt in waarvoor en wanneer ( onder welke omstandigheden) een watersporter gebruik maakt van zijn aandrijving.
En de weg naar de hel is geplaveid met gemiddelden..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 10:40 #1535800
Eindelijk eens een enquête waarbij je alvast (een aantal) vragen vooruit kunt lezen om te zien waar het naar toe gaat en of je al dan niet aan de enquête deel wilt nemen. Dat nodigt mij meer uit, en doet de kans afnemen halverwege af te haken.
Even een tip soms hebben mensen meer dan 1 boot. Electrisch varen voor een bijboot ligt eerder in bereik en wordt vaker overwogen, maar daar kom je met deze enquette niet achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 11:26 #1535816
Eindelijk eens een enquête waarbij je alvast (een aantal) vragen vooruit kunt lezen om te zien waar het naar toe gaat en of je al dan niet aan de enquête deel wilt nemen. Dat nodigt mij meer uit, en doet de kans afnemen halverwege af te haken.
Nou dan is deze voor jou, voor je het weet, ben je over de helft, wat zeg ik, is tie af!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 11:28 #1535817
Ik heb de enquête ingevuld, vind ze weinig toepasselijk op mijn specifieke situatie.
Ik zou Tjeerd voorstellen eens mijn artikeltje over mijn elektrisering te lezen.
De afgelopen tijd heb ik met een Torqeedo R4 met klapschroef gevaren. Echt helemaal het einde als je niet meer wil dan de haven / box in en uit varen en een stuk door een niet-bezeilde sloot. Als je de hele dag alleen op de motor wil varen, wordt het bereik van de accu's een dingetje, in alle overige gevallen zou ik deze motor alleen maar van harte kunnen aanbevelen. Helaas kan ik deze ervaring niet kwijt in de enquête..
Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 15:30 #1535897
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 15:43 #1535900
De afgelopen tijd heb ik met een Torqeedo R4 met klapschroef gevaren. Echt helemaal het einde als je niet meer wil dan de haven / box in en uit varen en een stuk door een niet-bezeilde sloot. Als je de hele dag alleen op de motor wil varen, wordt het bereik van de accu's een dingetje, in alle overige gevallen zou ik deze motor alleen maar van harte kunnen aanbevelen. Helaas kan ik deze ervaring niet kwijt in de enquête..
Hartelijke groeten, Nick
Haha en dat is maar goed ook, dat je dat niet kwijt kon..
Grapje
Nee, de laatste vraag had een vrije tekst veld, kon je een heel epistel in kwijt..
( Kom Nick, nog eens invullen )
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
19 jan 2024 20:32 #1535970
De afgelopen tijd heb ik met een Torqeedo R4 met klapschroef gevaren. Echt helemaal het einde als je niet meer wil dan de haven / box in en uit varen en een stuk door een niet-bezeilde sloot. Als je de hele dag alleen op de motor wil varen, wordt het bereik van de accu's een dingetje, in alle overige gevallen zou ik deze motor alleen maar van harte kunnen aanbevelen. Helaas kan ik deze ervaring niet kwijt in de enquête..
Hartelijke groeten, Nick
Ik ben ook een tijdje naar een R4 aan het kijken. In het handboek staat "• Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de propeller uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te vermijden. Bij mij zit de motor in een bun en kan de schroef niet uit het water. Met een klapschroef zou dat anders zijn. Kan je iets meer vertellen over merk/type van die klapschroef?
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 20:33 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
20 jan 2024 15:58 #1536087
De afgelopen tijd heb ik met een Torqeedo R4 met klapschroef gevaren. Echt helemaal het einde als je niet meer wil dan de haven / box in en uit varen en een stuk door een niet-bezeilde sloot. Als je de hele dag alleen op de motor wil varen, wordt het bereik van de accu's een dingetje, in alle overige gevallen zou ik deze motor alleen maar van harte kunnen aanbevelen. Helaas kan ik deze ervaring niet kwijt in de enquête..
Hartelijke groeten, Nick
Ik ben ook een tijdje naar een R4 aan het kijken. In het handboek staat "• Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de propeller uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te vermijden. Bij mij zit de motor in een bun en kan de schroef niet uit het water. Met een klapschroef zou dat anders zijn. Kan je iets meer vertellen over merk/type van die klapschroef?
Kijk dan ook even naar E-propulsion. Daar mag de schroef wel meedraaien en genereert ie zelfs weer stroom om de accu bij te laden (al schijnt dat bij lage snelheden niet veel voor te stellen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
20 jan 2024 16:32 #1536099
Niet voor het 1 of ander, maar volgens mij sla je als elec buitenboordmotor bouwer nog niet eens een plank mis maar een hele dikke balk. Als je dus als voorwaarden heb dat de schroef niet mee mag draaien ivm de electronica.
Regenratie zou gewoon standaard verwachting mogen zijn van een dergelijk apparaat.
Als is het maar minimaal. Soort gelijk aan dynastarters
Hoebedoelje innovatief design.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
23 jan 2024 11:10 #1536615
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik zal samen met mijn opdrachtgevers overleggen of ik een terugkoppeling mag geven wanneer alle resultaten binnen zijn. Daar ga ik wel vanuit, dus daar kom ik nog op terug! Het onderzoek loopt nog, dus mocht je de survey nog willen invullen dan kan dat tot 5 februari 2024
Kan je iets meer vertellen over merk/type van die klapschroef?
Die klapschroef heb ik rechtstreeks bij de importeur De Stille Boot in Heeg gekocht.
Zo uit mijn hoofd heb ik geen nummer voor je, maar dat weten ze daar natuurlijk wel.
Hartelijke groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marktonderzoek elektrisch varen
27 feb 2024 21:04 #1543570
Heb zelf niet veel elektrisch gevaren, maar zou het absoluut overwegen want ik heb echt een grote hekel aan de herrie van een brandstofmotor. Je wilt een boot voor je rust.
Heb zelf een elektrische (motor) scooter, heb wel eens gekeken of ik eenvoudig een buitenboordmotor kan aansluiten op die accu. (liefst ook meteen als huishoudaccu)
Dat zou ideaal zijn want: snelladen, draagbaar, behoorlijke capaciteit, scheelt 1500 euro (accu) en NUL onderhoud. Volgens mij kan het wel, maar dan moet je zelf enorm gaan solderen dus zo ver is het nog niet.
Ook heb ik gekeken naar de combinatie van een kleine zeilboot en elektrische bbm.
Volgens mij moet dat erg goed gaan. Bijvoorbeeld een 22 voet bootje met een epropulsion spirit 1.0
Die zichzelf oplaad als je aan het zeilen bent? = extra range
Je hebt op een boot ook weinig vermogen nodig. Je loopt al vrij snel tegen de rompsnelheid aan.
Dan krijg je al snel dat je 4x zoveel vermogen nodig hebt, om 2x zo snel te gaan.
Met 1.5 PK haal je in de praktijk de helft van de snelheid tov 6 pk.
Een klein 1 KW, elektromotortje kan al prima zijn om een 22 ft zeiljachtje voort te stuwen. Haven in en uit, en tochtjes dat je hier en daar even de rolfok erbij pakt. Wel de juiste schroef er op. Dat scheelt ook tot ca 20% vermogen. En de schroef moet volgens mij een beetje oppervlak hebben met kleine spoed. Dat je "in een lichte versnelling" vaart en ook met tegenwind goed de haven uit komt. Voor een elektromotor maakt dat ook niet uit, want die geeft vermogen bij elk toerental.
Heerlijk stil, en volgens mij kan een elektromotor eindeloos mee. Het slijt niet.
Een benzine buitenboordmotor moet elk jaar een beurtje hebben als je geen gezeik wilt.
Een beurt kost 150 euro, dus in 30 jaar tijd ben je 4500 euro aan beurtjes kwijt. Plus halen en brengen = 3 uur gezeik. 90 uur in totaal.
Bij elektrisch moet je 3? keer de accu vervangen. Dus eigenlijk is elektrisch niet duurder en beter. Wel accu op ca kamertemperatuur bewaren.
Omdat accu's degraderen door tijd, en minder door laadcycly, zou het handig zijn als je een accu kunt combineren met ander gebruik (scooter/auto).
Of bijvoorbeeld zo'n multi accu van Maktia, dat je 4 kleine accu's voor de grasmaaier, heggenschaar en accuboor hebt, die ook op een rubberbootje kunnen. Dan ben je in één keer klaar.
Ik kijk dus uit naar een buitenboordmotor van Makita LXT of Ferm (AX systeem) oid
Dat zou ook simpel kunnen: een minn kota, met een omvormer/controller waar je een losse (makita) platform-accu in kunt klikken. In een waterdichte bak ofzo.
Hier een voorbeeld:
1 KW elektrische aandrijving op een boot van 11 meter, 8 ton
Handelsgeest
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 00:54 door zeevolutie.
Hierbij de resultaten van de survey. Ter aanvulling heb ik nog 2 open vragen. Deze vragen zijn voor degenen die elektrisch/hyrbide varen overwegen (nu of in de toekomst).
1. Welke financieringsoptie spreekt u het meest aan als u zou overwegen over te stappen op elektrische/hybride voortstuwing en waarom? Hieronder enkele voorbeelden:
• Het hele systeem in één keer betalen bij aanschaf.
• Een betalingsplan waarbij u in termijnen kunt betalen na het bereiken van bepaalde checkpoints in het elektrificatieproces (bijvoorbeeld: aanbetaling 20%, begin van installatie 40%, afronding van het project 40%).
• Een financial lease optie, waarbij u de kosten van het systeem uitspreidt over een langere termijn.
• Anders, namelijk…
2. Zou een inruilprogramma waarbij u uw oude voortstuwingssysteem kunt inruilen voor een korting op een nieuw elektrisch/hybride systeem interessant voor u zijn?
Ik waardeer uw feedback enorm en kijk uit naar uw reactie. Deze mag openbaar worden geplaatst hieronder. Als u liever uw reactie privé houdt, kunt u mij altijd een privébericht sturen met uw antwoord.
Ik heb ik het voorjaar een offerte opgevraagd om te hermotoriseren van onze boot, het bleef bij offerte’s kan ik je melden, voor nu is het niet interessant ik heb afgelopen jaar in mei met de boot kopen in Naarden naar Bruinisse en daar de hele zomer en 3 weken zomer vakantie en in het najaar en winter nog wat dagen gevaren nog geen 40 liter diesel verbruikt, dat zal alleen maar minder worden dit jaar, maar de offerte die ik kreeg was rond de 27k dat vindt ik echt teveel, probeer nu ergens te achterhalen of ik het zelf kan maken “ inbouwen” en misschien her en der spullen te kopen.
Als ik er zo door heen blader en lees , de opa's gaan hun pensioen niet in een E motor steken dat lijkt wel duidelijk
En de " jongeren" lijken dat haast wel te overwegen zo te zien
Het zal nog een moeilijke zaak worden voor de jachthavens indien iedereen elektrisch wil gaan varen. Nu al is er geen ruimte voor extra capaciteit in vele plaatsen. Zowel voor terugleveren van zonnepanelen als voor extra elektrische aansluitingen is het energienetwerk blijkbaar niet zwaar genoeg.
Ik begrijp dat mensen daar op willen reageren door te zeggen ja maar die twee problemen kan je oplossen door ze te combineren, maar die oplossing is zo eenvoudig nog niet.
Mijn raad voor eenieder die elektrisch wil gaan varen, vraag eerst even aan je thuishaven of ze voldoende capaciteit hebben om jou boot altijd op te laden.
't Zal er nogal aan liggen of je de boot net zo snel wil volblaffen als je auto.
's Avonds de box in met een lege accu 'en s ochtends gelijk weer weg met een volle accu is een use case die niet op heel veel mensen van toepassing is.
Er (zijn of) komen gegarandeerd oplossingen om de beschikbare laadcapaciteit in een haven (en in een straat / wijk als we het over electrische auto's zouden hebben) te verdelen over de dag / nacht / week. Dan kom je echt een heel eind met de huidige capaciteit.
Dat gezegd hebbende; uiteraard wel iets om rekening mee te houden.