F32thriller schreef :
Kwam de volgende tekst tegen op NU.nl
Een woordvoerder van ProRail zegt desgevraagd tegen NU.nl dat de brug aardig beschadigd lijkt te zijn door het ongeluk.
Dat een brug van zo'n mastje al aardig beschadigd raakt, zo'n mastje moet toch zo afknappen.
Pro Rail zal de schade niet op voorhand bagatelliseren. De verzekeraar van het zeiljacht zal naderhand ook zelf de brug wel laten inspecteren en proberen de schade zo laag mogelijk vast te laten stellen. Hoe groter de schade nu voorgesteld kan worden hoe hoger de schadeclaim ingezet kan worden. En dan maken de verzekeraars van de brug(of Prorail als de brug niet verzekerd is) en van het jacht onderling wel uit hoe hoog ze de schade vast gaan stellen. Zo werkt dat bij schade veroorzaakt door een derde.
Overigens vind ik het oordeel door een enkeling hier op het forum over de schipper wel erg snel gevormd. Alles alleen op basis van wat journalisten hierover in de diverse artikeltjes hebben geschreven. Zonder te weten wat de root-cause van dit ongeval is wordt al meteen vastgesteld of op zijn minst geïnsinueerd wat een ongelooflijke l.l deze schipper wel niet moet zijn. En dat terwijl er toch ook allerlei oorzaken denkbaar zijn die volledig buiten de controle van de schipper hebben gelegen, zowel van de brug als van de bediener van de brug als van het jacht, die tot dit ongeval hebben geleid.
Als bijvoorbeeld alleen de stoplichten niet naar behoren functioneerden of niet op het juiste moment werden bediend dan kan zo'n ongeluk al gebeuren. Dus enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Mvg Felix