Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Documentatie voor pleziervaart niet op orde

Documentatie voor pleziervaart niet op orde 13 feb 2025 07:53 #1611598

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18574
swblom schreef :
Dus dat de waarneming van IL&T daar is gedaan is voor mij iets in het verlengde van de waarnemingen bij een Friese steiger die gebruikt zijn om dat toiletverhaal te onderbouwen.
Die associatie kwam bij mij ook naar boven. Niets ten nadele van de ILT, maar dat ze nu dít onderwerp kiezen om 21 keer op te gaan controleren bevreemd mij wel een beetje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 07:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Documentatie voor pleziervaart niet op orde 13 feb 2025 07:57 #1611599

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4083
Arent schreef :
Berghout-2 schreef :
Goh, wat bijzonder om te zien wat er in dit draadje gebeurt.
Collectief slaat men aan op "Giethoorn", waar "ze" het verkeerd doen en op geld belust zijn.

Volgens mij is de strekking van het oorspronkelijk bericht toch anders.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Klopt; ik had dit bericht gezien, maar niet helemaal gelezen en kom nu voor het eerst in dit draadje, maar ik geloof dat hier en daar de essentie wat wegvalt...

Elke bouwer/importeur heeft de verantwoordelijkheid om een vaartuig aan de CE-normen te laten voldoen. Zo heel ingewikkeld is dat nu ook weer niet, omdat een ontwerper al een deel van de data kan aanleveren, er bedrijven zijn die een groot deel van de papierwinkel uit handen nemen en er meer dan genoeg uitgebreide kennis is om het allemaal volgens de geldende regels te doen.
Dat bouwers in de regio Giethoorn daar niet aan zouden kunnen voldoen is natuurlijk onzin; een houten punter valt niet onder de CE, maar die worden al jaren niet meer verhuurd.
Dat de ILT zich hier druk over maakt snap ik wel; boten worden vaak sneller gebouwd dan de certificatie geregeld is, en voor je het weet vaar je rond met een bootje dat niet in orde is. Controle op de uitvoering is bovendien niet nodig, dus na de certificering kan het heel goed zijn, dat er technisch van alles niet klopt.
Als je daar bij optelt dat er in Giethoorn extreem veel bootjes op het water worden gebracht, dan is controle door de ILT wel logisch, en terecht kennelijk. De punten die de ILT hier aanhaalt zijn net zo goed van toepassing op veel grotere jachten, zoals Vanquish en Steeler (ook omgeving Giethoorn ;) )

Nog één opmerking over Giethoorn (om het perspectief van de ILT te verklaren): De gemeente Steenwijkerland heeft een paar jaar geleden een deal met lokale ondernemers gesloten. Verhuurders waren vrijgesteld van toeristenbelasting. De gemeente wilde dit veranderen, maar daar werd -uiteraard- tegen geprotesteerd.
De gemeente heeft doorgezet, en verhuurders betalen nu toeristenbelasting, maar in ruil daarvoor is een qoutum op bootjes geschrapt. Tegenwoordig is het aantal bootjes dat verhuurd mag worden ongelimiteerd. Er wordt dus als een gek uitgebreid en er komen steeds meer bootjes die in geen velden of wegen op punters lijken, zodat er meer mensen in kunnen. Over de bootjes lopen is tegenwoordig dagelijkse kost...
Maar dit terzijde...

Gr, Arent

Wellicht niet ter zijde, door de honger om geld te verdienen, is men cutting corners...dus overbeladen bootjes, en andere regelsv' luchtig' geïnterpreteerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Documentatie voor pleziervaart niet op orde 13 feb 2025 12:28 #1611675

  • Perseis
  • Perseis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
in het kader van 40 schema's niet meer 100% onder direct beheer van ILenT, waar dit er 1 van is. Moeten ze nu scoren....

www.rijksoverheid.nl/documente...wen-op-certificering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl