Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Europeese idioterie / pufferfish

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 07:37 #1690734

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17609
De UK vind ik een geweldig land. Ik kom er graag. Een geweldige zeilbestemming. Maar.... Sinds de Brexit kun je er niet om heen. Het gaat daar stukken slechter dan op het Europese continent. Dus tel je knopen als je een onderbuik boer ventileert over de EU.
Het grootste probleem van de de EU is het opportunisme en het grenzeloze gaan voor het eigenbelang van de deelnemende landen.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 07:41 #1690735

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Alle EU instellingen in Brussel samen hebben nog minder ambtenaren dan de stad Parijs. Tot zover het ‘enorme aantal uitvreters’. Misbruik maken van zie je helaas op alle niveaus in organisaties en bedrijven, dat staat verder los van het nut van de EU.

Ga maar in Engeland vragen of ze nog blij zijn zonder Brussel.
Drukknopschipper
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 07:42 door Prutske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 07:45 #1690736

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
escapade schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wederom een mening (op de persoon bovendien) geen inhoudelijk argument

Sorry hoor maar dit is ook weer zo'n inhoudsloze opmerking. Ik denk dat toch velen hier onder een platte steen leven. Ik hoef toch niet met argumenten te komen dat Brussel een corrupt verdienmodel is voor de ambtenaren. Gewoon het nieuws volgen. Maar dan zullen sommigen zeggen dat de bronnen niet echt zijn te vertrouwen. Ja ik geef het op. Over en uit.

Waarom plaats je geen link naar dat artikel van Follow the Money?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 07:47 #1690737

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
‘Doe je eigen onderzoek maar’
Drukknopschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 08:11 #1690740

escapade schreef :
AndreAzuree schreef :
Misbruik is er natuurlijk op ieder bestuursniveau, en ook bij het bedrijfsleven.
Een paar voorbeelden van follow the money (die geweldig werk doen trouwens), zeggen natuurlijk weinig. De vraag is: zijn er veel van dit soort fraudeurs?

Dat ze mooie pakken, stropdassen en rolkoffers hebben, lijkt me niet zo vreemd toch. Wat is daar mis mee? Ik had die vroeger ook toen ik internationaal werkte (o.a. voor de VN en EU).

Ik denk dat je een aardige vent bent, maar onbegrensd naïef bent in deze grote voze wereld.
Ik hoef toch niet met argumenten te komen dat Brussel een corrupt verdienmodel is voor de ambtenaren.


haha... behalve het feit dat dit geen argument is, heb ik, als zelfstandig consultant, daadwerkelijk gewerkt voor en samen met Europese organisaties. Maar als jij alleen het niveau van borrelpraat op verjaardagen wil evenaren, dan zou ik het inderdaad eens zonder argumenten proberen ;)
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 08:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 08:27 #1690745

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Ach je bent een open boek...
Wiens brood men eet
Geen argument maar een spreekwoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 09:02 #1690753

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1925
Vandaag is in de Volkskrant een serie gestart van Toine Heijmans die met een camper de oostgrens van de EU afreist.
Van Rovaniemi (Finland, poolcircel) naar Thessaloniki in zes weken.
Ik citeer: "Tien landen, zevenduizend kilometer, één telefoonbundel, één paspoort, geen visa. Alleen al dat het zomaar kan, zegt veel over de Europese Unie. Maar ook: minstens tien talen, vier valuta, grote verschillen in leven en welvaart. Van noord naar zuid is ook van rijk naar arm."

Het VK is inmiddels een stuurloos schip, haperende economie, sociale onrust, enorme tegenstellingen in rijk en arm en ondertussen levend in "splendid isolation".
De hoofdreden van de Brexit, grip op illegale immigratie, heeft hopeloos gefaald.

Op individueel niveau:
Mijn vrouw bestelde frequent spullen in het VK ivm werk, dat is volkomen gestopt ivm allerlei invoerbeperkingen en de extra kosten.

Meer algemeen (bron Stanford univ.):
Onderzoek van economen (Bloom c.s.) schat dat Brexit tegen 2025 het niveau van het Britse BBP met ongeveer 6–8% heeft gedrukt ten opzichte van een contrafeitelijke situatie zonder Brexit; dit effect bouwde geleidelijk op.

Wie voor een Nexit is, is voor economische zelfmoord. nog los van tal van andere issues zoals een enorme toename van de bureaucratie als we echt de EU gaan verlaten. Dan maar liever de moloch Brussel.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 09:13 #1690757

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1925
escapade schreef :
AndreAzuree schreef :
escapade schreef :
Het is niet rijkdom bij die Griekse vissers. Laat die ook eens de wind mee hebben. De echte profiteurs zitten in Brussel.

Welke profiteurs in Brussel en waar profiteren ze dan van?

Ik heb trouwens ook nog geen één argument gelezen waarom dit "Europese idioterie" betreft.

Lees de reconstructie over de vervalste presentielijsten op Follow the Money. En er zijn legio voorbeelden over die uitvreterij in Brussel. E
Mensen die sjoemelen met declaraties, ten koste van de belastingbetaler, vind ik minderwaardig volk. Het is een rattenhol met mooie pakken, stropdassen en rolkoffers. En die non valeurs komen er ook nog mee weg, omdat het zoveel zijn.

Ik dacht, ik vraag Chat even naar de verhouding van het aantal ambtenaren in Brussel tov die in Amsterdam.
Die verhouding kan je misschien helpen in een betere afweging in het aantal uitvreters.
Het zijn er namelijk verrassend weinig!

Waarmee ik niet zeg dat de ambtenaren in Amsterdam en Brussel uitvreters zijn zoals jij schetst.
Het valt mij alleen wel op dat er verbazingwekkend weinig ambtenaren zijn op het hoofdkantoor van de EU.
Goed, chat kan het fout hebben, maar dit kwam er uit:

Amsterdam: ruim 22.000 ambtenaren bij ~931.000 inwoners (1 januari 2024) ⇒ ~2,4% (of ~41 inwoners per ambtenaar). (bron: CBS)

EU: ongeveer 32.000 medewerkers bij ~449 miljoen inwoners ⇒ ~0,0071% (of ~14.000 inwoners per medewerker).

Let wel, alle ambtenaren zijn medewerkers, maar niet alle medewerkers zijn ambtenaren.

Maar het valt mij dus reuze mee met het aantal uitvreters in Brussel.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 09:14 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 09:19 #1690758

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2056
Wadloper schreef :
Er valt nog heel veel te verbeteren aan en in de EU en dat blijft voorlopig nog wel even een feit, maar een organisatie kan niet heel snel beter zijn dan het gemiddelde van zijn leden. Helaas is zakkenvullerij en corruptie in Europa nog niet uitgebannen.

En dat zal ook nooit gebeuren, omdat er gewone mensen werken met de bijbehorende tekortkomingen. Ik ben tijdens mijn werkzame leven bij de big-tech multinationals veel met ambtenaren op stap geweest en kan met een gerust geweten stellen dat er niet veel verschil was met mijn collega's, behalve wellicht dat mensen in een publieke functie wat meer gedreven zijn om het algemeen belang te dienen.
Zolang het bij incidenten blijft die voortvarend bestreden worden is er naar mijn mening weinig aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 09:42 #1690761

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 10:26 #1690766

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4308
escapade schreef :
Dat gaat over parlementariërs, niet over ambtenaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 10:32 #1690768

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 10:38 #1690769

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Ja, dat komt effe binnen he :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 10:44 #1690770

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
escapade schreef :
??

Die vraagtekens; betekent dat dat je niet snapt waar Menno in zijn laatste pots op doelt?

Het is precies het punt dat Arcadia eerder aanroerde: een lid van het Europees parlement is geen ambtenaar van de EU, maar het Europese equivalent van een tweede kamerlid in Nederland.

En ook in Nederland gedragen kamerleden zich niet altijd netjes; een aanzienlljk deel van de fractie van de PVV laat zich bijvoorbeeld niet tot nauwelijks zien in de kamer. Waar ze dan wèl mee bezig zijn, weet niemand. Maar ze strijken wel een riant salaris op.

Je zal het echter wel met mij eens zijn dat dit geen aanleiding kan zijn om het het volledige Nederlandse staatapparaat (dat voor een groot deel zetelt in Den Haag) aan te klagen onder het motto: "de echte profiteurs zitten in Den Haag".
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 10:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 10:50 #1690772

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Knar schreef :
Wadloper schreef :
Er valt nog heel veel te verbeteren aan en in de EU en dat blijft voorlopig nog wel even een feit, maar een organisatie kan niet heel snel beter zijn dan het gemiddelde van zijn leden. Helaas is zakkenvullerij en corruptie in Europa nog niet uitgebannen.

En dat zal ook nooit gebeuren, omdat er gewone mensen werken met de bijbehorende tekortkomingen. Ik ben tijdens mijn werkzame leven bij de big-tech multinationals veel met ambtenaren op stap geweest en kan met een gerust geweten stellen dat er niet veel verschil was met mijn collega's, behalve wellicht dat mensen in een publieke functie wat meer gedreven zijn om het algemeen belang te dienen.

Afgezien van de laatste zin zou je uit bovenstaande ook kunnen distilleren dat dat er onder ambtenaren evenveel corruptie voorkomt als in het bedrijfsleven.
Misschien met dit verschil dat men in het bedrijfsleven dat, wat binnen de ambtenarij als corruptie wordt beschouwd, niet als corruptie ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 10:59 #1690773

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2056
Wadloper schreef :
Afgezien van de laatste zin zou je uit bovenstaande ook kunnen distilleren dat dat er onder ambtenaren evenveel corruptie voorkomt als in het bedrijfsleven.
Misschien met dit verschil dat men in het bedrijfsleven dat, wat binnen de ambtenarij als corruptie wordt beschouwd, niet als corruptie ziet.

In elke grote organisatie komt het even veel voor, net als het maken van enorme beleidsfouten met grote konsekwenties. Het grote verschil zit 'm in de verantwoordingsplicht van de publieke sector in parlementaire democratien waardoor er een vertekend beeld ontstaan alsof er bij de overheid veel meer sprake is van incompetentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 11:08 #1690778

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Knar schreef :
Wadloper schreef :
Afgezien van de laatste zin zou je uit bovenstaande ook kunnen distilleren dat dat er onder ambtenaren evenveel corruptie voorkomt als in het bedrijfsleven.
Misschien met dit verschil dat men in het bedrijfsleven dat, wat binnen de ambtenarij als corruptie wordt beschouwd, niet als corruptie ziet.

In elke grote organisatie komt het even veel voor, net als het maken van enorme beleidsfouten met grote konsekwenties. Het grote verschil zit 'm in de verantwoordingsplicht van de publieke sector in parlementaire democratien waardoor er een vertekend beeld ontstaan alsof er bij de overheid veel meer sprake is van incompetentie.

Of je eerste stelling juist is kan ik niet beoordelen.
Met betrekking tot je tweede stelling (het grote verschi) denk ik dat je de spijker op de kop slaat. Je merkt het in ZF ook keer op keer: de overheid is gekke henkie en nogal wat ZF-ers denken te weten hoe allerlei problemen heel eenvoudig kunnen worden opgelost.

Het is overigens volledig terecht dat die verantwoordelijkheid bestaat, maar het is goed om je ervan bewust te zijn het verschuiven van de verantwoordelijk naar de markt geen zin heeft. De markt neemt die verantwoordelijkheid namelijk niet; die blijft gewoon bij de overheid.
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 11:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 11:13 #1690779

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17609
Als iemand een boer of wind laat in een gezelschap is het een goede etiquette om daar niet op te reageren.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 11:16 #1690780

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Trouwens: nog even over die "Europese" idioterie: in het artikel waarnaar de link in de eerste pots van deze draad verwijst, kun je lezen dat de EU de Griekse overheid 1,5 miljoen geeft om de koffervissenplaag te bestrijden.
Gezien de schaal van het probleem lijkt me dat een symbolische bedragje. Ik zou mezelf, als Griekse overheid zijnde, ernstig gekleineerd voelen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 12:15 #1690789

Ik zou zeggen, wijs een beter functionerend "blok" in de geopolitiek aan.

China heeft zeer positieve trekken. De voordelen van een planeconomie zijn overweldigend. Toch lijkt het voor de meesten hier, overwegend terecht, niet het betere alternatief.

De BRIC's zijn niet gied verenigd

Dan Amerika? Rusland? India?

Volgens mij is de EU het best functionerende van allen. Dus voordat de fakkels en rieken aangestoken worden, zoals eerder gesegd, tel je knopen.

De EU hervormd in rap tempo. Veelal ten goede.
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 12:16 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 13:17 #1690794

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
holtere schreef :
Ja, dat komt effe binnen he :laugh:

Totaal niet. Ik plaats een link over sjoemelende Europarlementariërs en iemand maakt de opmerking dat dat geen ambtenaren zijn. Dus dat telt niet schijnbaar. Zoveel bekrompenheid hier. Maar het ergste is de goedpraterij over die witte boorden criminaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 13:25 #1690796

Er zijn 2 zaken die spelen;

-Daar waar grote hoeveelheden geconcentreerd geld en macht over het bureau gaat, blijkt altijd dat de menselijke aard feilbaar is en excessen moeilijk te voorkomen zijn.
-In een politieke situatie is er altijd rivaliteit vanwege de strijd om het landsbelang en/of de kiezer. Daardoor is er vaak veel politieke baat om beperkte en /of geisoleerde gevallen op te blazen tot systemische proportie.

Als je dan niet over het vermogen of inzicht beschikt daar over na te denken en je zult moeten laten leiden door krantenkoppen van jouw favoriete kleuring, dan raak je slachtoffer van de perverse prikkel die bij je neergelegd word. Voor je het weet post je hardstochtelijk online of erger, stem je op FVD.
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 13:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 13:36 #1690797

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1925
escapade schreef :
holtere schreef :
Ja, dat komt effe binnen he :laugh:

Totaal niet. Ik plaats een link over sjoemelende Europarlementariërs en iemand maakt de opmerking dat dat geen ambtenaren zijn. Dus dat telt niet schijnbaar. Zoveel bekrompenheid hier. Maar het ergste is de goedpraterij over die witte boorden criminaliteit.

Klein bier vergeleken bij CEO's, drugsbazen en dubieuze types als Elon Musk, Google etc.
Zou ik mij veel meer zorgen om maken dan die EU mensen.
De CEO (Frans Muller) van Ahold Delhaize— "verdiende" in 2022 ongeveer €6,6 miljoen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 13:38 #1690798

CEO's....allemaal klootzakken, stuk voor stuk. Gelukkig is de zeilsport vrijwel CEO-vrij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Europeese idioterie / pufferfish 27 juni 2026 13:46 #1690799

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 705
Waar het corruptie aangaat kan gewezen worden op de documentatie van Transparency International. Die organisatie publiceert jaarlijks een index waarin alle landen van de wereld op basis van objectieve gegevens vergeleken worden. Zie voor 2025: www.transparency.org/en/cpi/2025.

Uit die index blijkt dat we het goed doen in Nederland. Wat het Europees perspectief betreft kan op deze pagina gewezen worden: www.transparency.org/en/press/...t-against-corruption
Laatst bewerkt: 27 juni 2026 13:52 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl