xkipper schreef :
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit "een paar uur" recht door heb gezeild zonder dat er iets aan mijn koers, de wind of wat dan ook veranderde waardoor ik sowieso iets aan de masttrim dus ook aan de backstays moest veranderen. Ik kan jouw ervaringen daarom niet onderschrijven en zweer bij Dyneema backstays.
Ik praat over shorthanded oceaan oversteken, daar blijf je wel eens een paar uur van de tuig trim af om te kunnen slapen, of omdat je aan het ijsbergen ditchen bent op de grand banks. Op dat soort momenten liggen je prioriteiten ergens anders.
Zelf ben ik een wedstrijdzeiler in hart en nieren en heb dat zelfs professioneel en succesvol gedaan, dus als er zaken "niet goed" zijn, dan kan ik me daar mateloos aan ergeren. Die "met iedere paar uur was aandraaien noodzakelijk", bedoel ik dat ook letterlijk. Ongeacht of de winddruk nu toenam of afnam, die bakstagen moesten weer een paar cm extra ingehaald worden. Dat was niet omdat er slip optrad op de lieren of op de stoppers, maar omdat de dyneema bakstagen langer werden.
Vergelijkbare ervaringen heb ik met mijn kolibri 560 gehad, toen ik nog voor North werkte heb ik eens, samen met wat toen nog LA84 heete (nu "on deck") een seizoen wedstrijden gevaren met dyneema verstaging van diverse samenstellingen, daarna met allerlei andere combinaties van PBO, Aramide, Vectran, Koolstof etc. Dat was om voor onszelf uit te maken wat verschillende lijnen doen onder langdureige continue belasting. Ik werd niet blij van die resultaten om het kort samen te vatten.
Als je wedstrijden vaart en nooit langer dan 10 minuten over 1 boeg vaart, dan is er uiteraard niets mis met syntetische verstaging, in tegendeel zelfs. Heilig verklaren gaat me echter wel een paar stappen te ver, en er zitten wel degelijk nadelen aan dyneema bakstagen.
Net als met alles in het leven, en specifiek voor bootjes, is het maar net wat je wilt en wat je zoekt.
Voor rond de boeien racen: prachtig, doen! voor lange afstanden varen, dan zou ik nog maar eens een paar keer achter de oren krabben.