Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: spanning op stagen

spanning op stagen 06 juni 2014 12:51 #521927

  • Geert F.
  • Geert F.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Ik heb mijn mast eraf gehad en heb (natuurlijk) de stagen opnieuw vastgezet. Ik vraag mij nu af wat de juiste spanning is die ik op die stagen moet zetten. De mast is 11,5 hoog. Er zijn twee zijstagen per zijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning op stagen 06 juni 2014 13:01 #521928

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning op stagen 06 juni 2014 13:06 #521929

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9244
Even zoeken op dit forum op stagspanning. Er is veel, heel veel over geschreven.

Ook Selden Mast en de Lijnenspecialist hebben hierover op websites vanalles staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: spanning op stagen 07 juni 2014 16:24 #522087

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
De meeste boten veren met veel te weinig spanning op de stagen.
Ga je naar de al genoemde 15% breeksterkte dsn staat je topwant voor je gevoel. bij mij althans, al bom en massief strak.
Een snelle controle, vaar bij een aandewindse koers, zeg 14knts wind, dan mag je lijwant niet zichtbaar slack komen te staan.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl