Boeiende materie. Voor de spleet onthoud ik dan maar "een beetje is goed"
Betreft een "modern" niet overlappend voorzeil zie ik de voordelen (minder kracht op de schootlieren, potentieel kleinere sheeting angle en eenvoudiger overstag met minder slijtage). Echter
- Mijn deklayout is ontworpen voor overlappende voorzeilen; genuarails begint direct achter de wanten. Extra rail of bevestigingen voor glijogen aanbrengen is lastig omdat ik de binnenschaal dan moet open maken;
- Om het verloren oppervlak terug te winnen dient het grootzeil behoorlijk veel verder uitgebouwd te worden. Met een echte squarehead en maximale E-maat red ik dat net, maar heeft als nadeel dat het zeilpunt vér omhoog en naar achter verschuift (ordegrootte 50 cm). Ik durf de balans (tov het F310S standaard tuig) niet zover te verstoren. Een kleine onbalans wegtrimmen/-twisten is leuk (dat doe je sowiezo wel als je vermogen kwijt moet raken), maar als ik moet twisten om een onhandig ontwerp te corrigeren, gebruik je effectief maar een deel van het zeil, eigenlijk. Ander nadeel van een erg vette top is dat het eerste rif, waarbij ik nét onder het doorgezette achterstag door wil kunnen met het achterlijk, erg diep wordt. Een tussenrif toevoegen kan natuurlijk, maar ik zit denk ik toch al aan 3 riffen straks en 4 lijkt me niet wenselijk.
Een mooi compromis lijkt me een als light uitgevoerde 120% genua 2. Ik kan de bestaande genuarail dan blijven gebruiken en de uitbouw hoeft niet heel extreem te worden.
Hieronder wat ik in gedachten heb:
Het linker plaatje is het First 310S standaardtuig. De dikke zwarte punt is een maat voor het zeilpunt; ik gebruik dit als referentie voor de tekeneingen rechts daarvan. Het echte zeilpunt ligt bij een vleugelprofiel verder voorlijk; hier zijn slechts de gewogen-zwaartepunten geconstrueerd. Dit wordt in POYD en vele andere ontwerpers gebruikt om zeilplannen te tekenen en zou voldoende nauwkeurig moeten zijn voor vergelijkingsdoeleinden.
Het middelste plaatje is zo'n 120% light-genua met fathead grootzeil. Totaal oppervlak is iets kleiner dan van het standaard-tuig, maar hierdoor komt de positie van het rif en het zeilpunt erg mooi uit: zeilpunt komt slechts 15 cm hoger te liggen (wat pas relevant wordt onder helling) en verschuift
niet in lengterichting.
Schoot me opeens te binnen dat ik de (vrijwel nieuwe en ook light!) genua van het oude tuig van plan was te verkopen, maar dat dit qua oppervlak minder dan 1 m2 kleiner is dan deze 120%. In het rechter plaatje getekend hoe déze genua zou staan en wat de gevolgen voor het zeilpunt zijn: geen dus! Het zeilpunt schuift slechts 3 cm naar achter (tov het F310S standaard tuig weer).
Ik denk dus dat ik nu éérst alleen een grootzeil laat maken en eens ga ervaren hoe dat bevalt met die bestaande genua. De leuvers dienen dan te vervangen te worden voor rolreef-pees. Als ik een gevoel heb voor balans met die genua weet ik of zo'n 120% het gaat worden, iets anders of dat het prima volstaat en het bij een grootzeil kan blijven...
FMJ schreef :
Je zou ook de boel zo uit kunnen voeren dat je drukkingspunt met eerste rif en HA gelijk ligt aan dat van de 'normale' zeilvoering. Oppervlak is dan immers ook ongeveer gelijk...
Dit heb ik gedaan met bovenstaand zeilplan. Hierbij is het eerste rif zó geplaatst dat de top onder een gespannen achterstag door kan. Hieronder de vergelijking:
Links het huidige (bijna) driehoekige grootzeil, ongereefd met ongereefde HA. Dit kan nu nog nét bij begin 5 Bft. Straks staat er iets meer (maar wel wegtwistbaar) zeil. Zeilpunt ligt 15 cm hoger. Bij 20 graden helling komt dit dus sin(20)*15=5 cm verder naast de boot te liggen als nu. Dat valt wel te overzien lijkt mij.
Wat zou handig zijn voor de riffen? Nu getekend:
- Vol: 34.3 m2
- 1ste rif: 26.6 m2 (kan net onder achterstag door; oppervlak vergelijkbaar met huidig grootzeil)
- 2de rif: 17.0 m2 (kan net onder bakstagen door)
Wat te doen met het derde rif: tussen 1 en 2 in of juist dieper dan 2?