Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rolfok maken

Rolfok maken 23 feb 2015 00:36 #599559

  • borbit
  • borbit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Ik zou het fijn vinden om een rolfok systeem op mijn boot te maken. Nou heb ik zitten kijken hoe zoiets werkt. Ik heb nog nooit een rolfok gebruikt.
Als ik naar dit plaatje kijk.
Lijkt me dat ik enkel een trommel aan de onderkant moet hebben. En een draaiding aan de bovenkant van de stag. Het "Mitnehmerprofil" zou ik misschien over kunnen slaan. Dan draait me val maar een paar keer om de stag.

Misschien denk ik te simpel maar het lijkt me vrij makkelijk te maken van een fietsnaaf.

Ik zou dan op beide uiteindes van de bout in midden iets van een haak maken. Deze aan de onderkant tussen de stag zetten. Dit zou dan de trommel worden. Dus touwtje eromheen. En dan de onderste aansluiting van de fok aan een van de gaatjes waar normaal de spaken in zouden gaan.

Dan moet er nog aan de boven en onderkant een ding komen zodat de stag ook mee kan draaien. Nou kon ik er er geen foto van vinden maar ik heb hier een setje van 2 ringetjes die tegenover elkaar kunnen draaien. Heeft zeg maar de functie van de "Toppwirbel" op het plaatje. Die zou ik dan dus aan de boven en onderkant van de stag bevestigen.

Zou dit werken? Een normaal rolfok systeem is meer waard dan het bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 05:20 #599563

Jouw systeem, waarbij de hele stag meedraait ken ik niet, maar m'n vader heeft in een ver geleden eens zelf zo'n ding gemaakt, profiel op basis van een zonnecherm-rolprofiel. Veel te dik en zwaar eigenlijk en een rond ipv druppelrofiel.
Wartels waren RVS draaiwerk en standaard SKF lagers. Het heeft gewerkt, maar daar is het ook mee gezegd. Vooral het bovenste lager bleek (qua wrijving) kritisch om meedraaien van de val te voorkomen; dit in combinatie met een juiste positie van de valgeleiding naar de mast.
Dit project was vanwege budgettaire redenen, maar zijn conclusie was: volgende keer met leuvers blijven varen en doorsparen. Het heeft heel veel tijd, getweak, ergernis en vastgelopen voorzeilen gekost. Nu lacht ie erom trouwens dus het kan ook een leuk leer-projectje zijn, maar ik gok dat je iets functioneels wilt en in één keer goed wilt zitten ;)

Als je erg handig bent en inzicht hebt in dit soort dingen, pluis dan eens kritisch wat installatiehandleidingen uit en krijg een idee van de grootte en richting van de krachten op de verschillende onderdelen.

Als je het dan nog steeds ziet zitten: gaaf! En anders: sparen voor een budget Plastimo apparaat (of lekker leuvers blijven gebruiken).

Wel een uitdaging hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 06:36 #599567

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
vergeet de val die een paar keer om de stag draait, dat loopt na 1 slag hopeloos vast tenzij er nauwelijks spanning op de val staat en de afstand topschijf-tophoek erg groot is. Een top wartel die vrij dicht bij de topschijf zit om meedraaien te voorkomen is redelijk essentieel en moet ook vrij licht lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 07:12 #599573

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
Ik ben bezig het anders te knutselen. Ik kreeg een Facnor systeem van iemand, gewone rolfok dus.
Ik schrok alleen van alle tierelantijn die in zo'n systeem zit. Naaldlagers, 2 kogelalger ringen, allen met loopringen, opsluitringen, afdichtringen etc. En dat alles met kogellagervet op zee met zout en mogelijk zand. En omdat ik al diverse keren mensen gezien heb waarbij rolfoksystemen niet werkte, klem liepen etc. Heb ik gekozen voor een rigoreuze andere boeren methode:
Ik heb de naaldlagers uit de trommel verwijderd en opgevuld met een kunststof prop die net over het stag past en rolt. Onderaan zit een vast kunststof schijf om het stag die als taatsglijlager dient. Het profiel heeft een inwendig kunstof pijp over het stag en stopt boven gewoon aan het eind. Alles rust dus op de taats schijf en kan om het stag draaien.
Boven in het profiel komt een (schildpad)blokje op het profiel en je hijst de fok aan het profiel zelf. De val loopt weer terug door de andere groef in het profiel en wordt beneden vast gezet.
De fok hangt dus niet aan de mast, maar aan het profiel zelf. Ik heb dus geen "draaiding" bovenin.
Wat er niet is kan niet stuk;
Geen draaiding, geen lagers, geen vet, geen val aan de mast die kan meedraaien

Veel jachtwerven en havens hebben wel een systeem liggen van schadegevallen etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 08:04 #599599

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Lijkt wel een leuk idee, zo'n fietsnaaf. Het ding draait inderdaad, en je kunt er best een lijntje omheen wikkelen om het oprollen te regelen. Het gaat echter ongetwijfeld helemaal mis wanneer je de stag op spanning zet; de lagers in een wielnaaf zijn niet gebouwd op zo'n grote axiale kracht. Je trekt dat hele ding gewoon uit elkaar. Als je zelfbouwtrommel ineens breekt valt de mast van je boot, dus het is best een cruciaal onderdeel...

Het wordt hier vaker verkondigd: ik zou lekker een leuverzeil blijven gebruiken, en een strijklijntje maken om het strijken te vergemakkelijken.


Edit: nu ik er nog eens over nadenk is het natuurlijk zo te maken dat de stagspanning niet op de lagers kom, dat is bij een echte trommel ook niet zo... Waar het probleem gaat zitten is de valspanning. Als je het zeil op spanning brengt gaat het zeil aan de onderkant aan de naaf trekken, aan zo'n gaatje waar normaal gesproken alleen een spaak in zit. Dat gaat volgens mij echt niet goed.

Een topwartel overslaan en de val rondom de stag laten draaien gaat ook niet lukken. Dan zou je val eerst moeten lossen voordat je het voorzeil indraait. Als de val onder spanning staat is er geen lengte om om de stag te draaien.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 23 feb 2015 08:54 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 08:47 #599615

Daarnaast zal het oprollen om alleen het voorstag niet gaan omdat , zeker gedurende het oprollen van het eerste deel , de topwartel niet mee zal draaien en de top vn het zeil dus niet meedraait.
Zoiets kan wel maar dan wordt het een stuk ingewillelder.
Kijk hier maar hoe zoiets wel kan:
www.bartels.eu/fileadmin/barte...angebot_B1-11x-1.pdf
Daar woldt het zeilval gebruikt al een soor "tweede voorstag"waardoor het rollen wél gaat.
Maar reven gaat in ieder geval niet zonder een profiel tussen drum en topwartel.

Overigens denk ik dat alle aanpassingen en de topwartel en voorstagwartel wel eens weinig minder kunnen kosten als de kleinere Plastimo installaties. Daarvoor hoef je bovendien het voorstag niet aan te passen.
Om wat voor boot gaat het trouwens? De kleinste Plastimo gaat to een meter of 6-6,5 en kost "maar" €300 en monteer je zelf in een paar uur.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 09:14 #599626

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5650
Ik heb vroeger op een Fisher 25 motorsailor een opbergrolsysteem gemonteerd, dat is iets anders dan een rolfok. Onder trommel boven valblok en wartel. De val komt terug naar de trommel en met gehesen zeil gaat de helft er van af. De overgebleven helft span je de val aan met slimme spanbeugel of een takeltje dat op de trommel in het zeil meerolt.
Werkt goed maar je kan niet gedeeltelijk inrollen en zeilen.
Op een kievit 680 hadden we ook een dergelijk systeem.
Zou eens kijken naar tweedehands rolsysteem dat is allemaal wat degelijker en kan je ook mee reven hoewel dat de zeilvorm niet bevordert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 23 feb 2015 23:36 #599864

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De wangen van een rolfoktrommel zijn ongeveer even breed als de hoogte van de trommel. Dat komt natuurlijk omdat er een aanzienlijk stukje lijn omheen gerold gaat worden. Die fietsnaaf is op zich geen fout idee, maar je lijn gaat er nooit op blijven zitten tenzij je ook dit soort wangen maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 07:19 #599876

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Waterblok schreef :
Zou eens kijken naar tweedehands rolsysteem dat is allemaal wat degelijker en kan je ook mee reven hoewel dat de zeilvorm niet bevordert.


Dat is onmogelijk. Elk rolrif is een compromis tussen reven en gemak, waarbij de laatste het grootste aandeel zou moeten hebben (zou, want die k**dingen lopen nog wel eens vast) en in ieder geval de eerste het onderspit delft.
Door in te rollen, veranderd het profiel van het zeil toch niet?

Rolreven is een illusie. Rollen is een mooie manier van snel kunnen opbergen, maar zeil wisselen blijft altijd nog de beste manier van aanpassen naar de weersomstandigheden. Kijk de zeilmaker in zijn ogen en vraag hem naar wat zeiltechnisch het beste is en de goede zeilmaker zal dit beamen (en er vervolgens een hoop woorden aan wagen om te melden dat de technieken ernstig verbeterd zijn).

Kortom, kul dat het de zeilvorm niet beïnvloed en ja ik ben tegen! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 07:44 #599879

Wat Waterblok aangeeft klopt dan toch!? TS zal zelf de afweging moeten maken of ie dat acceptabel vindt.

Kijk eens naar hoe de goedkopere merken (Plastimo etc) hun ding ontworpen hebben. Hier zijn vast alle realistische optimalisatieslagen naar kosten wel gemaakt. Je eigen constructie zal nooit ernvoudiger kunnen, tenzij je de illusie hebt het zelf beter te kunnen/het wiel opnieuw uit te vinden, maar dan moet je van erg goede huize komen. Of een beetje naief zijn en het om het hobbien/je eigen trots doen.

Ik zou dus lekker blijven leuveren, ook omdat TS aangeeft dat z'n boot klein (althans goedkoop) is...
Laatst bewerkt: 24 feb 2015 07:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 08:16 #599886

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5650
Natuurlijk klopt wat ik schrijf....
Gedeeltelijk rollen geeft mindere vorm maar....
Ik vaar al met rolzeilen sedert de opkomst ervan eind jaren 80.
Mijn genua heeft er foam voor voorin om de bolling weg te rollen, maar dan nog is het niet ideaal.
Vastlopen rolgenua nog nooit meegemaakt.
Grootzeil weigert uit te rollen bij bedieningsfout.
(Wel profiel laten draaien maar niet naar buiten trekken, de rol wordt dan dikker IN de mast)
Maar je kan het ALTIJD oprollen.

Voor een (solo) toerzeiler is het ideaal, temeer omdat je nooit aan dek hoeft te zijn.
Zeilzakken zijn ook altijd kwijt omdat ze zelden nodig zijn, ruimte binnen blijft over daar zwerft alleen de sto rmfok (nooit gebruikt) de gennaker en de rolfokhoes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 13:38 #599964

Iets maken is altijd leuker dan iets kopen. Dus wellicht is er iets te doen met een fietsnaaf.
Als je zeil niet te groot is zou je het voorstag kunnen "vervangen" door het voorlijk van de fok. Dan moet er wel staal in het voorlijk zitten. Dat krijg een fokroller zoals deze op diverse kleinere schepen wordt gebruikt.

Je kan ook de afstand tussen voorstag en opgerolde fok zo groot maken dat zij elkaar niet in de weg zitten.


Het is wel een risico om alleen op een roller, dus zonder voorstag, te varen. Hierdoor is de Hugo Boss boot uitgevallen in Barcelona World Race.Maar ik denk dat TS een ander type boot heeft...

www.barcelonaworldrace.org/en/...tes-on-what-happened
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 14:07 #599970

keeszeiler schreef :
Het is wel een risico om alleen op een roller, dus zonder voorstag, te varen. Hierdoor is de Hugo Boss boot uitgevallen in Barcelona World Race.Maar ik denk dat TS een ander type boot heeft...

www.barcelonaworldrace.org/en/...tes-on-what-happened

Dat weet ik in dit geval wel zeker. Die topwartel ( en ik denk de meeste topwartels van rolsystemen)is echt niet bedoeld om de kracht van een flink gespannen voorstag op te nemen.
En een gepannen voorstag is immers ndig voor een goede stand van het voorzeil.

Overigens betwijfel ik of je een zeil wel goed op kunt rollen om alleen zijn eigen voorlijk.
Niet voor niets gebruiken de meeste rol(niet reef) systemen het val en het voorlijk om te rollen.
Ad


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2015 20:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 14:29 #599972

overigens faalde bij de HB de roller zelf.



www.thedailysail.com/offshore/...015-update-15-jan-pm


Edit,
hier een fietser die ook zeilt!

Laatst bewerkt: 24 feb 2015 14:36 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 15:54 #599985

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 740
keeszeiler schreef :
Deze Barton fokroller (42335: fok tot 12 m2 ) met topswivel heb ik nog liggen. Kun je voor half geld overnemen.
Laatst bewerkt: 24 feb 2015 15:58 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 24 feb 2015 17:37 #600002

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 25 feb 2015 00:29 #600096

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Waterblok schreef :
Natuurlijk klopt wat ik schrijf....
Gedeeltelijk rollen geeft mindere vorm maar....
Ik vaar al met rolzeilen sedert de opkomst ervan eind jaren 80.
Mijn genua heeft er foam voor voorin om de bolling weg te rollen, maar dan nog is het niet ideaal.
Vastlopen rolgenua nog nooit meegemaakt.
Grootzeil weigert uit te rollen bij bedieningsfout.
(Wel profiel laten draaien maar niet naar buiten trekken, de rol wordt dan dikker IN de mast)
Maar je kan het ALTIJD oprollen.

Voor een (solo) toerzeiler is het ideaal, temeer omdat je nooit aan dek hoeft te zijn.
Zeilzakken zijn ook altijd kwijt omdat ze zelden nodig zijn, ruimte binnen blijft over daar zwerft alleen de sto rmfok (nooit gebruikt) de gennaker en de rolfokhoes


Het gemak onderschreef ik volgens mij. Op het gebied van bolling, en zeker in combinatie zit je er echt gewoon naast. Als ik wissel van grotere naar kleinere genua, dan houd ik een Veel effectiever profiel dan jij.

Over dat altijd oprollen....Zie de ervaringen van de knrm. ...

Edit: toch maar voor bolling ipv bowling gegaan
Laatst bewerkt: 25 feb 2015 07:52 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 25 feb 2015 02:48 #600101

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik zou zeggen ga lekker naar de bootjessloperij samen met Jedre en WADnWIND, (ze wonen beide vlakbij) en speel ze tegen elkaar uit :whistle: voorop gesteld dat ze met je mee willen.
Bied ze daarna een visje aan bij Schilder in Enkhuizen als dank voor hun inzet en beslis daarna pas wat je gaat doen.
Ik beloof je een enerverende en leerzame middag :evil:
De mannen hebben beide aardig verstand van zaken en bezitten over een gezonde dosis eigenwijsheid.
Met een biertje erbij is het dan net of je naar een thriller zit te kijken thuis op de bank. :laugh:



Sorry mannen.... maar dit fantasietje moest ik ff delen B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 25 feb 2015 06:07 #600107

Kopen kan je altijd nog. Ik vind het een mooi plan van Borbit om van fietsonderdelen iets voor een boot te maken. Dit is leuk om te doen, je betaald geen watersportbelasting en je bent trots op jezelf als het (een beetje) lukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 25 feb 2015 06:38 #600108

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
Sloe Gin schreef :
Sorry mannen.... maar dit fantasietje moest ik ff delen B)

je had zeker ook al een biertje op toen je het 3x probeerde te posten? :evil:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 25 feb 2015 07:54 #600114

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
WADnWIND schreef :
Sloe Gin schreef :
Sorry mannen.... maar dit fantasietje moest ik ff delen B)

je had zeker ook al een biertje op toen je het 3x probeerde te posten? :evil:

+1! :laugh: :laugh:

Om over zijn niveau van eigenwijsheid maar niet te spreken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 25 feb 2015 14:23 #600231

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Puntje van aandacht: goedkope (stads)fietsonderdelen roesten onder je handen vandaan.. Normaal buiten gaat het al hard en als de wegen gepekeld zijn helemaal. Dus op een boot op zout water waarschijnlijk na 1 seizoen compleet doorgeroest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 01 mrt 2015 20:47 #601420

  • alaindl
  • alaindl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
moeilijk te tekenen , moeilijk te beschrijven , sorry .... doch
geen veertjes , geen rubber , geen joints , geen mechanica , geen spleetjes , gaatjes , enz .... nihil
=
beeldt U in :
een as van 20 cm , een bord van diameter 20 onderaan , in 't midden ééntje en bovenaan ook ééntje
precies een dubbele diabolo

een lijn helemaal opgerold in de diabolo onderaan ( gaandend , via bakboord , naar de kuip ) , een lijn helemaal opgerold in de diabolo bovenaan ( gaandend , via stuurboord , naar de kuip )

als je dus aan één lijn haalt , rolt deze zich af , terwijl de andere lijn zich oprold
dan
een toggle onderaan dit systeem naar deck
een toggle aan top mast
laatste probleem ; het voorlijk zou moeten verstevigd worden met "iets hard" dat ook bevestigd wordt op het bovenste bord
theorie ? of toch mogelijk ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 01 mrt 2015 21:11 #601435

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2818
Yellow Boat schreef :
keeszeiler schreef :
Het is wel een risico om alleen op een roller, dus zonder voorstag, te varen. Hierdoor is de Hugo Boss boot uitgevallen in Barcelona World Race.Maar ik denk dat TS een ander type boot heeft...

www.barcelonaworldrace.org/en/...tes-on-what-happened

Dat weet ik in dit geval wel zeker. Die topwartel ( en ik denk de meeste topwartels van rolsystemen)is echt niet bedoeld om de kracht van een flink gespannen voorstag op te nemen.
En een gepannen voorstag is immers ndig voor een goede stand van het voorzeil.

Overigens betwijfel ik of je een zeil wel goed op kunt rollen om alleen zijn eigen voorlijk.
Niet voor niets gebruiken de meeste rol(niet reef) systemen het val en het voorlijk om te rollen.
Ad

Beslist niet waar! Iedere efsix met rolfok rolt alleen om het voorlijk van de fok volgens het hierboven beschreven systeem. De efsix heeft wel een voorstag maar die dient alleen om de mast met gestreken fok overeind te houden. Is de fok strak gehesen dan hangt het voorstag zelfs helemaal door. Het wordt dan met een elastiek naar de punt van de boot gespannen om het vrij van het voorlijk van fok te houden. Met een spanner, die naar mijn idee nog wel voor verbetering vatbaar is, zet je het stalen voorlijk van de fok strak. De efsix is ontworpen als zeer hoog aan de wind zeilend wedstrijd bootje, deze oplossing is dus zeker geen half bakken compromis. Als ik de onderdelen zo bekijk kan ik mij niet voorstellen dat het op de 2e hands markt erg duur kan zijn.




Hen3: quote hersteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolfok maken 01 mrt 2015 21:33 #601443

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2369
Heel erg lang geleden heb ik de kluiver die op het eind van de boegspriet gevoerd word omgebouwd tot rolkluiver.
Ik had de beschikking over een oude stormfok met ingenaaide staalkabel als voorlijk, had gelezen over het oude Wykeham systeem en had een origineel Wykeham topwartel gevonden tussen de rommel van ons scheepswerfje.
De onderste trommel maakte ik zelf. Professioneel, alles roestvrijstaal en kunststof, twee gewone lagers en een druklager.
Ik heb een paar jaar gezeild met de zelfgemaakte rolkluiver, leerde snel zijn beperkingen.
Als het echt hard waait kun je doen wat je wil, het zeil zal wel oprollen maar boven zal een stuk openblijven wat bepaald niet leuk is. Een klapperend stuk van ongeveer twee m² daar boven in de mast maakt een jacht bij acht Beauforts tot een wapen.
Het niet hebben van een profiel had wel als voordeel dat de boegspriet makkelijk kon geborgen worden. Ik klapte die lange spriet gewoon op in havens.
Na weer een keer ergens binnenkomen met een boven slechts gedeeltelijk ingerolde kluiver was ik het zat en kocht een fabrieks rolfok met profiel.
Overigens zie ik vaak bij harder dan normale zomerwind jachten binnenkomen met hetzelfde probleem ondanks het stagprofiel. Het meedraaien van het val bij het inreven is het probleem. Bijna altijd veroorzaakt door een te kleine hoek tussen stag en val.
Bij te kleine hoek zal bij slecht weer ( Murphy´s law ) het hijsval een paar slagen mee draaien, aldus het hele zaakje blokkerend. Ook het naar beneden halen van het zeil kun je dan vergeten.

Tegenwoordig word bij het top down reefsysteem voor genakkers anti torsie touw gebruikt in het voorlijk van de genakker. Echt mooi spul maar ook dat gaat gegarandeerd niet goed bij echt harde wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl