Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kun je hier als zeiler wat mee ?

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 08:56 #619941

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ik zag net in de laatste Aldi folder deze aanbieding.

Kun je hier als zeiler nou wat mee ?

Ik ben nog compleet onkundig op (ondermeer) het gebied van lijnen dus ik vraag het hier maar eens.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:04 #619943

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je kan er altijd 'iets' mee, maar lang niet alles ;-)

Die 6mm polyester is op een boot als de jouwe prima voor trimlijnen, spinnakerschoten, etc. Maar of het een even fijne lijn is als een wat duurdere?

Polyprop rekt (nog) veel meer dan polyester. Niet geschikt om te zeilen dus, maar op zich wel als sleeplijn (dempt en drijft), landvast of zelfs ankerlijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:12 #619944

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
een ankerlijn van 8 mm? :sick:

ik zou er niet te veel van verwachten.
en voor een vlaggenlijntje zijn ze wel weer dik
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:27 #619946

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6479
polyprop kan niet tegen UV
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:28 #619947

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Al dat soort touwen prima als hulpmiddel of tijdelijk maar niet als basis, je merkt vanzelf wel hoe snel ze slijten.
Die dunnere bij Action voor € 1,- (ik meen mij te herinneren 15 meter) handig om een lijnen door je mast te vervangen en die als hulplijn te gebruiken. Je mast moet dan niet te hoog zijn, of 2 lijntjes aan elkaar.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:31 #619949

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
of vlaggelijntjes die je toch af en toe vervangt.
Daar dienen ze bij ons voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:31 #619950

goed voor vlaggelijntjes, verder nergens voor.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:36 #619954

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
je moet ze toch 2x per seizoen vervangen hoor!
zelfs als vlaggenlijntje breken ze af en toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:41 #619955

sy helios schreef :
een ankerlijn van 8 mm? :sick:

ik zou er niet te veel van verwachten.
en voor een vlaggenlijntje zijn ze wel weer dik

och , voor een klein bootje ....
Overigens is een drijvende ankerlijn niet zo handig.Dat gaat ten koste van de werking van het anker (je gebruikt niet voor niets vaak een ketting voorloop).
Beste is nylon omdat dat het meeste rekt(> 20%!) wat beter is voor een ankerlijn.
Polyester is daarentegen weer een stuk zwaarder dan nylon maar rekt veel minder ( niet voorgerekt max.2- 5%)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 09:58 #619962

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
de vorige keer toen ze in de aanbieding waren heb ik de de geel met blauwe meegenomen.

Na een seizoen in de neerhouder en in de spanner van de achterstag kan ik concluderen dat goedkoop duurkoop is.

Het spul is totaal niet UV stabiel, zwaar verschoten als in het is nu bijna wit en op diverse plekken is de buitenmantel volledig ontbonden en is de kern zichtbaar. Ook is de rek niet normaal. Het blijft langer worden en het is daardoor niet op spanning te zetten

Hoe goedkoop het ook lijkt, de ellende die je krijgt als het breekt weegt niet op tegen het uitgespaarde geld.

ik heb het er uit gehaald en vervangen voor goed spul.

Waar ik wel goede ervaringen mee heb is het spul van alletouw.nl (www.alletouw.nl/producten/12-2...tlijn-voor-lier.html)
En natuurlijk de lijnen van Ed van der Kooi
Laatst bewerkt: 27 apr 2015 10:02 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 11:16 #619978

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Yellow Boat schreef :
sy helios schreef :
een ankerlijn van 8 mm? :sick:

ik zou er niet te veel van verwachten.
en voor een vlaggenlijntje zijn ze wel weer dik

och , voor een klein bootje ....
Overigens is een drijvende ankerlijn niet zo handig.Dat gaat ten koste van de werking van het anker (je gebruikt niet voor niets vaak een ketting voorloop).
Beste is nylon omdat dat het meeste rekt(> 20%!) wat beter is voor een ankerlijn.
Polyester is daarentegen weer een stuk zwaarder dan nylon maar rekt veel minder ( niet voorgerekt max.2- 5%)
Ad

Bij welke belasting gelden jouw percentages? 10% vd. breeksterkte? De betere polyester lijn hebben een rek van 4 tot 7% bij een belasting van 50% breeksterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 11:22 #619979

plaatje:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 11:47 #619985

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
ik heb het touw van de action weleens gebruikt om een zeiltje vast te zettem.
Beetje wind breekt het touw al.

Ik zou het niet vertrouwen op een boot.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 12:03 #619990

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ziet er leuk uit maar de rode is binnen no time verkleurd naar wit en gaat rafelen en dus door midden.
De gele is iets dikker en iets beter.

Leuke lijnen om af en toe iets vast te zetten maar dat is ook alles.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 12:09 #619992

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik had die goedkope lijn van de Action gebruikt als lazy jack lijnen. Ook beter niet kunnen doen, het is net elastiek en de mantel is nu roze ipv rood.

Niet aan beginnen dus
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 12:22 #619994

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Hooguit als noodlijntje voor iets dat niet te veel belast wordt.

Vrijwel alle lijnen aan boord van een zeil boot zitten aan zaken vast waar je iets aan versteld. Daar wil je geen, of zo min mogelijk rek op. Anders blijf je aan de gang.

Daarom heeft bijvoorbeeld jouw grootzeilval een staaldraad voorloper. Daar zit bijna geen rek op en kan tegen een hoge belasting. Een schoot wil je ook niet met veel rek: je blijft aan het trimmen ( al is dat evengoed wel het geval natuurlijk).

De andere lijnen wil je van een betrouwbare soort, zoals bijvoorbeeld de lijntjes aan je zeerailing. Die mogen niet stiekum aangetast worden door UV. Je leven kan er van af hangen.

Dus leuk om kadootjes mee in te pakken of zo, maar verder???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 13:19 #620001

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
ilCigno schreef :
Ik had die goedkope lijn van de Action gebruikt als lazy jack lijnen. Ook beter niet kunnen doen, het is net elastiek en de mantel is nu roze ipv rood.

Niet aan beginnen dus

haha ben ik blij dat ik niet de enige was die dit heeft tegengekomen :-)
Op mijn vorige boot net hetzelfde voorgehad! 1 keer maar nooit meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 13:58 #620006

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Bij de Praxis vorig jaar ook zoiets gekocht voor de overloop, mooi rood/ wit gestreept.
Na één seizoen rose/ wit :(

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 14:48 #620023

Volgens mij kunnen we dit draadje samenvatten als 'Nee'

:dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 15:03 #620028

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Bas van Dijk schreef :
Volgens mij kunnen we dit draadje samenvatten als 'Nee'

:dry:

inderdaad, ik kocht ooit 20 m goedkope lijn voor mn rolfok, na een paar keer trekken had ik iets van 35 m. gewoon bagger
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 15:28 #620039

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
toch niet waar? meer lijn voor je geld ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 17:45 #620098

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Bas van Dijk schreef :
Volgens mij kunnen we dit draadje samenvatten als 'Nee'

:dry:

Dat denk ik ook. maar ik begrijp het aantrekkelijke van zo'n aanbieding wel. Ik heb vorig jaar twee klossen van elk 100 meter gekocht. Kon ik mooi de vallen vervangen, de neerhouder, en wat dies meer zij, en hield ik natuurlijk nog een heleboel over om iemand anders mee blij te maken.

Nou, mooi niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 18:53 #620134

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Mensen, heel hartelijk dank voor de reacties, het is me volledig duidelijk !

(Ik laat ze links, pardon, bakboord, liggen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 27 apr 2015 20:16 #620175

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2566
tenzij je op zoek bent naar elastiek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kun je hier als zeiler wat mee ? 28 apr 2015 05:44 #620238

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
plaatje:


Dat zeg ik.....mooi plaatje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl